2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 | 1998
1997 | 1996 | 1995 | 1994 | 1993 | 1992 | 1991 | 1990
Uchwała nr Nr IX/65/2003 RADY MIEJSKIEJ W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM z dnia 23 kwietnia 2003 r.
w sprawie Statutu Gminy Sępólno KrajeńskieNa podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. -Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, póz. 483) oraz art. 3 ust. l i art. 18 ust.2 pkt l ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 t. Nr 142, póz. 1591 oraz z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62 póz. 558, Nr 113 poz.984 j Nr 214 póz. 1806) Rada Miejska uchwala
STATUT GMINY SĘPÓLNO KARJEŃSKIE
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§1.
Uchwała określa:
1) ustrój Gminy Sępólno Krajeńskie,
2)
zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych
Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady
gminy,
3) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim i komisji tejże Rady,
4) tryb pracy Burmistrza Sępólna Krajeńskiego,
5) zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim,
6) zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza, oraz korzystania z nich.
§2.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:
1) Gminie -należy przez to rozumieć Gminę Sępólno Krajeńskie,
2) Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miejską w Sępólnie Krajeńskim,
3) komisji - należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim,
4) Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim,
5) Burmistrzu - należy przez to rozumieć Burmistrza Sepólna Krajeńskiego,
6) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
7) Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Sępólno Krajeńskie.
Rozdział II. Gmina
§3.
1. Gmina Sępólno Krajeńskie jest
podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną dla
organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
2. Wszystkie
osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o
samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą
swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe
organy.
§4.
1. Gmina położona jest w Powiecie Sępóleńskim, w Województwie Kujawsko-Pomorskim i obejmuje obszar 229 km2.
2. Granice terytorialne Gminy określa mapa poglądowa, stanowiąca załącznik nr l do Statutu.
3.
W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa, dzielnice i
osiedla oraz - stosownie do potrzeb lub tradycji - inne jednostki
pomocnicze.
4. Burmistrz prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.
§5.
1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
2. Burmistrz prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.
§6.
1.Herbem Gminy jest umieszczony na
niebieskim tle wizerunek Świętego Wawrzyńca z żółtą aureolą, w ornacie
koloru żółto-czerwonego i ciżmach koloru czerwonego trzymającego w
prawej ręce kratę. Wzór herbu określa załącznik nr 2 do Statutu.
2.
Pieczęcią urzędową Gminy jest pieczęć okrągła o średnicy 35 mm z
wizerunkiem Świętego Wawrzyńca z herbem oraz napisem w otoku „Gmina
Sępólno Krajeńskie"
§7.
Siedzibą organów Gminy jest miasto Sępólno Krajeńskie.
Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy
§8.
1. O utworzeniu, połączeniu i podziale
jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w
drodze uchwały., z uwzględnieniem następujących zasad:
1)
inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki
pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub
ma obejmować, albo organy Gminy,
2) utworzenie, połączenie, podział
lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone
konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
3) projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
4)
przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę możliwości
-uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi
społeczne.
2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.
§9.
Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. l powinny określać w szczególności:
1) obszar,
2) granice,
3) siedzibę władz,
4) nazwę jednostki pomocniczej.
§10.
1. Jednostka pomocnicza dysponuje następującymi środkami finansowymi
1) saldem nie wykorzystanych środków z roku poprzedniego,
2)
funduszem wydzielanym corocznie z budżetu Gminy dla
jednostki pomocniczej, którego wysokość określana jest uchwałą Rady,
3) wszelkimi dobrowolnymi wpłatami ludności na rzecz samorządu jednostki pomocniczej,
4) środkami pochodzącymi z darowizn na rzecz samorządu jednostki pomocniczej,
5) dochodami pochodzącymi z przekazanego jednostce pomocniczej mienia komunalnego i posiadanego mienia gminnego.
