Protokół Nr 31/2012 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 18 września 2012r.


Protokół Nr 31/2012
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 18 września 2012r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska;      
3. Zastępca Burmistrza – Marek Zieńko;
4. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
5. Radca Prawny Urzędu Miejskiego – Piotr Folgier;  
6. Inspektor Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu – Tadeusz Telicki.
 
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń;
  3. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały dot. przekształcenia Centrum Sportu i Rekreacji z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową;
  4. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na 2012r.;
  5. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy;
  6. Ocena realizacji wpływów budżetowych oraz ocena realizacji paragrafów zagrożonych niewykonaniem dochodów i przekroczeniem wydatków;
  7. Realizacja budżetu w Referacie Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu;
  8. Opinia w sprawie nowelizacji uchwały dot. wyróżnień i nagród dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe;
  9. Wolne wnioski i zakończenie              
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie dwa protokoły ze swoich dwóch poprzednich posiedzeń w miesiącu sierpniu i wrześniu br.
 
 
Ad.3. Komisja przystąpiła do ponownego rozpatrzenia możliwości przekształcenia Centrum Sportu i Rekreacji z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową.
Wyjaśnień w tym zakresie udzielała Pani Skarbnik Gminy oraz radca prawny Urzędu Miejskiego.
Pan Drogowski zapytał, jakie skutki prawne będą wynikać z przekształcenia CSiR z zakładu w jednostkę budżetową. Pan Folger odpowiedział, że skutki wynikają z ustawy o finansach publicznych, zakład utrzymuje się częściowo z własnej działalności, natomiast jednostka jest w całości finansowana z budżetu Gminy. Kwestie pracownicze pozostają bez zmian, wszyscy pracownicy zakładu z mocy prawa stają się pracownikami jednostki budżetowej. Zobowiązania i należności zakładu przechodzą na nowo powstałą jednostkę, czyli zmiany mają przede wszystkim charakter finansowy. Pan Herder zapytał o nadzór i wpływ Rady Miejskiej na dyrektora jednostki, zakład budżetowy jest zobowiązany do wypracowania zysków, jednostka całość środków otrzymuje od Gminy, dyrektor jeśli więc nie będzie miał woli, to nie będzie dążył do pozyskiwania dodatkowych środków. Pan Folger powiedział, że od strony prawnej sytuacja nie ulegnie zmianie, dyrektor wciąż będzie podlegał służbowo Burmistrzowi. Pani Skarbnik podkreśliła, że wypracowywanie zysków to kwestia osobowa, obecny dyrektor dobrze zarządzał zakładem, zmiana formy jednostki nie powinna mieć wpływu na tan fakt. Pan Herder przypomniał fakt, że przy powstaniu zakładu tłumaczono, że może on działać tylko w takiej formie, że nie może być jednostką budżetową, tymczasem teraz jest znowu inaczej, ma wątpliwości czy znowu kiedyś nie zostanie przedstawiona jakaś nowa wersja. Pani Skarbnik powiedziała, że już w samym założeniu zakład jest lepszą formą organizacyjna, zakładająca znaczne samofinansowanie się, natomiast nad jednostką budżetową jest możliwość prowadzenia większego nadzoru, uwidocznione są szczegółowo wszystkie wpływy i wydatki.                                                                          
   
Komisja, po wyjaśnieniach,  zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przekształcenia zakładu budżetowego pod nazwą Centrum Sportu i Rekreacji w Sępólnie Krajeńskim w jednostkę budżetową pod nazwą Centrum Sportu i Rekreacji w Sępólnie Krajeńskim (przy 2 głosach „za” i 2 głosach „wstrzymujących się”).
 
 
Ad.4. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2012r. (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).  
 
Pani Skarbnik nadmieniła, że proponowane zmiany uwzględniają również sprawę przekształcenia Centrum Sportu i Rekreacji, dodała że większość zmian posiada charakter porządkowy.
 
