Protokół Nr 18/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 13 marca 2012r.


Protokół Nr 18/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 13 marca 2012r.  
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
 
1. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej – Dariusz Krakowiak    
2. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej -Piotr Wenda
4. Przedstawiciel Gminnego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda
5. Przedstawiciel Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Stanisław Rakowski 
6. Przedstawiciel Gminnej Spółki Wodnej – Jerzy Huzara
7. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera
8. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Julita Zwiefka
 
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Omówienie stawek za wodę i nieczystości płynne na 2012r.;
4. Informacja z bieżącej działalności izb rolniczych i gminnej spółki wodnej;
5. Opinia w sprawie inicjatyw lokalnych;
6. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu lutym.
 
 
Ad.3. Pan Krakowiak przedstawił propozycje taryf za wodę i ścieki na 2012r.
Poinformował, że propozycje podwyżek zostały skonsultowane z Burmistrzem, propozycje obejmują wzrost około 10% w porównaniu z rokiem ubiegłym.   Proponowana podwyżka wody i ścieków jest na poziomie około 10%, proponuje się 3,12zł. za wodę, 6,84zł. za ścieki, wzrasta również około 8% opłata abonamentowa do 8,64zł. brutto oraz opłata za odczyt wodomierzy. W ubiegłym roku cena wody wynosiła 2,81zł., ścieków 6,21zł.  Podkreślił, że w latach ubiegłych podwyżki były na poziomie 4-5%, w tym roku większa podwyżka spowodowana jest wzrostem obciążeń dla spółki, przede wszystkim powoduje to wzrost podatku za przejęta infrastrukturę, który spółka odprowadza do gminy, jest to dodatkowo ponad 200tys.zł., inne koszty spółki wzrastają inflacyjnie. Powiedział, że przy takiej propozycji podwyżek spółka poradzi sobie bez dopłat ze strony gminy. Stwierdził, że taryfy są niższe w porównaniu z gminami ościennymi.
Pan Jagodziński zapytał jaką kwotę zapłacą mieszkańcy za wywóz ścieków. Pan Krakowiak odpowiedział, że jest to kwota 8,50zł., wywóz nie wchodzi do taryfy, taryfa obejmuje tylko te osoby, które posiadają kanalizację. Pan Jagodziński zapytał o ceny wody i ścieków w porównaniu z Gminą Kamień Krajeński, przytoczył informacje prasowe, z których wynika że stawki są niższe. Pan Krakowiak powiedział, że należy zsumować razem opłaty abonamentowe za wodę i ścieki i dopiero wtedy uzyska się prawidłową cenę taryfową stosowaną w Kamieniu Kraj. Pan Jagodziński zapytał u zużycie wody. Pan Krakowiak odpowiedział, że zużycie utrzymuje się na tym samym poziomie. Pan Jagodziński zapytał również, dlaczego Dyrektor nie wystąpił do Gminy przy konstruowaniu budżetu o dotację na działalność wodno – ściekową. Pan Krakowiak odpowiedział, że to nie jest jego kompetencją,  takie działanie mogą podjąć radni, ponadto tak naprawdę we wrześniu jeszcze nie wie, jakie będą podwyżki. Pan Horyd nawiązał do obecnie obowiązującego systemu, tj. że wszyscy byli traktowani równo, ci posiadający i ci nie posiadający kolektorów. Tymczasem teraz wywóz ścieków z terenów wiejskich jest droższy niż oczyszczanie w mieście. Pan Jagodziński także stwierdził, że nie można dzielić społeczeństwa, różnicując ceny, poparł go Pan Grzeca twierdząc ze należy płacić solidarnie tymczasem mieszkańcy wsi będą płacić prawie dwa złote więcej.    Pan Krakowiak jeszcze raz podkreślił, że ceny wywozu nie są ujęte w taryfie, zapewnił że zrobi wszystko aby nie podnosić ceny wywozu nieczystości z terenów wiejskich, chociaż spółka ma coraz mniejsze możliwości pozyskiwania dochodów. Pan Grzeca zaproponował ewentualną możliwość przekazywania środków z różnicy ceny ścieków na terenie miejskim i wiejskim na budowę kolektorów na terenach wiejskich, tak aby w przyszłości ceny wywozu wyrównały się dla wszystkich mieszkańców.     
Pan Dolny zapytał o stanowisko w sprawie propozycji stawek taryfowych przedstawicieli organizacji rolniczych. Pan Szpojda stwierdził, że propozycja obejmuje za duże zróżnicowanie cen ścieków na terenach wiejskich i miejskich, należy rozważyć wprowadzenie dopłaty, żeby utrzymać obecny system, ceny wody natomiast można ewentualnie zaakceptować. Pan Stróżyński powiedział, że na zebraniach wiejskich zawsze była mowa o równości cen, teraz jest inaczej, nawiązał także do nowej ustawy śmieciowej, boi się co będzie dalej jeśli tez nastąpi zróżnicowanie.
       
