Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa
Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa
Protokół Nr 16/07
Protokół
ze wspólnego posiedzenia wszystkich Komisji Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 26 listopada 2007r.
ze wspólnego posiedzenia wszystkich Komisji Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 26 listopada 2007r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
- Burmistrz Waldemar Stupałkowski
- Skarbnik Gminy Urszula Lange
- Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 Kazimierz Drogowski
- Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 Jozef Cyra
- Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego i Inwestycji Bożena Mikicka
- Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Jarosław Dera
- Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Dariusz Krakowiak
- Sołtys Włościborza Bernadeta Wróblewska
- Sołtys Niechorza Lucyna Pająk
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych przypomniał, że tematem wiodącym będzie omówienie załącznika inwestycyjnego do projektu budżetu Gminy na 2007r. Następnie Pan Tomas przekazał głos Burmistrzowi.
Burmistrz poinformował, że projekt budżetu zgodnie z obowiązującą procedurą został przedłożony w terminie do dnia 15 listopada zarówno Radzie Miejskiej jak i Regionalnej Izbie Obrachunkowej. Nadmienił, że RIO zaopiniowała pozytywnie przedstawiony projekt budżetu. Kolejną czynnością powinno być zaopiniowanie przez radnych propozycji rozdysponowania kwot budżetowych na realizację poszczególnych inwestycji.
Burmistrz nadmienił, że wykaz inwestycji zaproponowanych do realizacji stanowi załącznik Nr 3 A do projektu budżetu. Wykaz obejmuje inwestycji zarówno nowe jak i kontynuowane. Na realizację tych inwestycji jest przewidziana kwota w wysokości 4.349.738zł. obejmująca środki własne.
Burmistrz następnie omówił kolejno wszystkie propozycje przewidywanych inwestycji tj.:
- budowa wodociągów (kwota 300.000.zł.)
- dokumentacja – chodniki (kwota 25.000.zł.)
- budowa dróg i chodników (kwota 930.738zł.)
- budowa mola i promenady (kwota 200.000zł.)
- ogrodzenie cmentarza komunalnego (kwota 10.000zł.)
- zakup urządzeń komputerowych (kwota 25.000zł.)
- monitoring miejski (kwota 90.000zł.)
- termomodernizacja Zespołu Szkół Nr 3 (kwota 45.000zł.)
- utwardzenie polbrukiem terenu przed Zespołem Szkół Nr 1 (kwota 30.000zł.)
- dokończenie adaptacji pomieszczenia na świetlicę w Zespole Szkół w Wałdowie (kwota 50.000zł.)
- urządzenie boiska sportowego przy Szkole Podstawowej w Wiśniewie (kwota 35.000zł.)
- wymiana pieca i grzejników w Szkole Podstawowej w Zalesiu (kwota 35.000zł.)
- budowa sali rehabilitacyjno – gimnastycznej w Przedszkolu Nr 1 (kwota 27.000zł.)
- budowa kanalizacji sanitarnej (kwota 700.000zł.)
- modernizacja sali sesyjnej Urzędu (kwota 90.000zł.)
- położenie dachu na budynku OPS (kwota 100.000zł.)
- zakup placów zabaw (kwota 40.000zł.)
- modernizacja budynków ośrodków zdrowia (kwota 150.000zł.)
- remont świetlic wiejskich (kwota 35.000zł.)
- termomodernizacja Centrum Kultury i Sztuki (kwota 87.000zł.)
- termomodernizacja Wiejskiego Domu Kultury w Wałdowie (kwota 60.000zł.)
- termomodernizacja Biblioteki Publicznej (kwota 80.000zł.)
- budowa stołówki na obiektach MLKS „Krajna” (kwota 200.000zł.)
Burmistrz nadmienił, że kilka inwestycji, w szczególności budowa hali widowiskowo-sportowej czy termomodernizacja budynków gminnych jednostek, jest planowanych do realizacji przy udziale środków zewnętrznych. Dlatego też istnieje propozycja zaciągnięcia pożyczki, przy zapewnieniu udziałów własnych. Dodał, że ponadto istnieje możliwość pozyskania środków zewnętrznych na budowę wodociągów w ramach organizowanych konkursów.
