Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 52/2013 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 4 listopada 2013r.
Protokół Nr 52/2013
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 4 listopada 2013r.
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 4 listopada 2013r.
W posiedzeniu udział wzięli
członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Burmistrz – Waldemar Stupałkowski;
3. Radna – Wiesława Grochowska;
4. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
5. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
Ad.2. Pani Skarbnik zaznaczyła, że projekt budżetu Gminy na 2014r. nie jest łatwy do skonstruowania. Po otrzymaniu informacji z Ministerstwa Finansów oraz analizie dochodów własnych wynika, że przyszłoroczne dochody spadną o około 1mln.zł., z powodów niezależnych od Gminy. Nastąpiło obniżenie subwencji, zmalały udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na łączną kwotę 326tys.zł., dodatkowo raczej spadną dochody ze sprzedaży majątku. Ponadto odejdzie ponad 100tys.zł. z tego powodu, że Zakład Gospodarki Komunalnej będzie wywoził odpady do Bladowa, a nie jak do tej pory do Włościbórka. Taka sytuacja w sposób znaczący determinuje budżet po stronie wydatków, tym bardziej że proponowany wskaźnik dochodów własnych wynosi 0,9%. Budżet w tej formie, przy założeniu realizacji wydatków przyjętych do tej pory spowodowałby deficyt w kwocie około 2.880tys.zł. Wobec powyższego zaistniała konieczność zrezygnowania z wielu przewidywanych zamierzeń lub ograniczenia ich zakresu.
Pani Skarbnik przedstawiła następnie skorygowane wydatki majątkowe proponowane do projektu budżetu Gminy na 2014r. Obejmują one:
- zaprojektowanie dokumentacji na budowę wodociągów (50tys.zł.), przy ewentualnej budowie Gmina będzie się prawdopodobnie posiłkować pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska;
- zakup materiału utwardzeniowego na drogi wiejskie (200tys.zł.);
- dotację do Starostwa na budowę chodników przy drogach powiatowych (25tys.zł.);
- wkład własny do budowy drogi transportu rolnego (400tys.zł.);
- dokończenie budowy ulicy Sawickiej (700tys.zł.);
- budowę ulicy Chopina (756.250zł.);
- budowę chodników na Osiedlu Jana Pawła II (24tys.zł.);
- adaptację na mieszkania budynku przy ul. Kościuszki 17 (100tys.zł.);
- wykup działki przy ul. Bajkowej (35tys.zł.);
- raty wykupu budynku przy ul. Przemysłowej (27tys.zł.);
- budowę zejścia na plac targowy przy dofinansowanie z programu rewitalizacji miasta (120tys.zł.);
- zakup samochodu dla OSP (30tys.zł.), wydatek jest wkalkulowany w budżet tej jednostki;
- wkład własny do zakupu tablic interaktywnych (99.360zł.);
- budowę ogrodzenia działki przy Przedszkolu Nr 2 (10tys.zł.);
- budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (100tys.zł.), wydatek będzie ponoszony z wpływów z oświaty śmieciowej;
- budowę oświetlenia przy ulicach Niechorskiej i Rzecznej (50tys.zł.);
- podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej na przebudowę oczyszczalni ścieków (595tys.zł.);
- zakup maszyny czyszczącej dla Centrum Sportu i Rekreacji (30tys.zł.);
Nadmieniła, że obecnie nie przewiduje się środków na przebudowę klatki schodowej i budowę łącznika w Przedszkolu Nr 1, do inwestycji powróci się w trakcie roku budżetowego, jeśli zostaną pozyskane środki na Żłobek i Klub Dziecięcy, na ten cel można realnie przyjąć do budżetu kwotę 200tys.zł. wkładu własnego przy jednoczesnym dofinansowaniu z PFRON – u. Dodała, że w wyniku tych korekt zdjęto z budżetu CSiR 100tys.zł, ZOOS 500tys.zł, OPS 130tys.zł., Świetlicy Terapeutycznej 50tys.zł., Urzędu Miejskiego około 400tys.zł. Dodała, że takie wydatki są przewidywane przy zwiększonym wskaźniku wzrostu dochodów do 2,4%, tak zaproponowany projekt budżetu byłby zrównoważony. Projekt budżetu nie obejmuje również przebudowy targowiska miejskiego, konkurs na pozyskanie środków w tym zakresie jest w trakcie, w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia zaistnieje potrzeba poszukania wkładu własnego do realizacji tej inwestycji, być może wejdzie tutaj możliwość rozpatrzenia zaciągnięcia kredytu.
