Protokół Nr 45/2013 z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w dniu 7 czerwca 2013r.


Protokół Nr 45/2013
z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej
w dniu 7 czerwca 2013r.  
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:       
 
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;  
2. Sekretarz Gminy – Dariusz Wojtania;   
3. Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki – Julita Maciaszek;
4. Inspektor Referatu Spraw Obywatelskich – Hanna Sobiechowska.    
 
Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Wiesława Grochowska, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:      
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;  
2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń Komisji;
3. Wstępne omówienie propozycji zmian w Statucie Centrum Kultury i Sztuki;
4. Propozycje kandydatur do honorowej nagrody „Świętego Wawrzyńca”;     
5. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dot. przeprowadzenia wyborów w
    Sołectwie Kawle na kadencję 2011 - 2014;  
6. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dot. ustalenia wysokości opłaty za
    pobyt dziecka w żłobku i klubie dziecięcym w Gminie Sępólno Krajeńskie oraz wysokości   
    maksymalnej opłaty za wyżywienie;
7. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dot. przyjęcia planu nadzoru nad
    żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami;
8. Wolne wnioski i zakończenie.  
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.     
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich dwóch poprzednich posiedzeń w miesiącu kwietniu i maju.
 
Ad.3. Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki rozdała członkom Komisji do zapoznania materiały zawierające  propozycje zmian w statucie tej instytucji, jednocześnie zwróciła się, aby uchwalić je na sierpniowej sesji, ponieważ nie zostały jeszcze ogłoszone wszystkie konkursy na pozyskiwanie środków zewnętrznych, a do nich należy ten statut dostosować. Nadmieniła, że celem zmian w statucie jest dostosowanie go do obowiązującego prawa  i aktualnych potrzeb bez konieczności dokonywania każdorazowych poprawek. (projekt statutu zawierający proponowane zmiany stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Pani Maciaszek zwróciła uwagę, że w propozycjach znika ze statutu instytucja Rady Programowej, która była sztucznym tworem. Pan Herder zapytał, czy Rada Programowa wprowadzała nowości do działania Centrum Kultury i Sztuki. Pani Maciaszek powiedziała, że Rada nie wprowadzała żadnych innowacji. Kolejną ważną zmianą jest zapis o wymaganiu złożenia podpisu, obok dyrektora, przez głównego księgowego, w przypadku czynności prawnej obejmującej rozporządzenie mieniem lub mogącej spowodować powstanie zobowiązań finansowych, tego ważnego zapisu brakuje w obecnie obowiązującym statucie, a jest on niezbędny przy pozyskiwaniu środków z funduszy zewnętrznych. Przewiduje się również stanowisko zastępcy dyrektora, byłby to ktoś z pracowników (zastępstwo np. w czasie urlopu, czy choroby). Pani Grochowska zapytała o funkcjonowanie tzw. funduszy norweskich. Pani Maciaszek powiedziała, że w tym zakresie wnioski maja być składane do 15 sierpnia, 85% to ewentualne dofinansowanie, jest ono bardzo duże, CKiS zamierza ubiegać się o środki na modernizację sali kinowej, gdyby tych środków nie udało się pozyskać z Instytutu Sztuki Filmowej.          
                    
Komisja wstępnie zaakceptowała propozycje zmian w Statucie Centrum Kultury i Sztuki przedstawione przez Panią Dyrektor. Komisja wyda opinię w sprawie propozycji po ich kompleksowym przedstawieniu na jednym z kolejnych posiedzeń.       
 
Ad.4. Komisja przystąpiła do wypracowania kandydatur do honorowej nagrody „Świętego Wawrzyńca – Patrona Gminy Sępólno Krajeńskie”.
Pani Grochowska zaproponowała, aby nagrodę w tym roku przyznać stowarzyszeniu, które reprezentuje Pan Grzeca. Pan Herder powiedział, że nad kandydaturami należy się spokojnie zastanowić, czas nie nagli, sprawę można przemyśleć do czasu Sesji Rady Miejskiej.  Pan Dziarnowski stwierdził, że w tym roku można zrobić przerwę w przyznawaniu nagród. Zdanie Pana Dziarnowskiego poparł Pan Herder, nagrody nie powinny być przyznawane na siłę.  
Komisja postanowiła, że przemyśli ewentualne kandydatury do Nagrody Świętego Wawrzyńca w terminie do kolejnej Sesji Rady Miejskiej. 
 
