Protokół Nr 13/2011 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 13 września 2011r.


Protokół Nr 13/2011
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 13 września 2011r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności (załącznik Nr 1 do protokołu) oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald
3. Radna – Wiesława Grochowska
 
         Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
1.     Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2.      Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3.     Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy;
4.     Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy;  
5.     Ocena realizacji wpływów budżetowych i ocena realizacji paragrafów zagrożonych niewykonaniem dochodów i przekroczeniem wydatków;
6.     Opinia w sprawie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nieodpłatnego przekazania składników majątkowych na stan Zakładu Gospodarki Komunalnej. 
7.     Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.          
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 22 sierpnia 2011r.
 
Ad.3. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2011r. (projekt uchwały stanowi załącznik Nr 2 do protokołu).
 
Komisja przystąpiła do zadawania pytań.
Pan Herder zapytał czy kwota w dziale 926 (Kultura fizyczna) w wysokości 366.455,44zł. stanowi środki zaoszczędzone. Pani Buchwald powiedziała, że o taka kwotę wydatkowano mniej na prowadzone inwestycje, ale oszczędność jest pozorna bo są to środki unijne które zostaną zwrócone po zmianie umowy. Pan Herder zapytał o dodanie kwoty 351zł. w dziale 600 (Transport i łączność) na wydatki bezosobowe i jej zdjęcie na zakup usług remontowych. Pani Buchwald odpowiedziała, że jest to tylko przesunięcie porządkowe między paragrafami. Główną zmianą w tym dziale jest zwiększenie o kwotę 84tys.zł. na budowę drogi Wilkowo – Wałdówko. Na pytanie Pana Grochowskiego wyjaśniła, że wydatki bezosobowe w tym dziale obejmują np. umowy o dzieło i umowy zlecenie (np. zlecenie wykonania kosztorysu). Pan Herder, nawiązując do zmniejszenia o 4tys.zł. na wydatki osobowe ochotniczych straży pożarnych niezliczone do wynagrodzeń, przypomniał że podczas jednego z posiedzeń prezes OSP mówił, że straż potrzebuje środki na szkolenia, za te 4tys.zł. mogliby odbyć szkolenia umożliwiające udział w akcjach gaszenia pożarów. Na pytanie Pana Grochowskiego Pani Buchwald odpowiedziała, że proponowane kwoty zmian w budżecie OSP podała Pani Bławat, nadzorująca straże. Pan Grochowski zapytał o problem poruszony podczas Komisji Oświaty tj. w  związku ze zwiększeniem o jeden oddział przedszkolny w Zespole Szkół nr 3 zabraknie kwota ponad 20tys.zł., czy ta kwota jest już szukana? Pani Buchwald odpowiedziała, że po przeanalizowaniu budżetu oświaty nie widzi w tym zakresie żadnego zagrożenia, budżet posiadany przez oświatę jest wystarczający.                                               
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
Ad.4. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy (projekt uchwały stanowi załącznik Nr 3 do protokołu).    
 
Pan Jagodziński zapytał o zakup mikrobusu przeznaczonego na dowóz dzieci do szkół, czy Gmina dokonuje zakupu, czy go poręcza. Pani Buchwald wyjaśniła, że mikrobus kupuje Gmina, ale ciężar kosztów ponosi Zakład Transportu i Usług, który będzie użytkował pojazd.     
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
Ad.5. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji realizację wpływów budżetowych oraz realizację paragrafów zagrożonych niewykonaniem dochodów i przekroczeniem wydatków. Poinformowała, że po przeanalizowaniu budżetu na dzień dzisiejszy nie widzi zagrożeń przekroczenia budżetu. Jedyna rzecz, która budzi wątpliwości po stronie wydatków to dofinansowanie do budowy chodników przy drogach powiatowych, bo wydatek nie został wprowadzony do budżetu powiatu, wszystkie wydatki są tam przeznaczane na budowę ronda w Więcborku. Pan Jagodziński zwrócił także uwagę, że nie było jeszcze przetargu na budowę drogi Wilkowo – Wałdówko, tymczasem zbliża się sezon zimowy, trzeba doprowadzić do jak najszybszej realizacji inwestycji. Pani Buchwald zwróciła również uwagę na fakt opóźnień w odzyskiwaniu refundacji środków za inwestycje zrealizowane ze środków zewnętrznych (projektów) Środki zostają przekazywane dopiero po odbiorze inwestycji, które dokonywane są często po długim terminie od zakończenia inwestycji np. 23 września  odbędzie się kontrola budowy kanalizacji a inwestycja została zakończona już w miesiącu lutym, obecnie brakująca kwota z refinansowania tych inwestycji to niecałe 4mln.zł. Dodała, że nie przyjmuje nawet do wiadomości możliwości faktu, aby te środki nie znalazły się w budżecie jeszcze w tym roku.
 