Pan Drogowski zwrócił się do Burmistrza i Pani Skarbnik, aby jeszcze raz przeanalizować proponowane wydatki w Referacie Gospodarki Komunalnej i Referacie Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego, bowiem podczas przedstawienia podczas poprzedniego posiedzenia wydatków przez kierowników część tych wydatków się dublowała, nie może dojść do sytuacji aby środki były naliczane podwójnie, nie może być niedomówień. Pan Herder zapytał, czy jeśli pozostawionoby dotychczasowy wskaźnik dochodów o 0,9%, to czy wydatki przewidywane obecnie przy wskaźniku 2,4% uległyby zmniejszeniu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że przy wskaźniku 0,9% kwota wydatków, przy zrównoważonym projekcie, musiałaby ulec zmniejszeniu o około 100tys.zł. Pan Rohde zauważył, że nie powinno się uchwalać projektu budżetu poniżej wskaźnika inflacji, takie rozwiązanie zaskutkowałoby tym, że za kilka lat należałoby znacznie podnieść stawki dochodów własnych. Pani Skarbnik zaznaczyła, że stawka 2,4% jest to stawka inflacji przyjęta do projektu budżetu Państwa natomiast stawka 0,9% odnosi się do wzrostu podatków i została przyjęta przez Ministerstwo Finansów. Pani Skarbnik zwróciła się do Komisji o wypracowanie stanowiska odnośnie wydatków inwestycyjnych w przedstawionej wersji. Pan Drogowski stwierdził, że należałoby zaakceptować tą wersję, w ten sposób uda się spiąć budżet, nie rezygnujemy przecież ostatecznie ze wszystkich wstrzymanych inwestycji, które będą mogły być realizowane w ciągu roku o ile uda się pozyskać dodatkowe środki zewnętrzne i zabezpieczyć wkład własny. Pan Drogowski nawiązał do takich inwestycji jak zaprojektowanie nawierzchni ulicy Konopnickiej, można ją wykonać ze środków bieżących. Także nie należy zapominać o nowym dywaniku asfaltowym na Placu Wolności i Nowym Rynku, te prace można by wykonać przy okazji pozyskiwania środków na wkład własny tych inwestycji, które będą dofinansowane. Pani Grochowska poparła Pana Drogowskiego, ten plan inwestycyjny należy przyjąć, wprawdzie zawiera inwestycje okrojone do minimum, ale w trakcie roku w wypadku pozyskiwania nowych środków ten plan można rozszerzyć, budżet zawsze w ciągu roku jest wielokrotnie zmieniany z różnych powodów. Dodała, że warto realizować inwestycje, które są dofinansowane, gdyby się udało wygrywać konkursy to zawsze można się zastanowić np. nad zaciągnięciem pożyczki na wkład własny. Pan Herder zauważył, że jeśli przyjmiemy te inwestycje do realizacji to należy się trzymać tego planu w ciągu roku, nie może być tak jak w tym roku, że realizuje się chodnik na ulicy Kossaka, który nie był zaplanowany. Pani Skarbnik powiedziała, że rzeczywiście w przedstawionym podczas poprzedniej Komisji tegorocznych wniosku budżetowym samorządu Nr 1 nie było jednoznacznie wskazane na jakiej ulicy będą budowane chodniki, pomimo że przekazała Przewodniczącemu Zarządu Osiedla uprzednio informację, aby uszczegółowił wniosek. Takiego uszczegółowienia