Burmistrz po przedstawieniu inwestycji zwrócił się aby Komisja Gospodarki Komunalnej oraz Komisja Rolnictwa na jednym ze swoich kolejnych posiedzeń wskazały kolejność realizacji z zakresu budowy wodociągów oraz dróg i chodników.
Radni przystąpili do zadawania pytań:
Pan Tomas zapytał o możliwość realizacji placu zabaw na osiedlu w kierunku Piaseczna. Pan Cyra wyjaśnił, że w przyszłym roku zostanie zabezpieczona odpowiednia kwota na ten cel.
Pani Grochowska zapytała o zasady partycypowania w budowie hali widowiskowo – sportowej. Burmistrz odpowiedział, że Gmina zabezpiecza na ten cel 40% kosztów wkładu własnego inwestycji.
Pan Tomas zapytał o kwestię poręczenia pożyczki zaciągniętej na potrzeby Zakładu Gospodarki Komunalnej. Pani Lange wyjaśniła, że w przypadku niewykorzystania kwoty pożyczki będzie ona stanowić nadwyżkę z przeznaczeniem na spłatę kredytów.
Pan Jagodziński zapytał, gdzie w budżecie są wyszczególnione kwoty na działalność Ludowych Zespołów Sportowych. Pani Lange wyjaśniła, że środki są określone zbiorczo w rozdziale 92605 budżetu, obejmują całość wydatków na działalność sportową. Pan Jagodziński zauważył, że takie określenie środków powoduje że budżet jest mało przejrzysty.
Pan Jagodziński zapytał z czego wynikają sumy przeznaczone na termomodernizację obiektów, szczególnie dotyczy to Zespołu Szkół w Wałdowie. Burmistrz wyjaśnił, że wszelkie kwoty przewidywanych inwestycji termomodernizacji ustalono na podstawie przeprowadzonych audytów.
Pan Jagodziński zapytał, dlaczego przy pracach remontowych preferuje się Szkołę Podstawową w Wiśniewie. Pani Lange wyjaśniła, że podział na środki remontowe następuje z subwencji oświatowej zgodnie z algorytmem. Budowa boiska została wykonana w Szkole właśnie z tych środków.
Pan Jagodziński zapytał, czy przewiduje się docieplenie wiejskiej świetlicy we Włościborzu, skupia ona bardzo dużo dzieci, istnieją tam ogromne potrzeby. Burmistrz wyjaśnił, że w tym roku rusza kolejna edycja programu „Odnowa wsi”, wszystkie świetlice wiejskie mogą się ubiegać o środki z tego programu. Pan Tomas dodał, że niezbędne do wykonania prace
remontowe można zaplanować po uzyskaniu zwiększonych dochodów (m.in. z podatku rolnego i wygaśnięcia ulg w podatku od nieruchomości).
Pan Cyra zapytał o inwestycje budowy hali widowiskowo – sportowej. Burmistrz wyjaśnił, że gmina chciałaby jak najszybciej zrealizować budowę zarówno hali, ciepłociągu do „Krajny” jak i mola, ponieważ jest w posiadaniu pozwoleń na budowę tych obiektów.
Pan Cyra zapytał o niezbyt wysoką, jego zdaniem kwotę, z przeznaczeniem na koszenie traw. Pani Lange wyjaśniła, że kwota rzeczywiście nie zmieniła się w porównaniu z rokiem ubiegłym, niemniej jednak w związku z obniżeniem podatku VAT od usługi koszenia realnie kwota się zwiększyła, będzie można zrealizować więcej zadań.
Pan Piekut zapytał o zasady rozdziału tłucznia na potrzeby poszczególnych sołectw. Burmistrz wyjaśnił, że propozycji rozdziału tłucznia dokona Komisja Rolnictwa, w oparciu o uprzednio przyjęte kryteria.
Pan Gugnacki zaproponował rozważenie zwiększenia budżetów poszczególnych sołectw. Środki mogłyby pochodzić np. ze zwiększonych kwot poboru podatku rolnego. Burmistrz stwierdził, że ten wniosek można przedyskutować kompleksowo, można by w tym celu opracować nowe kryteria naliczania budżetów wszystkich jednostek pomocniczych gminy.
