Protokół Nr 19/2011 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 13 grudnia 2011r.


Protokół Nr 19/2011
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 13 grudnia 2011r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Radna - Wiesława Grochowska 
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald
4. Członek Zarządu Osiedla Nr 2 – Jozef Cyra
5. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jadwiga Jagodzińska
6. Redaktor „Wiadomości Krajeńskich” – Robert Lida
7. Dyrektor Świetlicy Terapeutycznej i przedstawiciel Stowarzyszenia „Dorośli – Dzieciom” –    
    Danuta Daszkiewicz
  
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:   
 
 
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z posiedzeń Komisji w miesiącu listopadzie br.;
3. Informacja w sprawie realizacji wniosków z poprzednich posiedzeń Komisji;
4. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy;
5. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy;
6. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. dotacji przedmiotowej dla Centrum Sportu i
    Rekreacji;
7. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. uchwalenia Wieloletniego programu gospodarowania
    mieszkaniowym zasobem Gminy Sępólno Krajeńskie na lata 2012 – 2016.
8. Wypracowanie planu pracy Komisji na 2012r. 
9. Wolne wnioski i zakończenie.     
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.  
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie dwa protokoły ze swoich posiedzeń w miesiącu listopadzie.     
 
 
Ad.3. Pan Drogowski zapoznał Komisję z pisemną odpowiedzią na wnioski wysunięte podczas poprzedniego posiedzenia w sprawach związanych z funkcjonowaniem Zakładu Gospodarki Komunalnej (wnioski zgłoszone przez radnego Grochowskiego - pismo zawierające odpowiedź stanowi załącznik do niniejszego protokołu).      
Pan Grochowski, nawiązując do odpowiedzi w zakresie obowiązku wskazywania w terminie 7 dni pustostanów przez Zakład Gospodarki Komunalnej, stwierdził że ten obowiązek nie jest do końca realizowany, ponieważ pustostany są wskazywane przez mieszkańców. Pan Drogowski, w związku z powyższym powiedział, że sprawa zostanie poruszona na jednym z kolejnych posiedzeń Komisji Gospodarki Komunalnej.         
 
 
Ad.4. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2011r. Poinformowała, że zmiany mają przede wszystkim porządkowy charakter, w dochodach zwiększenie budżetu następuje w związku z trzema faktami:
- zwiększeniem środków przeznaczonych na sołectwa (darowizna dla sołectwa Kawle na zorganizowanie spotkania wigilijnego)
- zwiększenie opłat z wpływów ze sprzedaży napojów alkoholowych (koncesje)
- zwiększenie subwencji z tytułu wypłat odpraw dla nauczycieli
Pan Grochowski zwrócił uwagę, że w budżetach szkół były już zaplanowane środki na wypłatę odpraw, czyli skoro teraz przyszła subwencja to te środki powinny pozostać do wykorzystania szkoły, która je otrzyma. Nawiązując do spraw oświatowych poinformował, że nauczyciele zwracają uwagę na fakt zabierania ze szkół środków wygospodarowanych na prowadzonych oszczędnościach (np. w zużyciu energii) i przekazywania ich do innych szkół co powoduje sytuację że „nie warto oszczędzać”. Pan Drogowski przypomniał, że w miesiącu lutym w planie pracy Komisji ujęto omówienie spraw finansowych w oświacie, wtedy też Komisja poprosi Dyrektora ZOOS o wyjaśnienie zasygnalizowanych spraw.
 
Pani Skarbnik, odnośnie zmian budżetowych w wydatkach poinformowała, że są to także zmiany porządkowe oraz te wynikające ze zwiększenia budżetu.                  
Pan Grochowski zapytał o kwotę 7 tys.zł. niewykorzystaną na płace ratowników, jego zdaniem musiała tu zaistnieć pomyłka w planowaniu. Pani Buchwald powiedziała, że w tym przypadku udało się wynegocjować niższe koszty zatrudnienia ratowników, byli zatrudnieni na umowę zlecenie.
Pan Herder zwrócił uwagę na niewykonanie środków na utrzymanie cmentarzy, wydano 7tys.zł. mniej niż wynosił plan, tymczasem estetyka cmentarza komunalnego pozostawia jeszcze wiele do życzenia.
Pan Drogowski, nawiązując do wydatkowania środków na nagrodę dla pracownika CKiS, zwrócił się aby każda tego rodzaju zmiana była najpierw konsultowana z Komisją.                    
Pan Grochowski zwrócił uwagę na przekroczenie wydatków w dziale telekomunikacja, czy nie jest to związane z przekroczeniem limitów rozmów z telefonów komórkowych, stwierdził że należy powrócić do tego tematu.
Pan Grochowski poddał w wątpliwość, jak można było zaoszczędzić 27tys.zł. w dziale utrzymania zieleni, skoro były tłumaczenia, że na ten cel jest zawsze za mało środków a tym samym utrzymanie zieleni nie było na odpowiednim poziomie, zwrócił się aby tą sprawę wyjaśnić podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej.        
Pan Grochowski, nawiązując do wydatków w dziale sportu, przypomniał sprawę pisma animatora przy Zespole Szkół Nr 1, które zostało wystosowane do Urzędu w miesiącu lutym, o wygospodarowanie kwoty 1.100zł. brutto z przeznaczeniem na zorganizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci (wynagrodzenie animatora plus dodatkowe ubezpieczenie dzieci przez 3 m-ce zimowe 2011/12). Pomimo tak znikomej kwoty i akceptacji dwóch komisji Rady Miejskiej koordynator sportu poinformował animatora, że nie posiada takich środków w swoim dziale budżetu. Komisja zwróciła się do Pani Skarbnik, aby wygospodarować wskazaną kwotę na prowadzenie zajęć w ramach przyszłorocznych (na początku roku) środków budżetowych.                      
 