w swoich wnioskach dokonali Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 i Sołtys Wałdowa. Zdaniem Pana Herdera na Osiedlu nie powinny być budowane żadne nowe chodniki bez sporządzenia dokumentacji projektowej, a tak do tej pory się działo, bowiem jeśli tam zostanie wykonany plan inwestycyjny na budowę drogi to może zaistnieć konieczność rozebrania budowanych chodników. Pan Jagodziński opowiedział się za przyjęciem wzrostu stawek o 0,9%, jego zdaniem społeczeństwo coraz bardziej ubożeje, jego zdaniem nawet 80% społeczeństwa nie stać na płacenie coraz wyższych opłat, nie jest to wina Gminy, wynika to z polityki Państwa. Burmistrz przypomniał, że projekty budżetów przedkłada się Radzie Miejskiej sporządzone od lat wg tych samych zasad tj. że te projekty są zrównoważone, zawierają możliwie jak największe środki na realizację zadań inwestycyjnych rozwijających Gminę, stawki podatkowe rosną w rozsądnych granicach odpowiadających inflacji aby pieniądz gospodarowany przez Gminę nie tracił na wartości. Taki właśnie projekt jest przedstawiany na dzisiejszej Komisji, wzrost o 2,4% jego zdaniem jest do przyjęcia przez każdego mieszkańca Gminy, wzrost obciążeń będzie znikomy. Pani Skarbnik jeszcze raz zwróciła się do Komisji o stanowisko w sprawie zarówno zadań inwestycyjnych jak i całości projektu budżetu, bowiem wypracowaną dzisiaj wersję chciałaby przedstawić na pozostałych komisjach Rady Miejskiej, które się odbędą w kolejnych dniach. Pan Herder, jak i Pan Jagodziński stwierdzili, że w toku dyskusji jednak przekonali się do wersji zakładającej wzrost dochodów o 2,4%. Pan Herder podkreślił raz jeszcze, że w ciągu roku nie powinno się zmieniać zakresu prac inwestycyjnych poza wiedzą Komisji Budżetu i Handlu. Burmistrz stwierdził, że wszystkie zadania inwestycyjne zawsze były przedstawione do wiadomości Rady.
Po dyskusji Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt budżetu Gminy na 2014r. w przedstawionej wersji, obejmujący wzrost dochodów o 2,4%, zgodnie ze wskaźnikiem inflacji.
Ad.3. Pani Skarbnik podkreśliła, że wzrost dochodów o wskaźnik 2,4% w porównaniu z wcześniej proponowanym o 09% tan naprawdę jest nieznaczny dla budżetu Gminy. Przy 0,9% wzrost dochodów wyniósłby ponad 57tys.zł. a przy 2,4% wyniesie ponad 154tys.zł. Dodała, Przy waloryzacji 2,4% przeciętne obciążenie np. podatkiem od nieruchomości wzrośnie o 1zł. rocznie dla właściciela mieszkania 50-metrowego, natomiast podatek rolny będzie większy rocznie o 30zł. dla średniego gospodarstwa rolnego. Pani Skarbnik, nawiązując do podatku rolnego powiedziała, że średnia cena skupu żyta w tym roku się zmieniła wynosi 69,28zł, jest naliczana z 11 kwartałów poprzedzających rok budżetowy, propozycja na ten rok wynosi 53,20zł.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie propozycję podniesienia stawek i opłat lokalnych na 2014r. o 2,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, zgodnie ze wskaźnikiem inflacji.
