Informacja dotycząca działań w sprawie budowy obwodnicy dla miasta Sępólno Krajeńskie.
Informacja dotycząca działań w sprawie budowy obwodnicy dla miasta Sępólno Krajeńskie.
W lipcu 2002 roku na zlecenie wszystkich samorządów wchodzących w skład powiatu Sępoleńskiego oraz przy współudziale poszczególnych zarządów dróg zostaje przeprowadzona analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego . Na tej podstawie zostaje opracowany projekt koncepcyjny usprawnień ruchu na podstawowym układzie ulic Kamienia Krajeńskiego, Sępólna Kraj. , Sosna i Więcborka . Część III tego opracowania dotyczy tylko i wyłącznie poprawy i usprawnienia ruchu drogowego w naszej gminie . Opracowanie to poparte wieloma badaniami terenową inwentaryzacją dróg , pomiarami widoczności i wlotów podporządkowanych , pomiarami natężenia ruchu kołowego i pieszego oraz danymi o zdarzeniach drogowych w latach 1999-2001 pozwoliło na zaproponowanie doraźnej koncepcji usprawnienia funkcjonowania układu dróg w naszym mieście , opracowanie to między innymi oprócz propozycji poprawy przez modernizację głównych ciągów ulicznych zawiera 4 warianty przeprowadzenia ruchu tranzytowego poza centrum miasta Sępólno Krajeńskie w ciągu drogi krajowej nr 25.
- Pierwszy wariant zakłada wykonanie tzw. Małej Obwodnicy Wschodniej Sępólna Kraj. w ciągu drogi krajowej nr 25 o dł. 1,4 km i przebiegać miałaby od skrzyżowania ulicy chojnickiej i T. Kościuszki przez dolinie Sępoleńki do skrzyżowania z ulicami Koronowską i Sienkiewicza
- Drugi wariant zakłada wykonanie Obwodnicy Wschodniej Sępólna Kraj. w ciągu drogi krajowej nr 25 od miejscowości Piaseczno , dalej wzdłuż torów kolejowych linii Nakło Chojnice w pobliżu Osiedla Mieszkaniowego oraz doliny Sepoleńki aż do drogi krajowej nr 25 w okolicach istniejącego przejazdu kolejowego . długość tej obwodnicy to niecałe 5 km
- Trzeci wariant zakłada wybudowanie Obwodnicy Wschodniej Sępólna Kraj. na odcinku od miejscowości Piaseczno poza obszarem leśnym do torów kolejowych dalej po wschodniej stronie miasta pomiędzy istniejącymi ogródkami działkowymi a terenami przemysłowymi po dawnej spółce ART. „B”. Rzekę Sępoleńkę obwodnica przekroczy miedzy jeziorami Niechorz i Niechorskie Małe . Do drogi krajowej nr 25 Obwodnica włączałaby się za istniejącym przejazdem kolejowym i za skrzyżowaniem drogowym na Jastrzębiec . Długość tej obwodnicy wynosiłaby około 6 km.
- Wariant czwarty przewiduje wykonanie Obwodnicy Wschodniej miasta Sepólna na odcinku z miejscowości Piaseczno do skrzyżowania z torami kolejowymi, POM wschodniej stronie wsi Sikorz i wschodniej stronie miasta ale w znacznej odległości od jego granic. Następnie przez pola uprawne i tereny leśne do rzeki Sępoleński w miejscowości Niechorz i za wsią Niechorz Obwodnica włączałaby się w drogę krajową nr 25 . Długość tego wariantu obwodnicy to 7,6 km.
