Protokół Nr 68/06

Protokół Nr 68/06
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 18 kwietnia 2006r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich Pani Bogumiła Bławat.

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Tomasz Cyganek, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:

  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
  2. Zatwierdzenie protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.
  3. Analiza wykorzystania gminnej dotacji dla jednostek ochotniczych straży pożarnych za 2004 i 2005r.
  4. Omówienie spraw bieżących
  5. Wolne wnioski i zakończenie.
     
                W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie. 

Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły Nr 64-67/06 ze swoich poprzednich posiedzeń odbytych w miesiącu marcu i kwietniu br. 

Ad.3. Komisja przystąpiła do analizy wykorzystania dotacji gminnej dla jednostek ochotniczych straży pożarnych za lata 2004 i 2005 z uwzględnieniem wszystkich części składowych.
Na wstępie Komisja przystąpiła do analizy dokumentacji za 2004r.
Pan Cyganek zapytał o przyczynę niewykonania budżetu w w/w roku. Pani Bławat wyjaśniła, iż niewykonanie związane jest z faktem wpłynięcia w ostatnim dniu roku kwoty 5tys.zł. z przeznaczeniem na spłatę raty należności za zakup wozu bojowego dla OSP w Lutówku. Ze względów księgowo technicznych rozliczenie powyższej kwoty zostało ujęte w 2005r.
Pan Cyganek zapytał o techniczne zasady przekazywania dotacji. Pani Bławat wyjaśniła, iż do 2004r. był sporządzany plan wydatków, obecnie jednak większość wydatków jest ponoszona w I półroczu, jedynie zabezpieczenie finansowe przeprowadzanych akcji gaśniczych wymaga pozostawienia środków do dyspozycji w okresie całego roku.  Nadmieniła, iż Gmina nie pokrywa całościowo środków związanych z przeprowadzanymi akcjami gaśniczymi. Rekompensata ze strony Gminy dla strażaków ochotników uczestniczących w akcji nie pokrywa kwotowo części wynagrodzenia, które ochotnik traci za okres zwolnienia przez pracodawcę na czas trwania gaszenia pożaru.
Pan Cyganek zapytał o funkcjonalność zakupionego wozu bojowego na potrzeby OSP w Lutówku. Pani Bławat wyjaśniła, iż wóz jest dobrze wyposażony, problemem jest natomiast jego garażowanie. Nieogrzewany garaż powoduje konsekwencje w postaci braku gotowości wozu bojowego do uczestniczenia w akcjach gaśniczych w okresie zimowym.
Pan Herder zapytał, jaka osoba wydaje dyspozycję wyjazdu wozu i ile takich wyjazdów wozu bojowego w Lutówku nastąpiło? Pani Bławat poinformowała, iż dyspozycję wyjazdu wydaje
przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej natomiast nie jest zorientowana ile razy wóz wyjechał do akcji.
Na pytanie o kwestię stałego zatrudnienia osób obsługujących OSP poinformowała, iż obecnie żadna osoba nie jest zatrudniona w ramach umowy o pracę.
Pan Herder zapytał o dyspozycyjność kierowców do poruszania się wozem bojowym. Pani Bławat poinformowała, iż aby prowadzić wóz bojowy kierowca musi spełniać kilka wymogów formalnych (5 składników) natomiast strażak ochotnik musi posiadać badania lekarskie oraz opłacone składki ubezpieczeniowe. Na pytanie Pana Herdera podała ilość przeszkolonych kierowców w poszczególnych jednostkach OSP tj.:
- Lutówko           - 2
- Lutowo             - 2
- Iłowo               - 1
- Komierowo       - 1
- Wałdowo          - 2
- Sępólno Kraj.    - 2
- Zalesie            – 1
 
Pan Herder zapytał również o ogólną liczbę wyjazdów do akcji wszystkich wozów. Pani Bławat powiedziała, iż całosciową dokumentację w tej sprawie prowadzi Gminny Komendant OSP Pan Borowicz, ze swojej strony dodała iż na pewno było więcej wyjazdów w 2004 niż w 2005r.
Odnosząc się do kosztów funkcjonowania wozów bojowych Pani Bławat poinformowała, iż na ich koszty składają się dwa czynniki tj. koszt paliwa zarówno za przejazd samochodów jak i za użycie motopomp. Pan Cyganek zapytał, czy można pozyskać informację właśnie w rozbiciu na wykorzystanie paliwa przez samochody i motopompy. Pani Bławat powiedziała, iż istnieją normy zuzycia paliwa dla wozów i motopomp, koszty uzytkowania zawierają odpowiednie dowody księgowe.
Pan Herder nawiązując do kosztów utrzymania OSP przypomniał, iż już wcześniej wnioskował, aby zamiast drogiego w utrzymaniu (poza tym nie wpełni dyspozycyjnego) wozu bojowego dla Lutówka, dosprzętowić OSP w inne urządzenia. 
Pani Bławat nawiązując do kosztów związanych z wykorzystaniem paliwa poinformowała, iż w razie zabezpieczania przez OSP imprez organizowanych przez inny podmiot niż Gmina, organizator pokrywa koszty zużytego paliwa.
 
