Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 46/2013 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 12 sierpnia 2013r.
Protokół Nr 46/2013
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 12 sierpnia 2013r.
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 12 sierpnia 2013r.
W
posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz
zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 – Stanisław Gustyn;
5. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat;
6. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu sierpniu br.
Ad.3. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji sprawozdanie z budżetu Gminy za I półrocze 2013r. oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zaczęła od omówienia wykonanego planu po stronie dochodów jak i wydatków. Dochody zostały wykonane w 53,50% natomiast wydatki w 48,96%, są one realizowane prawidłowo. Wyższe wykonanie dochodów nad wydatkami powoduje, że wynik finansowy na I półrocze zakończył się nadwyżką w wysokości 2.072.960,57 zł. Zobowiązania jakie widnieją w sprawozdaniu to zobowiązania niewymagalne, wynikające z bieżącej realizacji wydatków. Zostały one w zasadzie już uregulowane. Jedyne co budzi wątpliwość po stronie dochodów, to udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, jest tam około 40% wykonania, być może jednak ich przekazywanie wzrośnie w ciągu roku. Omawiając wydatki, skupiła się na wydatkach majątkowych. Podkreśliła, że większość wydatków majątkowych jest realizowana w okresie letnim, dlatego też pierwsze płatności rozpoczynają się zwykle w miesiącu lipcu np. dotyczy to budowy ulicy Krasickiego. Podobnie droga Wilkowo – Wałdówko, została podpisana umowa o dofinansowanie, jest ogłoszony przetarg a inwestycja rozpocznie się prawdopodobnie w październiku. Przy dotacji Gminy prowadzono budowę drogi powiatowej w kierunku Lipki, rozliczenie nastąpi po całkowitym zakończeniu inwestycji. Omówiła pozostałe, ważniejsze wydatki majątkowe. Została zapłacona rata za wykup nieruchomości przy ulicy Przemysłowej, zakupiono nieruchomość pod przepompownię w Trzcianach, zakupiono teren pod plac zabaw w Radońsku, wykup drogi Wiśniewka – Wiśniewa został zrealizowany w sierpniu. Innym dużym wydatkiem majątkowym jest zakup komputerów z dostępem do sieci dla mieszkańców gminy, który gmina realizuje w ramach projektu cyfryzacji. W I półroczu zakupione było 100 komputerów i dokonane były dwie płatności faktur o dostęp do sieci. Jeśli chodzi o budowę żłobka termin do rozliczenia się z ministerstwem jest do końca września. Większa pozycja to budowa oświetlenia ulicznego. Było zlecenie na budowę przy ulicy Konopnickiej. W I półroczu została podpisana umowa o dofinansowanie objęte PROW „Odnowa i Rozwój Wsi” na budowę placów zabaw na terenach wiejskich. Ta inwestycja będzie zrealizowana w II półroczu. Projekt kluczowy jest do zakończenia do końca września. Będzie realizowany przez trzy lata, dlatego że poza zakupem sfinansowano także dostęp do sieci. Odnośnie poziomu zadłużenia Gminy powiedziała, że zobowiązania finansowe zmniejszyły się o kwotę spłat i umorzeń z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, zobowiązania wynoszą na koniec I półrocza 9.293.941,34zł. Powoduje to relacje wskaźnikowe zadłużenia w wysokości 20,36% w stosunku do dochodów Gminy (maksymalny wskaźnik ustawowy – 60%) i wskaźnik spłat zadłużenia w wysokości 5,92% w stosunku do planu dochodów (maksymalny wskaźnik ustawowy – 15%), zobowiązania sukcesywnie spadają. Zobowiązania warunkowe (poręczenia i zobowiązania Zakładu Gospodarki Komunalnej) zmniejszyły się do kwoty 859.115,55zł. Dodała, że realizacja planów finansowych instytucji kultury również przebiega prawidłowo. Pan Herder zapytał, gdzie są ujęte wydatki zarządów osiedli, nie są ujęte w sprawozdaniu, jego zdaniem mogłyby być ujęte w oddzielnym załączniku. Pani Skarbnik na to pytanie odpowiedziała, że zarządy osiedli nie wchodzą w skład funduszu sołeckiego, dlatego też nie ma dla nich oddzielnego załącznika, załączniki jakie powinny być dołączone do sprawozdania są wymienione w zarządzeniu Burmistrza. Zadeklarowała się jednak , że przygotuje dla komisji osobną informację o samorządach osiedli. Pan Jagodziński zapytał jaka jest możliwość wyegzekwowania od dłużników zaległych podatków np. podatku rolnego. Pani Skarbnik powiedziała, że najpierw wysyłane jest upomnienie, potem wystawiany jest tytuł wykonawczy, następnie