2. Jednostka pomocnicza nie tworzy własnego budżetu - jej dochody i wydatki objęte są budżetem Gminy.
3. Środki finansowe jednostki pomocniczej przeznaczone są na cele
określone w planie finansowo-rzeczowym jednostki pomocniczej uchwalanym
corocznie przez właściwy organ tejże jednostki (zebranie wiejskie lub
ogólnezebranie mieszkańców osiedla) zatwierdzonym przez Radę i
stanowiącym integralną część budżetu Gminy.
4. Obsługę gospodarki finansowej jednostki pomocniczej zapewnia Burmistrz
§11.
1. Kontrolę gospodarki finansowej
jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w
tym zakresie Burmistrzowi.
2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.
§12.
1. Sołtysi i przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych powinni uczestniczyć w sesjach Rady.
2.
Przewodniczący Rady obowiązany jest umożliwić uczestnictwo w sesjach
Rady sołtysom i przewodniczącym organów wykonawczych jednostek
pomocniczych.
3. Sołtysi i przewodniczący mogą zabierać głos na sesjach, nie mają jednak prawa do udziału w głosowaniu.
Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady
§13.
1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
2. Ustawowy skład Rady wynosi 15 radnych.
§14.
1. Rada działa na sesjach oraz
poprzez Przewodniczącego, Wiceprzewodniczących i swoje komisje , a także
przez Burmistrza, w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
2. Burmistrz i komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.
§15.
Do wewnętrznych organów Rady należą:
1) Przewodniczący,
2) Dwóch Wiceprzewodniczących,
3) Komisja Rewizyjna,
4) komisje stałe,
5) doraźne komisje do określonych zadań.
§16.
1. Rada może powoływać ze swojego
grona stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając ich zakres
działania oraz skład osobowy.
2.Radny może być członkiem najwyżej 3-ch komisji stałych.
3.Przewodniczący Rady prowadzi rejestr stałych komisji Rady.
§17.
1. Przewodniczący Rady organizuje pracą Rady i prowadzi jej obrady.
2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:
1) określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,
2) przygotowanie projektu porządku obrad,
3) dokonanie otwarcia sesji,
4) powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.
4. Projekt porządku obrad, o jakim mowa w ust. 3 pkt 2 powinien
obejmować sprawozdanie Burmistrza poprzedniej kadencji o stanie Gminy
§18.
Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący starszy wiekiem, w szczególności:
1) zwołuje sesje Rady,
2) przewodniczy obradom,
3) sprawuje policję sesyjną,
4) kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
5) zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
6) podpisuje uchwały Rady,
7) czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu.
§19.
W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko
§20.
1. Przewodniczący, oprócz uprawnień przewidzianych w § 18 Statutu, jest upoważniony do reprezentowania Rady na zewnątrz.
2.
Rada, na wniosek Przewodniczącego, może upoważnić w drodze uchwały
inną, niż Przewodniczący, osobę do reprezentowania jej na zewnątrz.
3. W zakresie, o jakim mowa w ust. l. Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
4. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.
§21.
Do obowiązków Wiceprzewodniczącego
starszego wiekiem należy wykonywanie zadań zastrzeżonych przez ustawą
lub Statut dla Przewodniczącego w razie wakatu na stanowisku
Przewodniczącego.
§22.
Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.
§23.
W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego Rady starszego wiekiem, do Wiceprzewodniczącego młodszego wiekiem § 21 stosuje się odpowiednio.
§24.
1. Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący Rady koordynują z ramienia Rady prace komisji Rady.
2. Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. l dokonuje Przewodniczący Rady.
§25.
Obsługę Rady i jej organów zapewniają pracownicy Urzędu.
Rozdział V. Tryb pracy Rady
1. Sesje Rady
§26.
1. Rada obraduje na sesjach i
rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone
w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w
przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2.Oprócz uchwał Rada może podejmować:
1) postanowienia proceduralne,
2) deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
3) oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
4)
apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów
zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy
zadania,
5) opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny
3.
Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowanie
przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i
podejmowania uchwał.
§27.
1. Rada odbywa sesje zwyczajne z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Sesjami zwyczajnymi są sesje przewidziane w planie pracy Rady.
