Protokół Nr 51/2013 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 21 października 2013r.


Protokół Nr 51/2013
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 21 października 2013r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:  
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Burmistrz Sępólna Krajeńskiego – Waldemar Stupałkowski;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Radna – Wiesława Grochowska;
5. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji – Marek Chart;
6. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Fröhlke – Zalewska;
7. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki;
8. Dyrektor Biblioteki Publicznej – Grażyna Kędzierska;
9. Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki – Julita Maciaszek;
10. Dyrektor Świetlicy Terapeutycznej – Danuta Daszkiewicz;
11. Dyrektor Centrum Małego Dziecka i Rodziny – Kamila Damaszek;
12. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera;
13. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego – Maria Grochowska;
14. Kierownik Referatu Organizacyjnego – Mirena Frosina;
15. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat.
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń Komisji;
  3. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały dot. dotacji celowej dla Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej;
  4. Omówienie projektów budżetów gminnych jednostek organizacyjnych na 2014r.;
  5. Informacja w zakresie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2014r.; 
  6. Wolne wnioski i zakończenie;  
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.  
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie dwa protokoły ze swoich poprzednich posiedzeń w miesiącu październiku br.
 
 
Ad.3. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Państwowej Powiatowej Straży Pożarnej. Nadmieniła, że chodzi o kwotę w wysokości 20tys.zł. z przeznaczeniem na dofinansowanie zakupu samochodu. . Pani Skarbnik powiedziała, że środki zostaną wygospodarowane ze środków bieżących oraz rezerwy „śmieciowej”. 
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
Pani Skarbnik powiedziała, że przyszły trzy decyzje celowe o zwiększenie środków dla Ośrodka Pomocy Społecznej, wobec czego istnieje konieczność zmian w budżecie Gminy. Komisja jednogłośnie opowiedziała się za wprowadzeniem kwot wynikających z decyzji do budżetu Gminy na 2013r.  
Ad.4. Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki wypowiedziała się w sprawie wniosku dotyczącego zwiększenia do pół etatu umowy o pracę dla świetlicowych w sołectwach. Etaty były sukcesywnie zwiększane do ½,  obecnie jest ono w sześciu miejscowościach : Wysoka Krajeńska, Skarpa, Kawle, Włościbórz, Iłowo oraz Wiśniewka. W tych miejscowościach dzieci faktycznie jest bardzo dużo. W 12 świetlicach wiejskich jest ¼ etatu (Piaseczno, Świdwie, Trzciany, Komierowo, Niechorz, Zalesie, Wilkowo, Teklanowo, Radońsk, Świetlica OSP w Sępólnie Krajeńskim, Lutówko, Wałdówko). Pani Julita Maciaszek powiedziała, że jeśli komisja zadecydowałaby zwiększyć etat do ½ we wszystkich miejscowościach to potrzebne by było 100.000zł. W niektórych świetlicach jest dzieci bardzo mało, więc zajęcia są bardziej porządkowe. Pan Herder zauważył, że tam gdzie jest dużo dzieci należy zwiększyć etat jednak w świetlicach wiejskich gdzie jest kilka dzieci nie jest wskazane. Pani Julita Maciaszek dodała, że w miejscowości Trzciany i Niechorz byłoby wskazane zwiększyć etat ponieważ uczęszcza tam dużo dzieci. Pan Drogowski zasugerował, że należy się zastanowić nad świetlicami w tych sołectwach. Pan Herder zapytał o piece chlebowe w świetlicy wiejskiej w Trzcianach. Pani Julita Maciaszek chciałaby pomimo że dzieci nie jest wszędzie dużo aby była taka pokazowa, wzorcowa świetlica w której jest piec chlebowy.  Pan Herder dopowiedział, że w takim piecu potrzebne jest odpowiednie drzewo do upieczenia chleba. Uważa, że młodzieży warto byłoby przekazać takie pokazowe pieczenie chleba. Pan Jagodziński nadmienił, że stanowisko Pani Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki należy potraktować bardzo poważnie ponieważ ma ona najlepsze rozeznanie w tej sprawie. Powiedział także, że jest za tym aby zwiększyć etat w Trzcianach i Niechorzu, podziela także zdanie Pana Herdera mówiąc, że w miejscowościach gdzie jest mała liczba dzieci nie powinien być zwiększony etat ponieważ Gmina nie może pozwolić sobie na dodatkowe bezzasadne wydatki. Pani Julita Maciaszek powiedziała, że sołtysi na świetlice wiejską patrzą zwykle pod kątem budynku i zależy im na tym aby ktoś tym obiektem zarządzał. Nadmieniła, że patrzy z perspektywy zajęć kulturalnych i w jej mniemaniu zwiększenie we wszystkich świetlicach wiejskich etatu jest zbędne. Pani Grochowska zapytała o koszt roczny zwiększenia etatu do ½ w Trzcianach i Niechorzu. Pani Maciaszek odpowiedziała, że koszt kształtowałby się na około 12.000zł. Pan Drogowski zasugerował aby przemyśleć tą sprawę w planowanym przyszłorocznym budżecie.  