wpis na hipotekę, takie czynności Gmina może podjąć. Nie zawsze czynności są skuteczne, bo w przypadku postępowania egzekucyjnego dłużnik najpierw płaci takim instytucjom jak ZUS, Urząd Skarbowy, Skarb Państwa, Gmina jest na kolejnych miejscach. Pan Grochowski zapytał, czy dokonano pisemnych ustaleń z przedsiębiorcami w sprawie zadeklarowanych przez nich kwot współfinansowania budowy ulicy Składowej, chodzi o to, aby rzeczywiście wpłacili takie kwoty jak deklarowali ustnie. Pani Skarbnik powiedziała, że uzgodniono, że połowę kosztów inwestycji pokryje Gmina a połowę przedsiębiorcy. Pisemnych ustaleń można dokonać po sporządzeniu dokumentacji, kiedy będzie znany szczegółowy koszt. Pan Drogowski nadmienił, że tutaj sytuacja jest jasna, jeśli przedsiębiorcy zakupią materiał, to Gmina da swoją robociznę. Pan Herder zapytał, czy uregulowano już płatność za ulicę Tartaczną. Pani Skarbnik wyjaśniła, że są to należności nie wobec Gminy tylko Zakładu Transportu i Usług, jeśli ktoś jeszcze zalega to Zakładowi. Pan Drogowski nawiązał do wykonania dochodów w tym roku, na pewno duży wpływ będzie tu miała nowa opłata „śmieciowa”, ułatwieniem jest fakt, że aby nie zapomnieć o co miesięcznym płaceniu, kasa przyjmuje opłatę np. za kilka miesięcy „do przodu”. Pan Jagodziński zwrócił uwagę na podatek rolny, jego zdaniem stawka na nowy rok powinna być bardzo wyważona w związku z bardzo trudną sytuacją w rolnictwie. Pan Grochowski zwrócił uwagę, że także należałoby zwrócić uwagę na podatki od lokalnych przedsiębiorców, którzy tworzą miejsca pracy, niech odczują że o nich się myśli, a nie zwiększa się podatek systemowo o stopień inflacji. Pan Herder nawiązał do budynku pod inkubator przedsiębiorczości, były osoby zainteresowane, które chciały remontować obiekt ze środków jakie zamierzali pozyskać, teraz obiekt stoi, pewnie remont nastąpi za środki gminne, a kto inny będzie budynek użytkować. Pan Grochowski powiedział, że powinno zostać sprawdzone, czy były lub będą prowadzone rozmowy z osobą, która zamierzała pozyskać środki na remont budynku. Chodzi o to, czy ta osoba próbowała, czy spróbuje te środki zdobyć.
Pani Skarbnik po omówieniu budżetu Gminy za I półrocze na 2013r., omówiła przedsięwzięcia, które są w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Przedsięwzięcia mają charakter inwestycyjny, wykraczający poza jeden rok budżetowy. Przedstawiła również, zawarte w WPF informacje o stanie udzielonych przez Gminę poręczeń i gwarancji oraz zasadach spłaty długu publicznego. Pan Herder po zapoznaniu się z WPF zapytał o brak w nim ujętej budowy ulicy Krasickiego. Pani Skarbnik odpowiedziała że takie budowy ulic jak Krasickiego i Sawickiej to projekty jednoroczne. Pan Herder powiedział, że w WPF nie ma także dofinansowania budowy drogi powiatowej w kierunku Lipki. Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie jest to inwestycja gminna, więc nie ma potrzeby jej ujmowania. Pan Jagodziński zapytał, czy przewiduje się w przyszłym budżecie budowę lub mieszkań socjalnych dla osób po wyrokach sądowych, bo nie może być tak że mieszkają wspólnie w skupiskach innych rodzin, gdzie są dzieci. Pani Skarbnik powiedziała, że prace nad nowym budżetem rozpoczną się niedługo, wtedy tą sprawę można poruszyć, czy znajdą się środki zależy od przewidywanych dochodów. Pan Drogowski stwierdził, że tematu budowy mieszkań socjalnych na pewno nie można odpuścić, wszystkie wnioski do budżetu będą omówione na posiedzeniu Komisji. Pani Miczko nawiązała do nie załatwionej sprawy budowy przejścia przez teren szkoły w kierunku miasta dla mieszkańców domków jednorodzinnych za Zespołem Szkół Nr 1. Pan Drogowski powiedział, że zapyta o tą sprawę Burmistrza. Pan Grochowski poruszył sprawę progów finansowych przy ubieganiu się o gminne lokale mieszkalne, jego zdaniem powinny one zostać zmienione, podniesione. Także powinno się zmienić zasady uwzględniania zaświadczeń o zarobkach, bo np. wyjeżdżający na pracę sezonowe wprawdzie przez 3 miesiące zarobią określoną kwotę, ale musi ona często starczyć na utrzymanie rodziny na cały rok, tymczasem przy ubieganiu się o mieszkanie zostaną przekroczone progi zarobkowe. Pan Drogowski powiedział, że Rada Miejska chyba nie ma na to wpływu, progi kwotowe są ustalane odgórnie, natomiast rzeczywiście dochody osób wyjeżdżających za granicę można by jakoś proporcjonalnie podzielić. Poprosił Panią Skarbnik, aby zainteresowała się tym tematem.
