Protokół nr 10 z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejski w dniu 9 czerwca 2011r.

Protokół nr 10
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejski w dniu  9 czerwca 2011r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście w osobach:
1.Waldemar Stupałkowski -Burmistrz Sępólna Krajeńskim,
2.Urszula Lange   -Skarbnik Gminy,
3.Dariusz Wojtania  -Sekretarz Gminy,
4.Jarosław Dera   -Kierownik Ref. GKiR,
5.Jadwiga Jagodzińska  -pracownik Ref. GKiR,
6.Tomasz Kowalczyk  -pracownik Ref. IRG,
7.Edmund Rózga   -Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 1
8.Marian Papierowski  -w zastęp. Przew. Zarządu Osiedla nr 2
9.Robert Grochowski  -Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej w Sępólnie Kr.
10.Paweł Zawada   -z-ca Komendanta PKP
11.Zbysław Różyński  -Naczelnik Wydziału Prewencji

Porządek obrad:
1.Powitanie i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie protokółów z posiedzenia Komisji z miesiąca maja 2011r.i przyjęcie zaproponowanego porządku obrad. 
3.Omówienie spraw związanych z możliwością utworzenia OSiR-u;
4.Opinia w sprawie wniosku Komendy Powiatowej Policji w sprawie możliwości zakupu i zamontowania monitoringu na terenie miasta oraz omówienie spraw związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na jego terenie; 
5.Informacja w zakresie założeń realizacji gminnych inwestycji na 2011r.;
6.Opinia w sprawie możliwości wybudowania basenu;
7.Wypracowanie szczegółowego uzasadnienia w sprawie podjętej decyzji dot. kolejności budowy dróg na terenie miasta;
8.Opinia w sprawie możliwości wygospodarowania środków na utwardzenie drogi Włościbórz – Włościbórek; 
9.Opinia w sprawie projektu uchwały dot. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków;
10.Opinia w sprawie projektu uchwały dot. przejęcia zadań utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Sępólno Kraj.;
11.Opinia w sprawie projektu uchwały „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Sępólno Kraj.;            
12.Opinia w sprawie projektu uchwały dot. nabycia na mienie komunalne nieruchomości położonych w Dziechowie;
13.Ponowna opinia w sprawie możliwości wykupu lokalu mieszkalnego (sprawa Pani Cetery);
14.Ponowna opinia w sprawie możliwości wydzierżawienia lub sprzedaży działki w Lutówku (sprawa Państwa Lamparskich);
15.Ponowna opinia w sprawie możliwości kupna działki w Lutowie (sprawa Pana Króla);      
16.Opinia w sprawie możliwości wydzierżawienia części terenu przy ul. W. Polskiego 22 A (sprawa Pani Krzanik);
17.Opinia w sprawie możliwości wykupu lokalu użytkowego przy Placu Wolności 13 (sprawa Pani Hermann);
18.Opinia w sprawie możliwości wydzierżawienia części działki w obrębie ul. Ratuszowej (sprawa Pani Sulczewskiej);        
19.Opinia w sprawie możliwości rozbiórki pomieszczenia gospodarczego przy ul. W. Polskiego 2;     
20.Opinia w sprawie wniosku Biblioteki Publicznej w sprawie możliwości wydzierżawienia pomieszczeń dla filii Sądu Rejonowego w Tucholi;   
21.Wolne wnioski i zakończenie.

Ad.1 i 2.
Pani Przewodnicząca powitała zebranych, stwierdziła quorum, przedstawiła porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie. Następnie członkowie Komisji zapoznali się  protokółami z  posiedzenia Komisji w miesiącu maju i przyjęli je  bez uwag.

