Protokół Nr 34/2013 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 13 maja 2013r.


Protokół Nr 34/2013
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 13 maja 2013r.
 
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera;
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Piotr Wenda;
4. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński;
5. Przewodniczący Gminnego Związku Kołek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda;
6. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji – Marek Chart. 
 
 
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
  3.  Informacja w zakresie stanu czystości jezior oraz wyposażenia miejsc wypoczynkowych w infrastrukturę sanitarną;
  4. Opinia w sprawie przekazania tłucznia nad jezioro Juchacz;
  5. Zapoznanie się z informacją w zakresie możliwości utworzenia schroniska dla psów;
  6. Informacja w zakresie przygotowań do nowych zasad gospodarowania odpadami;
  7. Wolne wnioski i zakończenie.  
      
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.     
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu kwietniu.    
 
 
Ad.3. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji przedstawił Komisji informację w zakresie stanu czystości jezior oraz wyposażenia miejsc wypoczynkowych w infrastrukturę sanitarną.
Pan Chart powiedział, że badania czystości, zgodnie z obowiązującą procedurą będą przeprowadzone pod koniec miesiąca maja, zgodnie z przepisami są one przeprowadzane na dwa tygodnie przed rozpoczęciem sezonu turystycznego. Obejmą jeziora Sępoleńskie i Juchacz. Nadmienił, że w latach ubiegłych jeziora zawsze były czyste. Odnośnie sanitariatów powiedział, że nad Jeziorem Sępoleńskim będą ustawione 2 toy-toye, a nad Jeziorem Juchacz jeden.      
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.       
 
 
Ad.4. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji zwrócił się do Komisji o zaopiniowanie możliwości wygospodarowania tłucznia z przeznaczeniem na utwardzenie dojazdu do plaży na Jeziorze Juchacz.  
Pan Dolny powiedział, że Dyrektor trochę późno zgłosił zapotrzebowanie, ponieważ Komisja opowiedziała się za przeznaczeniem rezerwy tłucznia na potrzeby związane z utwardzeniem dróg szkolnych. Pan Dolny zapytał, jaka ilość tłucznia byłaby potrzebna. Pan Chart powiedział, że interesuje go każda ilość, przyda się każdy, nawet jeden transport, jest tam podmokły teren, samochody grzęzną w błocie. Pan Dera stwierdził, że jeden transport to na pewno za mało, będzie z Dyrektorem w kontakcie, być może uda się wygospodarować jakiś dodatkowy materiał utwardzeniowy. Pan Chart powiedział, że jeśli jeden transport nie wystarczy, to może uda się wygospodarować 2 albo trzy takie transporty, żeby utrzymać drogę w prawidłowym stanie. Pan Grzeca zasugerował, aby porozmawiać z sołectwami Iłowo i Lutowo, może odstąpią jakąś część przyznanego im tłucznia. Pan Dera zaznaczył, że  nawierzchnię przydałoby się także posypać żwirem.           
 
Komisja opowiedziała się za sugestią Pana Dery, to jest aby przekazać materiał utwardzeniowy na Juchacz w miarę posiadanych możliwości, być może chęć przekazania tłucznia wyrazi jakieś z sołectw.            
 
 
Ad.5. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji informację w zakresie możliwości utworzenia schroniska dla psów. Powiedział, że z taką inicjatywą wystąpiła Fundacja „Psie Nadzieje”, sprawa była już omawiana na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej. Podkreślił, że obecnie psom jest zapewniana opieka w formie przytuliska, ewentualne utworzenie schroniska wiązałoby się ze spełnieniem wielu wymogów ustawowych, z których inicjatorki tak naprawdę nie zdają sobie sprawy. W przygotowanym materiale Fundacja określiła swoje zadania związane z prowadzeniem schroniska i zadania jakich realizacji oczekuje od Gminy min. są to ponoszenie kosztów szczepień przeciw wściekliźnie, zapewnienie terenu na schronisko powiększonego o wybieg, wypłacanie wynagrodzenia za prowadzenie schroniska w wysokości 6tys.zł. m-nie przy ilości do 20 psów, dodatkowo 10zł. dziennie na utrzymanie każdego psa powyżej dwudziestu, doprowadzenie do schroniska wody, prądu i kanalizacji, pokrycie kosztów wody, wywozu nieczystości, utylizacja martwych zwierząt, odławianie bezdomnych psów na terenie Gminy. Powiedział, że obecnie opiekę nad bezdomnymi psami z terenu Gminy, w formie przytuliska, zlokalizowanego w okolicy oczyszczalni ścieków, prowadzi Zakład Transportu i Usług, dzienny koszt utrzymania psa wynosi 9zł., w tym zapewnia wszelkie usługi, jakich Fundacja oczekiwałaby od Gminy. Dodał, że Fundacja natomiast zamierza prowadzić schronisko obejmujące teren całego powiatu. Nadmienił, że sprawa jest jeszcze do dalszego przedyskutowania, warto powrócić do tematu po wakacjach, kiedy Fundacja będzie już zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Pan Grzeca zwrócił uwagę, ze rolą fundacji powinno być raczej pozyskiwanie środków, a nie stawianie warunków, może więc należy rozważyć aby schronisko prowadzić Zakład Transportu i Usług przy pomocy finansowej Fundacji.                            
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości, podejmie ponownie temat kiedy Fundacja dopełni wszelkich prawnych formalności związanych z rejestracją w Krajowym Rejestrze Sądowym.       
 