Ad.5. Sekretarz Gminy przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przeprowadzenia wyborów Sołtysa w Sołectwie Kawle na kadencję 2011 – 2014. Wyjaśnił, że przeprowadzenie wyborów jest konieczne ze względu na pisemną rezygnację z pełnienia funkcji przez dotychczasową Panią Sołtys. Nadmienił, że miejsce i termin przeprowadzenia wyborów określi burmistrz w drodze zarządzenia.                                               
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.  
Ad.6. Pani Sobiechowska przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia wysokości opłaty za pobyt dziecka w żłobku i klubie dziecięcym w Gminie Sępólno Krajeńskie oraz wysokości maksymalnej opłaty za wyżywienie.  
Pani Sobiechowska powiedziała, że zgodnie z Programem „Maluch”, z którego Gmina otrzymała dofinansowanie na wybudowanie żłobka, jesteśmy zobligowani do prowadzenia żłobka przez okres 5 lat, a klubu dziecięcego przez 2 – 3 lata. Po tym terminie Gmina może przekazać prowadzenie żłobka i klubu innemu podmiotowi, jednak wciąż będzie to zadanie własne Gminy, prowadzone ze środków budżetowych. Obecnie są zapewnione środki na utrzymanie placówki do końca 2014r. z projektu napisanego przez Gminę wspólnie ze Stowarzyszeniem „Dorośli – Dzieciom”, ponadto pozyskano dotacje z programu „Maluch” na funkcjonowanie klubu dziecięcego i prowadzenie żłobka. Pozwala to na wnoszenie przez rodziców symbolicznych kwot za pobyt dzieci w klubie dziecięcym i żłobku, przez okres otrzymywania środków z programu, opłata za pobyt nie będzie przekraczać 100zł. miesięcznie a za dzienne wyżywienie 6zł. Stąd zaproponowano stawkę 0,50zł. za każdą godzinę pobytu dziecka w placówce. Wobec czego jeśli dziecko będzie cały miesiąc uczęszczało przez 10 godzin do żłobka to łączna miesięczna opłata wnoszona przez rodzica będzie wynosić 226zł. (21 dni po 6zł. za wyżywienie + 100zł. za pobyt), w klubie dziecięcym odpowiednio mniejsza, bo klub dziecięcy będzie czynny do 5 godzin.
Pan Herder stwierdził, że za dwa lata już może nie być dzieci w placówce, gdy cena zostanie podniesiona, jeśli przyzwyczaimy rodziców do tak niskiej ceny, to przy podwyżce mogą zrezygnować ze żłobka. Pani Grochowska powiedziała, że należy wyjaśniać, że tak niska cena opłaty jest związana z otrzymaniem środków z programu. Pan Herder zauważył, że ta cena, 50 groszy za godzinę   jest jak za darmo, tymczasem Gmina nie ma środków na inne rzeczy np. inwestycje takie jak odwodnienie ulicy Konopnickiej. Pan Dziarnowski powiedział, że dlatego należy mieszkańcom tłumaczyć, że taka cena jest tylko czasowa, z drugiej strony nie można ustalić ceny zbyt wysokiej, sugerującej że Gmina chce się na takiej działalności wzbogacić. Pani Sobiechowska podkreśliła, ze musimy mieć świadomość, że do żłobka będzie trzeba dopłacać, ale jego prowadzenie nie jest po to, aby na nim zarabiać, jest to obiekt użyteczności publicznej. Pan Nikel potwierdził, że zadaniem Gminy nie jest prowadzenie działalności komercyjnej, lecz służenie społeczności.  Pani Grochowska poruszyła temat prowadzenia przedszkoli, podkreśliła, że od lat Gmina nie dostawała żadnych środków na ich funkcjonowanie, w przypadku żłobka takie środki udało się pozyskać.  
 
Komisja, po dyskusji, zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały (4 głosy „za” przy 1 głosie „przeciwnym”).
  
Ad.7. Pani Sobiechowska przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami. Nadmieniła, że wszelkie przewidziane czynności zawarte w projekcie uchwały w zakresie nadzoru i kontroli są odzwierciedleniem zapisów ustawowych.     
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.    
 
Ad.8. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Herder po raz kolejny poruszył sprawę możliwości odwodnienia i utwardzenia ulicy Konopnickiej, powiedział że zgłaszał tą sprawę wielokrotnie, niestety zawsze z negatywnym skutkiem. Pan Nikel zasugerował, aby w tym roku wykonać chociaż projekt na utwardzenie tej ulicy, być może na ten etap znajdą się środki w budżecie, a samo utwardzenie można zacząć w kolejnym roku. Pan Rohde powiedział, że być może rozwiązaniem byłoby utwardzenie ulicy przez Zakład Transportu i Usług, bo dla własnej spółki, z wykorzystaniem własnych środków nie potrzeba ogłaszać przetargu, jest tam do utwardzenia około 300m., nie jest to wiec długi odcinek. Pani Grochowska potwierdziła, że na ulicy Konopnickiej domy są już przesiąknięte wodą, dochodzi do zalewania po każdej ulewie, ten problem trwa tam już wiele lat.       
- Pani Grochowska nawiązała do nazewnictwa osiedli na terenie miasta, jej zdaniem należałoby ten temat kontynuować. Pan Herder powiedział, że skoro mieszkańcy nie wnoszą żadnych propozycji w tym zakresie, to nie należy ich „uszczęśliwiać” niejako na siłę.                            
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.         
 
 
                                                                                  
                                                                         Przewodnicząca Komisji  
                                                                           Wiesława Grochowska                    
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (7 czerwca 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (11 września 2013, 13:36:55)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 824