Ad.3.
Pan Sekretarz zapoznał członków Komisji z treścią projektu uchwały w sprawie utworzenia OSiR-u na terenie gminy wraz z uzasadnieniem. Dodał, że na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze ustalona dokładna wysokość dotacji, natomiast nadwyżki jakie wypracuje w/w zakład odprowadzać będzie musiał do kasy Gminy, podobnie jak wszystkie zakłady budżetowe.
Pan Kazimierz Drogowski zapytał czy doszło do porozumienia Gminy z MLKS „Krajna” w przedmiotowej sprawie?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że dzisiaj w tej sprawie w godzinach rannych odbyło się wspólne spotkanie i zawarto porozumienie. Propozycje są następujące: należy uchylić część dotacji przyznanej Klubowi, licząc od września 2011r. do grudnia 2011r. Jest to kwota ok. 83 tys. zł., która zostanie przekazana do nowego zakładu budżetowego. Natomiast Krajna będzie nadal korzystała z obiektów ale odpłatnie.
Pani Przewodnicząca zapytała czy zakład musi powstać, czy powyższe zadania nie może realizować nadal Klub?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że zgodnie z przepisami unijnymi, zarząd nad takimi obiektami nie mogą sprawować stowarzyszenia. Może to być tylko własna jednostka organizacyjna. W innym przypadku trzeba by było zwrócić podatek Wat, a jest to bardzo duża kwota. Dlatego zaproponowano utworzenie zakładu budżetowego.
Pan Grzegorz Dudek zapytał jaki  wpływ  na funkcjonowanie MLKS „Krajna” będzie miała ta zmiana?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że Klub będzie tylko zajmował się działalnością sportową, nadal będzie prowadził poszczególne sekcje sportowe, na które dostanie dotacje z Gminy.
Pani Anna Miczko zapytała ile osób będzie zatrudnionych w nowym podmiocie?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że obecnie w Klubie zatrudnionych jest 7 osób i 3 dodatkowo. W nowym Zakładzie planowane jest zatrudnienie 10 osób. W drodze konkursu będzie wybrany Dyrektor oraz księgowa natomiast pracownicy nie administracyjni mogą być przeniesieni z np. Klubu „Krajna”.
Pan Edmund Rózga zapytał czy te dwa ośrodki nie będą się ze sobą „ścierały”?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że te dwa ośrodki mają ze sobą współpracować – jasno jest określony podział kompetencji.
Pan Robert Grochowski powiedział, że na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej była poruszona sprawa nazewnictwa nowego podmiotu i zaproponowano inną nazwę dla niego „Centrum Sportu i Rekreacji”.
Pan Kazimierz Drogowski dodał, że do samego projektu utworzenia zakładu nie ma uwag, ale faktycznie chodzi o nazwę zakładu i popiera propozycje nazwy Centrum Sportu i Rekreacji.
Po wysłuchaniu powyższego Pani Przewodnicząca  poddała pod głosowanie projekt uchwały, który został pozytywnie zaopiniowany przez członków Komisji. Jednocześnie Komisja proponuje zmianę nazwy nowopowstałego zakładu budżetowego z Ośrodka Sportu i Rekreacji  na Centrum Sportu i Rekreacji.

