Rok 2023 | Rok 2022 | Rok 2021 | Rok 2020 | Rok 2019 | Rok 2018 | Rok 2017
Rok 2016 | Rok 2015 | Rok 2014 | Rok 2013 | Rok 2012 | Rok 2011 | Rok 2010
Rok 2009 | Rok 2008 | Rok 2007 | Rok 2006 | Rok 2005 | Rok 2004 | Rok 2003
Rok 2002 | Rok 2001 | Rok 2000 | Rok 1999 | Rok 1998 | Rok 1997 | Rok 1996
Rok 1995
Rok 2016 | Rok 2015 | Rok 2014 | Rok 2013 | Rok 2012 | Rok 2011 | Rok 2010
Rok 2009 | Rok 2008 | Rok 2007 | Rok 2006 | Rok 2005 | Rok 2004 | Rok 2003
Rok 2002 | Rok 2001 | Rok 2000 | Rok 1999 | Rok 1998 | Rok 1997 | Rok 1996
Rok 1995
obwieszczenie o odstąpieniu od przeprowadzania soos Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gminy Sępólno Krajeńskie"
O
B W I E S Z C Z E N I E
Burmistrza Sępólna Krajeńskiego
z dnia 29 marca 2021 roku
o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej
oceny oddziaływania na środowisko dla aktualizacji dokumentu „Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla
Gminy Sępólno Krajeńskie”.
Na podstawie art. 48 ust. 4 i art. 49 ustawy
z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021 r poz. 247 t.j.)
informuję o odstąpieniu od
przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu
dokumentu „Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Sępólno Krajeńskie”.
W oparciu o zapisy art. 48 w związku
z art. 57 ust. 1 pkt. 2 i art. 58 ust. 1 pkt. 2 ustawy
z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie
środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r. poz. 247
t.j.) , Burmistrz Sępólna Krajeńskiego pismem: znak: Irg.6220.1.2021 z dnia
10-02-2021r. zwrócił się
z wnioskiem do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy
oraz do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Bydgoszczy o uzgodnienie
odstąpienia od konieczności przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania
na środowisko dla aktualizacji ww. dokumentu.
Pismem znak:
WOO.410.46.2021.AT z dnia 23-02-2021r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w
Bydgoszczy stwierdził, że przedmiotowy dokument nie jest dokumentem, dla
którego wymagane jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na
środowisko. Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny w Bydgoszczy pismem znak:
N.NZ.9022.1.67.2021 z dnia 17-02-2021r. (wpł. 22-02-2021r.) uzgodnił
odstąpienie od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko.
Biorąc pod uwagę uwarunkowania
określone w art. 49 cyt. ustawy, a w szczególności charakter działań
przewidzianych w projekcie Planu, rodzaj i skalę oddziaływania na środowisko
oraz cechy obszaru objętego oddziaływaniem na środowisko, jak również stanowiska
w/w. organów Burmistrz Sępólna Krajeńskiego odstąpił od przeprowadzenia
strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Planu
Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Sępólno Krajeńskie.
Niniejsze obwieszczenie zostaje podane do publicznej wiadomości poprzez
zamieszczenie:
1) na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Sępólnie Krajeńskim;
2) w Biuletynie Informacji
Publicznej Gminy Sępólno Krajeńskie www.bip.gmina-sepolno.pl;
3) na stronie internetowej www.ekoportal.gov.pl
4) na stronie internetowej www.bazaoos.gdos.gov.pl
Z up. Burmistrza
mgr inż. Marek Zieńko
Z-ca Burmistrza
Uzasadnienie
odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
dla projektu „Planu Gospodarki
Niskoemisyjnej dla Gminy Sępólno Krajeńskie”
CHARAKTER
DZIAŁAŃ PRZEWIDZIANYCH W DOKUMENCIE
Stopień, w jakim dokument ustala ramy dla
późniejszej realizacji przedsięwzięć, w odniesieniu do usytuowania,
rodzaju i skali tych przedsięwzięć
„Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Sępólno Krajeńskie” nie będzie wskazywał, ani określał
przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w ujęciu
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko
(tj. Dz.U. 2021 poz. 247)
Wskazane w przedmiotowym dokumencie działania inwestycyjne dotyczyć będą
zwiększenia efektywności energetycznej na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie
poprzez m. in. modernizację oświetlenia ciągów komunikacyjnych,
termomodernizację budynków, modernizację systemów grzewczych. Ewentualne prace w ramach zadań wyznaczonych w Planie będą wykonywane tylko na terenie
zabudowanych nieruchomości i nie mieszczą się w katalogu przedsięwzięć
zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko (tj. Dz.U. z 2016 poz. 71).