Komisja przyjęła realizację budżetu za I półrocze i wieloletniej prognozy finansowej jednogłośnie.
Ad.4. Komisja Budżetu i Handlu wypracowała opinię w sprawie wykonania budżetu Gminy na I półrocze na 2013., kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz przebiegu wykonania planów finansowych jednostek, dla których Gmina Sępólno Krajeńskie jest organem założycielskim.
Komisja wypracowaną opinię przedstawi podczas Sesji Rady Miejskiej.
Ad.5. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian budżetu Gminy na 2013r. Poinformowała, że są to przede wszystkim zmiany są związane z bieżącą realizacją wydatków.
Wobec braku pytań, Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały.
Ad.6. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła Komisji informację w zakresie realizacji ilości i sum wpływów z wydanych zezwoleń alkoholowych za I półrocze 2013r.
Powiedziała, że Gmina ma 48 punktów sprzedaży, które handlują alkoholem powyżej 4,5% . W 2013 roku zostały zlikwidowane i nie odtworzone punkty sprzedaży, które prowadziły do tej pory sprzedaż napojów alkoholowych. Plan dochodów za opłatę wynosił 270 000 zł. Wysokość opłat w dwóch ratach wyniosła 201 689,70 zł. Wpłaty za jednorazowe zezwolenia wyniosły 306,25 zł. Trzecia rata wynosi 82 129,25 zł jest to rata jeśli wszyscy zarejestrowani nie zrezygnują z posiadanych zezwoleń alkoholowych. Jeśli zrezygnują kwota będzie niższa.
Przy jednym głosie wstrzymującym komisja przyjęła do wiadomości przedstawioną informację.
Ad.7. Pan Drogowski nawiązał do poruszonej sprawy na ostatniej Komisji Gospodarki Komunalnej, dotyczącej utwardzenia polbrukiem podwórza przy Placu Wolności 19. Na jej utwardzenie przy zejściu na molo 1500 zł przeznaczyła już tamtejsza wspólnota mieszkaniowa, 1500 zł zarząd osiedla nr 1, reszta zostaje w rękach Gminy. Pan Grochowski zapytał o sprawę dotyczącą własności gruntów. Pan Drogowski w odpowiedzi przyznał, że gmina jest właścicielem gruntów, które są w zarządzie wspólnot mieszkaniowych i wyjaśnił, że złożył wniosek, żeby uregulować sprawę własności gruntów przyległych do budynków wspólnot mieszkaniowych, bo kiedyś budynki były sprzedawane po obrysie. Pan Drogowski powiedział, że sugerował, że Gmina dołożyła do inwestycji 5-6 tysięcy zł. Pan Grochowski jest przeciwny, żeby Gmina robiła porządek na podwórku, które jest faktycznie użytkowane przez wspólnotę, bo np. był tam znak zakazu parkowania, a teraz na terenie gminnym stawiają samochody mieszkańcy wspólnoty. Pan Drogowski powiedział, że chodzi tu przede wszystkim o podniesienie estetyki gminnego podwórza przyległego do terenu molo. Pan Grochowski stwierdził, że zarząd osiedla powinien zwrócić uwagę na estetykę miejsca nieopodal, obok szaletu miejskiego, gdzie przechodzi wiele osób, tam właśnie istnieje potrzeba uporządkowania gminnego terenu. Pani Miczko zwróciła się Pana Gustyna, czy utwardzenie może wspomóc zarząd osiedla nr 2, bo z terenu będą przecież korzystać wszyscy mieszkańcy. Pani Miczko powiedziała, że jeśli będzie to kwota nie przekraczająca 5tys.zł. to jest za dofinansowaniem. Pan Gustyn powiedział, że jeśli dojdzie do utwardzenia to powinno się zobowiązać wspólnotę do utrzymania w porządku tego miejsca, na którym przewiduje się także trawnik. Pan Herder powiedział, że jeśli chcemy stawiać na turystykę, to trzeba uporządkować ten teren. Pan Grochowski powiedział, że jeśli już, to jak ktoś daje 3tys.zł. to Gmina niech dołoży też 3tys. Pan Drogowski podkreślił, że teren jest gminny i w centrum miasta to dlatego jest za dofinansowaniem, środki można poszukać w ramach bieżącej działalności w ramach budżetu Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa. Pani Skarbnik powiedziała, że należy zrobić oszacowanie kosztów, chociaż taką kwotę na pewno można wygospodarować, bo nie jest przecież bardzo wysoka. Pan Grochowski stwierdził, że planowana kwota to ułożenie polbruku, na pewno jednak dojdą takie koszty jak zniwelowania spadków, prawidłowe odwodnienie terenu. Jest zdziwiony że teren nie został objęty dokumentacją projektową na nawierzchnię przyległą do mola, wtedy twierdzono bowiem, że to nie jest nasz teren, dlatego jest przeciwny dofinansowaniu, niech środki przy następnym wygospodaruje zarząd osiedla. Pan Rohde stwierdził, że na Komisji Gospodarki Komunalnej padła kwota 8tys.zł., uważa, że 5tys.zł. można wygospodarować. Pani Miczko zaproponowała, żeby sprawę wniosku zarządu osiedla przedstawić do przedyskutowania wszystkim mieszkańcom osiedla na zebraniu ogólnym w dniu 16 września.