Ad.4.
Następnie głos zabrał z-ca Komendanta Powiatowej Policji w Sępólnie Krajeńskim Pan Paweł Zawada. Złożył podziękowanie za dofinansowanie  do uruchomienia dodatkowych służb policji na terenie miasta. Dzięki temu widać już efekty pracy tych służb – spadek przestępstw.
Pan Grzegorz Dudek zasugerował, żeby w/w służby kontrolowały okolice nad Juchaczem w szczególności w porach nocnych.
Pan Paweł Zawada powiedział, że zwrócił się z wnioskiem do wszystkich Rad Gminy w powiecie Sępoleńskim i Starosty Sępoleńskiego z prośbą o dofinansowanie do zakupu i zamontowania monitoringu na terenach miejskich.
Pan Kazimierz Drogowski powiedział, że trudno się odnieść do wniosku, ponieważ nie są znane dokładne symulacje, koszty finansowe związane z tym przedsięwzięciem.
Pani Danuta Wańke zapytała jaki jest koszt tego przedsięwzięcia?
Pan z-ca Komendanta odpowiedział, że jeszcze nie orientował się w kosztach, nie chce sugerować żadnej firmy. Poza tym wszystko zależy od tego ile Gmina dofinansuje i ile będzie chciała zainstalować kamer na swoim terenie.
Pani Anna Miczko zwróciła uwagę, że już raz  miasto było monitorowane i bardzo szybko zepsuła się całą aparatura. Kto będzie obsługiwał te urządzenia?
Pan Kazimierz Drogowski dodał, że ówczesnym czasie zapewniano Radę o bardzo wysokiej jakości sprzętu monitorującego
Z-ca Komendanta powiedział, że jeden monitor- podgląd  był zainstalowany w Komendzie Policji na stanowisku kierowanym , drugi w innym pomieszczeniu komendy. Np. w Człuchowie urządzenia obsługiwały stażystki, które były przydzielone do tych zadań.
Pan Sekretarz zapytał czy podgląd ten byłby na cały Powiat?
Pan Paweł Zawada odpowiedział, że to byłoby trudne, są zbyt duże odległości.
Pan Robert Grochowski zapytał w jaki sposób wykorzystywany jest  materiał przez policję z kamer prywatnych przedsiębiorców?
Pan z-ca Komendanta odpowiedział, że występują do przedsiębiorcy o udostępnienie materiału. Policji zależy tylko i wyłącznie na zapisach. Obecnie starają się nie zabezpieczać twardych dysków, tylko są one kopiowane.
Ponadto chce wspomnieć, że są zwolennikami utworzenia straży miejskiej.
Pan Edmund Rózga powiedział, że popiera Komendanta. Sam w poprzedniej kadencji Rady proponował utworzenie straży miejskiej.
Pan Grzegorz Dudek dodał, że powinien to być sprzęt tylko dobrej jakości, żeby służył na długie lata.
Pani Przewodnicząca zaproponowała, żeby do sprawy monitoringu powrócić później i poddała tę sprawę pod głosowanie. Członkowie Komisji zadecydowali
nie opiniować w dniu dzisiejszym wniosku Komendy Powiatowej Policji w sprawie możliwości zakupu i zamontowania monitoringu na terenie miasta. Komisja powyższy wniosek i informacje złożone przez z-cę Komendanta Policji Powiatowej w Sępólnie Krajeńskim przyjęła do wiadomości ale decyzje w powyższej sprawie podejmie w późniejszym terminie.
Następnie członkowie Komisji i zaproszeni goście zadawali pytania  i zgłaszali swoje uwagi do z-cy Komendanta Policji.
Pan Kazimierz Drogowski wspomniał o artykule, który ukazał się w ostatnim wydaniu Wiadomości Krajeńskich na temat przemocy w rodzinie u osoby niepełnosprawnej. Zapytał się co w tej sprawie zrobiła Policja i dlaczego ta Pani jeszcze sprawuje opiekę nad osobą niepełnosprawną?
Pan z-ca Komendanta odpowiedział, że obecnie są na etapie przygotowania materiałów dowodowych, to trochę niestety trwa. Natomiast odebranie praw do opieki może jedynie dokonać Sąd Rodzinny. Zapewnia , że to postępowanie postara się załatwić jak najszybciej, żeby ta osoba była bezpieczna.
Pan Edmund Rózga poprosił, żeby nie wystawiać patrolu policyjnego na zakręcie , przy figurce w Niechorzu. Tę sprawę poruszał już wcześniej, w poprzedniej kadencji Rady. Jest to niebezpieczne miejsce.
Z-ca Komendanta powiedział, że Niechorz nie jest dobrym miejscem na patrole, zastanawiają się nad ustawienie w tym miejscu fotoradaru.
Pan Edmund Rózga składa wniosek o zwrócenie uwagi na patrole zmotoryzowane. Ponadto na Osiedlu Jana Pawła II  nie widzi w ogóle patroli policyjnych.
Pan Marian Papierowski zwrócił uwagę na konieczność kontrolowania od czasu do czasu stadionu, szczególnie w godzinach wieczornych.
Pani Anna Miczko zwróciła uwagę na nieprawidłowym parkowaniu samochodów wzdłuż Przedszkola nr 1 przy ulicy Wojska Polskiego.
Pan Grzegorz Dudek zapytał czy czasami policja nie może odstąpić od karania młodych ludzi, którzy w sposób kulturalny piją niskoalkoholowe napoje przy ul. Słowackiego?
Pan Paweł Zawada odpowiedział, że interwencja policji jest wówczas , kiedy jest zgłoszenie i jest osoba poszkodowana, wtedy reagują i interweniują. Można rozważać wiele podejść do sprawy, ale jakie będą konsekwencje trudno to określić.
Na tym zakończono punkt 4 porządku obrad.
Pani Przewodnicząca podziękowała z-cy Komendanta i Panu Zbysławowi Próżyńskiemu za udzielenie informacji oraz oddała głos Panu Tomaszowi Kowalczykowi.