Burmistrz poinformował, że wpłynął wniosek MLKS „Krajna” w sprawie zwiększenia dotacji na bieżącą działalność klubu w związku ze zwiększeniem kosztów utrzymania obiektów oraz ze zwiększeniem płacy minimalnej. Pan Tomas zaproponował możliwości dokonania przesunięcia budżetowego polegającego na zdjęciu 25tys.zł. z budowy stołówki na bieżącą działalność klubu. Kwotę 25tys.zł. można w późniejszym czasie uzupełnić ze zwiększenia dochodów z podatku rolnego.
Komisje, przy jednym głosie przeciwnym, zaopiniowały pozytywnie powyższy wniosek.
Pan Krakowiak, w imieniu klubu, podziękował za decyzję w sprawie przesunięcia środków.
Pan Nikel zapytał o dalsze finansowanie działalności przedszkoli na terenach wiejskich. Burmistrz wyjaśnił, że środki na płace pracowników prowadzących przedszkola są zagwarantowane do końca następnego roku kalendarzowego.
Pani Pająk zapytała, czy zostały uwzględnione w budżecie wnioski sołectw w sprawach sfinansowania drobnych inwestycji. Pani Lange wyjaśniła, że odpowiedzi na złożone wnioski (czy zostały uwzględnione) sołectwa otrzymają po uchwaleniu budżetu. Podobna sytuacja dotyczy wniosków złożonych przez Zarządy Osiedli.
Pani Bukowska stwierdziła, że kwota 150tys.zł. zaplanowana na remonty ośrodków zdrowia może okazać się niewystarczająca, tym bardziej że dzierżawca obiektów Pan Jałocha nie złożył konkretnej deklaracji w sprawie współfinansowania inwestycji. Zasugerowała ponadto, aby remonty przeprowadzić w pierwszej kolejności w wiejskich ośrodkach zdrowia, tam są bowiem największe potrzeby. Pan Tomas, nawiązując do tematu, stwierdził że należy uzyskać od Pana Jałochy konkretna, pisemną deklarację o wysokości środków jakie zamierza przeznaczyć na remont ośrodków zdrowia. Pan Horyd nadmienił, ze taka deklaracja powinna zostać uzyskana w jak najszybszym czasie, w innym przypadku brak remontów może spowodować zamknięcie ośrodków.
Komisje zasugerowały, że temat w jak najszybszym czasie powinna rozpatrzyć Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia. Należy, przy udziale Burmistrza uzyskać konkretną deklarację Pana Jałochy w sprawie współfinansowania remontów ośrodków zdrowia.
Pan Krakowiak zasygnalizował problem możliwości zwiększenia kwoty podatku od budowli uiszczanego Gminie przez Zakład Gospodarki Komunalnej. Poinformował, że w przypadku wzrostu kwoty podatku Zakład Gospodarki Komunalnej, celem zachowania płynności
finansowej, z pewnością dokona większych podwyżek stawek usług niż są one obecnie przewidywane.
Pani Grochowska zapytała o zróżnicowanie kwot wypłat dla pracownic przedszkoli wiejskich. Pani Lange wyjaśniła, że pensje zostały ujednolicone, nie występują już dysproporcje kwotowe.
Pan Tomas, na zakończenie poinformował, że Komisja Budżetu i Handlu odbędzie swoje posiedzenie przed Sesją Rady Miejskiej, na którym wypracuje opinię w sprawie projektu budżetu na 2007r.
Komisja ponadto, na jednym ze swoich kolejnych posiedzeń podejmie temat możliwości wypracowania nowych kryteriów naliczania budżetów jednostek pomocniczych Gminy – celem ich kwotowego zwiększenia. Komisja zajmie się tym problemem po dokonaniu pierwszych przypisów podatkowych.
Po
wyczerpaniu tematów Pan Tomas zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Budżetu i Handlu
Janusz Tomas
Janusz Tomas
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (26 listopada 2007)
Opublikował: Tomasz Dix (28 lutego 2008, 11:25:27)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 932