Komisja przyjęła jednogłośnie informację do wiadomości.  
 
Ad.6. Pani Buchwald przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie nieodpłatnego przekazania przez Gminę Sępólno Krajeńskie składników majątkowych stanowiących inwestycje infrastruktury technicznej powstałych w wyniku realizacji inwestycji własnych Gminy na stan Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim (projekt uchwały stanowi załącznik Nr 4 do protokołu).
Pani Skarbnik poinformowała, że celem wywołania projektu w/w uchwały jest możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku VAT naliczonego w związku z realizacja inwestycji budowy tłoczni i przewodu tłocznego w Kawlach oraz sieci wodociągowej w Sikorzu i na linii Lutowo – Wiśniewa.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.                    
 
Ad.7. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Drogowski poinformował, że do Komisji Budżetu i Handlu wpłynął wniosek Komisji Rolnictwa w sprawie zabezpieczenia w przyszłorocznym budżecie zwiększonej kwoty w wysokości 200tys.zł. na zakup tłucznia oraz oddzielnych środków na zakup 20 dodatkowych transportów tłucznia na utwardzenie drogi szkolnej Włościbórz – Włościbórek. Komisja stwierdziła, że wniosek zostanie rozpatrzony w miesiącu październiku, wraz z innymi wnioskami do projektu budżetu. W związku z koniecznością uchwalenia w miesiącu listopadzie stawek opłat i podatków lokalnych, zwrócił się do Pani Skarbnik, aby przygotowała symulację 75%, 80% i 85% w stosunku do stawek maksymalnych określonych przez ministerstwo. Chciałby, aby symulacja została przygotowana trochę wcześniej, aby mógł ją przekazać członkom komisji do zapoznania.
- Pan Drogowski stwierdził konieczność powrócenia do starych zasad pobierania podatku od posiadania psów. Zwolnieni byli emeryci (od określonego wieku) i renciści od płatności za posiadanie jednego psa, rada zgodnie z prawem może zastosować takie zwolnienie. Drugi przypadek to dwa psy w gospodarstwie rolnym, które pilnują gospodarstwa (nie natomiast rolnicy, którzy faktycznie mieszkają w mieście i tam posiadają psy). Nadmienił, że uprzednio wypracowane zasady pozwalały na prawidłowe funkcjonowanie ściągalności opłaty od posiadania psów, warto więc do nich powrócić. Pan Grochowski zapytał o wysokość ściągniętych kwot od tej opłaty w porównaniu z rokiem ubiegłym, odkąd inkasowaniem opłaty zajmuje się Zakład Transportu i Usług. Pan Drogowski powiedział, że pomimo wcześniejszych ustaleń Zakład nie dostał żadnego polecenia zajęcia się inkasowaniem opłaty. Pan Grochowski stwierdził, że celem wyższej ściągalności opłaty należy powrócić do sprawy powierzenia inkasa Zakładowi, była również mowa o tym, że środki z pobranej opłaty zostaną przeznaczone na budowę schroniska dla psów. Pani Buchwald powiedziała, że obecnie opłata za posiadanie psa jest pobierana w kasie przy płatności innych należności podatkowych, osobom które nie uiszczają opłaty wysyła się upomnienia, poinformowała że na plan 25tys.zł. jest wykonane około 27tys.zł. ale płatność opłaty rocznej następuje do końca marca roku bieżącego.                                            
- Pan Drogowski poruszył sprawę konieczności wprowadzenia, chociaż w uzasadnieniu projektów uchwał, odnośnie trybu sprzedaży nieruchomości tj. czy zostanie ona sprzedana w przetargu ograniczonym, czy nieograniczonym. Pan Rohde zapewnił, że taki zapis będzie wymagany przy przyjmowaniu projektów materiałów sesyjnych.          
                                                                       
          
 
           Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                       Przewodniczący Komisji
                                                                                          Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
                                                                       
                                                                       
 
 
 
                                                                               
 
       

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (13 września 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (20 października 2011, 10:59:53)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1038