Po dyskusji, w głosowaniu na temat propozycji nowych stawek taryf za wodę i ścieki czterech członków Komisji nie zajęło stanowiska (4 głosy „wstrzymujące się” ) jeden członek opowiedział się natomiast przeciwko propozycjom podwyżek, z jednoczesną możliwością dalszego rozważenia możliwości zastosowania dopłat do cen wody i ścieków.      
 
 
Ad.4. Pan Huzara przedstawił informację z bieżącej działalności gminnej spółki wodnej (informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu).  
Pan Huzara nadmienił, że na rok bieżący została przyjęta składka w wysokości 35zł. od hektara. Spółka zatrudnia dwóch pracowników stałych oraz czterech poprzez Powiatowy Urząd Pracy. Spółka nie utrzymuje się tylko ze składek członkowskich, także startuje w przetargach np. jeśli chodzi o konserwacje rzek, w ubiegłym roku prac zleconych wykonano na kwotę ponad 400tys.zł. przy składkach członkowskich w wysokości około 90tys.zł. Poza tym spółka korzysta z dotacji Wojewody – 7tys.zł. oraz Urzędu Marszałkowskiego – 15tys.zł.    
Pan Jagodziński poruszył problem bobrów, które niszczą efekty pracy spółki. Pan Huzara potwierdził ten problem, stwierdzając że jest trudny do rozwiązania, bobry są bowiem pod ochroną. Pan Horyd poruszył kwestię konserwacji rzeki Kamionki (wykaszanie), rolnicy twierdzą, że niektóre miejsca nie zostały wykoszone, co doprowadziło do zalania pól. Pan Huzara powiedział, że od roku ubiegłego rzeka jest już koszona dwukrotnie, czyli jest poprawa w wykaszaniu. Powiedział, że spółka konserwuje także rzekę Sępolenkę.         
 
Komisja przyjęła informację do wiadomości 
 
 
Ad.5. Pani Julita Zwiefka przedstawiła trzy wnioski w sprawie inicjatyw lokalnych, których tryb rozpatrywania określa odrębna uchwała Rady Miejskiej:
1) Rady Rodziców przy Zespole Szkół Nr 3 – wybudowanie placu zabaw przy „Orliku (ewentualna kwota dofinansowania około 29.400.zł. – przy wkładzie własnym 25tys.zł.)  
2) społeczności miejscowości Trzciany – zagospodarowanie terenu przed świetlicą wiejską (wyłożenie kostki brukowej – ewentualna kwota dofinansowania około 3tys.zł. przy podobnym wkładzie własnym).         
3) społeczności miejscowości Piaseczno – urządzenie terenu rekreacyjnego przy świetlicy wiejskiej (ewentualna kwota dofinansowania około 9.770zł. przy wkładzie własnym około 12tys.zł.).
 
Pani Zwiefka nadmieniła, że wszystkie wnioski zostaną przedstawione na Komisji Budżetu i Handlu.
 
Komisja jednogłośnie poparła w/w inicjatywy.   
 
 
Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dolny poinformował, że istnieje konieczność udrożnienia przepustu pod droga w Komierówku. Zaproponował Panu Derze, aby wspólnie przeprowadzili w tej sprawie wizję lokalną. Przypomniał także sprawę możliwości odwodnienia drogi prowadzącej do gospodarstwa Pana …………. w Teklanowie.
- Pan Dera powiedział, że ustawa o ochronie zwierząt narzuciła gminie konieczność opracowania programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi i podjęcie w tej sprawie odpowiedniej uchwały przez Radę Miejską. Komisja przyjęła informację do wiadomości. 
- Pan Wenda poruszył sprawę konieczności załatania dziur na ulicy BOWiD przy „Agromie” (przy drogowskazie).
- Pan Grzeca zasygnalizował konieczność wyłożenia nowego dywanika asfaltowego w Lutowie (na odcinku o zakrętu).
- Pani Wańke poinformowała, że na łuku przy drodze powiatowej w Lutowie bałagan (w miejscu parkowania ciężkiego sprzętu przez Pana ……………).
- Pan Horyd zapytał o sprawę możliwość wycięcia drzew przy „Orliku” w Wałdowie. Pan Dera powiedział, że zaczęto wycinkę, sprawa jednak jest problematyczna.     
 
 
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
                                                                               Przewodniczący Komisji
                                                                                         Antoni Dolny    
 
protokołował:
Tomasz Dix
            
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (13 marca 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (28 maja 2012, 10:28:02)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1009