3. Sesjami zwyczajnymi są także sesje nie przewidziane w planie, ale zwołane w zwykłym trybie.
4. Sesje nadzwyczajne są zwoływane w przypadkach przewidzianych w ustawie.
2. Przygotowanie sesji
§28.
1.Sesje przygotowuje Przewodniczący.
2. Przygotowanie sesji obejmuje:
1) ustalenie porządku obrad,
2) ustalenie czasu i miejsca obrad,
3) zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
3. Sesje zwołuje Przewodniczący Rady, lub z jego upoważnienia -jeden z Wiceprzewodniczących.
4.
O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych powiadamia
się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad, za pomocą listów
poleconych lub w inny skuteczny sposób.
5. Powiadomienie wraz z
materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i
sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 14
dni przed sesją.
6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w
ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy
termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez
radnego tylko na początku
obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianą porządku obrad.
7.
Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być
podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
8.
Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego
po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.
§29.
1. Przed każdą sesją Przewodniczący Rady, po zasięgnięciu opinii Burmistrza ustala listę osób zaproszonych na sesję.
2. W sesjach Rady uczestniczą - z głosem doradczym - Burmistrz oraz Sekretarz i Skarbnik Gminy.
3. Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady.
3. Przebieg sesji
§30.
Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.
§31.
Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.
§32.
Wyłączenie jawności
sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w
przepisach powszechnie obowiązującego prawa.
§33
1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
2.
Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o
przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na
kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
3. O przerwaniu sesji w trybie
przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu
na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego
rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne
nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie
lub podjęcie uchwał.
4. Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska
radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich
zakończeniem, odnotowuje się w protokóle.
5. Jedno posiedzenie nie może trwać dłużej niż 10 godzin.
§34.
1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w
terminach ustalonych w planie pracy Rady lub w terminach określonych
przez Przewodniczącego Rady.
2. Postanowienie ust. l nie dotyczy sesji nadzwyczajnych, o jakich mowa w § 27 ust. 4.
§35.
1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
2.
Przewodniczący Rady nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w
miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu;
jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.
§36.
1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. l
wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących Rady, upoważniony przez
Przewodniczącego.
3. Rada na wniosek Przewodniczącego Rady może
powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie
listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników
głosowania jawnego, sprawdzanie ąuorum oraz wykonywanie innych czynności
o podobnym charakterze.
§37.
1. Otwarcie sesji nastęjmje po
wypowiedzeniu przez Przewodniczącego Rady formuły: „Otwieram ..... sesję
Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim".
2. Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.
§38.
Po otwarciu sesji Przewodniczący Rady stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.
§39.
Porządek obrad obejmuje w szczególności:
1) przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
2) sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
3) informacje Przewodniczącego Rady o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
4) interpelacje i zapytania radnych,
5) rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
6)
odpowiedzi na interpelacje i zapytania oraz informacje Przewodniczącego
Rady o udzielonych odpowiedziach w formie pisemnej na interpelacje i
zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji
7) wolne wnioski i informacje.
§40.
1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 39 pkt 2 składa Burmistrz lub jego Zastępca.
2. Sprawozdania komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.
§41.
1. Interpelacje i zapytania są kierowane przez radnych do Burmistrza.
2.1nterpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
3.Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
4.1nterpelację
zgłasza się na sesji w formie ustnej do Burmistrza albo w formie
pisemnej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazuje ją
Burmistrzowi.
5. Odpowiedzi na interpelacje udziela:
1) Burmistrz bądź wyznaczony przez niego pracownik Urzędu lub kierownik odpowiedniej jednostki organizacyjnej,
2)
w przypadku niemożności udzielenia natychmiastowej
odpowiedzi, wyjaśnienie winno być udzielone pisemnie w terminie 14
dniowym.
6. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą radny
interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego Rady o spowodowanie
niezwłocznego jej uzupełnienia.
7.Przewodniczący Rady informuje
radnych o udzielonych odpowiedziach pisemnych na interpelacje - na
najbliższej sesji Rady w ramach odrębnego punktu porządku obrad.
