Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa
Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej, Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego i Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 19 grudnia 2005r.
Protokół
ze wspólnego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej, Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego i Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 19 grudnia 2005r.
W I części posiedzenia (od godziny 11.00) uczestniczyli tylko członkowie Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska. Powyższa Komisja przystąpiła do omówienia tematów z zakresu swoich kompetencji.
I część posiedzenia otworzył Przewodniczący Komisji Pan Henryk Dziarnowski, który po powitaniu zebranych poinformował, iż tematem dzisiejszego posiedzenia będzie omówienie spraw, które zostały poruszone podczas grudniowego zebrania sołtysów tj.:
- Podział tłucznia na drogi położone na terenie wiejskim. Komisja ustaliła, iż nie będzie przed końcem kadencji Rady Miejskiej wypracowywać nowych zasad podziału tłucznia. Ustalono w związku z powyzszym, iż w tym roku tak jak dotychczas wszystkie sołectwa otrzymają taką samą ilość tłucznia z przeznaczeniem na wyrównywanie dróg.
- Problem przyłączenia kilku posesji na ulicy Chojnickiej do kolektora sanitarnego. Pan Dziarnowski poinformował, iż w tej sprawie prowadzone są negocjacje z mieszkańcami ulicy Chojnickiej.
- Mieszanie pasz. Pan zaproponował, w związku ze skomplikowanymi przepisami w tej materii, aby na jedno z kolejnych posiedzeń Komisji zaprosić, w celu ich omówienia, Powiatowego Lekarza Weterynarii.
- Zaopatrzenie terenów wiejskich w pojemniki do wywozu nieczystości stałych.
- Kierowanie pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych do pracy w sołectwach.
- Zaopatrzenie gospodarstw w tzw. płyty gnojowe.
- Konieczność zgłaszania nieruchomości pokrytych eternitowymi dachami, zgodnie z otrzymanymi formularzami.
- Możliwość obciążania poszczególnych rolników za podorywanie dróg gruntowych. Pan stwierdził, iż sprawa podorywania dróg powinna zostać omówiona w poszczególnych sołectwach podczas najbliższych zebrań wiejskich.
W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan zwrócił się z propozycją, aby na posiedzenie Komisji zaprosić Skarbnika Gminy celem wyjaśnienia nieścisłości związanych z uchwaloną przez Radę Miejską wysokością stawki podatku od nieruchomości od gruntów rolnych o powierzchni do 1 ha. Zna bowiem przypadki, gdzie inne Gminy uchwaliły stawkę tegoż podatku znacznie niższą (podał przykład Torunia, gdzie wskaźnik ministerialny został obniżony o ponad 50%). W związku z wysoką stawką tego podatku zaproponował, aby zwrócić się do radcy prawnego Urzędu o wyjaśnienie czy zgodnie z przepisami wszystkie działki na terenach wiejskich mają charakter działek rolnych (chodzi w szczególności właśnie o działki o powierzchni zdecydowanie mniejszej niż 1 ha).
- Pan Horyd poruszył sprawę budowy wiaty na przystanku autobusowym w Wałdówku. Jego zdaniem doszło do niezbyt klarownej sytuacji. Dzieci dojeżdzające do szkoły w Sośnie posiadaja zadaszenie a dzieci uczące się w naszej Gminie są narażone na padający deszcz i śnieg.
Po wyczerpaniu tematów Przewodniczący zakonczył I część posiedzenia.
W II części posiedzenia (od. godziny 12.00) udział wzięli członkowie połączonych Komisji Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
- Radca prawny Urzędu Dagmara Fabiszak
- Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej Jerzy Kołsut
- Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 Józef Cyra
II cześć posiedzenia otworzył w zastępstwie nieobecnego Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych poinformował, iż wiodącym tematem posiedzenia będzie omówienie projektu uchwały Rady Miejskiej w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie.
Na wstępie Pan Kołsut przedstawił Komisjom propozycje wniesione do regulaminu przez Komisję - Zespół powołany do tego celu na uprzednim wspólnym posiedzeniu Komisji.
Komisje następnie rozpoczęły dyskusję nad proponowanym tekstem regulaminu.
Radca prawny Urzędu Pani Fabiszak poinformowała, iż Gmina Sępólno Kraj. jest jedną z pierwszych Gmin, które zgłosiły do Urzędu Wojewódzkiego akces przygotowania projektu regulaminu. Nadmieniła, iż ostateczną wersję tegoż regulaminu zaopiniuje pod względem merytorycznym Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego.