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za propozycją przedstawioną przez Panią Miczko.
Ad.8. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych w granicach obszaru Gminy Sępólno Krajeńskie. Wyjaśnił, że w deklaracji zostało zakwestionowane przez biuro prawne Wojewody umieszczenie zapisu o odpowiedzialności karnej w przypadku jej nie złożenia.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.9. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pani Skarbnik nawiązała do wniosku z poprzedniej Komisji, dotyczącego Jeziora Piaszczynek. Powiedziała, że przekazała radnemu ksero uchwały o przekazaniu Jeziora. Pan Herder stwierdził, że w uchwale jest zapis o bezpłatnym przekazaniu jeziora kołu łowieckiemu na okres 10 lat. Pani Skarbnik wyjaśniła, że na podstawie tej uchwały zawarto umowę z PZW Bydgoszcz, ten związek płaci, na podstawie wystawionej faktury, około 600 zł. rocznie za korzystanie z jeziora. Pan Herder zapytał, to kto płaci podatek od jeziora. Pani Skarbnik powiedziała, że sprawdzi kto uiszcza podatek. Pan Gustyn powiedział, że z jeziora mogą korzystać wędkarze, którzy mają wykupioną kartę wędkarską.
- Pan Grochowski nawiązał do wniosku Komisji Oświaty, Kultury Zdrowia i Sportu dotyczył znalezienia środków na rozbudowy klatki schodowej i łącznika w Przedszkolu Nr 1. Wniosek nie mógł być realizowany bo wtedy obiekt nie był własnością Gminy, teraz już jest i Pani Dyrektor Przedszkola razem z Panem Tymeckim prosili aby Komisja Budżetu i Handlu zabezpieczyła środki w ramach budżetu przedszkola na ten cel, żeby ta kwota się znalazła, są tam zalecenia straży i sanepidu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że rozbudowa ma być w projekcie budżetu i ma być złożony wniosek o dofinansowanie z PFRON-u, kosztorys na inwestycję jest dość wysoki, około 350-400tys.zł., należałoby ten kosztorys zweryfikować. Z PFRON-u można uzyskać dofinansowanie 50% kosztów inwestycji.
- Pan Drogowski poinformował Pani Skarbnik i członków Komisji, że na Komisji Gospodarki Komunalnej stwierdzono, iż całości środków finansowych na utworzenie schroniska nie ma, są one zbyt wysokie, można jednak przeznaczyć na ten cel środki jakie wpływają z opłat od posiadania psów oraz można dać w formie umowy w użytkowanie Fundacji działkę pod prowadzenie tego schroniska, aby Fundacja mogła zacząć działać. Pani Skarbnik zaznaczyła, że środki z opłat to około 30tys.zł., Fundacja jest stowarzyszeniem Gmina będzie się z nią mogła rozliczać tylko i wyłącznie w formie dotacji. Pan Dera powiedział, że istotna sprawą jest czy dajemy Fundacji zielone światło na prowadzenie schroniska, czy przytuliska. Komisja stwierdziła, że powinna być obecnie forma przytuliska, zaakceptowała także niejednogłośnie (3 osoby „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się) wyznaczenie terenu i dofinansowanie w kwocie równej tej, jaka jest pozyskiwana z opłat od posiadania psów. Komisja stwierdziła, że w tej sprawie należy sporządzić szczegółową umowę pisemną (np. możliwość wypowiedzenia w przypadku nie wywiązywania się ze swoich obowiązków przez Fundację). Pan Dera nadmienił, że także Burmistrz wyraża zgodę na przeznaczenie działki na ten cel, kolejne inicjatywy powinny wyjść ze strony Fundacji.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 – Stanisław Gustyn;
5. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat;
6. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
- Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
- Zatwierdzenie
protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji;
- Realizacja budżetu Gminy za I półrocze 2013r. oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej;
- Opinia w sprawie
wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2013r.;
- Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na 2013r.;
- Realizacja ilości i
sumy wpływów z wydanych zezwoleń alkoholowych;
- Opinia w sprawie możliwości wygospodarowania środków na utwardzenie nawierzchni podwórza posesji przy Placu Wolności 19;
- Opinia w sprawie
projektu uchwały zmieniającą uchwałę dot. wzoru deklaracji o wysokości
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca
składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych w
granicach obszaru Gminy Sępólno Krajeńskie;
- Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu sierpniu br.