Ad.4. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Herder poinformował o dużych dziurach w nawierzchni ulicy Nowy Rynek, na dodatek na skrzyżowaniu w okolicy byłego CPN zalega woda, studzienki są zapchane i obłożone liśćmi, nie ma żadnej drożności;
- Pani Grochowska powiedział, że wykonawca prawdopodobnie źle wykonał wjazd na wysokości sklepu „Mrówka” przy ul. Baczyńskiego, nadal istnieje tam niecka, cały czas po ulewach zalega woda;
- Pani Miczko powiedziała, że mieszkańcy wciąż pytają czy będzie zrobiona ulica Nowy Rynek, wciąż nie są zrobione zaniżenia w chodnikach, zrobiono tyko jedno. Ponadto na ulicy Hallera z kierunku kościoła na chodniku zalega piasek, zalegają luźne płytki polbrukowe. Jej zdaniem pracownik Urzędu powinien przejść ulicę i stwierdzić, kto nie uprzątnął chodnika po wykonanych pracach. Poinformowała również, że mieszkańcy mają pretensję, dlaczego jest robiony chodnik na ulicy BoWiD, tam istnieje jeszcze przyzwoity stary chodnik, natomiast nie robi się chodnika na ulicy Bema, gdzie nie ma dobrego przejścia. Burmistrz wyjaśnił, że decyzję w sprawie remontu chodnika na ulicy BoWiD podjął samorząd osiedla.
- Pan Jagodziński zwrócił uwagę na duże dziury w nawierzchni w Wałdowie w kierunku poczty;
- Pani Grochowska powiedziała o złym podłączeniu deszczówki przy ulicy Konopnickiej, jest nieprawidłowy odbiór wody. Pan Drogowski podkreślił, że przy deszczówce jest podłączona rura o zbyt małym przekroju, mieszkańcy twierdzą że jest podłączona tylko tzw. „setka”, chodzi o odcinek od ulicy Sportowej do ulicy Konopnickiej. Jego zdaniem należy odkopać i sprawdzić przekrój rur.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Burmistrz – Waldemar Stupałkowski;
3. Radna – Wiesława Grochowska;
4. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
5. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
- Otwarcie
posiedzenia i przyjęcie porządku;
- Wstępne propozycje do projektu budżetu Gminy na 2014r.;
- Propozycje
wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2014r;
- Wolne wnioski i zakończenie.
Ad.2. Pani Skarbnik zaznaczyła, że projekt budżetu Gminy na 2014r. nie jest łatwy do skonstruowania. Po otrzymaniu informacji z Ministerstwa Finansów oraz analizie dochodów własnych wynika, że przyszłoroczne dochody spadną o około 1mln.zł., z powodów niezależnych od Gminy. Nastąpiło obniżenie subwencji, zmalały udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych na łączną kwotę 326tys.zł., dodatkowo raczej spadną dochody ze sprzedaży majątku. Ponadto odejdzie ponad 100tys.zł. z tego powodu, że Zakład Gospodarki Komunalnej będzie wywoził odpady do Bladowa, a nie jak do tej pory do Włościbórka. Taka sytuacja w sposób znaczący determinuje budżet po stronie wydatków, tym bardziej że proponowany wskaźnik dochodów własnych wynosi 0,9%. Budżet w tej formie, przy założeniu realizacji wydatków przyjętych do tej pory spowodowałby deficyt w kwocie około 2.880tys.zł. Wobec powyższego zaistniała konieczność zrezygnowania z wielu przewidywanych zamierzeń lub ograniczenia ich zakresu.