Komisja jednogłośnie opowiedziała się aby tegoroczny budżet pozostawić otwartym. Jednocześnie zobowiązała Panią Skarbnik do jego omówienia (szczególnie zmian, które wynikną w końcu roku) na kolejnym posiedzeniu Komisji w miesiącu styczniu.  
 
Komisja zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2011r. (dwa głosy „za”, przy trzech głosach „wstrzymujących się”).  
                                      
Pani Buchwald przedstawiła także opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu budżetu Gminy na 2012r.
Komisja przyjęła opinię do wiadomości. 
 
Ad.5. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy. Nadmieniła, że wszelkie proponowane zmiany wynikają ze zmian budżetowych wobec tego Prognoza również pozostaje otwarta.        
 
Komisja zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały (trzy głosy „za”, przy dwóch głosach „wstrzymujących się”).    
 
 
Ad.6. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie dotacji przedmiotowej dla Centrum Sportu i Rekreacji na 2012r.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.             
 
 
Ad.7. Pani Jagodzińska przedstawiła projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Gospodarowania Zasobem Mieszkaniowym Gminy Sępólno Krajeńskie na lata 2012 – 2016.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.              
 
 
Ad.8. Komisja wypracowała swój plan pracy na 2012r. 
 
 
Ad.9. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Grochowski poinformował, że w związku z opóźnieniami w sprawie podjęcia decyzji dot. lokalizacji żłobka a tym samym braku możliwości wykorzystania w tym roku kwoty w wysokości 100tys.zł. zabezpieczonej w budżecie na sporządzenie dokumentacji obiektu, na Komisję została zaproszona Pani Daszkiewicz celem przybliżenia przyczyn zaistniałej sytuacji. Pani Daszkiewicz poinformowała, że koncepcja nie obejmowała utworzenie tylko żłobka ale także centrum rodziny i małego dziecka, czyli kompleksowego miejsca gdzie także rodzice mogliby przebywać z dziećmi. Inicjatywa została zaakceptowana szczególnie przez matki opiekujące się dziećmi, wobec czego zwrócono się z propozycją do Urzędu, propozycję zaakceptowała Rada Miejska przyznając w miesiącu czerwcu 100tys.zł. na opracowanie dokumentacji. Do ustalenia pozostała kwestia lokalizacji obiektu, z rożnych przyczyn, pomimo prowadzonych rozmów nie zapadła we tej sprawie ostateczna decyzja. Wg niej nie było w tej sprawie odpowiedniej współpracy ze strony Urzędu, szczególnie referatu inwestycji. Propozycja inicjatorów utworzenia obiektu w formie dobudowy piętra w gmachu Ośrodka Pomocy Społecznej nie spotkała się z akceptacją Burmistrza natomiast inicjatorzy nie będą się angażować w utworzenie obiektu za Zespołem Szkół Nr 1, gdyż wykluczałoby to kompleksowość świadczonych usług (duże oddalenie obiektów użyteczności publicznej m.in. Świetlicy Terapeutycznej, Stowarzyszenia, OPS). Dodała, że możliwość dofinansowania powstania obiektu z programu „Maluch” istnieje tylko do 2013r. wobec czego należy wyznaczyć terminy celem ostatecznego zamknięcia sprawy lokalizacji oraz spraw związanych z samą budową ośrodka, powinno się także wyznaczyć w Urzędzie osobę odpowiedzialna za prowadzenie sprawy. Pan Grochowski dodał, że sprawa lokalizacji trwa stanowczo za długo ponadto niedobrym sygnałem jest fakt, że radni dowiadują się o tym z prasy.                                                    
Komisja, po dyskusji, opowiedziała się jednogłośnie za zorganizowaniem spotkania wszystkich stron zainteresowanych celem wypracowania decyzji w sprawie lokalizacji centrum małego dziecka i rodziny. Zdaniem Komisji stanowisko powinno zostać wypracowane w terminie do końca miesiąca stycznia przyszłego roku.        
- Pan Herder zapytał, czy Urząd zlecił opracowanie dokumentacji na budowę basenu. Pan Rohde wyjaśnił, że na razie jest tylko złożony wniosek o dofinansowanie inwestycji, żadne inne decyzje nie były podejmowane.  
- Pan Grochowski zwrócił się o wyjaśnienie, jaka jest różnica kwotowa pomiędzy proponowaną a przyjętą stawka podatku rolnego. Pani Buchwald wyjaśniła, że różnica wynosi około 200tys.zł.                        
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie. 
 
 
 
                                                                                  Przewodniczący Komisji
                                                                                     Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
     

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (13 grudnia 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 lutego 2012, 12:02:24)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 799