Komisja następnie przeszła do zadawania pytań odnoszących się do konkretnych kwot wydatków.
Pan Herder zapytał o wydatkowanie kwoty 570zł. na legalizację sprzętu hydraulicznego. Pani Bławat odpowiedział, iż wydatek został przeznaczony na legalizację drogiego sprzętu marki Weber (nożyce). Sprzęt znajduje się na stanie jednostki w Wałdowie, posiada założoną księgę z odpowiednimi wpisami osoby dokonującej legalizacji.            
Pan Herder zapytał o wykonanie zakupów inwestycyjnych, czy całość planowanej w tym zakresie kwoty (40tys.zł.) zostało przeznaczone na spłatę zakupu wozu bojowego dla OSP w Lutówku? Pani Bławat potwierdziła, iż rzeczywiście środki zostały w całości przeznaczone na ten cel jednak drobniejsze zakupy sprzętu na potrzeby jednostek OSP zaostały wykazane w § „materiały”. Pan Herder zapytał od jakiej kwoty ewidencjonuje się poczynione zakupy? Pani Bławat odpowiedziała, iż ewidencjonowany jest każdy zakup, Gmina rejestruje zakupy ze środków dotacji natomiast OSP ujmuje w swoich dokumentach sprzęt zakupiony z dotacji jak i ze środków własnych. Pani Bławat dodała, iż stan sprzętowego posiadania weryfikuje przeprowadzana inwentaryzacja dokonywana przez komisję wytypowaną przez Burmistrza z urzędników. W inwentaryzacji uczestniczą również przedstawiciele inwentaryzowanej jednostki OSP. Nadmieniła ponadto, iż spisu zamortyzowanego sprzętu dokonuje odrębna, powołana w tym celu komisja. Pan Herder zapytał o zasady tankowania paliwa. Pani Bławat wyjasniła, iż tankowanie paliwa do zbiornika następuje wg potrzeb, przepisy nie określają w tym zakresie żadnych norm. Pani Bławat dodała, iż dokonuje systematycznie wyrywkowych kontroli w zakresie zużycia paliwa, jak do tej pory nie wykryto nieprawidłowości.     
Pan Herder zapytał o zasady przyznawania ryczałtu w wysokości 100zł. dla Gminnego Komendanta OSP. Pani Bławat wyjaśniła, iż kwota jest zwrotem kosztów poniesionych za przejazdy Komendanta do poszczególnych jednostek OSP. Gmina zgodnie z przepisami nie może się rozliczać w tym zakresie na zasadach delegacji. Wysokość kwoty została ustalona jeszcze przez Zarząd Miejski, ustalenia w tym zakresie podtrzymał Burmistrz.
Pan Cyganek zapytał o zasady rozliczania opłat eksploatacyjnych ponoszonych przez OSP Sępólno Krajeńskie za czasowe uzytkowanie pomieszczenia należącego do Państwowej Straży Pożarnej. Pani Bławat stwierdziła, iż za kryterium rozliczenia przyjęto metraż zajmowanego pomieszczenia.
Pan Cyganek zapytał również o zasady zakupu części zamiennych do osprzętowienia. Pani Bławat wyjaśniła, iż części do wozów zakupowane są w razie awaryjności natomiast części do motopomp zamawiane są z wyprzedzeniem czasowym w związku z trudnościami w bieżącym ich pozyskiwaniu.
 
Komisja, po dokonanej analizie stosownej dokumentacji, a także po wysłuchaniu wyjaśnień Pani Bławat – nie wniosła zastrzeżeń do rozdysponowania dotacji Gminy udzielonej OSP w roku 2004.
 
 
Komisja przystąpiła następnie do analizy wydatków poniesionych w 2005r.
 
Pan Herder zwrócił uwagę na duże koszty poniesione na zakup farb i pędzli z przeznaczeniem na odnowienie bramy wjazdowej i dachu remizy OSP w Zalesiu (396zł.). Pan Gugnacki nadmienił, iż oprócz tych środków przeznaczono również na w/w cel pewną sumę ze środków sołeckich.  
Pan Cyganek zasugerował, aby dokonać analizy dowodów księgowych w w/w zakresie. Nadmienił także, iż Komisja chciałaby zapoznać się z delegacjami wyjazdów Prezesa OSP.
 
Pani Bławat, zgodnie z zaleceniem Komisji, uzyskała z księgowości stosowne dowody księgowe. 
 
Komisja, po przejrzeniu faktur zakupu farby, w związku z podjętymi wątpliwościami, postanowiła, iż dokona wizji lokalnej remizy OSP Zalesie. Komisja ustaliła termin wizji lokalnej na dzień 26 kwietnia godz. 14.30. Komisja postanowiła również, iż podczas wyjazdu dokona także wizytacji w Zespole Szkół w Wałdowie.  Komisja zapoznała się ponadto z dokumentacją obejmującą karty drogowe pojazdów i sprzętu będącego na stanie jednostek OSP. Komisja nie wniosła zastrzeżeń do dokumentacji prowadzonej w tym zakresie.

Ad.4. Komisja przystąpiła do omówienia spraw bieżących:
- Komisja zaakceptowała projekt pisma, przygotowanego przez Przewodniczącego Komisji, będącego odpowiedzią do wnioskodawcy w sprawie wyjaśnienia zasad zamiany działek (sprawa Pana wyłączenie >>.
- Komisja zaakceptwoała projekt pisma przygotowanego przez Przewodniczącego Komisji, w sprawie ostatecznych ustaleń dotyczacząych kosztów remontu posesji w Zalesiu Nr 7, po wybuchu gazu. Komisja również w tej sprawie skieruje odpowiednie pismo informacyjne do Burmistrza Sepólna Krajeńskiego.


            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie.

Przewodniczący Komisji
Tomasz Cyganek

protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (18 kwietnia 2006)
Opublikował: Tomasz Dix (5 września 2006, 11:59:55)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1156