Zgodnie z powyższym, Plan nie
wyznacza ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć mogących znacząco
oddziaływać na środowisko.
W związku z proekologicznym charakterem planowanych działań, realizacja
założeń dokumentu nie wiąże się z prawdopodobieństwem wystąpienia ryzyka dla
zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska. Działania przewidziane do
realizacji znajdować się będą poza wyznaczonymi obszarami podlegającymi ochronie
i nie będą oddziaływać na te obszary.
Biorąc pod uwagę zawartość przedmiotowego dokumentu oraz stopień jego
szczegółowości, należy uznać, iż realizacja jego założeń nie spowoduje
znaczącego oddziaływania na środowisko, w szczególności na obszary Natura 2000,
w związku z czym przedmiotowy plan
nie stanowi dokumentu, o którym mowa w art. 46 ustawy.
Zapisy Planu będą zawierały jedynie działania proponowane w celu poprawy
stanu i ochrony środowiska przyrodniczego, związane ze wspieraniem
rozwiązań efektywnych energetycznie, w tym energooszczędnych form ogrzewania,
jak i projektów termomodernizacyjnych. Projekt
Planu nie będzie wyznaczał ram dla późniejszej realizacji przedsięwzięć
mogących znacząco oddziaływać na środowisko, ani też realizacja wskazanych w nim
przedsięwzięć nie spowoduje znaczącego oddziaływania na środowisko. Tym
samym nie spełnia przesłanek wskazanych w art. 47 ustawy i nie jest w jego
przypadku wymagane przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na
środowisko.
Powiązania z działaniami
przewidzianymi w innych dokumentach
Plany
Gospodarki Niskoemisyjnej są narzędziem przyczyniającym się m.in. do
osiągnięcia celów określonych w pakiecie klimatyczno-energetycznym do roku
2020, tj.:
redukcji emisji gazów
cieplarnianych,
zwiększenia udziału energii
pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
redukcji zużycia energii
finalnej, co ma zostać zrealizowane poprzez podniesienie efektywności
energetycznej.
Celem
realizacji działań założonych w Planie jest również doprowadzenie do redukcji
emisji zanieczyszczeń do powietrza. Skutkować to będzie osiągnięciem poziomów
zanieczyszczeń nieprzekraczających obowiązujących norm najpóźniej do roku 2020.
Wśród
celów pośrednich Planu można wymienić wyraźne oszczędności w budżecie
gminy, dzięki ograniczeniu i optymalizacji zużycia energii elektrycznej
a także innych mediów, udoskonalenie zarządzania, wykorzystanie potencjału
gminy w zakresie ograniczania emisji zanieczyszczeń oraz lepszy wizerunek
władz samorządowych w oczach mieszkańców.
Podstawy prawne opracowania
Potrzeba
sporządzenia i realizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej wynika
ze zobowiązań zawartych w ratyfikowanym przez Polskę Protokole z Kioto
oraz przyjętym przez Komisję Europejską w 2008 roku Pakiecie Klimatycznym.
Plan
Gospodarki Niskoemisyjnej realizuje założenia Narodowego Programu Rozwoju
Gospodarki Niskoemisyjnej, który został przyjęty przez Radę Ministrów 16
sierpnia 2011 roku.
Poniżej
przedstawiono najważniejsze przepisy prawa oraz dokumenty strategiczne.
