Protokół Nr 60/2014 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 10 lutego 2014r.


Protokół Nr 60/2014
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 10 lutego 2014r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska; 
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat;
5. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. – Dariusz Krakowiak;
6. Dyrektor Żłobka – Danuta Daszkiewicz;
7. Kierownik  Klubu Dziecięcego – Kamila Damaszek;
8. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej –Zbigniew Tymecki.  
 
  Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń;
  3. Omówienie propozycji cen wody i ścieków na 2014r.;
  4. Informacja o rozliczeniu dotacji dla MLKS „Krajna”;
  5. Opinia w sprawie projektu uchwały zmieniającej uchwałę dot. opłat za pobyt dziecka w Żłobku i Klubie Dziecięcym;
  6. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na 2014r.;
  7. Informacja z realizacji budżetu Żłobka i Klubu Dziecięcego;
  8. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich poprzednich posiedzeń w miesiącu styczniu.
 
Ad.3.  Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. przedstawił propozycję cen wody i ścieków na 2014r. Nadmienił, że złożył wniosek do Pana Burmistrza w sprawie przedłużenia czasu obowiązującej taryfy dla zbiorowego zapasu wody i zbiorowego odprowadzania ścieków. Po przeprowadzonej analizie stwierdzono dobrą sytuację finansową Spółki, nastąpił wzrost sprzedaży wody, dlatego też zaproponowano pozostawienie cen obowiązujących w taryfie na dotychczasowym poziomie.  Taryfa w takiej wersji miałaby obowiązywać przez następny rok tj. od 01.05.2014r. do 30.04.2015r. Pan Herder powiedział, że wynika z tego, iż Zakład wypracował w dziale wodociągów i kanalizacji zysk. Pan Krakowiak potwierdził, że  wypracowano zysk, który będzie przeznaczony na inwestycję budowy oczyszczalni. Dodał, że oprócz taryfy także nie przewiduje się podwyżki cen wywozu nieczystości płynnych z terenów wiejskich, wynosi on 8,50zł. brutto. Odnośnie złożonego wniosku o dofinansowanie budowy oczyszczalni powiedział, że w rankingu po pierwszym etapie Zakład Gospodarki Komunalnej znajduje się na drugim miejscu w Polsce. Obecnie trwa drugi etap weryfikacji wniosków. Myśli, że za około miesiąc zostanie podjęta decyzja w sprawie dofinansowania Zakład już wdraża procedury przetargowe, tak aby jak najszybciej rozpocząć przebudowę, w specyfikacji jest zawarty zapis że w przypadku braku dofinansowania Zakład wycofuje się z podpisania umów na wykonawstwo. Dodał, że w przypadku dofinansowania rozliczenie z inwestycji musi nastąpić do końca 2015r. Pan Herder zapytał czy inwestycja będzie polegać na modernizacji, czy też właściwie na budowie nowego obiektu. Pan Krakowiak odpowiedział, że o zabezpieczenie energii na oczyszczalni. Pan Krakowiak odpowiedział, że niektóre budynki zostaną ale praktycznie będzie to budowa nowego obiektu. Pan Herder zapytał