Przygotowane w ten sposób opracowanie w lipcu 2003 roku przesłano do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy celem wykorzystania a zarazem wybrania wariantu . Gmina ze swej strony sugerowała , ze wg. naszego odczucia najbardziej bezpieczny i możliwy do realizacji jest wariant trzeci oznaczony symbolem B. Jeszcze w lipcu 2003r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy odpowiedziała, że opiniuje pozytywnie ten wariant, ale jednocześnie poinformowała , że nie ma funduszy ani informacji o możliwościach realizacji tego zadnia. Niezależnie od swojego wystąpienia zauważyła, że celowe jest przygotowanie spraw formalno prawnych związanych z realizacją tej inwestycji tzn. przygotowanie koncepcji programowo – przestrzennej dla tej obwodnicy. Gmina w 2005r. zleciła przygotowanie geodetom podkładów mapowych w skali 1:5000
i wyznaczenie pasa szerokości 50 m proponowanej trasy obwodnicy wariantu 3B
z uwzględnieniem wszystkich kolizji , nasadzeń oraz inwentaryzację obiektów nie wniesionych do zasobów geodezyjnych. Po kilkakrotnych spotkaniach samorządowców powiatu sępoleńskiego uzgodniono , że Starosta Sępoleński będzie koordynatorem działań zmierzających do przygotowania spraw formalno prawnych . I tak w czerwcu 2006 roku samorządy powiatu sępoleńskiego podpisały odpowiednie porozumienie w sprawie kosztów związanych z opracowaniem studiów techniczno - ekonomiczno środowiskowych wraz z koncepcjami programowymi dla miast Kamienia i Sępólna Kraj. w ciągu drogi krajowej nr 25 Bobolice – Bydgoszcz-Oleśnica oraz miasta Więcborka w ciągu drogi wojewódzkiej 241 Tuchola –Rogoźno. Koszt opracowania tego studium wynosiło 268 400 zł z czego Gmina Sępólno Kraj. zapłaciła 76 800 zł. Umowny termin wykonania opracowania to 29 grudnia 2006r. Zarząd Drogowy w Sępólnie Kraj. został koordynatorem tego projektu. W wyniku ogłoszonego przetargu nieograniczonego wybrano firmę Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Gdańsku wraz z Biurem Projektowo Doradczym „Eko- Konsult”
z Gdańska które przygotowało dla gminy Sępólno I etap studium` zgodnie z wymaganiami obowiązującymi w tym zakresie jak i również uwarunkowaniami nałożonymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy a w szczególności
w kwestii wariantowania inwestycji i akceptacji poszczególnych wariantów oraz aspektów środowiskowych i wymagań dla formy i zawartości studium. Starostwo Sępoleńskie powołało z komisji Infrastruktury i Gospodarki Rady Powiatu siedmio osobowy zespół , który chciał uczestniczyć w konsultacjach społecznych.
W lipcu 2006r. Gmina na swej stronie urzędowej www.bip.gmina-sepolno.pl oraz tablicach ogłoszeń w Urzędzie oraz w Zarządzie Drogowym w Sępólnie Kraj. umieściła informacje na temat konsultacji społecznych o tym , że jest dostępna do wglądu koncepcja studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego wraz z koncepcjami programowymi dla obwodnicy Sępólna krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25 – etap I . Dokument powyższy znajdował się do wglądu w Urzędzie Miejskim do dnia 30 września 2006r.
Ukończoną koncepcje programowo przestrzenną przekazano Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 28 grudnia 2006r. celem dalszych uzgodnień, głównie chodziło o wybranie wariantu.
Na stronie internetowej www.gmina-sepolno.pl od dnia 20 stycznia 2007r. działało forum dyskusyjne miedzy innymi dotyczące wariantów obwodnicy na którym było 12 dyskutantów którym to Burmistrz udzielił informacji. Wejść na stronę dotyczącą forum było pawie 2300. Informacja ukazała się również na łamach tygodnika lokalnego „Wiadomości Krajeńskie” w dniu 25 stycznia 2007r.
W dniu 21 kwietnia 2008r. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Powiatem Sępoleńskim a Gminą Kamień Krajeńskie oraz Gminą Sępólno Krajeńskie. Przedmiotem porozumienia był wspólny udział w pokryciu kosztów prac związanych z aktualizacją „Studiów techniczno – ekonomiczno – środowiskowych wraz z koncepcjami programowymi dla obwodnic miast: Kamień Krajeński i Sępólno Krajeńskie w ciągu drogi krajowej nr 25 relacji Bobolice- Bydgoszcz – Oleśnica” w części dotyczącej raportów o oddziaływaniu na środowisko. Powyższe niezbędne prace podyktowane były zmianą przepisów dotyczących ochrony środowiska jakie weszły w życie od momentu opracowania raportów pierwotnych.
W IV kwartale tego roku Gmina Sępólno Krajeńskie planuje zorganizować konferencję dotyczącą postępu oraz zaawansowania prac związanych z budową obwodnicy dla miasta Sępólno Krajeńskie na którą zaproszeni zostaną przedstawiciele instytucji bezpośrednio lub pośrednio związanych z realizacją tej inwestycji.
metryczka
Wytworzył: Bartosz Łangowski (21 października 2008)
Opublikował: Administrator (21 października 2008, 13:30:34)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 8515