Pan Burmistrz powiedział, że faktycznie tak jest że nasze świetlice działają w różnym stopniu. Wszystkich świetlic nie można ze sobą porównywać, wymienione zostały dwie które wymagają zwiększenia etatowego ze względu na projekt unijny pieca chlebowego lub na liczbę dzieci. Dodał, że temat powinien być także poruszony na Komisji Oświaty oraz Komisji Rolnej i powinny one przeanalizować, które świetlice wesprzeć etatowo. Jednak mimo wszystko zwiększone etaty to zwiększone wydatki na które trzeba poszukać pieniędzy w budżecie. Stwierdził, że zwiększenie etatów w tych dwóch świetlicach to nie jest zbyt duży koszt i z pewnością na to pieniądze by się znalazły przede wszystkim ze względu na to, że jest to inwestycja w dzieci. Burmistrz powiedział, że zasadnym byłoby wesprzeć te dwa wnioski, natomiast trzeba będzie mieć na uwadze, iż trzeba będzie rezygnować z innych zadań mniej istotnych dla rozwoju gminy, aby na koniec roku zamknąć budżet. Pani Skarbnik poparła Burmistrza mówiąc, że zadanie jest potrzebne, lecz trudno na dzień dzisiejszy założyć, że o taką kwotę budżet będzie zwiększony, w miarę posiadanych środków w trakcie roku zadanie może zostać zrealizowane. Pan Drogowski stwierdził, że dobrym pomysłem jest to aby zrobić zwiększenia w trakcie roku budżetowego jak zaproponowała Pani Skarbnik.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie możliwość zwiększenia etatu świetlicowych w Trzcianach i Niechorzu do ½ w trakcie nowego roku budżetowego, w miarę posiadanych środków.
Dyrektor Biblioteki Publicznej wypowiedziała się w sprawie wniosku o dofinansowanie o 110.000zł. działalności tej Biblioteko. Powiedziała, ze budżet Biblioteki jest bardzo mały i nie ma to przełożenia na pracę tej placówki. Praktycznie od 2000r. jest na tym samym poziomie. Nie jest to z natury instytucja dochodowa tymczasem, że Biblioteka posiada ponad 70% dochodów własnych. W innych ościennych bibliotekach dotacja ze strony gminy jest znacznie większa. Dodała, że brak środków odbija się przede wszystkim na płacach i dosprzętowieniu jednostki. Powiedziała, że pracownicy po wykształceniu wyższym z dużym stażem pracy posiadają niskie wynagrodzenia. Ponadto część zatrudnianych stażystów musi być zatrudniana dalej w ramach efektywności pracy, ponadto istnieje konieczność wypłacania nagród jubileuszowych pracownikom Biblioteki. Inną grupą wydatków była konieczność zainwestowania w sprzęt, który pozwoli dalej komputeryzować procesy biblioteczne, istnieje dalsza konieczność dosprzętowienia a także zakupu nowego oprogramowania, do tej pory robiono to ze środków pozyskiwanych z programów, kolejną koniecznością jest także zatrudnienie informatyka. Poinformowała, że działalność ze sprzedaży książek prowadzona przez bibliotekę jest co roku niższa, bo głównie dochody są ze sprzedaży podręczników. Na sprzedaży podręczników tegorocznych można prognozować, że te przychody będą niższe w przyszłym roku, ponieważ coraz więcej osób zamawia książki w sklepach internetowych za niższą cenę. Dlatego też zwróciła się o zwiększenie budżetu Biblioteki, do tej pory udawało się jakoś spinać budżet placówki, w kolejnym roku byłoby to naprawdę trudne. Pan Jagodziński zapytał o przeciętną płacę w bibliotece. Pani Kędzierska odpowiedziała, że w 2012 roku była kwota 2.136 zł brutto, w tym roku o 7,87% i wynoszą 2.300zł brutto, chciałaby aby w roku kolejnym średnie wynagrodzenie wzrosło do 2.600zł. brutto. Burmistrz odczytał wniosek skierowany przez Komisję Rewizyjną do Komisji Budżetu i Handlu o zwiększenie budżetu Biblioteki. Burmistrz stwierdził, że nie powinno się stosować argumentacji zawartej we wniosku, nie można patrzeć na budżet w pod kątem porównywania go do innych gmin. Przyjęcie wzrostu zaproponowanego we wniosku o 110tys.zł. nie jest realne. Istnieje kwestia wynagrodzeń, na ten cel nie można zabezpieczyć takiej kwoty, potrzeby Biblioteki należy jeszcze raz przeanalizować i stwierdzić gdzie widnieją przyczyny ewentualnego zwiększenia. Pani Kędzierska dodała, że kolejnym problemem jest konieczność zabezpieczania wkładu własnego do projektów zewnętrznych, Biblioteka musi posiadać środki aby ewentualnie móc do nich przystępować. Pani Skarbnik powiedziała, że proponowany wzrost o ponad 25% nie jest realny wobec możliwości budżetowych, niepokojący jest natomiast prognostyk spadku dochodów ze sprzedaży książek. Kwestia regulacji płac leży natomiast w gestii Dyrektora, wzrostu wynagrodzeń można dokonywać sukcesywnie, w latach kolejnych. Pan Drogowski nawiązując do wniosków budżetowych stwierdził, że w wielu brakuje wskazania skąd wziąć środki na ewentualne zwiększenia, tym bardziej że są naprawdę duże ograniczenia budżetowe. Pani Skarbnik stwierdziła, że w ciągu roku trudno jest się spodziewać jakichś niespodziewanych dochodów, można jednak np. zwiększać budżet Biblioteki sukcesywnie mniejszymi kwotami w ciągu roku. Komisja jednogłośnie opowiedziała się za rozwiązaniem zaproponowanym przez Panią Skarbnik.                      
 