§42.
l. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy oraz w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
2 . Do zapytań mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 41 ust. 4-7.
3.
Referat Organizacyjny Urzędu prowadzi ewidencję zgłaszanych
interpelacji i zapytań oraz czuwa nad ich terminowym załatwieniem.
§43.
1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
2.
Przewodniczący Rady udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w
uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego Rady.
4. Przewodniczący Rady może zabierać głos w każdym momencie obrad.
5.
Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobie nie będącej radnym po
zakończeniu dyskusji przez radnych nad danym punktem porządku obrad.
§44.
1. Przewodniczący Rady czuwa nad
sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień
radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
2. Przewodniczący
Rady może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania
ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę
„do rzeczy".
3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania
radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają
powadze sesji, Przewodniczący Rady przywołuje radnego „do porządku", a
gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując
odnotowanie tego faktu w protokóle.
4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesje i do publiczności.
5.
Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący Rady może nakazać opuszczenie
sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub
wystąpieniami zakłócaj ą porządek obrad bądź naruszaj ą powagę sesji.
§45.
Na wniosek radnego, Przewodniczący Rady
przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie,
lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.
§46.
1. Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia quorum,
- zmiany porządku obrad,
- ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów,
- zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
- zarządzenia przerwy,
- odesłania projektu uchwały do komisji,
- przeliczenia głosów,
- przestrzegania regulaminu obrad.
2.Wnioski
formalne Przewodniczący Rady poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu
jednego głosu „za" i jednego głosu „przeciwko" wnioskowi, po czym
poddaje sprawę pod głosowanie.
§47.
1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
2. Postanowienie ust. l nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.
§48.
1. Po wyczerpaniu listy mówców,
Przewodniczący Rady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w
celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się
do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka
konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący Rady rozpoczyna procedurę głosowania.
3.
Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania,
Przewodniczący Rady może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia
lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.
§49.
1. Po wyczerpaniu porządku obrad
Przewodniczący Rady kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ....
sesję Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim".
2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§50.
1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
2.
Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze
odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.
§51.
Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.
§52.
1. Pracownik Urzędu, wyznaczony przez Burmistrza w uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady, sporządza z każdej sesji protokół.
2.
Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje
się do czasu podjęcia uchwały o jakiej mowa w § 39 pkt l.
§53.
1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.
2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
1)
numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i
zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko
przewodniczącego obrad i protokolanta,
2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,
3) imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady z ewentualnym podaniem przyczyn nieobecności,
4) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
5) ustalony porządek obrad,
6)
przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich
streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a
nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,
7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za", „przeciw" i „wstrzymujących" oraz głosów nieważnych,
8) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,
9) podpis Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół.
§54.
1. W trakcie obrad lub nie później niż
na najbliższej sesji radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do
protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący Rady
po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z
nagraniem przebiegu sesji.
2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. l nie zostanie uwzględniony; wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
3. Rada może podjąć uchwałą o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.
§55.
1. Do protokołu dołącza się listę
obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty
przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych,
oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego Rady.
2. Uchwały Przewodniczący Rady doręcza Burmistrzowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
§56.
1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie
zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Urzędu w
uzgodnieniu z Przewodniczącym Rady.
2. Pracownik, o którym mowa w ust. l podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu Rady.
4. Uchwały
§57.
1. Uchwały, o jakich mowa w § 26 ust. l,
a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 26
ust. 2 są sporządzane w formie odrębnych dokumentów.
2. Przepis ust. l nie dotyczy postanowień proceduralnych.
§58.
1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Burmistrz, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
1) tytuł uchwały,
2) podstawę prawną,
3) postanowienia merytoryczne,
4) w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji uchwały,
5) określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały.
6) ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
3.Projekt
uchwały powinien zostać przedłożony Radzie wraz z uzasadnieniem, w
którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o
skutkach finansowych jej realizacji.
4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego lub adwokata.
§59.
Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.
§60.