o zabezpieczenie główne energii na oczyszczalni. Pan Krakowiak wyjaśnił, że      zasilanie jest dwustronne, zostanie jeden ze starych kabli, drugi pobiegnie z drugiej strony oczyszczalni, będzie łączenie pierścieniowe. W przypadkach jakiejś awarii na linii energetycznej będzie uruchamiany agregat. na krótkie okresy, a w przypadkach wyjątkowych będą stosowane agregaty. Wszystkie nowe urządzenia, które będą instalowane będą energooszczędne. Dodał, że ta inwestycja spowoduje fakt odprowadzania większych podatków od Gminy oraz konieczność dokonywania dużych odpisów amortyzacyjnych od zwiększenia majątku trwałego, czyli może spowodować po zakończeniu inwestycji wzrost cen taryfowych. Pan Herder przypomniał, że zgodnie z zarządzeniami unijnymi do 2018r.  75% Gminy powinno być skanalizowane, czyli jeśli będzie kanalizacja to powinny być oszczędności. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej powiedział, sieć jest oddzielną kwestią, miasto zostało w większości skanalizowane, natomiast na wioskach sprawa jest bardziej skomplikowana ponieważ może być sporo opłat drogowych za skanalizowanie na terenie dróg wojewódzkich lub powiatowych, wszystko to powinno się bilansować. Nawiązując do możliwości obniżenia cen taryfowych powiedział, że byłoby to możliwe jedynie w przypadku uregulowania odpływu wód powiatowych, bo na dzisiaj trzeba ta wodę pompować, a to są spore koszty. Pan Grochowski zapytał o zysk na oczyszczalni, czy jest on porównywalny z rokiem ubiegłym, czy wtedy zysku nie było. Pan Krakowiak odpowiedział, że rok temu wynik był zdecydowanie gorszy, była chyba nawet minimalna strata. W 2013r. zostały zrobione inwestycje wodomierzowe, co dało efekt, uporządkowano przyłącza, opomiarowano wszystkich odbiorców, został uruchomiony radiowy system odczytów wodomierzy, będą wymieniane podliczniki. Pan Drogowski nawiązał do odczytów wody we wspólnotach, jego zdaniem do liczników głównych wody należy dopasować podliczniki  tej samej klasy, aby naliczanie dla poszczególnych odbiorców były obiektywne. Ponadto zapytał  czy w tegorocznej taryfie są rozgraniczone grupy taryfowe, bo inny jest koszt oczyszczenia ścieków przemysłowych a inny ścieków z gospodarstw domowych. Pan Krakowiak powiedział, że nie, jednak Zakład Gospodarki Komunalnej ma prawo stosować i naliczać kary dla zakładów których ścieki przekraczają dozwolone normy zanieczyszczenia.  Nadmienił, że na przyszły rok można się zastanowić nad wprowadzeniem rozgraniczenia grup, chociaż na terenie naszej Gminy raczej nie ma zakładów które posiadają ścieki przekraczające normy. Dodał, że gorszą sprawą jest oczyszczanie ścieków wywożonych z terenów wiejskich, ich oczyszczenie jest bardzo kosztowne.   Przewodniczący Komisji Budżetu i Handlu stwierdził, że kontrole przeprowadzane są za rzadko. Prezes Zakładu Gospodarki Komunalnej odparł, że muszą być spełnione odpowiednie procedury które są związane z wysokimi kosztami.
 