Ad.5.
Pan Tomasz Kowalczyk bardzo szczegółowo przedstawił informacje w zakresie założeń realizacji gminnych inwestycji na 2011r. (zał. do protokółu).
Szczegółowych informacji w sprawie modernizacji plaży miejskiej udzielił Pan Burmistrz Sępólna Krajeńskiego. Poinformował, że przygotowany jest wniosek do konkursu z działania 6.2 Rozwój Usług Turystycznych i Uzdrowiskowych organizowany przez Urząd Marszałkowski w Toruniu na modernizację plaży. We wniosku tym ujęto: wymianę wszystkich pomostów, modernizację obiektu „kajakarni”, zakup nowego domku GOPR-u (toalety, prysznic, kuchnia) lub całkowita odnowa obecnego budynku, zakup sprzętu pływającego, kajaków, wybudowa toalet z prysznicami, przebieralnia. Na ten sezon z w/w prac planowane jest wyremontowanie pomostów i budynku ratowników. Nie zna jeszcze decyzji Klubu „Krajna” co do sprzedaży obiektu wypożyczalni sprzętu pływającego (są jego właścicielem). To ma znaczenie przy planowaniu stworzenia odpowiednich warunków pracy dla ratowników.
Pan Grzegorz Dudek zaproponował, w ramach tego wniosku, zainstalować dużą zjeżdżalnię a Pan Robert Grochowski dodał, że również skocznię do wody.
Ponadto Pani Anna Miczko zasugerowała, że można by było ustawić także kiosk z napojami, słodyczami i.t.p.
Pan Burmistrz powiedział, ze powyższe propozycje i sugestie można ująć we wskazanym wniosku.
Członkowie Komisji przyjęli propozycje Pana Burmistrza dot. złożenia wniosku do konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski w Toruniu do działania 6.2 „Rozwój Usług Turystycznych i Uzdrowiskowych” w sprawie plaży miejskiej w Sępólnie Krajeńskim i zaopiniowali ją jednogłośnie pozytywnie.

