Protokół Nr 26/2012 z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w dniu 13 kwietnia 2012r.

Protokół Nr 26/2012
z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej
w dniu 13 kwietnia 2012r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Dyrektor Warsztatów Terapii Zajęciowej – Wiesława Stafiej;
3. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Frohlke – Zalewska
4. Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej – Sylwia Witkowska
 
 
Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Wiesława Grochowska, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z miesiąca marca;
3. Informacja na temat sytuacji osób niepełnosprawnych w Gminie – zakres pomocy udzielanej
    przez Ośrodek Pomocy Społecznej i Stowarzyszenie „Dorośli Dzieciom”;
4. Ocena zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i
    demograficznej;
5. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.    
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich posiedzeń w miesiącu marcu.
 
 
Ad.3. Dyrektor Warsztatów Terapii Zajęciowej Pani Wiesława Stafiej przedstawiła informację z zakresu działania tej placówki. Poinformowała, że Warsztaty działają przy Stowarzyszeniu „Dorośli – Dzieciom” jako zadanie powiatu (Starostwo Finansuje 10% kosztów funkcjonowania placowki), utworzone zostały w miesiącu grudniu 2003r. Zadaniem Warsztatów jest prowadzenie terapii zajęciowej celem stworzenia osobom niepełnosprawnym intelektualnie, niezdolnym do podjęcia pracy, możliwości rehabilitacji społecznej i zawodowej, w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności życia codziennego oraz umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia. Zajęcia prowadzone są w sześciu pracowniach:
- gospodarstwa domowego
- komputerowo – biurowej
- majsterkowania
- plastyczno – ceramicznej
- kroju i szycia
- poznawania życia.
Nadmieniła, że po trzyletnim cyklu zajęć prowadzonych w Warsztatach następuje kompleksowa ocena uczestników zajęć tj. stwierdzenie czy osoba może dalej sama funkcjonować i ewentualnie podjąć pracę. Podkreśliła, że niestety problemem jest brak odpowiedniego rynku pracy dla osób niepełnosprawnych. Teoretyczną możliwością podjęcia pracy byłoby zatrudnienie w spółdzielniach, jednak problemem jest fakt, że takie spółdzielnie powinny być samowystarczalne, niestety wymagałoby to poniesienia określonych nakładów np. na zatrudnienie menedżera, osoby niepełnosprawne nie są bowiem w stanie same prowadzić działalności która przynosiłaby zysk. Pani Stafiej zaznaczyła, że funkcjonowanie Warsztatów jest bardzo potrzebne, osoby korzystające z zajęć zdecydowanie podnoszą swoje morale, czują się potrzebne i przede wszystkim wychodzą do społeczeństwa, same o sobie mówią, że nie idą na zajęcia ale idą do pracy.                   
Z Warsztatów korzysta 30 osób głównie niepełnosprawnych umysłowo, z czego 16 osób z Gminy Sępólno Krajeńskie. Prowadzona jest także rehabilitacja ruchowa, w tym zakresie m.in. są dofinansowane zakupy sprzętu rehabilitacyjnego, w tym zakresie podpisuje się z rodzicami dzieci niepełnosprawnych odpowiednie umowy. Warsztaty organizują także wiele akcji i imprez okolicznościowych celem integracji osób niepełnosprawnych i pełnosprawnych oraz promowania na zewnątrz wytworzonych na zajęciach przedmiotów  
Pani Stafiej poinformowała, że działalność Warsztatów odbywa się w dwóch budynkach, przy ul. Kościuszki i Placu Wolności. Problemem jest fakt, że w obecnym roku kończy się umowa dzierżawy pomieszczeń, najkorzystniejszym rozwiązaniem byłaby możliwość znalezienia jednej wspólnej siedziby dla całości prowadzenia Warsztatów.                  
             
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości informację przedstawioną przez Panią Stafiej.
 
W tym punkcie informację na temat osób niepełnosprawnych przedstawiły także Dyrektor i Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej Panie Izabela Frohlke – Zalewska i Sylwia Witkowska.
Poinformowały, że liczba rodzin korzystających z pomocy OPS, w których funkcjonują osoby niepełnosprawne wynosi 248, liczba osób niepełnosprawnych to 286 osób.
Formy pomocy udzielone osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom:
a) zasiłki stałe – 38, kwota 96.755,98zł.
b) zasiłki okresowe – 61, kwota 66.933,34zł. 
c) program wieloletni „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”, kwota 101.030,48zł.
- świadczenia pieniężne – 149
- posiłki w szkole dla dzieci z rodzin osób niepełnosprawnych – 119
- posiłki w restauracji – 13
d) zasiłki celowe i specjalne celowe
- na opał – 75, kwota 25.334zł
- na żywność – 13, kwota 4.054zł.  
- odzież i obuwie – 24, kwota 4.850zł.
- leki i leczenie – 76, kwota 10.262,67zł.  
- inne potrzeby – 102, kwota 20.535,14zł.
- zdarzenia losowe – 2, kwota 4.800zł.  
- schronienie -2  
     
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości przedstawioną informację. 
 
 
Ad.4.  Pani Frohlke – Zalewska oraz Pani Witkowska przedstawiły Komisji informację w zakresie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
(pisemna informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
 
Pani Frohlke – Zalewska nadmieniła, że wymóg przedstawienia Radzie Miejskiej przedstawionej informacji w terminie do końca kwietnia nałożony został nowelizacją ustawy o pomocy społecznej. Podkreśliła, że praktycznie wszystkie dane zawarte w tej informacji zostały już uprzednio ujęte w przedstawionym w miesiącu lutym sprawozdaniu z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej.
Podkreśliła z jednej strony tendencję spadkową do ilości wypłacanych świadczeń (w związku utrzymywaniem się na tym samym poziomie kryteriów dochodowych), z drugiej jednak coraz większą się ilością nakładanych do wykonania przez Ośrodek zadań.      
Pani Witkowska dodała, że narastającymi problemami są przede wszystkim bezdomność, brak lokali mieszkalnych, bezrobocie, brak komunikacji z terenów wiejskich i dostęp do opieki zdrowotnej.
  
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości przedstawioną informację.            
 
 
Ad.5. W wolnych wnioskach Pan Herder zwrócił uwagę na konieczność wypracowania zmian w statutach jednostek pomocniczych Gminy, w statutach jest zapis że zebrania jednostek odbywają się co najmniej raz w roku, natomiast obecnie zebrania musza odbyć się co najmniej dwukrotnie – zebranie sprawozdawcze i zebranie w sprawie zatwierdzenia projektu funduszu jednostki na rok kolejny.       
Komisja podejmie temat dokonania zmian w statutach jednostek pomocniczych Gminy na swoim kolejnym posiedzeniu w miesiącu maju.
 
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.
 
 
 
                                                                                    Przewodnicząca Komisji
                                                                                      Wiesława Grochowska
 
 
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (13 kwietnia 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (28 maja 2012, 10:22:43)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 971