 
Ad.6. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji informację w zakresie przygotowań do nowych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi. Powiedział, że wszystkie niezbędne uchwały pozwalające na wprowadzenie nowego systemu są już podjęte, opracowany jest także regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminie, rozesłano ulotki informacyjne. Spływają ostatnie deklaracje śmieciowe, na dzień 10 maja jest ich 3.372 (10.705 osób), nie ma jeszcze zbiorowej deklaracji spółdzielni mieszkaniowej (przyjmuje się szacunkowo 1.075 osób), zbiórkę selektywną zadeklarowały 7.004 osoby, nieselektywną 3.701 osób. Jednak problemem są niedoskonałe zapisy ustawowe, które na pewno znowu będą  poprawiane. Gmina ze swojej strony jest przygotowana do wprowadzenia nowego systemu, obecnie jest przygotowany przetarg na wyłonienie podmiotu, który będzie wywoził odpady, przetarg będzie ogłoszony w tym tygodniu,  np. jednak do tej pory nie ma rozstrzygnięcia  Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zaskarżenia przez Gminę Inowrocław przepisu dot. konieczności przeprowadzenia trybu przetargowego właśnie w zakresie wywozu odpadów. Inną problematyczną sprawą jest punkt składowania odpadów, wysypisko we Włościbórku posiada ważność użytkowania do 2017r., tymczasem odpady będą prawdopodobnie wywożone do Bladowa, tak przynajmniej twierdzi Urząd Marszałkowski, będzie szkolenie w Przysieku, zapyta o kwestię dalszego użytkowania naszego składowiska.    
          
                      
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.
 
 
Ad.7. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dolny odczytał pismo Przewodniczącego Rady Miejskiej informujące o stanowisku sołtysów w sprawie wyboru propozycji wysokości diet za pełnione funkcje. Pan Dolny powiedział, że sprawa diet wydaje się być zakończona, sołtysi wybrali jedną z przedstawionych propozycji, wariant pierwszy uzależniony od liczby mieszkańców w sołectwie, z zastrzeżeniem powrotu do rozmów, w przypadku zwiększenia zakresu ich obowiązków, ich wybór został zaakceptowany.  Pan Dolny zaproponował, aby do następnej Komisji rozważyć możliwość wyposażenia sołtysów w telefony służbowe z ograniczonym limitem rozmów. Pan Grzeca powiedział, że aby rozpatrywać tą propozycji trzeba znać stanowisko Burmistrza i Skarbnika Gminy w tej sprawie, uważa wniosek za zasadny, jeśli nie telefon to chociaż jakaś kwota ryczałtu za korzystanie z telefonu prywatnego w celach służbowych. Pan Horyd, nawiązując do wysokości diet sołtysów, powiedział że jeśli się zwiększą ich obowiązki na podstawie ustawy śmieciowej, to trzeba będzie ponownie powrócić do tematu, tak zresztą zasugerowali sołtysi w swoim piśmie, chociaż niektórzy sołtysi byli za wersją najniższych diet. Pan Jagodziński powiedział, że skoro sołtysi się dogadali, to do sprawy diet nie ma co wracać, jednak jego zdaniem przy dzisiejszych obowiązkach, sołtysi powinni być zatrudnieni co najmniej na ½ etatu.               
 - Pan Dera poinformował, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej poruszono temat możliwości zainstalowania monitoringu, warto ten temat również podjąć na jednym z kolejnych posiedzeń Komisji Rolnictwa. Poinformował, że propozycja Komendy Powiatowej Policji obejmuje zainstalowanie czternastu kamer tj. na terenie miasta, zakup kamery dobrej jakości to wydatek od ponad 10tys.zł. w górę. Nadmienił, że Komenda proponuje rozważenie zainstalowania monitoringu przy współudziale wszystkich gmin i starostwa naszego powiatu. Poinformował, że posiada mapę z propozycjami rozmieszczenia poszczególnych kamer.  
- Pan Dolny podkreślił, że sołectwa chwalą jakość zakupionego w tym roku tłucznia. Nawiązując do tematu równania dróg, zaproponował rozważenie przez Zakład Transportu i Usług zakupu wału wibracyjnego do trwałego ubijania materiału utwardzeniowego. Komisja przychyliła się do powyższej propozycji i postanowiła, że na swoje kolejne posiedzenie zaprosi Dyrektora Zakładu Transportu i celem omówienia możliwości takiego zakupu. Ponadto Komisja zapyta Dyrektora o jego stanowisko w sprawie możliwości utworzenia przez Fundację schroniska dla psów, w miejsce obecnie funkcjonującego przytuliska;  
- Pan Dolny przekazał sugestię działkowców z Sikorza, aby wytyczyć geodezyjnie drogę w kierunku ogródków działkowych w ten sposób, żeby umożliwić mijanie się pojazdów z niej korzystających. Pan Dera stwierdził, że problem z tą drogą polega jeszcze na tym, że przebiega tam płytko położona nitka gazowa.       
- Pan Szpojda zasugerował, aby Komisja jedno z posiedzeń przeznaczyła na przeprowadzenie wizji lokalnej dróg wiejskich celem stwierdzenia potrzeb w zakresie ich utwardzenia i prawidłowego wyznaczania. Pan Szpojda zapytał o decyzję w sprawie możliwości sprzedaży działki znajdującej się przed świetlicą wiejską w Trzcianach. Pan Dolny powiedział, że zgodnie ze stanowiskiem Burmistrza działka nie jest na sprzedaż, takie też było stanowisko Komisji Rolnictwa i przedtem Rady Sołeckiej Trzcian;  
- Pan Dolny nawiązał do tematu możliwości wyznaczenia tzw. ostoi dla zwierzyny leśnej.    Jego zdaniem również tan temat warto poruszyć na jednym z kolejnych posiedzeń Komisji z udziałem przedstawicieli nadleśnictwa i kół łowieckich.            
                                    
                 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.  
 
 
 
                                                                                      Przewodniczący Komisji
                                                                                                Antoni Dolny       
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (13 maja 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (18 lipca 2013, 07:47:37)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 782