Protokół Nr 11/2011 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 27 września 2011r.



Protokół Nr 11/2011
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 27 września 2011r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej – Dariusz Krakowiak
2. Redaktor „Wiadomości Krajeńskich” – Robert Lida
3. Przedstawiciel Kujawsko – Pomorskiej Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński
4. Przedstawiciel Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda      
 
 
   Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
    
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Informacja w zakresie propozycji zmian w systemie wywozu nieczystości płynnych  terenów    
   wiejskich;
4. Ponowienie głosowania w sprawie możliwości utworzenia straży miejskiej;
5. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 10 września br.  
 
Ad.3.  Pan Krakowiak przedstawił informację w zakresie zmiany systemu wywozu nieczystości z terenów wiejskich. Na wstępie przedstawił zestawienie przychodów i kosztów związanych z wywozem nieczystości płynnych wozami asenizacyjnymi za I półrocze 2011r. (pisemna informacja w tym zakresie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).   
Pan Krakowiak powiedział, że spółka ma duży problem w kontynuowaniu wywozu nieczystości płynnych z terenów wiejskich. Obecny system jest bardzo kosztowny dla spółki, wywozy z terenów wiejskich są drogie, wynegocjowana stawka wywozu terenów wiejskich plus oczyszczenie to netto 11,68 zł. Z terenów wiejskich jest pobierana opłata ryczałtowa, 5,75zł. za metr pobranych ścieków. Na dzisiaj spółka musi dołożyć około 100tys.zł. na wywóz ścieków, dalej spółka w takiej formie nie może prowadzić takiego systemu, w przyszłym roku spółka wpłaci do gminy prawie 1mln.zl. podatku, nie jest więc w stanie dołożyć do kosztów prowadzonej działalności. Powiedział, że na chwile obecną spółka nie poradzi sobie z wywozem bez pomocy gminy.
Pan Jagodziński powiedział, że już uprzednio sugerował możliwość spięcia kolektora przy starej mleczarni, co umożliwiłoby włączenia Wałdowa, Wilkowa, Włościborza, co obniżyłoby wywóz nieczystości płynnych. Obecne obciążenia dla społeczeństwa są zbyt duże, należy znaleźć jakieś rozwiązanie. Pan Horyd zaznaczył, że za duże obciążenia spadają teraz na tereny wiejskie, może się to skończyć odprowadzaniem ścieków do środowiska. Pan Krakowiak stwierdził, że bez pomocy gminy obecny system wywozu się nie utrzyma, nie chce wygenerować 200tys.dodatowych kosztów, to gmina ma instrumenty prawne aby dotować nie spółkę lecz mieszkańców. Nadmienił, że aby spółka nie poniosła dodatkowych kosztów to ryczałt wywozu z terenów wiejskich powinien wynosić około 8zł. Pan Stróżyński powiedział, że zawsze mówiono o nie różnicowaniu terenów miejskich i wiejskich, nie powinno być tak że teraz teren wiejski będzie ponosił większe koszty. Pan Krakowiak podkreślił, że jest za utrzymaniem systemu wywozu, ale nie kosztem spółki. Pan Szpojda zauważył, że mieszkańcy wsi nie wytrzymają podwyżek, zaczną się różnicowania pomiędzy wsią i miastem. Pan Krakowiak powiedział, ż jeśli gmina nie pomoże pokryć kosztów wywozu nieczystości płynnych z terenów wiejskich, to ZGK wypowie dotychczasowe umowy z miesiącem październikiem. Jeżeli będzie podjęta decyzja przez gminę w sprawie dotowania, to można cofnąć wypowiedzenia. Pan Horyd zaproponował, aby sprawę możliwości ewentualnego dotowania wywozu nieczystości przeanalizować jeszcze na jednym spotkaniu w obecności wszystkich radnych.                                   
 
Komisja, po dyskusji, opowiedziała się jednogłośnie za utrzymaniem dotychczasowego systemu wywozu nieczystości z terenów wiejskich.
 
 
Ad.4. Pan Dolny powrócił do tematu możliwości stworzenia straży miejskiej. Jego zdaniem straż utraciła część swoich kompetencji, raczej należałoby wzmocnić działanie policji. Poza tym ważna jest opinia społeczeństwa, które nie opowiada się za utworzeniem straży.
Pan Horyd stwierdził, że rzeczywiście utworzenie straży powinno być skonsultowane uprzednio ze społecznością, obecnie jest przeciwny utworzeniu straży. Pan Grzeca i Pani Wańke nie opowiedzieli się za możliwością ponownego głosowania podczas posiedzenia Komisji. Pan Jagodziński powiedział, że na chwile obecna jest przeciwny utworzeniu straży miejskiej.
 
Po dyskusji Komisja postanowiła, że każdy z jej członków będzie głosował za lub przeciw utworzeniu straży miejskiej podczas dzisiejszej Sesji Rady Miejskiej.         
 
Ad.5. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dolny przypomniał temat pobrania dodatkowych opłat od mieszkańców Sikorza za doprowadzenie wodociągów do posesji. Jego zdaniem, skoro projekt był unijny, to dlaczego ZGK pobrało dodatkowe opłaty za przyłączenie do sieci. Pan Krakowiak powiedział, że nie do końca zna szczegóły inwestycji, ZGK wykonywało zlecenie, inwestycja w Sikorzu była wykonywana w dwóch etapach, część ze środków gminnych, część ze środków unijnych. W związku z wątpliwościami Pan Dolny powiedział, że zwróci się o kolejne wyjaśnienie sprawy do Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu UM.        
 
  Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                         Przewodniczący Komisji
                                                                                                                                Antoni Dolny
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (27 września 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (15 listopada 2011, 14:19:12)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1010