Radni w trakcie omawiania projektu uchwały przystąpili do zadawania pytań.
Pan Herder zwrócił uwagę na duże koszty niewielkich prac inwestycyjnych, np. ułożenia niewielkiego odcinka kanalizacji deszczowej przy ulicy H. Sawickiej, tymczasem tam gdzie inwestycja jest naprawdę potrzebna nie robi się nic, podał tu przykład pilnego odwodnienia ulicy M. Konopnickiej. Pani Buchwald, odnośnie do dużych kosztów, stwierdziła, że wydawanie publicznych pieniędzy jest obostrzone wieloma procedurami narzucanymi odgórnie, szczególnie przy zadaniach dofinansowanych (np.  kwestia projektów dokumentacyjnych czy  przetargów), do tych generujących koszty obostrzeń Gmina musi się zastosować. Pan Herder zapytał o opłatę od posiadania psów, czy jest wiadome ile jest w gminie czworonogów (kwestia rejestru) uważa bowiem, że nie od wszystkich psów pobierana jest opłata i czy wszystkie psy są szczepione. Pan Drogowski zauważył, że obecnie na pewno opłata jest pobierana od mniejszej ilości psów, wzrost poboru opłaty jest pozorny bowiem zostało zniesionych wiele zwolnień. Pani Buchwald stwierdziła, że na pewno istnieje problem psów, jednak należy wziąć pod uwagę fakt ponoszenia przez Gminę dużych kosztów utrzymania bezdomnych psów, niewspółmiernie dużych w porównaniu do pobieranej opłaty, jest to problem trudny do rozwiązania. Pan Drogowski stwierdził, że jeśli nie wyśle kogoś w teren to na pewno nie dojdzie do prawidłowego ewidencjonowania psów, tym samym nie wszyscy będą opłacać ich posiadanie.
Pan Jagodziński przy omawianiu budżetu Centrum Sportu i Rekreacji, stwierdził że już obecnie gmina musi dołożyć dużą kwotę do jego funkcjonowania, zasugerował że kolejnymi obiektami, generującymi koszty mogą być żłobek i budynek przy ulicy Jeziornej. Pan Drogowski stwierdził, że optymalnym rozwiązaniem byłby fakt, aby takie obiekty jak budynek przy ulicy Jeziornej zarabiały na swoje utrzymanie, nie chodzi już o wypracowywanie zysków. Pan Jagodziński nawiązał do kwestii ściągalności opłat czynszowych, wskazał działania stosowane przez niektóre gminy, które w przypadku zaległości kierują dłużnika do robót publicznych celem odpracowania niezapłaconych kwot.
Pan Herder zwrócił uwagę na budowę chodnika przy ulicy Wieniawskiego, jego zdaniem są przesuwane środki w budżecie, tymczasem nie ma pieniędzy np. na tłuczeń na nieprzejezdne ulice. Pan Drogowski podzielił zdanie Pana Herdera, ulice na Osiedlu Jana Pawła II są nieutwardzone, nie ma sporządzonej dokumentacji w tym celu, tymczasem buduje się chodniki, taka sytuacja nie powinna mieć miejsca. Dlatego zaznaczył, że będzie opowiadał się za wygospodarowaniem w projekcie budżetu na przyszły rok środków na dokumentacje utwardzenia dróg na Osiedlu Jana Pawła II a także na ulicę M. Konopnickiej. Pan Zieńko potwierdził, że rzeczywiście jest tam brak dokumentacji, dokumentacja była opracowana na ulice za Zespołem Szkół Nr 1 i na ulice Krasickiego i Sawickiej, taką kolejność przyjęto zgodnie z sugestiami Komisji Rady Miejskiej. Pan Herder nawiązując do budowy dróg stwierdził, że za pieniądze przeznaczone na budowę hali sportowo – widowiskowej, która bez bazy noclegowej nie będzie miała odpowiedniego wykorzystania można byłoby zrobić wiele dróg. Przy omawianiu wydatków straży pożarnych Pan Jagodziński zauważył, że gmina poniosła koszty związane z gaszeniem pożaru słomy np. poprzez duży pobór wody, jego zdaniem koszty powinien przede wszystkim ponieść właściciel stogów. Pan Rohde powiedział, że zawodowa straż pożarna, w związku ze znaną przyczyną pożaru będzie dochodzić roszczenia poniesionych kosztów od właściciela z kwoty ubezpieczenia. Pan Herder zapytał o kwotę 505tys.zł. wydatkowaną na oświetlenie. Pani Buchwald wyjaśniła, że 140tys.zł. to koszty konserwacji, pozostała część to wydatki na samą energię elektryczną. Przy omawianiu wydatków Centrum Sportu i Rekreacji, już jako jednostki budżetowej, Pani Miczko zwróciła uwagę na fakt, że z terenu siedziby CSiR są dokonywane wywozy nieczystości, jej zdaniem, jeśli taka możliwość istnieje cały obiekt powinien zostać przyłączony do kanalizacji sanitarnej. Pan Drogowski stwierdził, że należy tą sytuację sprawdzić i w miarę możliwości dokonać przyłączenia. Pan Zieńko powiedział, że jeśli istnieje taka możliwość to rzeczywiście przyłączenie powinno zostać dokonane. Pan Rohde zapytał, ile kosztuje utrzymanie CSiR. Pani Buchwald odpowiedziała, że wydatki na wszystkie obiekty to 1.2mln.zł., same natomiast koszty ogrzewania hali widowiskowo – sportowej to koszt około 30tys.zł. miesięcznie. Pani Buchwald podkreśliła, że środki na CSiR już jako jednostki budżetowej wygospodarowano w ramach wydatków bieżących, bez konieczności naruszania kwoty rezerwy, środków gwarancji dla ZGK i środków na spłatę zobowiązań. Pan Jagodziński zapytał o kwestie przeprowadzania przetargów na wykonanie inwestycji, w zależności od jej wartości. Pani Buchwald wyjaśniła, że jeśli Gmina wykonuje zadania własne to może je zlecić bezpośrednio własnej spółce, jeśli natomiast inwestycja ma większy wymiar i wymaga dofinansowania to zasadą jest ogłaszanie przetargu.                                                         
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
 
Ad.5. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).   
 