Ad.3. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji sprawozdanie z budżetu Gminy za I półrocze 2013r. oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zaczęła od omówienia wykonanego planu po stronie dochodów jak i wydatków. Dochody zostały wykonane w 53,50% natomiast wydatki w 48,96%, są one realizowane prawidłowo. Wyższe wykonanie dochodów nad wydatkami powoduje, że wynik finansowy na I półrocze zakończył się nadwyżką w wysokości 2.072.960,57 zł. Zobowiązania jakie widnieją w sprawozdaniu to zobowiązania niewymagalne, wynikające z bieżącej realizacji wydatków. Zostały one w zasadzie już uregulowane. Jedyne co budzi wątpliwość po stronie dochodów, to udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, jest tam około 40% wykonania, być może jednak ich przekazywanie wzrośnie w ciągu roku. Omawiając wydatki, skupiła się na wydatkach majątkowych. Podkreśliła, że większość wydatków majątkowych jest realizowana w okresie letnim, dlatego też pierwsze płatności rozpoczynają się zwykle w miesiącu lipcu np. dotyczy to budowy ulicy Krasickiego. Podobnie droga Wilkowo – Wałdówko, została podpisana umowa o dofinansowanie, jest ogłoszony przetarg a inwestycja rozpocznie się prawdopodobnie w październiku. Przy dotacji Gminy prowadzono budowę drogi powiatowej w kierunku Lipki, rozliczenie nastąpi po całkowitym zakończeniu inwestycji. Omówiła pozostałe, ważniejsze wydatki majątkowe. Została zapłacona rata za wykup nieruchomości przy ulicy Przemysłowej, zakupiono nieruchomość pod przepompownię w Trzcianach, zakupiono teren pod plac zabaw w Radońsku, wykup drogi Wiśniewka – Wiśniewa został zrealizowany w sierpniu. Innym dużym wydatkiem majątkowym jest zakup komputerów z dostępem do sieci dla mieszkańców gminy, który gmina realizuje w ramach projektu cyfryzacji. W I półroczu zakupione było 100 komputerów i dokonane były dwie płatności faktur o dostęp do sieci. Jeśli chodzi o budowę żłobka termin do rozliczenia się z ministerstwem jest do końca września. Większa pozycja to budowa oświetlenia ulicznego. Było zlecenie na budowę przy ulicy Konopnickiej. W I półroczu została podpisana umowa o dofinansowanie objęte PROW „Odnowa i Rozwój Wsi” na budowę placów zabaw na terenach wiejskich. Ta inwestycja będzie zrealizowana w II półroczu. Projekt kluczowy jest do zakończenia do końca września. Będzie realizowany przez trzy lata, dlatego że poza zakupem sfinansowano także dostęp do sieci. Odnośnie poziomu zadłużenia Gminy powiedziała, że zobowiązania finansowe zmniejszyły się o kwotę spłat i umorzeń z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, zobowiązania wynoszą na koniec I półrocza 9.293.941,34zł. Powoduje to relacje wskaźnikowe zadłużenia w wysokości 20,36% w stosunku do dochodów Gminy (maksymalny wskaźnik ustawowy – 60%) i wskaźnik spłat zadłużenia w wysokości 5,92% w stosunku do planu dochodów (maksymalny wskaźnik ustawowy – 15%), zobowiązania sukcesywnie spadają. Zobowiązania warunkowe (poręczenia i zobowiązania Zakładu Gospodarki Komunalnej) zmniejszyły się do kwoty 859.115,55zł. Dodała, że realizacja planów finansowych instytucji kultury również przebiega prawidłowo. Pan Herder zapytał, gdzie są ujęte wydatki zarządów osiedli, nie są ujęte w sprawozdaniu, jego zdaniem mogłyby być ujęte w oddzielnym załączniku. Pani Skarbnik na to pytanie odpowiedziała, że zarządy osiedli nie wchodzą w skład funduszu sołeckiego, dlatego też nie ma dla nich oddzielnego załącznika, załączniki jakie powinny być dołączone do sprawozdania są wymienione w zarządzeniu Burmistrza. Zadeklarowała się jednak , że przygotuje dla komisji osobną informację o samorządach osiedli. Pan Jagodziński zapytał jaka jest możliwość wyegzekwowania od dłużników zaległych podatków np. podatku rolnego. Pani Skarbnik powiedziała, że najpierw wysyłane jest upomnienie, potem wystawiany jest tytuł wykonawczy, następnie wpis na hipotekę, takie czynności Gmina może podjąć. Nie zawsze czynności są skuteczne, bo w przypadku postępowania egzekucyjnego dłużnik najpierw płaci takim instytucjom jak ZUS, Urząd Skarbowy, Skarb Państwa, Gmina jest na kolejnych miejscach. Pan Grochowski zapytał, czy