Przepisy prawa krajowego:
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001
r. Prawo ochrony środowiska
(Dz.U. z 2020 r. poz. 1297
Ustawa z dnia 3 października
2008 r. o udostępnieniu informacji o
środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2021 r. poz. 247),
Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu
przestrzennym (Dz.U. 2020 poz. 293 z późn. zm.),
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997
r. Prawo energetyczne (Dz.U. z
2020 r. poz. 833)
Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020r.
poz. 1313),
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011
r. o efektywności energetycznej
(Dz.U. z 2021 r. poz. 468),
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i
remontów (Dz.U. 2020 r.,poz. 2127),
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji
przestrzennej (Dz. U. z 2021r. poz.214),
Ustawa z dnia 14 września 2012
r. o obowiązkach w zakresie
informowania o zużyciu energii przez produkty wykorzystujące energię
(Dz. U. z 2015 r. poz.1069),
Obwieszczenie Ministra
Gospodarki z dnia 21 grudnia 2012 r. w
sprawie szczegółowego wykazu przedsięwzięć służących poprawie efektywności
energetycznej (M.P. 2016, poz. 1184),
Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014
r. o charakterystyce energetycznej
budynków (Dz.U. z 2021 r. poz. 497),
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020
r. poz.713),
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r.
o samorządzie powiatowym (Dz.U.
z 2020 r. poz.920)
Dokumenty
strategiczne na poziomie globalnym:
§
Protokół
z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian
klimatu, sporządzony w Kioto 11 grudnia 1997 r., wszedł w życie 16
lutego 2005r.,
§
Dokument
końcowy Konferencji Narodów Zjednoczonych w Sprawie Zrównoważonego Rozwoju
„Rio+20”, która odbyła się w dniach 20 – 22 czerwca 2012 r. w Rio de
Janeiro,
§
Ramowa
Konwencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu z 1992 roku,
§
Konwencja
o różnorodności biologicznej sporządzona 5 czerwca 1992 roku,
§
Europejska
Konwencja Krajobrazowa przyjęta w ramach Rady Europy 20 października 2000
roku,
§
Konwencja
w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie
odległości (Konwencja Genewska z 13 listopada 1979 roku).
Dokumenty strategiczne na poziomie krajowym:
· Długookresowa
Strategia Rozwoju Kraju, Polska 2030, Trzecia fala nowoczesności (MAiC styczeń
2013 r.),
· Koncepcja
Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (KPZK) ,
· Średniookresowa
Strategia Rozwoju Kraju (ŚSRK) – Strategia Rozwoju Kraju 2020,
· Strategia
Bezpieczeństwo Energetyczne i Środowisko, perspektywa do 2020 r. (BEiŚ),
Warszawa 2014 r.,
· Polityka
Energetyczna Polski do 2030 r. Ministerstwo Gospodarki, listopad 2009 r.,
· Założenia Narodowego Programu Rozwoju
Gospodarki Niskoemisyjnej,
· Krajowy Plan
działań w zakresie energii ze źródeł odnawialnych,
· Drugi
Krajowy Plan Działań Dotyczący Efektywności Energetycznej
· Strategiczny
plan adaptacji dla sektorów i obszarów wrażliwych na zmiany klimatu do
roku 2020 z perspektywą do roku 2030 (SPA 2020)28,
· Strategia
Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 r.).
Przydatność w uwzględnieniu aspektów środowiskowych, w szczególności w celu
wspierania zrównoważonego rozwoju, oraz we wdrażaniu prawa wspólnotowego
w dziedzinie ochrony środowiska
Potrzeba sporządzenia i
realizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej wynika ze zobowiązań zawartych w
ratyfikowanym przez Polskę Protokole z Kioto oraz przyjętym przez Komisję
Europejską w 2008 roku Pakiecie Klimatycznym. Opracowywany dokument ma cel
stricte środowiskowy, a w szczególności wspiera zrównoważony rozwój.
Powiązania z problemami
dotyczącymi ochrony środowiska
Niska emisja jest dużym problemem w Gminie Sępólno Krajeńskie, ponieważ
stanowi jedno z głównych źródeł zanieczyszczeń powietrza.
Niska emisja jest związana głównie z ogrzewaniem nieruchomości i negatywnie
wpływa zarówno na stan środowiska, jak i zdrowie mieszkańców gminy. W celu
ograniczenia problemu niskiej emisji jako głównego źródła zanieczyszczeń
wprowadzanych do powietrza niezbędne jest opracowanie Planu oraz stworzenie bazy inwentaryzacji CO2.
RODZAJ I
SKALA ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO
Prawdopodobieństwo
wystąpienia, czas trwania, zasięg, częstotliwość
i odwracalność oddziaływań
Zakłada się, że realizacja zadań wskazanych w Planie będzie się odbywać
z zachowaniem wszystkich warunków określonych przepisami prawnymi, nie
będzie powodować negatywnego oddziaływania na zdrowie mieszkańców i stan
środowiska.
