Protokół Nr 17 Posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 7 października 2011r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg listy obecności oraz zaproszeni goście w osobach:
1.Stanisław Rohde    -Przewodniczący Rady Miejskiej,
2.Izabela Fröhlke-Zalewska  -Dyrektor OPS.
 

Porządek obrad:
1.Powitanie i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie protokółu z ostatniego posiedzenia Komisji i przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
3.Informacje dot. realizacji „Gminnego Programu Przeciwdziałania  Przemocy w Rodzinie”,
4. Opinia projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych.
5.Wolne wnioski i zakończenie.

Ad.1 i 2.
Pani Przewodnicząca powitała zebranych, stwierdziła quorum, przedstawiła porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie. Następnie odczytała protokół z ostatniego posiedzenia Komisji, który został przyjęty.

Ad.3.
Pani Izabela Fröhlke-Zalewska przedstawiła informacje dot. realizacji „Gminnego Programu Przeciwdziałania  Przemocy w Rodzinie” (zał. do protokółu). Powiedziała m.in., że ustawa z dnia 1 sierpnia 2010r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie wprowadziła obowiązek tworzenia w gminie zespołów interdyscyplinarnych, złożonych z przedstawicieli służb zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy. 28 października 2010 roku Rada Miejska w Sępólnie Krajeńskim uchwaliła Regulamin działania Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego. Powyższy Zespół działa przy Ośrodku Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim, koordynowany przez przewodniczącego zespołu – Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim. Zespół spotyka się nie rzadziej niż raz na 3 miesiące, celem przedstawienia zakresu wsparcia udzielonego przez poszczególne grupy robocze.
Wszystkie zapisy ustawy są przez gminę realizowane.
Obecnie zapisy ustawy regulują sposób odebrania dziecka z rodziny w przypadku jego zagrożenia. Pracownik ośrodka nie wykonuje tego sam, jest obecny przy tym policjant i pracownik ochrony zdrowia. Obowiązkiem gminy jest udzielenie pomocy rodzinie zagrożonej przemocą. Przy Ośrodku działa Punkt Interwencji Kryzysowej. Koszt utrzymania takiego Punktu obecnie wynosi ok. 60 tys. zł.
Pan Marian Herder zapytał czy obecny przy interwencji pracownik medyczny wykonuje jakieś czynności?
Pani Dyrektor odpowiedziała, że tak, dziecko jest ogólnie przebadane przez pracownika medycznego i  sporządzana jest notatka służbowa o stanie zdrowia dziecka. Notatka zawiera również informacje o innych symptomach mówiących o stosowanej przemocy. Ponadto rodzina jest pouczona o swoich prawach np. ma prawo wnieść odwołanie. Oprócz tego działa poradnictwo specjalistyczne-psycholog, pedagog, prawnik. Na te działania Burmistrz przekazał 36 tys. zł. , pozostała kwota jest uruchamiana z Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi.
Pani Dyrektor poinformowała również , że od stycznia 2012r. Gmina będzie realizowała nowe zadania (zadanie zlecone Ośrodkowi Pomocy Społecznej) –wspieranie rodziny i system pieczy zastępczej. Przyznaje, że obecnie przygotowuje budżet na przyszły rok i ma ogromne trudności z jego skonstruowaniem. Wprowadzając to kolejne zadanie musi zatrudnić 2 osoby tzw. asystentów rodzinnych, to kolejny koszt, a środków finansowych brak. Ponadto nie ma dodatkowych  pomieszczeń – brak odpowiednich warunków pracy. Jeśli uruchomiony zostanie program krajowy to prawdopodobnie pomoc z państwa może być w wysokości ok. 40-60%. Na tym Pani Dyrektor zakończyła swoją wypowiedź.
Członkowie Komisji powyższe informacje przyjęli bez uwag.

Ad.4.
Pani Hanna Sobiechowska przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Powiedziała, że ustawa z dnia  4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi do lat 3  nakłada na gminy obowiązek prowadzenia rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Rejestr jest jawny i podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Podmiot, który zamierza prowadzić żłobek lub klub dziecięcy w celu dokonania wpisu do rejestru przedkłada pisemny wniosek o wpis. Zgodnie z art. 33 ust. 1 wskazanej ustawy wpis do rejestru podlega opłacie, która stanowi dochód własny gminy. Wysokość opłaty za wpis do rejestru ustala Rada Miejska w drodze uchwały (art. 33 ust. 2). Wysokość opłaty za wpis nie może być wyższa niż 50 % minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonego zgodnie z przepisami o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 5 października 2010r. minimalne wynagrodzenie od dnia 1 stycznia 2011r. wynosi 1386 zł., tak więc opłata za wpis do rejestru powinna zawierać się w widełkach od 0,01 zł. do 693 zł. Burmistrz Sępólna Krajeńskiego proponuje przyjąć kwotę opłaty w wysokości 100 zł. Zaproponowana stawka opłaty za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych pozwoli przynajmniej częściowo pokryć koszty w/w zadania. Z opłaty z mocy ustawy zwolniona jest Gmina Sępólno Krajeńskie oraz zmiany w rejestrze i wykreślenie z rejestru.
Po wysłuchaniu powyższego członkowie Komisji projekt uchwały zaopiniowali pozytywnie. Uwagę wniósł Pan Henryk Dziarnowski, który uważa , że w/w wpis powinien być za darmo, jednakże skoro ustawa nakłada na gminę taki obowiązek to również opiniuje projekt uchwały pozytywnie.

Ad.5.
Brak wolnych wniosków.

Na tym wyczerpano porządek obrad.
Pani Przewodnicząca podziękowała zebranym i zamknęła spotkanie.

 


                                                                                    Przewodnicząca Komisji

                                                                                    Wiesława Grochowska


Protokołowała:
Hanna Sobiechowska

 

metryczka


Wytworzył: Hanna Sobiechowska (7 października 2011)
Opublikował: Katarzyna Włodarczak (6 lutego 2012, 10:26:50)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1010