W dalszej części Pani Skarbnik poinformowała, że wpłynęła informacja z Ministerstwa Finansów o wysokości subwencji dla gminy oraz wielkości udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych. Subwencja w porównaniu z rokiem ubiegłym zmniejszy się o 326.064zł., udziały natomiast o 37.755zł., jest to duża kwota zmniejszeń. Pani Skarbnik poinformowała ponadto, że przewidywany wzrost dochodów własnych, podatkowych, przy założeniu wzrostu budżetu o 0,9% wyniesie 59.354zł., większość z tego stanowi podatek od nieruchomości.  Burmistrz nadmienił, że ten wzrost nie pokrywa nawet przewidywanej stopy inflacji o 2,4%.
 
Dyrektor CSiR przedstawił projekt budżetu tej instytucji na 2014r. Powiedział, ze  wzrost dochodów na 2014r. jest zaplanowany 0,9%. Wydatki natomiast wzrastają więcej bo CSiR otrzymał dodatkowe zadania np. prowadzenie szaletu, gdzie jest planowany etat, także wzrastają zakupy usług pozostałych gdzie są planowane dodatkowe imprezy np. bal sylwestrowy. Wzrastają również koszty osobowe, związane jest to m.in. z zatrudnianiem osób poprzez Powiatowy Urząd Pracy, jest to niezbędne z zadaniami wykonywanymi przez CSiR. W 2013r. takich osób było 26, jest bowiem duży teren do zagospodarowania i utrzymania. Wzrost obejmuje także inwestycje, planuje się m.in. remont ciągle wykorzystywanych starych obiektów (np. „Pilawa”), remont miejsc noclegowych zgodnie z zaleceniem straży (wymiana dachu i wybudowanie schodów przeciwpożarowych (37.tys.zł.), uzupełnienie elementów pływających do kąpieliska na plaży (20tys.zl.), zakup niezbędnej maszyny czyszczącej nawierzchnię hali. Dodał, że jednorazowe czyszczenie hali to koszt 10tys.zł., maszyna czyszcząca to koszt natomiast 30tys.zł., czyli inwestycja na pewno by się zwróciła. Nawiązując do dochodów powiedział, że nie będą one już tak wzrastały jak w latach poprzednich (300tys.zł. w 2012r. i 470tys.zł. w 2013r.), niezbędne są kolejne inwestycje, aby zarabiać. Dlatego proponuje się zaprojektowanie bungalowu na 30 osób, jako dodatkową bazę noclegową, dlatego proponuje się środki na dokumentację. Inną niezbędną potrzebą byłby także remont pomostu na plaży. Pan Herder zapytał o kwestię maszyny czyszczącej do nawierzchni hali. Pan Chart powiedział, że gdyby zakupiono maszynę, to hala byłaby czyszczona przez własnych pracowników na bieżąco, obecnie czyści się halę tylko okresowo na zlecenie, co w konsekwencji może doprowadzić do jej zniszczenia. Czyszczenie okresowe wymaga używania coraz mocniejszej chemii, co nie jest dobre dla nawierzchni hali. Pani Skarbnik powiedziała, że budżet CSiR na ten rok wynosi 1.580.214zł., natomiast zaproponowany przez Dyrektora na 2014r. wynosi 1.727.845zł. Gdyby odjąć zaproponowane wydatki inwestycyjne i obsługę szaletu budżet praktycznie pozostałby na poziomie z obecnego roku, planowane dochody to 478tys.zł. Pan Chart powiedział, że w swoich dochodach prowadzą promocję hali, są zniżki, tak aby przyjeżdżali użytkownicy z zewnątrz, tak aby hala była w pełni wykorzystana. Pan Drogowski stwierdził, że wydatki inwestycyjne powinny być zachowane w trakcie roku budżetowego. Pani Skarbnik powiedziała, że wydatki inwestycyjne zaproponowane obecnie nie pozwolą na spięcie budżetu, na pewno priorytetowym byłby zakup maszyny czyszczącej, ten wydatek należałoby zachować, z częścią inwestycji jednak trzeba poczekać do przyszłego roku, być może uda się wygospodarować na nie środki.
 
Komisja, po dyskusji stwierdziła jednogłośnie, że należy budżet CSiR na 2014r. utrzymać na tegorocznym poziomie, zaznaczając jednocześnie aby zaproponowane zadania inwestycyjne realizować w kolejnym roku w ramach możliwości finansowych.
 
