Protokół Nr 37/2013 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 6 sierpnia 2013r.


Protokół Nr 37/2013
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 6 sierpnia 2013r.  
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
2. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera;
4. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński;
5. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Piotr Wenda;
6. Organizator dożynek – Bernard Orłowski.         
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych, przed realizacją porządku obrad zaproponował uczczenie pamięci nagle zmarłego radnego Kazimierza Horyda minutą ciszy.
 
Zaproponował następnie poniższy porządek posiedzenia:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku:
  2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń Komisji;  
  3. Informacja z wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2013r.;
  4. Sytuacja w rolnictwie (przygotowanie lub zaawansowanie prac żniwnych);
  5. Sprawy związane z organizacją dożynek gminnych;
  6. Wolne wnioski i zakończenie.   
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.    
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie dwa protokoły ze swoich  poprzednich posiedzeń w miesiącu czerwcu br.  
 
 
Ad.3. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji informację z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie za I półrocze 2013r. Budżet na 30 czerwca 2013 r. zamknął się nadwyżką w wysokości 2.072.960,57zł. Nadwyżka jest wynikiem wyższej realizacji dochodów nad wydatkami. Dochody bieżące jak i wydatki są realizowane zgodnie z uchwalonym planem budżetowym z uwzględnieniem zmiany w tym planie, większość inwestycji jest realizowana w II półroczu. Zobowiązania na koniec I półrocza wynosiły 891.183,16zł. Wynikały one głównie z wydatków płacowych. W wieloletniej prognozie finansowej całkowite zadłużenie na dzień 30 czerwca spadło do kwoty 9. 293. 941,34 zł. Relacja spłaty zobowiązań do planowanych dochodów  to wskaźnik 5,92% przy maksymalnym ustawowym 15% natomiast relacja zadłużenia to 20,36% przy maksymalnym ustawowym 60%. Jeśli w tym roku będziemy spłacać zobowiązania finansowe zgodnie z planem stan zadłużenia spadnie do kwoty ponad 8 mln. zł. a wskaźnik wyniesie około 17%. Nadmieniła, że  w I półroczu Gmina udzieliła poręczenia ZGK na zobowiązania w wysokości ponad 174 000zł. na modernizację budynku gospodarczego. Nie wpłynęło to na zachwianie sytuacji finansowej z tego względu, że jest to poręczenie na 10 lat z terminem spłaty za 2 lata. Podkreśliła, że sprawozdanie zostało wstępnie sprawdzone pod względem formalnym w Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.         
 
 
Ad.4. Komisja podjęła dyskusję na temat przebiegu prac żniwnych w rolnictwie. Pan Dolny powiedział, że prace żniwne są zaawansowane w około 20%, trochę w pracach przeszkodziła aura. Pan  Dolny porównał ceny żyta w ubiegłym i w bieżącym roku, rolnicy są rozgoryczeni cenami. Ceny spadły o około 50%. np. tona żyta kosztowała 700 – 800zł. za tonę, firmy skupujące oferują 350 - 400zł. za żyto, 550 – 680zł. za pszenicę, 600zł. za jęczmień, za pszenżyto 450zł., rzepak w granicach 1.200 – 1.300zł. Pan Stróżyński powiedział, że jęczmienia w tym roku nie ma, będzie trzymał cenę i będzie droższy od pszenicy, dodał że śmieszna cena jest na rzepak. Pan Dolny stwierdził, że obecnie rolnik musi sprzedać cztery tony żyta, żeby zapłacić za tonę nawozu, czyli trudno mówić o dalszej uprawie i ponoszeniu dalszych kosztów. Pan Stróżyński potwierdził, że obecnie nie ma żadnej opłacalności, rolnicy są na minusie. Pan Jagodziński powiedział, ze o sytuacji w rolnictwie świadczy fakt, że w czasie żniw rolnicy strajkują, tak jest m.in. w okolicy Grudziądza. Pan Antoni Dolny zapytał czy Komisja będzie popierać ten protest rolników, oraz czy złoży w tej sprawie jakąś petycję do ministerstwa. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa stwierdził, że jeszcze nie ma sygnału o tym strajku, ponieważ wystąpił na razie miejscowo, należałoby poczekać, aż wystąpią związki zawodowe rolników, po czym następnie wyrazić dla nich poparcie.
 