Nawiązując do wesji regulaminu, wypracowanej przez Komisję - Zespół powołany przez połączone Komisje, stwierdziła, iż nie wnosi żadnych zastrzeżeń formalnych a także merytorycznych (o ile proponowane normy korelują z gminnym programem gospodarki odpadami). Nadmieniła, iż propozycje poprawek, jakie wniosła, dotyczyły jedynie zmian stylistycznych. Regulamin w proponowanej wersji może niewątpliwie zostać uchwalony, może jednak zdarzyć się fakt, iż organ nadzoru zwróci się o wyjaśnienie wątpliwych zapisów.
Pan Herder zapytał o kwestię związaną z normami, propozycja uchwały zawiera bowiem normy dostosowane bardziej do realiów naszej Gminy, niż do norm krajowych. Pani Fabiszak stwierdziła, iż merytorycznie ważnym jest fakt, aby propozycje były adekwatne do gminnego planu gospodarki odpadami, korzystne rozwiązania na pewno nie będą kwestionowane. Nadmieniła, iż projekt regulaminu zamierza przedstawić jeszcze przed sesją Rady do zaopiniowania przez Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego – celem wyeliminowania wszelkich późniejszych wątpliwości. Dodała, iż nawet w przypadku nie uchwalenia regulaminu przed dniem 13 stycznia (w przypadku gdy taki przypadek zaistnieje w wielu gminach) Gmina nie poniesie praktycznie żadnych konsekwencji. Inną możliwością jest natomiast uchwalenie regulaminu w obecnej wersji, w późniejszym czasie można do niego wprowadzać następne poprawki.
Pan Wagner poddał pod watpliwość fakt, czy regulamin nie będzie tylko kolejnym, nie respektowanym, „szufladowym” dokumentem. Pan Tomas stwierdził natomiast, iż regulamin jest w zasadzie rozwiązaniem przyszłościowym, obecnie jeśli nawet tylko 1/3 regulaminu będzie przestrzegana to i tak przyniesie on duże efekty.
Pani Fabiszak nadmieniła, iż jeśli ktoś będzie notorycznie łamał regulamin to istnieją odpowiednie środki prawne celem wyciągnięcia odpowiednich sankcji.
Pan Wagner zwrócił uwagę, iż w regulaminie nie ma wzmianek o wysokości opłat jakie będą ponosić mieszkańcy za usługi świadczone przez Zakład Gospodarki Komunalnej związane z wywozem nieczystości. Pan Kołsut zwrócił uwagę, iż Zakład Gospodarki Komunalnej na pewno będzie potrzebował pewnego okresu czasu do przystosowania się do zapisów regulaminu, kwestia stawek ustalona zostanie więc w późniejszym terminie.
Komisje zwróciły również uwagę na zapisy zawarte w Rozdziale III regulaminu. Zgodnie z sugestią radcy prawnego połączone Komisje dokonały skreślenia liter od „a” do „n” w § 5 punkcie 4 tegoż Rozdziału. Komisje stwierdziły, iż powyższe zapisy są zbędne, gdyż uregulowania w powyższym zakresie zawarte zostały w odpowiednich przepisach rangi ustawowej (Krajowym planie utrzymania czystości i porządku w Gminach).
Komisje ostatecznie, po naniesieniu powyższych poprawek, zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie.
W wolnych wnioskach Pan Tomas poinformował, iż niezbędnym jest zwołanie w miesiącu styczniu ponownego połączonego posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Komisji Rolnictwa celem zaopiniowania projektu Regulaminu zasad zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Zwrócił się ponadto do Pana Kołsuta, aby podczas najbliższej sesji Rady Miejskiej rozdał członkom Komisji projekt w/w Regulaminu.
Po wyczerpaniu tematów posiedzenia Przewodniczący zamknął II część posiedzenia.
w zastępstwie Przewodniczącego Przewodniczący
Komisji Gospodarki Komunalnej Komisji Rolnictwa
Janusz Tomas Henryk Dziarnowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (19 grudnia 2005)
Opublikował: Tomasz Dix (28 stycznia 2006, 19:29:56)
Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (15 maja 2023, 08:34:50)
Zmieniono: anonimizacja danych
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1130