W dalszej kolejności projekt budżetów na 2014r. rok przedstawiły Dyrektor Żłobka Pani Daszkiewicz oraz Kierownik Klubu Dziecięcego Pani Damaszek. Pani Daszkiewicz poinformowała, że większość ciężaru utrzymania tych placówek opiera się na Stowarzyszeniu „Dorośli Dzieciom” które otrzymało projektowe środki na w/w cel, projekt trwa do końca 2014r. Z budżetu Gminy na Żłobek przeznaczone są środki na wynagrodzenia pracowników fizycznych, pomoce do sal, materiały i wyposażenie są pokrywane w większości jeszcze ze środków Stowarzyszenia. W 2014r. w lutym będzie ponownie ogłoszony program „Maluch” gdzie można otrzymać refundację 960zł. na każde dziecko w Żłobku i 700zł. w Klubie Dziecięcym. Gdyby udałoby się pozyskać te środki (łącznie około 400tys.zł), to cześć tej kwoty można by przeznaczyć na zagospodarowanie terenu wokół terenu siedziby jednostek. Nadmieniła, że jest duże obciążenie placówek, przewiduje się 42 dzieci w Żłobku i 21 w Klubie Dziecięcym, nadmieniła, że w 2014r. rodzice nie będą ponosić kosztów za wyżywienie. Wobec tego, że nie wiadomo, że uda się wygrać konkurs „Maluch” było niezbędnym zabezpieczenie w projekcie budżetu niezbędnych kwot na funkcjonowanie Żłobka. Pani Damaszek powiedziała, że w 2014r. w Klubie Dziecięcym przewiduje się środki na zatrudnienie trzech osób, obsługę finansowo księgową, łączny planowany koszt budżetowy to 159tys.zł., są tam również wydatki rzeczowe jak badania, koszty utrzymania budynku i inne. Pani Daszkiewicz, nawiązując do kosztów utrzymania, stwierdziła, że wykrystalizują się dopiero w kolejnym roku, po rocznym okresie funkcjonowania gmachu Centrum Małego Dziecka i Rodziny. Pani Skarbnik podkreśliła, że projekty zarówno Żłobka jak i Klubu Dziecięcego zawierają praktycznie jedynie wydatki związane z kosztami utrzymania budynku, pozostałe koszty są minimalne, większość wydatków jest ponoszonych przez Stowarzyszenie, jeśli uda się pozyskać koszty z programu „Maluch” to można się zastanowić ewentualnie nad ich wykorzystaniem, praktycznie realne koszty tych jednostek będą od 2015r.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przedstawione projekty budżetów Żłobka i Klubu Dziecięcego na 2014r. Pani Skarbnik nadmieniła, że planowane dochody tych instytucji obejmują kwotę w wysokości 60tys.zł.
 
Pani Daszkiewicz przedstawiła Komisji projekt budżetu Świetlicy Terapeutycznej na 2014r., której budżet jest obecnie wyodrębniony, w związku z faktem objęcia jej działalności przepisami ustawy o wsparciu rodziny. Projekt zakłada brak wzrostu wynagrodzeń, natomiast praktycznie wydatki na ten cel wzrastają w związku z zatrudnianiem na staż osób poprzez Powiatowy Urząd Pracy. Ich zatrudnienie jest uzasadnione liczbą dzieci. Innym wzrostem jest konieczność wykonania wymiany drzwi wejściowych, wymiany paneli, odmalowanie ścian, wymiany okna i kabiny prysznicowej, wynika to z decyzji sanepidu. Część prac została wykonana już w tym roku, nie udało się wykonać prac, których nie można zrobić własnymi siłami. Dodała, że kolejnym kosztem, w związku z wyodrębnieniem budżetu jest wynagrodzenie w ramach umowy zlecenie na obsługę kadrową i kasową. Nadmieniła, że do tej pory pracowników stałych obowiązywała Karta Nauczyciela, obecnie już nie, wynagrodzenia pracowników pozostają na tym samym poziomie. Pan Herder zapytał o kwestię wynagrodzeń, w związku z odejściem od Karty Nauczyciela. Pani Daszkiewicz powiedziała, że wynagrodzenia pozostały takie same, dla zatrudnionych osób wzrosły godziny zatrudnienia, płace mieszczą się w widełkach zaszeregowania. Pani Skarbnik powiedziała, że zaproponowany projekt budżetu jest wyższy niż na 2013r. Zaproponowała dla spięcia budżetu wprowadzenie, wzorem innych jednostek pewnych jego ograniczeń, celem spięcia budżetu Gminy.                           
 
Komisja stwierdziła jednogłośnie, że należy budżet Świetlicy Terapeutycznej na 2014r. utrzymać na tegorocznym poziomie, zaznaczając jednocześnie możliwość jego ewentualnego podwyższenia, o ile zaistnieje taka możliwość przy spięciu budżetu Gminy.
 