Komisja, przy jednym głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie propozycję Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w sprawie wysokości opłat taryfowych na 2014r. za zbiorowe dostarczanie wody i zbiorowe odprowadzanie ścieków.    
 
Ad.4. Na wstępie Pan Grochowski stwierdził, że w tym punkcie powinni uczestniczyć przedstawiciele klubu, tak aby mogli na bieżąco wyjaśniać wątpliwości w sprawie rozdysponowania dotacji. Następnie Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła informację dot. rozliczenia dotacji dla MLKS „Krajna”. Powiedziała, ze na ogłoszony konkurs przez Burmistrza Sępólna Krajeńskiego w dniu 30 listopada 2012 roku. wpłynęła oferta MLKS „Krajna” o dofinansowanie ich działalności. Środki finansowe w konkursie przeznaczone zostały na dwa rodzaje działalności, na prowadzenie szkoleń w ramach stałych zespołów ćwiczebnych mających na celu przygotowanie zawodników do udziału w rywalizacjach sportowych (250.000zł.) oraz na korzystanie z obiektów sportowych w celu przeprowadzenia treningu do udziału i przeprowadzenia rywalizacji sportowych oraz obsługi realizacji tego zadania (230.000zł.) MLKS „Krajna” z umowy, która została spisana w dniu 15 stycznia 2013r. rozliczała się w systemie kwartalnym. Rozliczenia były merytoryczne  i finansowe. Środki finansowe w podziale na sekcje zawierały: lekkoatletykę – 21.000zł, tenis stołowy- 40.000zł, piłkę nożna- 120.000zł, podnoszenie ciężarów- 12.000zł, szachy oraz warcaby- 7.000zł, żeglarstwo- 20.000zł oraz siatkówkę- 30.000zł. W wyniku różnych rozliczeń MLKS „Krajna” wystąpiła z prośbą o przeniesienie środków pomiędzy sekcjami, pomniejszono piłkę nożną o 1.090zł. dodając te środki do lekkoatletyki. Wszystkie środki w całości zostały rozliczone. Natomiast środki finansowe przeznaczone na obiekty i utrzymanie zostały nie wykorzystane przez MLKS „Krajna” i kwota 28.678,71zł. została zwrócona Gminie Sępólno do 15 stycznia 2014r. Ze sprawozdania wynika, że w tym czasie ćwiczyło 279 zawodników, treningi prowadziło 15 szkoleniowców, w ramach wolontariatu przepracowało 21 osób. Pan Herder zauważył, że klub zawsze mówił o niewystarczających środkach, tymczasem duża kwota została niewykorzystana i zwrócona do Gminy. Pani Bławat powiedziała, ze ta kwota została zaoszczędzona na obiektach. Pan Robert Grochowski złożył wniosek, aby przełożyć tą sprawę na następną komisję z zaproszeniem Prezesa lub Zastępcy Prezesa MLKS „Krajna”, aby pytania mogły być zadawane na bieżąco, na razie przedstawione zostały suche dane. Pani Skarbnik Gminy przypomniała, że przy konstruowaniu budżetu był wniosek Komisji Rewizyjnej, aby zwiększyć środki dla klubu na korzystanie z obiektów. Klub założył sobie, ze będzie mógł przerzucać środki pomiędzy obiektami i sekcjami, ale w konkursie były inne ustalenia tj. że sumy są konkretnie przeznaczone oddzielnie na obiekty i na sekcje. W tym roku kwota dotacji została skorygowana przez klub o 10.000zł dlatego dotacja w tym roku jest 470.000zł. Pani Bławat poinformowała, że w miesiącu październiku pracownicy Urzędu Miejskiego udali się na kontrolę sekcji w MLKS „Krajna”. Sprawdzone zostały wszystkie faktury, były uwagi dot. transportu. Zostało ustalone aby karty drogowe były dokładnie rozpisywane, tak aby też były zawarte trasy objazdów były bowiem np. dodatkowe zjazdy na wyżywienie. Pan Grochowski zapytał, czy zdarzają się faktury za wyżywienie. Pan Grochowski zwrócił się o przygotowanie przez klub informacji kwotowej o środkach przeznaczanych na wyżywienie dla sekcji i na jakie grupy wiekowe te kwoty zostały przeznaczone. Pani Bławat poinformowała ponadto, że klub MLKS „Krajna” złożył ofertę z własnej inicjatywy na bezpieczeństwo na wodzie w wysokości 10.000zł. Kwota była przeznaczona na zakup silnika do motorówki. Całkowity koszt tego zadania wynosił 22.010zł.
 
Komisja jednogłośnie zadecydowała przełożyć dokończenie punktu na następne posiedzenie Komisji Budżetu i Handlu. Zwrócono się o zaproszenie na kolejne posiedzenie Prezesa i Wiceprezesa Klubu, kierownika klubu, księgową, kierownika sekcji piłki nożnej oraz Dyrektora Centrum Sportu i Rekreacji.  
 