Ad.6.
Pan Tomasz Kowalczyk przedstawił informacje dot. budowy basenu na terenie miasta Sępólno Krajeńskie. Koszt takiego przedsięwzięcia wyniesie ok. 5 mln zł. Należy opracować projekt a propozycje są następujące – basen 6 stanowiskowy, zjeżdżalnia, brodzik, sauna, przebieralnie, prysznice, toalety. Roczny koszt utrzymania basenu szacuje się na ok. 1,5 mln. zł.
Pan Burmistrz dodał, że można by było złożyć również wniosek do konkursu na basen. Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego planuje, aby w każdym powiecie była dobra baza sportowa, basen. Hala widowiskowa już jest i z pewnością Gmina otrzymała by dofinansowanie na budowę basenu. Gmina Więcbork nie jest zainteresowana budową basenu, dlatego basen byłby na potrzeby ponad Gminy. Ogrzewanie byłoby z gazociągu. Pan Burmistrz prosi Komisję o opinię w przedmiotowej sprawie, żeby starać się o realizację takiego zadania (obecnie są to priorytety Marszałka). Propozycja umiejscowienia basenu to teren Klubu „Krajna” –między stołówką a stadionem. Basen musi być komercyjny, ale powinno być porozumienie pomiędzy gminami w postaci formy deklaratywnej.
Pan Kazimierz Drogowski uważa, że będzie to droga sprawa. Trzeba będzie do tego dokładać, czy nas na to stać?! Ma wielkie obawy. Przecież zaniedbane są drogi, baza noclegowa.
Pan Edmund Rózga powiedział, że oczekiwania społeczne są duże, ludzie tego chcą.
Pani Anna Miczko dodała pytając co powiedzą ludzie z ul. Krasickiego, Rzecznej, gdzie jest ciemno?
Pani Przewodnicząca proponuje wstrzymać się z opinią w sprawie złożenia wniosku dot. budowy basenu do dnia 10 czerwca 2011r. Wówczas obecni będą wszyscy radni i wspólnie omówiony zostanie powyższy temat.

Ad.7.
Pan Burmistrz uważa, że kolejność remontowanych dróg powinna być ustalona na podstawie kryteriów, które wypracują członkowie Komisji a następnie przyjęta uchwałą Rady Miejskiej. Część dokumentacji dot. remontu i budowy dróg jest już zrobiona. Można by rozpocząć dalsze prace.
Pan Kazimierz Drogowski uważa, że jeżeli jest już część przygotowanej dokumentacji to ją również powinno się wziąć pod rozwagę.
W związku z tym Komisja proponuje następujące kryteria, które pomogą w ustalaniu harmonogramu i kolejności budowy dróg na terenie miasta:
-liczba mieszkańców przy danej ulicy,
-kryteria nawierzchniowe,
-komunikacyjność, z uwzględnieniem transportu gminnego,
-pełne uzbrojenie,
-przygotowana dokumentacja,
-na danej ulicy nie ma żadnego utwardzenia, chodników.
Po ustaleniu harmonogramu budowy dróg na terenie miasta radni Rady Miejskiej  przyjmą powyższe stosowną uchwałą.
Członkowie Komisji jednogłośnie przyjęli przedłożone propozycje.
W tym również punkcie Pan Burmistrz poprosił Komisję o wypowiedzenie się i wydanie opinii w sprawie oferty wykupu nieruchomości AM-8 działka 101/6, złożonej przez syndyka. Syndyk na piśmie złożył ofertę dla Gminy:
-jeżeli transakcja nastąpi do 30 września 2011r. to koszt jej wyniesie 250 tys. zł.
-jeżeli do 1 stycznia 2012r. to koszt wyniesie 265 tys. zł.. Poza tym nie będzie to własność gminy a wieczyste użytkowanie – 3% od wartości gmina będzie musiała płacić czynsz to jest ok. 13 tys. zł rocznie.
Pan Burmistrz dodał, że sprawa nie jest pilna i należy podejść do niej ostrożnie, zastanowić się.
Pan Kazimierz Drogowski przychyla się do wypowiedzi Burmistrza i proponuje, żeby sam odpowiedział na powyższą ofertę. 
Członkowie Komisji wyrażają zgodę na propozycje Pana Burmistrza w sprawie oferty wykupu nieruchomości AM-8 działka 101/6, złożonej przez syndyka.