Pani Skarbnik przedstawiła następnie skorygowane wydatki majątkowe proponowane do projektu budżetu Gminy na 2014r. Obejmują one:
- zaprojektowanie dokumentacji na budowę wodociągów (50tys.zł.), przy ewentualnej budowie Gmina będzie się prawdopodobnie posiłkować pożyczką z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska;
- zakup materiału utwardzeniowego na drogi wiejskie (200tys.zł.);
- dotację do Starostwa na budowę chodników przy drogach powiatowych (25tys.zł.);
- wkład własny do budowy drogi transportu rolnego (400tys.zł.);
- dokończenie budowy ulicy Sawickiej (700tys.zł.);
- budowę ulicy Chopina (756.250zł.);
- budowę chodników na Osiedlu Jana Pawła II (24tys.zł.);
- adaptację na mieszkania budynku przy ul. Kościuszki 17 (100tys.zł.);
- wykup działki przy ul. Bajkowej (35tys.zł.);
- raty wykupu budynku przy ul. Przemysłowej (27tys.zł.);
- budowę zejścia na plac targowy przy dofinansowanie z programu rewitalizacji miasta (120tys.zł.);
- zakup samochodu dla OSP (30tys.zł.), wydatek jest wkalkulowany w budżet tej jednostki;
- wkład własny do zakupu tablic interaktywnych (99.360zł.);
- budowę ogrodzenia działki przy Przedszkolu Nr 2 (10tys.zł.);
- budowę Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (100tys.zł.), wydatek będzie ponoszony z wpływów z oświaty śmieciowej;
- budowę oświetlenia przy ulicach Niechorskiej i Rzecznej (50tys.zł.);
- podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Gospodarki Komunalnej na przebudowę oczyszczalni ścieków (595tys.zł.);
- zakup maszyny czyszczącej dla Centrum Sportu i Rekreacji (30tys.zł.);
Nadmieniła, że obecnie nie przewiduje się środków na przebudowę klatki schodowej i budowę łącznika w Przedszkolu Nr 1, do inwestycji powróci się w trakcie roku budżetowego, jeśli zostaną pozyskane środki na Żłobek i Klub Dziecięcy, na ten cel można realnie przyjąć do budżetu kwotę 200tys.zł. wkładu własnego przy jednoczesnym dofinansowaniu z PFRON – u. Dodała, że w wyniku tych korekt zdjęto z budżetu CSiR 100tys.zł, ZOOS 500tys.zł, OPS 130tys.zł., Świetlicy Terapeutycznej 50tys.zł., Urzędu Miejskiego około 400tys.zł. Dodała, że takie wydatki są przewidywane przy zwiększonym wskaźniku wzrostu dochodów do 2,4%, tak zaproponowany projekt budżetu byłby zrównoważony. Projekt budżetu nie obejmuje również przebudowy targowiska miejskiego, konkurs na pozyskanie środków w tym zakresie jest w trakcie, w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia zaistnieje potrzeba poszukania wkładu własnego do realizacji tej inwestycji, być może wejdzie tutaj możliwość rozpatrzenia zaciągnięcia kredytu.
Pan Drogowski zwrócił się do Burmistrza i Pani Skarbnik, aby jeszcze raz przeanalizować proponowane wydatki w Referacie Gospodarki Komunalnej i Referacie Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego, bowiem podczas przedstawienia podczas poprzedniego posiedzenia wydatków przez kierowników część tych wydatków się dublowała, nie może dojść do sytuacji aby środki były naliczane podwójnie, nie może być niedomówień. Pan Herder zapytał, czy jeśli pozostawionoby dotychczasowy wskaźnik dochodów o 0,9%, to czy wydatki przewidywane obecnie przy wskaźniku 2,4% uległyby zmniejszeniu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że przy wskaźniku 0,9% kwota wydatków, przy zrównoważonym projekcie, musiałaby ulec zmniejszeniu o około 100tys.zł. Pan Rohde zauważył, że nie powinno się uchwalać projektu budżetu poniżej wskaźnika inflacji, takie rozwiązanie zaskutkowałoby tym, że za kilka lat należałoby znacznie podnieść stawki dochodów własnych. Pani Skarbnik zaznaczyła, że stawka 2,4% jest to stawka inflacji przyjęta do projektu budżetu Państwa natomiast stawka 0,9% odnosi się do wzrostu