dokonano pisemnych ustaleń z przedsiębiorcami w sprawie zadeklarowanych przez nich kwot współfinansowania budowy ulicy Składowej, chodzi o to, aby rzeczywiście wpłacili takie kwoty jak deklarowali ustnie. Pani Skarbnik powiedziała, że uzgodniono, że połowę kosztów inwestycji pokryje Gmina a połowę przedsiębiorcy. Pisemnych ustaleń można dokonać po sporządzeniu dokumentacji, kiedy będzie znany szczegółowy koszt. Pan Drogowski nadmienił, że tutaj sytuacja jest jasna, jeśli przedsiębiorcy zakupią materiał, to Gmina da swoją robociznę. Pan Herder zapytał, czy uregulowano już płatność za ulicę Tartaczną. Pani Skarbnik wyjaśniła, że są to należności nie wobec Gminy tylko Zakładu Transportu i Usług, jeśli ktoś jeszcze zalega to Zakładowi. Pan Drogowski nawiązał do wykonania dochodów w tym roku, na pewno duży wpływ będzie tu miała nowa opłata „śmieciowa”, ułatwieniem jest fakt, że aby nie zapomnieć o co miesięcznym płaceniu, kasa przyjmuje opłatę np. za kilka miesięcy „do przodu”. Pan Jagodziński zwrócił uwagę na podatek rolny, jego zdaniem stawka na nowy rok powinna być bardzo wyważona w związku z bardzo trudną sytuacją w rolnictwie. Pan Grochowski zwrócił uwagę, że także należałoby zwrócić uwagę na podatki od lokalnych przedsiębiorców, którzy tworzą miejsca pracy, niech odczują że o nich się myśli, a nie zwiększa się podatek systemowo o stopień inflacji. Pan Herder nawiązał do budynku pod inkubator przedsiębiorczości, były osoby zainteresowane, które chciały remontować obiekt ze środków jakie zamierzali pozyskać, teraz obiekt stoi, pewnie remont nastąpi za środki gminne, a kto inny będzie budynek użytkować. Pan Grochowski powiedział, że powinno zostać sprawdzone, czy były lub będą prowadzone rozmowy z osobą, która zamierzała pozyskać środki na remont budynku. Chodzi o to, czy ta osoba próbowała, czy spróbuje te środki zdobyć.
Pani Skarbnik po omówieniu budżetu Gminy za I półrocze na 2013r., omówiła przedsięwzięcia, które są w Wieloletniej Prognozie Finansowej. Przedsięwzięcia mają charakter inwestycyjny, wykraczający poza jeden rok budżetowy. Przedstawiła również, zawarte w WPF informacje o stanie udzielonych przez Gminę poręczeń i gwarancji oraz zasadach spłaty długu publicznego. Pan Herder po zapoznaniu się z WPF zapytał o brak w nim ujętej budowy ulicy Krasickiego. Pani Skarbnik odpowiedziała że takie budowy ulic jak Krasickiego i Sawickiej to projekty jednoroczne. Pan Herder powiedział, że w WPF nie ma także dofinansowania budowy drogi powiatowej w kierunku Lipki. Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie jest to inwestycja gminna, więc nie ma potrzeby jej ujmowania. Pan Jagodziński zapytał, czy przewiduje się w przyszłym budżecie budowę lub mieszkań socjalnych dla osób po wyrokach sądowych, bo nie może być tak że mieszkają wspólnie w skupiskach innych rodzin, gdzie są dzieci. Pani Skarbnik powiedziała, że prace nad nowym budżetem rozpoczną się niedługo, wtedy tą sprawę można poruszyć, czy znajdą się środki zależy od przewidywanych dochodów. Pan Drogowski stwierdził, że tematu budowy mieszkań socjalnych na pewno nie można odpuścić, wszystkie wnioski do budżetu będą omówione na posiedzeniu Komisji. Pani Miczko nawiązała do nie załatwionej sprawy budowy przejścia przez teren szkoły w kierunku miasta dla mieszkańców domków jednorodzinnych za Zespołem Szkół Nr 1. Pan Drogowski powiedział, że zapyta o tą sprawę Burmistrza. Pan Grochowski poruszył sprawę progów finansowych przy ubieganiu się o gminne lokale mieszkalne, jego zdaniem powinny one zostać zmienione, podniesione. Także powinno się zmienić zasady uwzględniania zaświadczeń o zarobkach, bo np. wyjeżdżający na pracę sezonowe wprawdzie przez 3 miesiące zarobią określoną kwotę, ale musi ona często starczyć na utrzymanie rodziny na cały rok, tymczasem przy ubieganiu się o mieszkanie zostaną przekroczone progi zarobkowe. Pan Drogowski powiedział, że Rada Miejska chyba nie ma na to wpływu, progi kwotowe są ustalane odgórnie, natomiast rzeczywiście dochody osób wyjeżdżających za granicę można by jakoś proporcjonalnie podzielić. Poprosił Panią Skarbnik, aby zainteresowała się tym tematem.