1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają
wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w
porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do
zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty
przez Radę.
2. Postanowienie ust. l nie ma zastosowania, gdy z
przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady,
sporządzony przez Burmistrza.
§61.
1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący Rady, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Przepis ust. l stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.
§62.
1. Burmistrz ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
2. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.
5. Procedura głosowania
§63.
W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.
§64.
1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
2.
Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad,
przelicza oddane głosy „za", „przeciw" i „wstrzymujące się", sumuje je i
porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub
ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w
protokole sesji.
3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.
§65.
1. W głosowaniu tajnym radni głosują za
pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym
każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie
przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym
spośród siebie przewodniczącym.
2. Komisja Skrutacyjna przed
przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza
je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.
§66.
1. Przewodniczący obrad przed poddaniem
wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść
wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie
budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
2. W pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej
idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi
wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej
idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
3. W przypadku głosowania w
sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy
kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po
otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie
listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.
§67.
1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o
podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie
tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad
wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
2.
Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów
projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej
kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki,
których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 67 ust. 2.
5. Przewodniczący obrad może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
6.
Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za
przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek
wniesionych do projektu uchwały.
7. Przewodniczący obrad może
odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do
stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność
pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.
§68.
1. Głosowanie zwykłą większością głosów
oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą
liczbę głosów „za" niż „przeciw". Głosów wstrzymujących się i nieważnych
nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za" czy „przeciw".
2.
Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości,
przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów
większą od liczby głosów oddanych na pozostałe.
§69.
1. Głosowanie bezwzględną większością
głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi
wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od
sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i
wstrzymujących się.
2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego
składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która
uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub
kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej
połowie najbliższą.
3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej
liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą
zostało oddanych 50% + l ważnie oddanych głosów.
4. Bezwzględna
większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas,
gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o l
większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.
§70.
1. W razie gdy wynik głosowania budzi uzasadnione wątpliwości, Rada może dokonać reasumpcji głosowania.
2. Wniosek o reasumpcję głosowania może być zgłoszony wyłącznie na posiedzeniu, na którym odbyło się głosowanie.
3. Rada rozstrzyga o reasumpcji głosowania na pisemny wniosek co najmniej 5 radnych.
6. Komisje Rady
§71.
1. Przedmiot działania poszczególnych komisji stałych i zakres zadań komisji doraźnych określa Rada w odrębnych uchwałach.
2. Postanowienie ust. l nie dotyczy Komisji Rewizyjnej Rady.
§72.
1. Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie.
2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.
§73.
1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
2.
Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych
gmm3 zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest
to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.
§74.
1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany przez Radę.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Rada może wybrać także zastępcę przewodniczącego komisji.
§75.
1. Komisje pracują na posiedzeniach.
2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.
§76.
1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.
2. Przepis ust l stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.
§77.
Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.
7. Radni
§78.
1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
2.
Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji,
winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne
wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.
§79.
L Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z mieszkańcami Gminy przez:
1) informowanie mieszkańców o stanie Gminy.
2) konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady,
3) propagowanie zamierzeń i dokonań Rady,
4) informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie,
5) przyjmowanie postulatów, wniosków oraz skarg mieszkańców Gminy
2.
Zgłoszone przez mieszkańców postulaty, wnioski oraz skargi radny jest
zobowiązany przekazać najdalej w terminie 7 dni od ich zgłoszenia
właściwym organom do rozpatrzenia z jednoczesnym powiadomieniem
zainteresowanego mieszkańca o w/wym. przekazaniu.
§80.
1. W przypadku wniosku pracodawcy
zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może
powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich
okoliczności sprawy.
2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady.
3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. l Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.
§81.
1.Burmistrz wystawia radnym dokument podpisany przez Przewodniczącego Rady. w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.
8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego
§82.
1. Rada może odbywać wspólne sesje z
radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla
rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
3.
Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub
upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu
terytorialnego.
§83.
1. Koszty wspólnej sesji ponoszą
równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że
radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.
Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej
1. Organizacja Komisji Rewizyjnej
§84.
1. Komisja Rewizyjna składa
się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz
pozostałych członków w liczbie 3.
2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i jego Zastępcę wybiera Rada.
§85.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego.
§86.
1. Członkowie Komisji Rewizyjnej
podlegaj ą wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których
może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
2. W
sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz
poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej.
3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
4.
Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od
decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia
wiadomości o treści tej decyzji.
2. Zasady kontroli
§87.
1. Komisja Rewizyjna kontroluje
działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek
pomocniczych Gminy pod względem:
- legalności,
- gospodarności,
- rzetelności,
- celowości,
oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.
§88.
Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
§89.
Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
1) kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
2)
problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu
działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w
jego działalności,
3) sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia,
czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania
danego podmiotu.
§90.
1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. l.
§91.
Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 5 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca - dłużej niż 3 dni robocze.
§92.
1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie
podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności
dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych
działań (kontrola wstępna).
2. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej
zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od
poszczególnych czynności kontrolnych.
3. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
4. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2-3 wykonywane są niezwłocznie.
5.
Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym
przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno
kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
§93.
1. Postępowanie kontrolne przeprowadza
się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu
faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne
jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów
ustalonych w § 87 ust. l.
2. Stan faktyczny ustała się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
3.
Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z
prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty,
wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne
wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
3.Tryb kontroli
§94.
1. Kontroli kompleksowych dokonują w
imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z
dwóch członków Komisji.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje
podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
3. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez co najmniej dwóch członków Komisji Rewizyjnej.
4.
Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie
pisemnego imiennego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot i zakres kontroli.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli dla Przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej wydaje Przewodniczący Rady.
5. Kontrolujący obowiązani są
przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi
kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz
dowody osobiste.
6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z
członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez
wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym
mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w
szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie
uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą
przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie
kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia
ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w
mieniu komunalnym.
7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o
których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się — w
najkrótszym możliwym terminie — do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o
wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
8. W przypadku odmowy
wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie
przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która
podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.
§95.
1. W razie powzięcia w toku kontroli
uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący
niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i
Burmistrza wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
§96.
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
2.
Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności
przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do
przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów
i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
3. Kierownik kontrolowanego
podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. l i 2,
obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej
pisemnego wyjaśnienia.
4. Na żądanie kontrolujących, kierownik
kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych
wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3
§97.
Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
4. Protokoły kontroli
§98.
1. Kontrolujący sporządzają z
przeprowadzonej kontroli - w terminie 3 dni roboczych od daty jej
zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
1) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
2) imię i nazwisko kontrolujących,
3) daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
4) określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
5) imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
6)
przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski
kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności
kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających
ustalenia zawarte w protokole,
7) datę i miejsce podpisania protokołu,
8)
podpisy kontrolujących i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub
notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
2.
Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do
sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.
§99
1. W przypadku odmowy podpisania
protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany
do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia
jej przyczyn.
2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. l składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
§100.
1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
2.
Uwagi, o których mowa w ust. l składa się w terminie 7 dni od daty
przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu
pokontrolnego do podpisania.
§101.
Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej
§102.
1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia w terminie do dnia 15.XII. każdego roku plan pracy na rok następny.
2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
1) terminy odbywania posiedzeń,
2) terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
§103.
1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - w
terminie do dnia 30 stycznia każdego roku - roczne sprawozdanie ze
swojej działalności w roku poprzednim.
2. Sprawozdanie powinno zawierać:
1) liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
2) wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
3) wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
4) wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
3.
Poza przypadkiem określonym w ust. l, Komisja Rewizyjna składa
sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady,
określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej
§104.
1. Komisja Rewizyjna obraduje na
posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z
zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.
3.
Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej
inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny
umotywowany wniosek:
1) Przewodniczącego Rady lub też pisemny wniosek:
2) nie mniej niż 4 radnych,
3) nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
1) radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
2) osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
5.
Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który
winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w
posiedzeniu.
§105.
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.
§106.
Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz.
§107.
1. Komisja Rewizyjna może korzystać z
porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzą fachową w zakresie
związanym z przedmiotem jej działania.
2. W przypadku, gdy
skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i
dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący
Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem
podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do
zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
§108.
1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie
Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane
komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi
komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
2.
Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji
i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na
przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
3. Przewodniczący Komisji
Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o
oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w
zakresie tematyki objętej kontrolą.
4. Do członków innych komisji
uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje
się odpowiednio przepisy mniejszego rozdziału.
5. Przewodniczący Rady
zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu
właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz
unikania zbędnych kontroli.
§109.
Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbą Obrachunkową, Najwyższą Izbą Kontroli lub inne organy kontroli.
Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych
§ 110.
Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych.
§ 111.
l .Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 4 radnych.
2.Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu Rady.
3. W zgłoszeniu podaje siej
1) nazwą klubu,
2) listą członków,
3) imią i nazwisko przewodniczącego klubu.
4.
W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu
jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego
Rady.
§112.
1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
2. Przewodniczący Rady prowadzi rejestr klubów.
§113.
1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
2.
Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich
członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej
połowy członków klubu.
3. Kluby podlegają rozwiązaniu uchwałą Rady, gdy liczba ich członków spadnie poniżej 4 .
§114.
Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.
§115.
l.. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.
3.Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu Rady.
4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.
§ 116.
1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.
§117.
Na wniosek przewodniczących klubów
Burmistrz obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w
zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.
Rozdział IX. Tryb pracy Burmistrza
§118.
Burmistrz wykonuje:
1) uchwały Rady,
2) jemu przypisane zadania i kompetencje,
3) zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
4) inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.
§ 119.
Burmistrz uczestniczy w sesjach Rady
§120.
Na zaproszenie Komisji Burmistrz zobowiązany jest brać udział w jej posiedzeniu
§121.
Zastępca Burmistrza przejmuje
wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 118 - § 120 w przypadku
uzyskania upoważnienia od Burmistrza.
Rozdział X. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza .
§122.
Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.
§123.
Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.
§124.
1. Dokumenty z zakresu działania Rady,
Komisji, Burmistrza i Urzędu udostępnia się w Referacie Organizacyjnym
Urzędu, w dniach pracy oraz w godzinach przyjmowania interesantów w
tymże Urzędzie.
2. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. l są
również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu oraz
powszechnie dostępnych zbiorach danych.
§125.
Realizacja uprawnień określonych w § 124może się odbywać wyłącznie w Urzędzie i w asyście pracownika Urzędu .
§126.
Uprawnienia określone w § 124 nie znajdują zastosowania:
1) w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności,
2) gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
3)
w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji
publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu
postępowania administracyjnego.
Rozdział XI Postanowienia końcowe
§127.
Traci moc uchwała Nr 139/YII/96 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 sierpnia 1996r. w sprawie Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie (Dz.Urz.Woj.Bydg Nr 47 póz 168 oraz DzUrzWoj.Kuj -Pom z 1999r, Nr 11 póz 48 i z 2000r Nr 16 póz 115 oraz z 2001r. Nr 32 póz.526 i Nr 19 poz.393)
§128.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
§129
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego
TEKST JEDNOLITY UCHWAŁY
Uchwała Nr XVI/153/2020
Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim
z dnia 29 stycznia 2020
w sprawie ogłoszenia tekstu jednolitego uchwały w sprawie Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie
Obwieszczenie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego Rok 2020 poz. 834, data ogłoszenia 7 lutego 2020r pobierz
metryczka
Wytworzył: Rada Miejska w Sępólnie Krajeńskim (23 kwietnia 2003)
Opublikował: Mirena Frosina (9 kwietnia 2021, 15:43:47)
Ostatnia zmiana: Mirena Frosina (10 stycznia 2022, 12:24:12)
Zmieniono: dodano zmianę
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 926