podatków i została przyjęta przez Ministerstwo Finansów. Pani Skarbnik zwróciła się do Komisji o wypracowanie stanowiska odnośnie wydatków inwestycyjnych w przedstawionej wersji. Pan Drogowski stwierdził, że należałoby zaakceptować tą wersję, w ten sposób uda się spiąć budżet, nie rezygnujemy przecież ostatecznie ze wszystkich wstrzymanych inwestycji, które będą mogły być realizowane w ciągu roku o ile uda się pozyskać dodatkowe środki zewnętrzne i zabezpieczyć wkład własny. Pan Drogowski nawiązał do takich inwestycji jak zaprojektowanie nawierzchni ulicy Konopnickiej, można ją wykonać ze środków bieżących. Także nie należy zapominać o nowym dywaniku asfaltowym na Placu Wolności i Nowym Rynku, te prace można by wykonać przy okazji pozyskiwania środków na wkład własny tych inwestycji, które będą dofinansowane. Pani Grochowska poparła Pana Drogowskiego, ten plan inwestycyjny należy przyjąć, wprawdzie zawiera inwestycje okrojone do minimum, ale w trakcie roku w wypadku pozyskiwania nowych środków ten plan można rozszerzyć, budżet zawsze w ciągu roku jest wielokrotnie zmieniany z różnych powodów. Dodała, że warto realizować inwestycje, które są dofinansowane, gdyby się udało wygrywać konkursy to zawsze można się zastanowić np. nad zaciągnięciem pożyczki na wkład własny. Pan Herder zauważył, że jeśli przyjmiemy te inwestycje do realizacji to należy się trzymać tego planu w ciągu roku, nie może być tak jak w tym roku, że realizuje się chodnik na ulicy Kossaka, który nie był zaplanowany. Pani Skarbnik powiedziała, że rzeczywiście w przedstawionym podczas poprzedniej Komisji tegorocznych wniosku budżetowym samorządu Nr 1 nie było jednoznacznie wskazane na jakiej ulicy będą budowane chodniki, pomimo że przekazała Przewodniczącemu Zarządu Osiedla uprzednio informację, aby uszczegółowił wniosek. Takiego uszczegółowienia w swoich wnioskach dokonali Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 i Sołtys Wałdowa. Zdaniem Pana Herdera na Osiedlu nie powinny być budowane żadne nowe chodniki bez sporządzenia dokumentacji projektowej, a tak do tej pory się działo, bowiem jeśli tam zostanie wykonany plan inwestycyjny na budowę drogi to może zaistnieć konieczność rozebrania budowanych chodników. Pan Jagodziński opowiedział się za przyjęciem wzrostu stawek o 0,9%, jego zdaniem społeczeństwo coraz bardziej ubożeje, jego zdaniem nawet 80% społeczeństwa nie stać na płacenie coraz wyższych opłat, nie jest to wina Gminy, wynika to z polityki Państwa. Burmistrz przypomniał, że projekty budżetów przedkłada się Radzie Miejskiej sporządzone od lat wg tych samych zasad tj. że te projekty są zrównoważone, zawierają możliwie jak największe środki na realizację zadań inwestycyjnych rozwijających Gminę, stawki podatkowe rosną w rozsądnych granicach odpowiadających inflacji aby pieniądz gospodarowany przez Gminę nie tracił na wartości. Taki właśnie projekt jest przedstawiany na dzisiejszej Komisji, wzrost o 2,4% jego zdaniem jest do przyjęcia przez każdego mieszkańca Gminy, wzrost obciążeń będzie znikomy. Pani Skarbnik jeszcze raz zwróciła się do Komisji o stanowisko w sprawie zarówno zadań inwestycyjnych jak i całości projektu budżetu, bowiem wypracowaną dzisiaj wersję chciałaby przedstawić na pozostałych komisjach Rady Miejskiej, które się odbędą w kolejnych dniach. Pan Herder, jak i Pan Jagodziński stwierdzili, że w toku dyskusji jednak przekonali się do wersji zakładającej wzrost dochodów o 2,4%. Pan Herder podkreślił raz jeszcze, że w ciągu roku nie powinno się zmieniać zakresu prac inwestycyjnych poza wiedzą Komisji Budżetu i Handlu. Burmistrz stwierdził, że wszystkie zadania inwestycyjne zawsze były przedstawione do wiadomości Rady.