Komisja przyjęła realizację budżetu za I półrocze i wieloletniej prognozy finansowej jednogłośnie.
Ad.4. Komisja Budżetu i Handlu wypracowała opinię w sprawie wykonania budżetu Gminy na I półrocze na 2013., kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz przebiegu wykonania planów finansowych jednostek, dla których Gmina Sępólno Krajeńskie jest organem założycielskim.
Komisja wypracowaną opinię przedstawi podczas Sesji Rady Miejskiej.
Ad.5. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian budżetu Gminy na 2013r. Poinformowała, że są to przede wszystkim zmiany są związane z bieżącą realizacją wydatków.
Wobec braku pytań, Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt przedstawionej uchwały.
Ad.6. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła Komisji informację w zakresie realizacji ilości i sum wpływów z wydanych zezwoleń alkoholowych za I półrocze 2013r.
Powiedziała, że Gmina ma 48 punktów sprzedaży, które handlują alkoholem powyżej 4,5% . W 2013 roku zostały zlikwidowane i nie odtworzone punkty sprzedaży, które prowadziły do tej pory sprzedaż napojów alkoholowych. Plan dochodów za opłatę wynosił 270 000 zł. Wysokość opłat w dwóch ratach wyniosła 201 689,70 zł. Wpłaty za jednorazowe zezwolenia wyniosły 306,25 zł. Trzecia rata wynosi 82 129,25 zł jest to rata jeśli wszyscy zarejestrowani nie zrezygnują z posiadanych zezwoleń alkoholowych. Jeśli zrezygnują kwota będzie niższa.
Przy jednym głosie wstrzymującym komisja przyjęła do wiadomości przedstawioną informację.
Ad.7. Pan Drogowski nawiązał do poruszonej sprawy na ostatniej Komisji Gospodarki Komunalnej, dotyczącej utwardzenia polbrukiem podwórza przy Placu Wolności 19. Na jej utwardzenie przy zejściu na molo 1500 zł przeznaczyła już tamtejsza wspólnota mieszkaniowa, 1500 zł zarząd osiedla nr 1, reszta zostaje w rękach Gminy. Pan Grochowski zapytał o sprawę dotyczącą własności gruntów. Pan Drogowski w odpowiedzi przyznał, że gmina jest właścicielem gruntów, które są w zarządzie wspólnot mieszkaniowych i wyjaśnił, że złożył wniosek, żeby uregulować sprawę własności gruntów przyległych do budynków wspólnot mieszkaniowych, bo kiedyś budynki były sprzedawane po obrysie. Pan Drogowski powiedział, że sugerował, że Gmina dołożyła do inwestycji 5-6 tysięcy zł. Pan Grochowski jest przeciwny, żeby Gmina robiła porządek na podwórku, które jest faktycznie użytkowane przez wspólnotę, bo np. był tam znak zakazu parkowania, a teraz na terenie gminnym stawiają samochody mieszkańcy wspólnoty. Pan Drogowski powiedział, że chodzi tu przede wszystkim o podniesienie estetyki gminnego podwórza przyległego do terenu molo. Pan Grochowski stwierdził, że zarząd osiedla powinien zwrócić uwagę na estetykę miejsca nieopodal, obok szaletu miejskiego, gdzie przechodzi wiele osób, tam właśnie istnieje potrzeba uporządkowania gminnego terenu. Pani Miczko zwróciła się Pana Gustyna, czy utwardzenie może wspomóc zarząd osiedla nr 2, bo z terenu będą przecież korzystać wszyscy mieszkańcy. Pani Miczko powiedziała, że jeśli będzie to kwota nie przekraczająca 5tys.zł. to jest za dofinansowaniem. Pan Gustyn powiedział, że jeśli dojdzie do utwardzenia to powinno się zobowiązać wspólnotę do utrzymania w porządku tego miejsca, na którym przewiduje się także trawnik. Pan Herder powiedział, że jeśli chcemy stawiać na turystykę, to trzeba uporządkować ten teren. Pan Grochowski powiedział, że jeśli już, to jak ktoś daje 3tys.zł. to Gmina niech dołoży też 3tys. Pan Drogowski podkreślił, że teren jest gminny i w centrum miasta to dlatego jest za dofinansowaniem, środki można poszukać w ramach bieżącej działalności w ramach budżetu Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa. Pani Skarbnik powiedziała, że należy zrobić oszacowanie kosztów, chociaż taką kwotę na pewno można wygospodarować, bo nie jest przecież bardzo wysoka. Pan Grochowski stwierdził, że planowana kwota to ułożenie polbruku, na pewno jednak dojdą takie koszty jak zniwelowania spadków, prawidłowe odwodnienie terenu. Jest zdziwiony że teren nie został objęty dokumentacją projektową na nawierzchnię przyległą do mola, wtedy twierdzono bowiem, że to nie jest nasz teren, dlatego jest przeciwny dofinansowaniu, niech środki przy następnym wygospodaruje zarząd osiedla. Pan Rohde stwierdził, że na Komisji Gospodarki Komunalnej padła kwota 8tys.zł., uważa, że 5tys.zł. można wygospodarować. Pani Miczko zaproponowała, żeby sprawę wniosku zarządu osiedla przedstawić do przedyskutowania wszystkim mieszkańcom osiedla na zebraniu ogólnym w dniu 16 września.