Pani Skarbnik Gminy powiedziała, że do chwili obecnej nie można dokładnie określić wysokości projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej na 2014r., dlatego że do chwili obecnej nie ma decyzji Wojewody o wysokości dotacji na zadania zlecone, dlatego można się tylko odnieść do wydatków bieżących.
Pani Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej powiedziała, że zdecydowanym priorytetem będzie zapewnienie środków na pobyt osób w domach pomocy społecznej, jest to koszt 2tys.zł. miesięcznie, było 7 takich osób w tym roku, trudno jest przewidzieć ile takich osób będzie skierowanych w następnym roku do tych domów. Do tej pory środki na ten cel przerzucała z innych paragrafów budżetu, jednak w 2014r. ten problem powinien być rozwiązany. Innym problemem jest wzrost wynagrodzeń, dotyczy to w szczególności opiekunek socjalnych, w dzisiejszych realiach istnieje zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi. Wprawdzie posiłkuje się osobami zatrudnionymi poprzez Powiatowy Urząd Pracy, ale te osoby należy potem procentowo zatrudnić w ramach budżetu. Nadmieniła, że koszty podnoszą się również w związku z odprawami jubileuszowymi, zapewnieniem środków na zapewnienie tzw. opieki zastępczej. Koszty wzrastają niezależnie od pracy OPS, wzrastają koszty utrzymania gmachu OPS, koniecznym jest ponoszenie większych środków na oprogramowanie komputerowe, utrzymanie funduszu alimentacyjnego a także na prozaiczne sprawy administracyjne takie jak papier, czy toner do komputerów. Pani Dyrektor podkreśliła, że w projekcie budżetu nie umieściła inwestycji, chociaż są potrzeby w tym zakresie, np. naprawę parkingu czy też zakup służbowego samochodu. Także powinny być wymienione płytki na schodach przy wejściu do budynku. Potrzeb jest dużo, np. należy wymienić trzy pary drzwi do archiwum, są zalecenia  że należy także wymienić drzwi do serwerowi. Poza tym wymaga naprawy przeciekający dach budynku. Podkreśliła, że projekt budżetu ze względów podanych nie powinien ulec zmniejszeniu w porównaniu do roku ubiegłego, problemy nie są sztuczne lecz związane z realiami. Nadmieniła, że ilość zadań realizowanych przez OPS jest bardzo duża, nie przedkłada się to na środki posiadane przez OPS. Pani Grochowska zapytała, jaki jest niedobór na świadczenia rodzinne. Pani Dyrektor odpowiedziała, że jest to kwota rzędu 100tys.zł. Podkreśliła, że budżet OPS jest trudny, np. od 4 lat nie było waloryzacji płac do pracowników. Jednak tak, gdzie powinny być zwiększenia powinny one nastąpić np. środki na umieszczanie osób w domach pomocy społecznej, o to będzie zabiegać, a także środki na zatrudnienie opiekunek, prace inwestycyjne spróbuje zabezpieczyć we własnym zakresie. Pani Skarbnik powiedziała, że budżet OPS jest najtrudniejszy. Ten budżet zostanie szczegółowo skonstruowany po otrzymaniu decyzji Wojewody, w wydatkach bieżących pewne rzeczy można odłożyć w czasie.                             
 
Komisja opowiedziała się jednogłośnie za propozycją Pani Skarbnik, z zaznaczeniem możliwości wygospodarowania w trakcie roku budżetowego środków wskazanych przez Panią Dyrektor tj. środków na domy pomocy społecznej i opiekunki.                
 
Kierownik Referatu Organizacyjnego przedstawiła projekt budżetu na 2014r. w w/w dziale. Podkreśliła, że wydatki są zaplanowane zgodnie z realiami np. diety dla radnych w maksymalnym wymiarze, bowiem nie można zakładać ich absencji w posiedzeniach. Wzrosły natomiast koszty usług pocztowych, związane jest to z wejście w życie tzw. ustawy „śmieciowej”. Nadmieniła, że plan zakłada ujęcie tylko niezbędnych potrzeb, ewentualne oszczędności mogą nastąpić w trakcie roku budżetowego. Pani Skarbnik podkreśliła, że niezbędnym będzie docelowe zatrudnienie drugiej osoby Referacie Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa, w związku z nowymi uregulowaniami dot. gospodarowaniem odpadami komunalnymi.        
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt budżetu na 2014r. w/w dziale.      
 