 
Ad.5. Pan Orłowski przedstawił Komisji informację w zakresie przygotowań do organizacji dożynek gminnych. Powiedział, że tegoroczne dożynki odbędą się w dniu 1 września od godz. 14.00 w Iłowie na placu po byłym zakładzie rolnym. Dożynki rozpoczną się uroczystą mszą świętą, potem nastąpią uroczystości dożynkowe, część obrzędową przygotuje Wiejski Ośrodek Kultury w Lutowie. Będzie także zespół z Turcji, na które złożyły się także poszczególne sołectwa. Starościną dożynek będzie Pani Piekarska z Wałdowa a Starostą Pan Basiński z Iłowa. Oprócz występów artystycznych planowana jest wystawa maszyn rolniczych z Agromy, zwierząt, płodów rolnych, wyrobów ludowych oraz stoiska m.in. sołectw i Kół Gospodyń Wiejskich, będzie przygotowana także grochówka oraz ciasta dla uczestników dożynek. Dodał, że organizatorzy wystąpili o sponsoring do różnych instytucji. 
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.         
 
Pan Orłowski zwrócił się do Komisji o wytypowanie do wyróżnień rolników prowadzących wzorcowo swoje gospodarstwa rolne.
 
Komisja do wyróżnień, które zostaną wręczone podczas tegorocznych dożynek gminnych wytypowała poniższych rolników:
-  ;
-  ;
-  ;
-  ;
-  ;
-  .
 
 
Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
 
-  Pani Wańke powiedziała, że sklepem w Lutowie drogowa tablica informacyjna jest zasłonięta przez rozrastające się tuje;
- Pani Wańke nawiązała do konieczności usunięcia suchego drzewo w Lutowie, które powinno być wycięte. Pan Dera jeszcze raz podkreślił, że jest to grunt Gminnej Spółdzielni, Pani Prezes powinna wystąpić do urzędu z pisemnym wnioskiem o wycięcie tego drzewa;
- Pan Dera powiedział, została zlecona sprawa udrożnienia rowu w Trzcianach;
- Pan Dera poinformował, że obecnie jest naprawiany przepust na drodze z Lutówka do Iłowa, jest to koszt około 7tys.zł.;     
- Pan Dera poinformował, że wykupiono drogę od Pana …………. za 20tys.zł.
- Pan Dera powiedział, że tłuczeń i kamień jest rozdysponowany zgodnie z zapotrzebowaniem sołtysów;  
- Pan Dera poinformował, że najprawdopodobniej uda się pozyskać dofinansowanie do budowy kolektora i wodociągu (Komierówko – Skarpa, potem Włościbórek i dalsze połączenie); 
- Pan Dera powiedział, że dzisiaj jest przetarg na ostatni odcinek drogi Wałdówko – Wilkowo (koszt około 750tys.zł.), także planuje się odrębną procedurą wykonanie rowu w Wałdówku, którego sprawa była poruszana podczas sesji Rady Miejskiej; 
- Pan Dera nawiązał do drogi w kierunku Wałdowa, której temat poruszył Pan Stróżyński, zakrzaczenia zgodnie z ustaleniami są wycięte, będzie tam teraz wysłana równiarka. Odnosząc się natomiast do drogi w Teklanowie w okolicy gospodarstwa  Pana ………, stwierdził, że jest to trudna sprawa, były sygnały że jest to rozmyta, tymczasem jest tam składowany tłuczeń i nie ma kto go rozrzucić. Pan Dolny zaproponował, aby w tym rejonie od łąki zerwać darń, aby zrobić spad, aby woda nie spływała przez drogę, lecz w kierunku drenaży. Zaproponował, aby jeszcze raz tam podjechać w węższym gronie;
- Pan Dera powiedział, że w związku z faktem przewidzianej budowy wodociągu, zasadnym będzie na razie odstąpienie od nawiezienia gruzem odcinka dogi Włościbórek – Włościbórz;  
- Pan Dolny zwrócił się do Pana Dery, aby wysłać ponownie, równiarkę na drogę Komierówko – Niechorz, aby ponownie uregulować pobocze;
- Pan Jagodziński nawiązał do kolejności budowy dróg na terenie wiejskim, jest inicjatywa mieszkańców Wałdowa, aby doprowadzić do budowy nawierzchni drogi Wałdowo – Toboła, w tej sprawie jest oficjalny wniosek. Pan Dera powiedział, że także w sprawie budowy drogi Wiśniewa – Wiśniewka był oficjalny wniosek mieszkańców. Pan Grzeca przypomniał o sugestiach zapadłych na Komisji Rolnej w sprawie kolejności budowy, były wytypowane cztery drogi, kolejność miała być ustalona w późniejszym czasie.
Komisja postanowiła, że do sprawy kolejności budowy dróg na terenach wiejskich powróci na swoim kolejnym posiedzeniu.                   
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.   
 
                                                                                            Przewodniczący Komisji
                                                                                                      Antoni Dolny         
 
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
      

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (6 sierpnia 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 września 2013, 15:36:30)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (18 maja 2023, 10:12:18)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 870