Pan Jagodziński zapytał o fakt ujęcia w Prognozie wykupu budynku przy ul. Przemysłowej. Pani Buchwald wyjaśniła, że wykup jest ujęty w związku w wieloletnim charakterem przedsięwzięcia (wykup ratalny), obecnie gmina oczekuje możliwości otrzymania dofinansowania na remont budynku i stworzeniu inkubatora przedsiębiorczości. Pan Drogowski stwierdził, że sprawą ważniejszą niż powstanie inkubatora jest budowa dróg i mieszkań socjalnych, inkubator jest na razie tylko planowany, najpierw trzeba ustalić jakie będą jego faktyczne koszty utrzymania.                     
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.                          
 
 
Ad.6. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji informację w zakresie realizacji wpływów budżetowych oraz realizacji paragrafów zagrożonych niewykonaniem dochodów i przekroczeniem wydatków.
                                                            
Pani Skarbnik Gminy zaznaczyła, że nie jest w stanie szczegółowo określić, w związku z kwestia refundacji środków przez Marszałka Województwa, jaka będzie faktyczna realizacja dochodów na koniec grudnia, chodzi tu np. o kwoty należne z tytułu rewitalizacji i remontów świetlic wiejskich z PROW. Dotyczy to także wpływów podatkowych wynikających z rozliczeń z urzędem skarbowym. Odnośnie wydatków, zaznaczyła że dążyć się będzie do zachowania kwoty rezerwy, kwoty gwarancji dla ZGK oraz kwoty 1.900tys.zł. z przeznaczeniem na spłatę zobowiązań.                          
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.        
 
 
Ad.7. Zastępca Burmistrza przedstawił Komisji informację w zakresie realizacji budżetu w Referacie Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu (pisemna informacja w w/w zakresie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).  
 
Pan Herder zapytał o możliwość wpięcia do kanalizacji sanitarnej w Skarpie posesji we Wlościbórku oraz osiedli w okolicach samej Skarpy. Pan Zieńko wyjaśnił, że istnieje techniczna możliwość podłączenia, jednak pojedynczy rolnicy raczej będą chcieli wybudować przydomowe oczyszczalnie. Pan Rohde zapytał o możliwość odciążenia ul. Młyńskiej poprzez skierowanie odgałęzień sanitarnych z kierunku Wałdowa i Zalesia bezpośrednio do oczyszczalni ścieków, problemem jest bowiem fakt wybijania zanieczyszczeń na tej ulicy, która jest przeciążona rurami. Pan Zieńko powiedział, że przyszłościowo będzie się dążyć do takiego rozwiązania, istnieje możliwość skierowania kanalizacji w okolicach „Projprzemu”. Pan Jagodziński, nawiązując do konieczności skanalizowania terenu całej Gminy, stwierdził że jego zdaniem w tym celu można rozważyć możliwość zaciągnięcia kredytu, nawet we współpracy z ościennymi gminami. Pan Zieńko powiedział, że każda z gmin posiada swoją oczyszczalnie, dlatego też trudno byłoby o współpracę w tym zakresie. Pan Herder zapytał, jaki procent gminy byłby skanalizowany po przeprowadzeniu zaprojektowanych prac. Pan Zieńko odpowiedział, że docelowo przewiduje się skanalizowanie około 80%. Pan Jagodziński zapytał o drogę Wilkowo – Wałdówko. Pań Zieńko wyjaśnił, że umowa z Marszałkiem na dofinansowanie została podpisana w miesiącu lipcu, dzisiaj jest otwarcie ofert na wykonawstwo drogi. Pan Herder zapytał o kierownika Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu. Pan Zieńko powiedział, że obecnie został ogłoszony konkurs na nowego kierownika, do czasu jego rozstrzygnięcia został wyznaczony przez Burmistrza do kierowania tym referatem.                                  
     
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.     
 
Ad.8. Pan Telicki przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie wyróżnień i nagród dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).  
 