Ad.5. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę dot. opłat za pobyt dziecka w Żłobku i Klubie Dziecięcym. Wcześniejsza uchwała zakładała kwotę 0,50zł od godziny pobytu dziecka w żłobku i klubie dziecięcym.  Jednak w związku z ponoszeniem kosztów stałych takich jak koszty ogrzewania, energii i inne, które są niezależne od ilości dzieci przebywających w placówce zaproponowano w nowym projekcie uchwały opłatę miesięczną ryczałtową w wysokości 88zł. za korzystanie ze żłobka i 55zł. za korzystanie z klubu dziecięcego. W uchwały ustala się także dodatkową opłatę za pobyt w żłobku dziecka w wymiarze wydłużonym powyżej dziesiątej godziny na wniosek rodzica opiekuna prawnego, osobę nad którą są wydał opiekę w wysokości 0,50zł. Ustalono także maksymalną stawkę żywieniową w wysokości 6zł. dziennie. Pani Daszkiewicz nadmieniła, że ważną rzeczą jest wkład własny prywatny rodziców który musiał być zawarty we wnioski o dofinansowaniu z UE, a który nie jest osiągany.
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały.
 
Ad.6. Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na 2014r. Poinformowała, ponadto że w związku z decyzją wojewody dnia 7 lutego 2014r. zostało wydane zarządzenie Burmistrza na wprowadzenie środków na wypłatę dodatków energetycznych oraz środków w ramach programu Kapitał Ludzki dla Ośrodka Pomocy Społecznej. Zmiany w budżecie dotyczą zwiększenia planów dochodów i wydatków o kwotę 74.031zł. Największą pozycją w zmianach jest kwota 55.059zł, jest to umowa z 4 lutego na dofinansowanie termomodernizacji dachu świetlicy wiejskiej w Trzcianach oraz adaptacji na świetlicę wiejską w Wiśniewie lokalu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007 – 2013r.
Pani Skarbkik poinformowała ponadto, że w uchwale, zgodnie ze wskazówkami Regionalnej Izby Obrachunkowej, proponuje się zapis o korekcie uchwały z dnia 30 stycznia 2014r. w zakresie sumy wydatków bieżących z przeznaczeniem na Centrum Sportu i Rekreacji. 
 
Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały. 
 
Ad.7. Dyrektor Żłobka przedstawiła informację z realizacji budżetu Żłobka i Klubu Dziecięcego.  Budżet Żłobka 280.000zł, z tego budżetu pozyskano z programu maluch 196.000zł. Natomiast budżet Klubu dziecięcego wynosi 100tys.zł. , w tym 70tys.zł. z programu maluch. W ramach Stowarzyszenia „Dorośli Dzieciom” pozyskano z projektu kwotę dofinansowania w wysokości 2.443.761,20zł., w tym zawarty jest wkład niefinansowy, obejmujący wybudowany przez Gminę budynek.  Z tego w 2013r. wydano 1.123.159,08zł., a na 2014r. przeznaczono 1.320.602,12zł. W projekcie Stowarzyszenia Żłobek i Kub Dziecięcy widnieje razem. Ze środków finansowych najwięcej było przeznaczone na wyposażenie, najdroższe było wyposażenie kuchni. Dodała, że  wszystkich wychowawców oraz obsługę administracyjną zatrudnia stowarzyszenie, natomiast Gmina Sępólno Krajeńskie zatrudnia pracowników gospodarczych, dyrektora oraz obsługę kadrowo - płacową. Za pomocą projektów można było wyposażyć budynek w standardach europejskich. Pan Jagodziński zapytał, do kiedy będzie pomoc finansowa z projektu. Pani Daszkiewicz odpowiedziała, że pomoc finansowa poprzez stowarzyszenie jest do końca bieżącego roku, natomiast co roku do 2018r. jest program maluch z ministerstwa. Ponadto zostanie ogłoszony kolejny projekt unijny, do którego na pewno będą pisać. Poinformowała, że do żłobka uczęszcza 48 dzieci na 40 miejsc, a 23 w Klubie Dziecięcym, 14 dzieci jest z terenów wiejskich. Dzieci zostało przyjętych więcej ponieważ często chorują i nigdy nie ma pełnej frekwencji, żadne normy nie zostały jednak przekroczone. Do żłobka uczęszczają dzieci od 20 tygodnia życia do 3 roku życia, do klubu dziecięcego od 1 roku do 3 roku życia, w wyjątkowych przypadkach do 4 roku życia. Podkreśliła, że  jednym z założeń Centrum Małego Dziecka było to, aby zaktywizować zawodowo matki dzieci które uczęszczają do żłobka i klubu dziecięcego. Zakładano, że 50% matek wróci na rynek pracy, tymczasem wróciło aż 70%.
 