Ad.8.
Wstrzymać się z opinią w sprawie możliwości wygospodarowania środków na utwardzenie drogi Włościbórz – Włościbórek do chwili uzyskania informacji uzupełniających powyższy temat.
 
Ad.9.
Zaopiniować pozytywnie projekt uchwały dot. budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.

Ad.10.
Zaopiniować pozytywnie projekt uchwały dot. przejęcia zadań utrzymania grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Sępólno Kraj.

Ad.11.
Zaopiniować pozytywnie  projekt uchwały „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Sępólno Kraj.
            
Ad.12.
Zaopiniować pozytywnie projekt uchwały dot. nabycia na mienie komunalne nieruchomości położonych w Dziechowie
 
Ad.13.
Zaopiniować negatywnie wniosek w sprawie możliwości wykupu lokalu mieszkalnego (sprawa Pani ). Głosowanie – 2 wstrzymujące się głosy i 2 głosy negatywnie.
Jednocześnie Komisja wnioskuje o przygotowanie projektu zmiany uchwały w sprawie wyłączenia niektórych obiektów komunalnych ze sprzedaży, z uwzględnieniem budynków barakowych. Powyższy projekt powinien być przedstawiony na najbliższej sesji, która odbędzie się po czerwcu 2011r.
 
Ad.14.
Zaopiniować pozytywnie wniosek w sprawie możliwości wydzierżawienia lub sprzedaży działki w Lutówku (sprawa Państwa)

Ad.15.
Zaopiniować pozytywnie wniosek w sprawie możliwości kupna działki w Lutowie (sprawa Pana );
     
Ad.16.
Zaopiniować negatywnie wniosek w sprawie możliwości wydzierżawienia części terenu przy ul. W. Polskiego 22 A (sprawa Pani );

Ad.17.
Zaopiniować pozytywnie wniosek w sprawie możliwości wykupu lokalu użytkowego przy Placu Wolności 13 (sprawa Pani).
 
Ad.18.
Zaopiniować negatywnie wniosek w sprawie możliwości wydzierżawienia części działki w obrębie ul. Ratuszowej (sprawa Pani ). Jednocześnie Komisja proponuje wyznaczenie (koperta)  miejsca parkingowego dla zainteresowanej  w innej części miasta.
     
Ad.19.
Zaopiniować pozytywnie wniosek w sprawie możliwości rozbiórki pomieszczenia gospodarczego przy ul. W. Polskiego 2;
    
Ad.20.
Zaopiniować pozytywnie wniosek Biblioteki Publicznej w sprawie możliwości wydzierżawienia pomieszczeń dla filii Sądu Rejonowego w Tucholi na okres 15 lat.   

Ad.21.
W  wolnych wnioskach Komisja zaproponowała:
1.Zaopiniować pozytywnie wniosek o rozbiórkę budynku przy ulicy Wodnej.
2.Wyjaśnić sprawę usunięcia barierki przy ulicy Baczyńskiego, przy restauracji „Słoneczna”.
3.Umożliwić członkom Komisji zapoznanie się z warunkami umowy dot. budowy schetynówki.
4.Wyjaśnić sprawę Pani , zam. w Piasecznie i wystąpić do Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim o udzielenie pomocy dla w/w osoby.
5.Wymienić polbruk przy ulicy Hallera, na wysokości nr 3.
6.Zobowiązać Pana  do rozebrania ogrodzenia od strony ulicy Ogrodowej.
7.Zobowiązać Państwa  do uporządkowania posesji przy Placu Przyjaźni.
Na tym wyczerpano porządek obrad.

Pani Przewodnicząca podziękowała zebranym i zamknęła spotkanie.

                                                                                       Przewodnicząca Komisji 
                                                                                                Anna Miczko             

 

metryczka


Wytworzył: Hanna Sobiechowska (9 czerwca 2011)
Opublikował: Katarzyna Włodarczak (12 sierpnia 2011, 10:46:43)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (15 maja 2023, 11:27:01)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1480