Po dyskusji Komisja jednogłośnie zaopiniowała projekt budżetu Gminy na 2014r. w przedstawionej wersji, obejmujący wzrost dochodów o 2,4%, zgodnie ze wskaźnikiem inflacji.
Ad.3. Pani Skarbnik podkreśliła, że wzrost dochodów o wskaźnik 2,4% w porównaniu z wcześniej proponowanym o 09% tan naprawdę jest nieznaczny dla budżetu Gminy. Przy 0,9% wzrost dochodów wyniósłby ponad 57tys.zł. a przy 2,4% wyniesie ponad 154tys.zł. Dodała, Przy waloryzacji 2,4% przeciętne obciążenie np. podatkiem od nieruchomości wzrośnie o 1zł. rocznie dla właściciela mieszkania 50-metrowego, natomiast podatek rolny będzie większy rocznie o 30zł. dla średniego gospodarstwa rolnego. Pani Skarbnik, nawiązując do podatku rolnego powiedziała, że średnia cena skupu żyta w tym roku się zmieniła wynosi 69,28zł, jest naliczana z 11 kwartałów poprzedzających rok budżetowy, propozycja na ten rok wynosi 53,20zł.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie propozycję podniesienia stawek i opłat lokalnych na 2014r. o 2,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, zgodnie ze wskaźnikiem inflacji.
Ad.4. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Herder poinformował o dużych dziurach w nawierzchni ulicy Nowy Rynek, na dodatek na skrzyżowaniu w okolicy byłego CPN zalega woda, studzienki są zapchane i obłożone liśćmi, nie ma żadnej drożności;
- Pani Grochowska powiedział, że wykonawca prawdopodobnie źle wykonał wjazd na wysokości sklepu „Mrówka” przy ul. Baczyńskiego, nadal istnieje tam niecka, cały czas po ulewach zalega woda;
- Pani Miczko powiedziała, że mieszkańcy wciąż pytają czy będzie zrobiona ulica Nowy Rynek, wciąż nie są zrobione zaniżenia w chodnikach, zrobiono tyko jedno. Ponadto na ulicy Hallera z kierunku kościoła na chodniku zalega piasek, zalegają luźne płytki polbrukowe. Jej zdaniem pracownik Urzędu powinien przejść ulicę i stwierdzić, kto nie uprzątnął chodnika po wykonanych pracach. Poinformowała również, że mieszkańcy mają pretensję, dlaczego jest robiony chodnik na ulicy BoWiD, tam istnieje jeszcze przyzwoity stary chodnik, natomiast nie robi się chodnika na ulicy Bema, gdzie nie ma dobrego przejścia. Burmistrz wyjaśnił, że decyzję w sprawie remontu chodnika na ulicy BoWiD podjął samorząd osiedla.
- Pan Jagodziński zwrócił uwagę na duże dziury w nawierzchni w Wałdowie w kierunku poczty;
- Pani Grochowska powiedziała o złym podłączeniu deszczówki przy ulicy Konopnickiej, jest nieprawidłowy odbiór wody. Pan Drogowski podkreślił, że przy deszczówce jest podłączona rura o zbyt małym przekroju, mieszkańcy twierdzą że jest podłączona tylko tzw. „setka”, chodzi o odcinek od ulicy Sportowej do ulicy Konopnickiej. Jego zdaniem należy odkopać i sprawdzić przekrój rur.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (4 listopada 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (23 grudnia 2013, 13:18:07)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 907