Protokół Nr 57/09 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 4 lutego 2009r.


Protokół Nr 57/09
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 4 lutego 2009r.
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszony gość Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich Bogumiła Bławat.
 
         Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Wiesława Grochowska, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Kontrola dochodów i wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008r.
4. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.   
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 7 stycznia 2009r.
 
Ad.3. Komisja przeprowadziła kontrolę dochodów i wydatków Gminnego Funduszu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i dokumentacji Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008r.
Wyjaśnień udzielała Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich Pani Bogumiła Bławat.
Pani Bławat poinformowała, że planowany dochód Funduszu wynosił w 2008r. 170tys.zł. Jednak w związku z powstaniem nowych podmiotów sprzedających alkohol wykonanie dochodów osiągnęło kwotę 207.692,28zł. z tego sfinansowano poniższe budżetowe zadania :
- 25.000,00 – dotacja dla zadań stowarzyszeń
- 44.580,10 – wynagrodzenia osobowe
- 26.342,80 – zakup materiałów i wyposażenia
- 104.888,86 – zakup usług pozostałych
- 880,52 – podróże służbowe i krajowe
- 4.500,00 – szkolenia pracowników
- 1.000,00 – zakupy materiałów pracowniczych
- 500,00 – zakup akcesoriów komputerowych 
Nadmieniła, że wydatki Funduszu Alkoholowego prowadzone są obecnie przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim.   
  Pani Bławat poinformowała, że wydatkowanie „nadwyżki” dochodów Funduszu Alkoholowego przeznaczono na:  
- adaptację pomieszczeń Stowarzyszenia „Jantar”.
- uzupełnienie kwalifikacji członków Komisji (szkolenia)
- działalność grup zabawowych
- dożywianie dzieci
- wynagrodzenie Sekretarza Komisji z tytułu umowy zlecenia
- szkolenia pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej
-  profilaktykę w szkołach (z zakresu przeciwdziałania narkomanii).                                    
- wynagrodzenia biegłych sądowych w sprawach orzekania o skierowanie na leczenie zamknięte.
-  koszty delegacji
- zapłatę dla Ośrodka Pomocy Społecznej za obsługę kancelaryjną programu rozwiązywania problemów alkoholowych
- wyjazd dzieci w ramach profilaktyki antyalkoholowej
- świadczenie usług terapeutycznych w klubie abstynenta „Jantar”
Nadmieniła, że planowany dochód na 2009r. wynosi 180tys.zł. wykazuje więc tendencję spadkową. Powiedziała, że problemem jest ze ściągalnością w prawidłowej wysokości opłaty  jest niemożność stwierdzenia prawdziwości danych podawanych przez poszczególne podmioty. Z posiadanej przez Urząd wiedzy niektóre z nich zaniżają podawane obroty a tym samym uiszczają mniejszą, niezgodną ze stanem faktycznym opłatę. Brak jest wiążącej interpretacji jaki organ jest władny do kontrolowania danych deklarowanych przez podmioty sprzedające alkohol.
 
Pani Bławat poinformowała, że Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyła w 2008r. 14 protokołowanych posiedzeń. Komisja działa obecnie w poniższym składzie:
1.     Dariusz Wojtania – Przewodniczący 
2.     Bogumiła Bławat – Członek
3.     Aleksandra Kowalik – Członek
4.     Danuta Daszkiewicz – Członek
5.     Jarosław Niemyjski – Członek
6.     Sylwia Ostrowska – Członek
7.     Anna Miczko – Członek
8.     Zbigniew Próżyński – Członek
9.     Józef Cyra – Członek
10.    Izabela Frohlke – Zalewska – Członek
 
Komisja Rewizyjna dokonała następnie analizy dokumentacji prowadzonej przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Komisja stwierdziła, że dokumentacja jest prowadzona w prawidłowy i przejrzysty sposób.
 
Komisja Rewizyjna zapoznała się również z zasadami kierowania osób uzależnionych na posiedzenia Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ustalono, że wnioski mogą być kierowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej, Komendę Powiatowa Policji oraz osoby indywidualne. Działaniem Gminnej Komisji jest natomiast wszczynanie postępowania celem skierowania osób na leczenie odwykowe.
Do Komisji w 2008r. wpłynęło 76 wniosków o skierowanie na leczenie odwykowe, z tego:
- 42 wnioski skierowała Komenda Powiatowa Policji
- 26 wniosków skierował Ośrodek Pomocy Społecznej
- 8 wniosków skierowały osoby indywidualne.
Na posiedzenia podkomisji, których odbyło się w 2008r. 16, wezwano 341 osób. Nie zgłosiło się 240 osób. Do terapeuty uzależnień skierowano 92 osoby, 6 osób odmówiło rozmowy z terapeutą
Gminna Komisja w 2008r. skierowała do Sądu Rejonowego w Tucholi 25 wniosków o zastosowanie leczenia przymusowego, z czego 13 spraw jest zakończonych, wobec czego  Sąd zastosował leczenie:
- 5-ciu osób w systemie zamkniętym
- 6-ciu w warunkach leczenia otwartego
- 2 wnioski zostały oddalone.
Gminna Komisja w 2008r. ponadto zaopiniowała 58 wniosków o wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, z tego:
- 30 (do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwo)
- 23 (od 4,5 do 18% zawartości alkoholu)
- 19 (powyżej 18% zawartości alkoholu).    
                              
 Pani Bławat poinformowała, że od miesiąca stycznia została utworzona druga, oprócz prowadzonej przez „Bonus”, poradnia dla osób z problemem alkoholowym przy Stowarzyszeniu „Jantar”. Placówka będzie docelowo zatrudniać dwóch terapeutów. Funkcjonowanie poradni będzie finansowane z budżetu Gminy w ramach Funduszu Alkoholowego.
 Komisja przyjęła informację do wiadomości.
 
Komisja, po przeprowadzeniu kontroli, zaleciła Kierownikowi Referatu Spraw Obywatelskich, aby wystąpił z pismem celem uzyskania wiążącej wykładni w sprawie określenia organu kompetentnego do prowadzenia weryfikacji danych podawanych w deklaracjach przez podmioty prowadzące obrót napojami alkoholowymi.       
 
         Wobec braku wolnych wniosków Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.
 
                                                                                 Przewodnicząca Komisji
                                                                                  Wiesława Grochowska
protokołował:
Tomasz Dix 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (4 lutego 2009)
Opublikował: Administrator (26 marca 2010, 08:40:29)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1032