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za propozycją przedstawioną przez Panią Miczko.
Ad.8. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych w granicach obszaru Gminy Sępólno Krajeńskie. Wyjaśnił, że w deklaracji zostało zakwestionowane przez biuro prawne Wojewody umieszczenie zapisu o odpowiedzialności karnej w przypadku jej nie złożenia.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.9. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pani Skarbnik nawiązała do wniosku z poprzedniej Komisji, dotyczącego Jeziora Piaszczynek. Powiedziała, że przekazała radnemu ksero uchwały o przekazaniu Jeziora. Pan Herder stwierdził, że w uchwale jest zapis o bezpłatnym przekazaniu jeziora kołu łowieckiemu na okres 10 lat. Pani Skarbnik wyjaśniła, że na podstawie tej uchwały zawarto umowę z PZW Bydgoszcz, ten związek płaci, na podstawie wystawionej faktury, około 600 zł. rocznie za korzystanie z jeziora. Pan Herder zapytał, to kto płaci podatek od jeziora. Pani Skarbnik powiedziała, że sprawdzi kto uiszcza podatek. Pan Gustyn powiedział, że z jeziora mogą korzystać wędkarze, którzy mają wykupioną kartę wędkarską.
- Pan Grochowski nawiązał do wniosku Komisji Oświaty, Kultury Zdrowia i Sportu dotyczył znalezienia środków na rozbudowy klatki schodowej i łącznika w Przedszkolu Nr 1. Wniosek nie mógł być realizowany bo wtedy obiekt nie był własnością Gminy, teraz już jest i Pani Dyrektor Przedszkola razem z Panem Tymeckim prosili aby Komisja Budżetu i Handlu zabezpieczyła środki w ramach budżetu przedszkola na ten cel, żeby ta kwota się znalazła, są tam zalecenia straży i sanepidu. Pani Skarbnik odpowiedziała, że rozbudowa ma być w projekcie budżetu i ma być złożony wniosek o dofinansowanie z PFRON-u, kosztorys na inwestycję jest dość wysoki, około 350-400tys.zł., należałoby ten kosztorys zweryfikować. Z PFRON-u można uzyskać dofinansowanie 50% kosztów inwestycji.
- Pan Drogowski poinformował Pani Skarbnik i członków Komisji, że na Komisji Gospodarki Komunalnej stwierdzono, iż całości środków finansowych na utworzenie schroniska nie ma, są one zbyt wysokie, można jednak przeznaczyć na ten cel środki jakie wpływają z opłat od posiadania psów oraz można dać w formie umowy w użytkowanie Fundacji działkę pod prowadzenie tego schroniska, aby Fundacja mogła zacząć działać. Pani Skarbnik zaznaczyła, że środki z opłat to około 30tys.zł., Fundacja jest stowarzyszeniem Gmina będzie się z nią mogła rozliczać tylko i wyłącznie w formie dotacji. Pan Dera powiedział, że istotna sprawą jest czy dajemy Fundacji zielone światło na prowadzenie schroniska, czy przytuliska. Komisja stwierdziła, że powinna być obecnie forma przytuliska, zaakceptowała także niejednogłośnie (3 osoby „za” przy 2 głosach „wstrzymujących się) wyznaczenie terenu i dofinansowanie w kwocie równej tej, jaka jest pozyskiwana z opłat od posiadania psów. Komisja stwierdziła, że w tej sprawie należy sporządzić szczegółową umowę pisemną (np. możliwość wypowiedzenia w przypadku nie wywiązywania się ze swoich obowiązków przez Fundację). Pan Dera nadmienił, że także Burmistrz wyraża zgodę na przeznaczenie działki na ten cel, kolejne inicjatywy powinny wyjść ze strony Fundacji.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (12 sierpnia 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 września 2013, 15:25:14)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 843