Pan Telicki podkreślił, że intencją w nowelizacji uchwały jest możliwość nagradzania sportowców, będących wychowankami MLKS „Krajna” zdobywających medale w najważniejszych imprezach sportowych, a obecnie nie zamieszkujących na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie i reprezentujących inny klub sportowy.  Pan Telicki podkreślił, że nagrody byłyby przyznawane za zajęcie punktowanych miejsc tj. od pierwszego do ósmego.                 
   
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.                                     
 
   
Ad.9. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Drogowski poruszył sprawę zakończonej kontroli przeprowadzonej w Urzędzie Miejskim przez Regionalną Izbę Obrachunkową, informacja w tej sprawie była również udzielona na posiedzeniu Komisji przez Panią Skarbnik Gminy. Zaznaczył, że jest zapoznany z zaleceniami pokontrolnymi wystosowanymi przez Regionalną Izbę Obrachunkową, nie miał jednak, za co ma pretensje, wglądu w protokół pokontrolny który został sporządzony już w dniu 13 kwietnia br. i pozostawiony w jednym egzemplarzu w Urzędzie Miejskim. Pani Skarbnik podkreśliła, że kontroler z RIO powiedział że sporządzono tylko protokół wstępny, który dopiero po weryfikacji, po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Urzędu Miejskiego w siedzibie RIO będzie dokumentem ostatecznie wiążącym. Pan Drogowski zwrócił się z pytaniem do radcy prawnego, czy przy odczytaniu protokołu i podsumowaniu kontroli mogli uczestniczyć Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej. Radca prawny powiedział, że umocowanie przewodniczących komisji nie jest zbyt mocne, ich uprawnienia wynikają przede wszystkim z ustawy i statutu gminy, nie za bardzo widzi podstawy prawne, aby przewodniczący uczestniczyli w trakcie czynności kontrolnych przeprowadzanych w Urzędzie przez inny organ. Pan Drogowski podkreślił, ze chodziło tylko o udział w spotkaniu, na którym odczytano protokół. Pani Buchwald powiedziała, że do udziału w spotkaniu końcowym osoby wskazał przewodniczący zespołu kontrolnego. Pan Folger zauważył, że być może krąg osób obecnych przy odczytywaniu protokołu regulują resortowe przepisy dotyczące RIO. Pan Jagodziński stwierdził, że na podsumowaniu powinien na pewno uczestniczyć Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, jako organu kontrolnego Rady Miejskiej ;
- Pan Herder nawiązał do obrad Sesji, jego zdaniem podczas uchwalania stawek za wodę i ścieki Rada Miejska została wprowadzona w błąd, jego zdaniem Pani Fabiszak nie poinformowała że w przypadku nie zatwierdzenia proponowanych stawek powinno się podjąć uchwałę o odrzuceniu kwot ich wysokości. Pan Folger powiedział, że nie zna tematu, ponadto stwierdził, że radca prawny jako pracownik działa na podstawie umowy cywilnej, która określa jego zadania, opiniuje te materiały które otrzyma do przeanalizowania.          
- Pan Herder, w związku z faktem że Marszałek Województwa Kujawsko – Pomorskiego nie ogłosił  w tym roku konkursów na dofinansowanie budowy dróg, stwierdził że zasadnym jest wyjaśnienie czy gmina ponowi wniosek do konkursu w przyszłym roku, czy konkurs w ogóle się odbędzie i w jakim terminie zostanie ogłoszony;
- Pan Drogowski nawiązał do projektu budżetu Gminy na 2013r. Zawnioskował, aby w projekcie budżetu Gminy doprowadzić do ujęcia trzech zadań: utwardzenia ulicy H. Sawickiej i ulicy I. Krasickiego, opracowania dokumentacji projektowych na utwardzenie ulic na Osiedlu Jana Pawła II i ulicy M. Konopnickiej oraz adaptacji budynków na lokale socjalne (m.in. budynek w Piasecznie i Placu Wolności 14 w Sępólnie Krajeńskim);
- Pani Grochowska jeszcze raz zasygnalizowała konieczność doprowadzenia do prawidłowego odwodnienia ulicy M. Konopnickiej poprzez zainstalowanie dwóch dodatkowych studzienek deszczowych. Komisja postanowiła, że zwróci się do Burmistrza, aby powyższe zadanie zostało zrealizowane jeszcze w tym roku;
- Pani Skarbnik Gminy, nawiązując do projektu budżetu na następny rok poinformowała, że  wskaźniki dochodów to 4% a wydatków  2,7%;
- Pani Miczko, w związku z możliwością ubiegania się o środki na budowę dróg tzw. schetynówek, zasugerowała aby wskazać do tego projektu ulicę Chopina w kierunku ulicy Targowej;   
 
 
 
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
   
 
 
 
                                                                                  Przewodniczący Komisji        
                                                                                     Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (18 września 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (19 października 2012, 11:45:14)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 969