W dalszej kolejność projekt budżetu w dziale Referatu Spraw obywatelskich przedstawiła Kierownik tego Referatu. Powiedziała, że w tym dziale dotacje spoza sektora finansów publicznych zostały już przedstawione przez przedstawicieli jednostek organizacyjnych Gminy. Poza tym na dodatkowe służby tj. dla Powiatowej Komendy Policji jest przeznaczone 27tys.zł., w tym 2tys.zł. na paliwo. Pan Herder zaznaczył, że dotacja powinna być przyznana, ale w ramach uzgodnień, tj. że Policja wzmoży patrole na terenie miasta, np. jest problem braku bezpieczeństwa przy zejściu na molo, Plac Wolności 19. Pani Bławat powiedziała, że te środki są przekazywane w transzach, można ująć wszelkie uwagi w umowie zawieranej z Policja w miesiącu lutym.  Pani Miczko stwierdziła, że sprawa dotacji dla Policji zostanie jeszcze omówiona na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej, gdzie będzie uczestniczył przedstawiciel Policji. Pan Drogowski stwierdził, że zasadnym byłoby rozpatrzenie możliwości umiejscowienia monitoringu w newralgicznych punktach miasta, sprawa bezpieczeństwa na terenie miasta jest bowiem bardzo ważna. Pani Bławat powiedziała następnie, że Ochotnicze Straże Pożarne proponuje się przeznaczyć 131.330zł., przy wniosku OSP o dotowanie kwocie 151.613zł., proponuje się wobec tego budżet wg przyjętego wskaźnika. Ewentualne, dodatkowe środki Stowarzyszenie może uzyskać w formie konkursowej. Nadmieniła, ze przewidywany budżet OSP powinien być na poziomie ubiegłorocznym. Pani Skarbnik potwierdziła, że np. OSP może ubiegać się o dodatkowe środki w ramach konkursów organizowanych rzez Gminę. Zaznaczyła również sprawę wniosku organizacji pozarządowych o ewentualne udzielanie pożyczek przez Gminę pod wkład własny o dofinansowanie w projektach. Pani Skarbnik wyjaśniła, że struktura ewentualnych pożyczek jest skomplikowana, wymaga przemyślenia, w tej sprawie istnieje odpowiedzialność prawna, ryzyko związane np. z zabezpieczeniem posiadanego majątku. Pani Bławat nadmieniła, że sprawa dot. przede wszystkim organizacji nie dysonujących wkładem własnym, aby przystępować do projektów. Pani Skarbnik powiedziała, że w każdym zakresie należy przestrzegać przepisów, nie ja dowolności wyboru. Pani Bławat przedstawiła także wniosek MLKS „Krajna” i klubów LZS. Komisja w tym zakresie podtrzymała swoją decyzję, aby budżet klubu utrzymać na tegorocznym poziomie, ewentualnie może nastąpić zwiększenie 3tys.zł. dla nowych LZS.    
           
 
Komisja, podobnie, jak w przypadku poprzednich budżetów opowiedziała się za przyjęciem projektu budżetu w tym dziale na poziomie tegorocznym, z uwzględnieniem postanowień wynikających z dyskusji.  
 
Kolejnie projekt budżetu w swoim dziale przedstawiła Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego. Proponowane inwestycje zakładają ponad 31mln.zł. wydatków, w tym:
- wybudowanie sieci wodno – kanalizacyjnej m.in. na odcinku Trzciany, Włościbórz, Włościbórek, Komierowo, wartość kosztorysowa około 10mln.zł. Do roku 2015r. zadanie to jest zobligowane dyrektywami unijnymi, jeśli to zadanie nie zostanie wykonane mogą zostać naliczone kary unijne. Do tego zadania można pozyskać maksymalnie 85% dofinansowania, jednak należy zabezpieczyć wkład własny;