Prawdopodobieństwo
wystąpienia oddziaływań skumulowanych
lub transgranicznych
Realizacja zadań wskazanych w Planie nie spowoduje oddziaływań
skumulowanych ani transgranicznych.
Prawdopodobieństwo wystąpienia ryzyka dla
zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska
Realizacja zadań wskazanych w Planie nie spowoduje wystąpienia ryzyka dla
zdrowia ludzi lub zagrożenia dla środowiska.
CECHY
OBSZARU OBJĘTEGO ODDZIAŁYWANIEM NA ŚRODOWISKO
Obszary o szczególnych właściwościach naturalnych lub posiadające znaczenie
dla dziedzictwa kulturowego, wrażliwe na oddziaływania, istniejące
przekroczenia standardów jakości środowiska lub intensywne wykorzystywanie
terenu
Na terenie Gminy
znajdują się następujące obiekty wpisane do rejestru zabytków (stan na 30
września 2015 r.) (źródło: www.nid.pl):
Iłowo
-
kościół
ewangelicki, ob. rzym.-kat. fil. pw. św. Andrzeja Boboli, 1904-05, nr rej.:
A/1542 z 24.11.2009
-
zespół
dworski, nr rej.: A/1444 z 30.01.1985:
o
dwór, 3 ćw.
XIX
o
park, k. XIX
-
owczarnia,
1880, nr rej.: A/1564 z 22.06.2010
Komierowo
-
zespół
pałacowy, XIX/XX, nr rej.: A/214/1-4 z 5.06.1987:
o
pałac,
1924-1929
o
park
o
oficyna,
1919
o
kuźnia, 1919
Sępólno
Krajeńskie
-
kościół par.
pw. św. Bartłomieja Apostoła, 1799-1812, 1926-1927, nr rej.: A/864
z 20.09.1994
-
cmentarz
par. św. Bartłomieja, ul. Tucholska, 1882, nr rej.: A/371/1 z 4.09.1993
Skarpa
-
dwór, poł.
XIX, 1895, nr rej.: 103/A z 18.12.1981
Trzciany
-
zespół
dworski, 1 poł. XIX, XX, nr rej.: A/31/1-2 z 28.12.2000:
o
dwór, 1 poł.
XIX, po 1888
o
park
Wałdowo
-
kościół par.
pw. św. Mateusza, 1621, nr rej.: KOK 5/46 z 13.07.1936
-
cmentarz
przy kościele, XVII-XX , nr rej.: A/816/1-2 z 11.10.1993
-
ogrodzenie,
nr rej.: j.w.
Zboże
-
zespół
dworski, nr rej.: A/1058/1-2 z 23.09.1996:
o
dwór, ok.
1890
o
park, XIX/XX
Formy ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z 16.04.2004 r. o ochronie
przyrody oraz obszary podlegające ochronie zgodnie z prawem międzynarodowym
Cały obszar Gminy Sępólno Krajeńskie leży na terenie
Krajeńskiego Parku Krajobrazowego. Na zachodnim krańcu Gminy wyznaczony został
obszar Natura 2000 Dolina Łobżonki. Wyznaczone zostały również trzy rezerwaty
przyrody – Lutowo, Buczyna i Dęby Krajeńskie. Na terenie Gminy Sępólno
Krajeńskie nie jest prowadzony monitoring przyrodniczy zwierząt w ramach PMŚ,
jednak na terenie obszaru Natura 2000 monitoring prowadzony jest dla siedlisk i
roślin.
Najcenniejsze obiekty i obszary na terenie Gminy
objęte są ochroną jako pomniki przyrody i użytki ekologiczne. Na terenie
Gminy Sępólno Krajeńskie 110 obiektów uznano za pomniki przyrody i wyznaczono
156 użytków ekologicznych.
Realizacja Planu nie wpłynie negatywnie na stan ww.
obszarów, a jedynie wpłynie na poprawienie jakości powietrza na terenie
gminy.
metryczka
Wytworzył: małgorzata barabach (29 marca 2021)
Opublikował: Barabach Małgorzata (29 marca 2021, 15:08:07)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 520