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości przedstawioną informację.  
 
Ad.8. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Herder zapytał o miejskie targowisko, kto je obecnie obsługuje czy jest to urzędnik czy osoba prywatna. Pani Buchwald odpowiedziała, że na obsługę targowisko było wystosowane zapytanie o cenę. Zgłosiła się jedna osoba, cena jaka jest zaproponowana na dzierżawę to wysokość prowizji od wpłat. Pani, która się zgłosiła nie jest pracownikiem Urzędu Miejskiego, ma działalność gospodarczą jest inkasentem z zapytania ofertowego, jedynym który się zgłosił. Otrzymuje prowizję od rocznych dochodów z targowiska. Pan Jagodziński zapytał, czy ktoś obecnie prowadzi parking. Pani Miczko powiedziała, że osoba która dotychczas obsługiwała parking prawdopodobnie rezygnuje z tej działalności. Pan Herder zapytał o wydawanie druków na targowisku. Pani Skarbnik powiedziała, że są to druki  ścisłego zarachowania Urzędu, wydaje je inkasent i rozlicza się z nich protokolarnie. Pan Herder zapytał także, czy na targowisku jest rezerwacja miejsc dla osób handlujących, ponieważ są na ten temat różne zdania wśród handlujących. Pani Skarbnik odpowiedziała, że to pytanie jest merytoryczne i powinno być zadane na Komisji Gospodarki Komunalnej. Pan Drogowski stwierdził, że zada to pytanie podczas tej Komisji, zauważył że takie sprawy powinny być zawarte w regulaminie targowiska.    
 
- Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej przedstawił informację w sprawie subwencji oświatowej. Subwencja ostateczna dla Gminy będzie niższa o około 59.000zł w stosunku do zakładanego wzrostu. Wynika to z drastycznego obniżenia standardu finansowego, który ogłoszony jest w uzasadnieniu do rozporządzenia w sprawie podziału subwencji. Poinformował także, że prace nad zmianą Karty Nauczyciela w zakresie średnich wynagrodzeń zostały wstrzymane  podczas międzyresortowych uzgodnień w ministerstwach. Realnie patrząc kwota 216tys.zł. z przeznaczeniem na wypłatę średnich wynagrodzeń dla nauczycieli w naszej Gminie w 2014r., która została zaplanowana na wsparcie edukacji przedszkolnej, będzie znowu potrzebna. Wobec czego nieruchomienie tzw. grantów zaskutkowałoby koniecznością jednorazowego wypłacenia tej kwoty w miesiącu styczniu przyszłego roku. Pani Miczko zapytała o najniższe wynagrodzenie, dotyczy to jednego z pracowników oświaty, czy jeśli pracownik posiada 20 lat stażu, to czy dodatek stażowy jest doliczany do posiadanego najniższego wynagrodzenia. Pan Tymecki odpowiedział, że jeśli ktoś zarabia pensję w wysokości najniższego wynagrodzenia, to także w skład tej kwoty może wchodzić dodatek stażowy. Jest to zgodne z prawem, na pewno nie jest zgodne z rozsądkiem i ze sprawiedliwością społeczną.               
 
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                       Przewodniczący Komisji
                                                                                          Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (10 lutego 2014)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (21 marca 2014, 19:35:30)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 739