- Gmina posiada opracowanie dokumentacji na wodociągi w Radońsku , Trzcianach, Piasecznie na ul.Wiatrakowej, w trakcie jest opracowywana dokumentacja na Niechorz, jest inicjatywa opracowania dokumentacji na nowopowstałe ulice w kierunku Kawli, brakuje tak jednak infrastruktury, także wskazane byłoby opracowanie dokumentacji na dokończenie ulicy Chojnickiej, a także Radosnej i Leśnej. Pan Jagodziński w tym punkcie zaznaczył, że zgodnie z przepisami unijnymi kanalizacja, bez obejścia od kar, powinna objąć takie skupiska mieszkańców jak Wałdowo i Lutowo. Pani Grochowska potwierdziła zdanie radnego, kwestią jest data dokonania wykonania kanalizacji;         
-  dotację do Starostwa na budowę chodników przy drogach powiatowych (25tys.zł.);
- dofinansowanie budowy ulicy Targowej i Chopina (756.250zł.); 
- przebudowę ul. Przemysłowej (3mln.zł.), wartość kosztorysowa, z szansą na dofinansowanie w ramach tzw. „schetynówki”. Pani Skarbnik nadmieniła, że to zadanie nie jest ujęte w projekcie budżetu;
- budowę nawierzchni ul Sawickiej (800tys.zł.);
- przebudowę ulicy Składowej (około 2mln.zł. przy współudziale przedsiębiorców). Pani Skarbnik nadmieniła, ze udział przedsiębiorców to około 70tys.zł., obecnie nie ma możliwości zewnętrznego dofinansowania inwestycji;
- uzbrojenie terenów inwestycyjnych (4mln.zł.), Gmina czeka na ogłoszenie konkursu na dofinansowanie (możliwość 85% dofinansowania na uzbrojenie terenu około 8ha dla potencjalnych przedsiębiorców);    
- zakup materiału do utwardzenia dróg (200tys.zł);  
- adaptację na mieszkania budynku przy ul. Kościuszki 17 (100tys.zł.) Pani Skarbnik nadmieniła, że przy istnieniu dofinansowania istnieje tam możliwość obniżenia środków;
- wykup działki przy ul. Bajkowej na poszerzenie Przedszkola Nr 2 (35tys.zł.);
- raty wykupu budynku przy ul. Przemysłowej (27tys.zł.);
- inkubator przedsiębiorczości (3mln.zł.). Pani Skarbnik wyjaśniła, ze to zadanie polega na pozyskaniu środków na podwyższenie wartości obiektu, kwestią dalszą jest jego docelowe przeznaczenie;  
- przebudowę Sali Kinowej Centrum Kultury i Sztuki (wartość kosztorysowa – 2,5mln.zł.) Inwestycja z możliwością dofinansowania; 
- przebudowę bieżni i płyty głównej boiska stadionu miejskiego (wartość kosztorysowa około 2mln.zł. z możliwością aplikowania o dofinansowanie)
- przebudowę plaży miejskiej wraz z infrastrukturą (wartość 100tys.zł. na opracowanie dokumentacji); 
- budowę targowiska miejskiego (ewentualne dofinansowanie w ramach projektu, wartość projektu 1.300tys.zł. przy 50%-ach dofinansowania);
- siłownię plenerową przy Placu Przyjaźni (wartość kosztorysowa – 30tys.zł.);
  - budowę oświetlenia przy ulicach Niechorskiej i Rzecznej (130tys.zł.);
- budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (100tys.zł.), wydatek będzie ponoszony z wpływów z oświaty śmieciowej;
- budowę zejścia na plac targowy od strony ulicy Kościuszki przy dofinansowaniu z programu rewitalizacji miasta ( około 100tys.zł.);
Pani Maria Grochowska zwróciła się do Komisji, aby przy akceptacji projektu budżetu brać pod uwagę przede wszystkim inwestycje, na które jest posiadana dokumentacja i istnieje możliwość pozyskania środków zewnętrznych.    
Pani Skarbnik nadmieniła, że także wydatkiem będzie  podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej na przebudowę oczyszczalni ścieków (595tys.zł.);
Komisja przyjęła do wiadomości założenia inwestycyjne na 2014r, stwierdzając jednocześnie, że podlegną dalszej weryfikacji, po uzyskaniu informacji o środkach, którymi będzie dysponować Gmina - celem ostatecznego spięcia projektu budżetu na 2014r.
   
Pan Herder powrócił do poprzedniego posiedzenia Komisji, kwestią do wyjaśnienia jest
zaprojektowanie budowy nawierzchni ulicy Konopnickiej oraz budowa drogi transportu rolnego. Pani Skarbnik powiedziała, że te zadania znajdują się w projekcie budżetu w dziale Gospodarki Komunalnej, zostaną omówione przez Kierownika tego Referatu.
Pan Dera podkreślił, że inwestycje w dwóch Referatach tj. Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego oraz Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa są powiązane. Pan Rohde, nawiązując do prac inwestycyjnych, zaznaczył aby przy planowanej budowie kanalizacji odciążyć odcinek od ulicy Kościuszki do ulicy Młyńskiej, w tym rejonie dochodzi bowiem do częstych wybić ścieków z kanalizacji, można by skierować przebieg kanalizy bezpośrednio do oczyszczalni, pomijając te ulice.
 
Pan Dera przedstawił następnie projekt budżetu na 2014r. w dziale gospodarki komunalnej. Poinformował, że projekt budżetu zakłada mniejsze, bieżące inwestycje, powiedział, że zaplanowano w ważniejszych działach:
- dofinansowanie chodników przy drogach powiatowych (25tys.zł.) W tym roku jest robione Iłowo, dokumentacja we Włościborzu, być może uda skończyć się Radońsk;
-  drobne kwoty na zakup materiałów i wyposażenia (inspektor nadzoru i sprzęt);
- zakup usług remontowych (450tys.zł. – bieżące utrzymanie dróg, Ewentualnie, jeśli wystarczy środków można w tym dziale wygospodarować środki na dokumentację ulicy Konopnickiej);                    
- zakup usług pozostałych (330tys.zł. – akcja zima,);
- modernizację poprzez asfaltowanie drogi z dofinansowaniem z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych (730tys.zł. wraz z dofinansowaniem, decyzja, którą drogę należy zrobić należy do radnych). Zdaniem Pana Herdera powinno się wykonać drogę Wałdowo – Toboły, o czym mówiono na poprzednich Komisjach Budżetu i Handlu, jest to droga szkolna, poprzez brak odpowiedniej nawierzchni dzieci z naszej Gminy dojeżdżają do szkoły w Kęsowie);
- remont chodnika wraz z budową zatoki autobusowej na drodze wojewódzkiej w Zbożu (50tys.zł.);                        
- wzmocnienie nawierzchni gminnych dróg publicznych (ul. Nowy Rynek, Plac Wolności - frezowanie, Wyspiańskiego – 500tys.zł.) Pani Grochowska wskazała, że koniecznością byłoby także utwardzenie nawierzchni ulicy Odrodzenia;
- zakup materiałów i wyposażenia (13.300zł.);
- zakup energii (78.875zł.);
- zakup usług remontowych (99.500zł.);
- zakup usług pozostałych (38tys.zł.);
- opłaty za administrowanie i budynki (600tys.zł.);
- wpływy z opłat za zarząd i użytkowanie wieczyste nieruchomości (225tys.zł);
- dochody z najmu i dzierżawy składników majątkowych jednostek samorządu terytorialnego (877tys.zł.);
- dochody ze sprzedaży (100tys.zł.);
- opłata śmieciowa (1mln. 330tys.zł);
- zakup usług pozostałych (1.200tys.zł. – kwota na przetarg „śmieciowy”);
- oczyszczanie miast i wsi (300tys.zł.);
- oświetlenie placów i dróg, zakup energii (400tys.zł.);     
- zakup usług remontowych (340tys.zł.);
- utrzymanie bezpańskich psów (80tys.zł.);
- remont i modernizacja świetlic wiejskich (323tys.zł.)
Pani Skarbnik nawiązując do utwardzania dróg wskazała, że asfaltowanie dróg powinno następować, problemem jest niedobór budżetowy, wskazanym jest sukcesywne, w przypadku jakichkolwiek oszczędności, nie bieżące naprawianie dróg lecz kompleksowa ich naprawa. Jednak takie prace nie mogą następować kosztem braku zrównoważenia budżetu. Podkreśliła, że przyszłoroczny budżet będzie trudny, wobec czego należy podejmować rozsądne decyzje, proponuje się obecnie minimalne inwestycje, inne można przeprowadzić jedynie gdy uda się wygospodarować odpowiednie środki w trakcie roku budżetowego. Obecnie do spięcia budżetu brakuje około 2.8mln.zł., problemem będzie nawet wygospodarowanie środków własnych w przypadku wygrywania konkursów projektowych. Rezygnacja z rozpoczętych i posiadających dofinansowanie inwestycji jest trudna, ale także trudno zabezpieczyć na nie odpowiednie środki własne. Pan Drogowski nawiązał do budowy chodników, należałoby wyremontować chodnik na ulicy kościelnej i na ulicy Farnej o ulicy Średniej, można pomyśleć o takich sprawach w ramach wydatków bieżących. Pani Skarbnik stwierdziła, ze w sprawach nawierzchni bardziej powinny się angażować samorządy mieszkańców. Pan Drogowski powiedział, że jeśli są budowane nowe chodniki, to powinno się sporządzać na te prace dokumentację projektową, wtedy można kompleksowo prowadzić prace na konkretnych ulicach.            
 
Komisja, po dyskusji przyjęła projekt budżetu na 2014r. w Referacie Gospodarki Komunalnej do wiadomości i do dalszej analizy.
 
Pani Skarbnik w tym punkcie poinformowała, że otrzymano decyzję finansową Wojewody o przyznaniu środków finansowych z przeznaczeniem na świadczenia materialne dla uczniów o charakterze socjalnym oraz na zakup podręczników. Komisja jednogłośnie opowiedziała się za wprowadzeniem tych wydatków do budżetu Gminy na 2013r.
 
Jako kolejny z Dyrektorów projekt budżetu na 2014r. rok w swoim dziale przedstawił Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej Pan Zbigniew Tymecki. Podkreślił, że Szkoły Podstawowe i Gimnazja będą w 2014r. funkcjonować w ramach przyznanej subwencji, przedszkola i oddziały przedszkolne w ramach dotacji. Natomiast zadania inwestycyjne są praktycznie koncertem życzeń. Nadmienił, że zdecydowanie intencje Państwa są odmienne od środków i zadań prowadzonych przez Gminę. Przestawił następnie Komisji problemy wynikające z funkcjonowaniem Karty Nauczyciela, m.in. dotychczasowe działania związane z określeniem wysokości dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli. Podsumował, że projekt budżetu oświaty jest zrównoważony, wydatki bieżące maleją, wynagrodzenia generalnie nie rosną, natomiast zadania inwestycyjne zostały odłożone, poza tablicami interaktywnymi. Pani Skarbnik powiedziała, że budżet oświaty na ten rok wynosił 15mln.15tys.zl., zaproponowany na 2014r, natomiast 15.mln.616tys.zł., czyli o pół miliona wyższy, z czego 100tys.zl. to tablice interaktywne, 400tys.zł. to zadania remontowe oraz zakup komputerów.     
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt budżetu oświaty na 2014r. zaznaczając możliwość wprowadzenia najbardziej naglących prac inwestycyjnych w trakcie roku budżetowego, w miarę posiadanych środków.        
 
 
Podsumowując konstruowanie projektu budzeń Gminy na 2014r. Pani Skarbnik podkreśliła, że do zrównoważenia budżetu brakuje kwota około 2mln.880tys.zł., na pewno każdej z jednostek brakuje na potrzeby inwestycyjne, jednak należy dokonać odpowiedniego wyboru.
 
Komisja postanowiła, że powróci do prac nad budżetem na swoim kolejnym posiedzeniu.                                 
 
 
            Wobec braku wolnych wniosków, po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.       
 
  
 
 
 
 
                                                                                           Przewodniczący Komisji
                                                                                               Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (21 października 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (23 grudnia 2013, 13:10:18)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 887