Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 4/11 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu RM z dnia 14 lutego 2011r.
Protokół Nr 4/2011
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 14 lutego 2011r.
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 14 lutego 2011r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Skarbnik Gminy – Urszula Lange
3. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki
4. Księgowa Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Renata Noga
5. Inspektor Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu – Krzysztof Kabaciński
6. Dyrektor Warsztatów Terapii Zajęciowej – Wiesława Stafiej.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie na 2011r.
4. Opinia w sprawie wniosku Komendy Powiatowej Policji o dofinansowanie działalności.
5. Informacja w zakresie rozdysponowania środków finansowych w oświacie.
6. Zapoznanie się z propozycjami stawek opłat za doprowadzenie wody i odprowadzanie ścieków.
7. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. ustalenia wysokości stawki opłaty adiacenckiej.
8. Informacja w sprawie działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej.
9. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie z tym, że pkt 7 posiedzenia przeniesiono zamiennie w miejsce punktu 3, celem usprawnienia przebiegu obrad.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 17 stycznia 2011r.
Ad.3. Pan Kabaciński zapoznał Komisję z projektem uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia wysokości stawki procentowej opłaty adiacenckiej. Nadmienił, że Komisja Gospodarki Komunalnej zaproponowała stawkę procentową w wysokości 25%.
Pani Lange wyjaśniła, że opłata adiacencka może być ustalona w wartości maksymalnie 30% od różnicy wzrostu wartości nieruchomości związanej tylko i wyłącznie z jej podziałem. Nadmieniła, że oddzielną opłatą jest tzw. opłata planistyczna, wynikająca z przepisów odrębnych. Pan Grochowski stwierdził, że podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej nie uwzględniono wszelkich wyjaśnień, wobec czego Komisja zaopiniowała taką a nie inną propozycję . Pan Herder oraz Pan Jagodziński zasugerowali, aby rozważyć możliwość naliczania wysokości opłaty w zależności od przypadków indywidualnych.
Komisja ostatecznie stwierdziła jednogłośnie, aby ponownie doprowadzić do przeanalizowania propozycji wysokości opłaty adiacenckiej tj. skonsultować możliwość rozgraniczenia stawek wg indywidualnych uwarunkowań (w konsultacji z radca prawnym), a następnie ponownie skierować sprawę do zaopiniowania przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej.
Ad.4. Komisja zapoznała się z pismem Komendy Powiatowej Policji w sprawie możliwości dofinansowania przez Gminę działalności tej instytucji w kwocie 27tys.zł.
Pani Lange wyjaśniła, że Komenda Powiatowa Policji zwraca się corocznie o dofinansowanie działania zwiększonej, ponadnormatywnej ilości patroli na terenie miasta.
Komisja ustaliła, że rozpatrzenie wniosku powinno nastąpić uprzednio podczas Komisji Gospodarki Komunalnej, z udziałem Komendanta Powiatowego Policji. Sprawa następnie powinna zostać ponownie omówiona podczas posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu.
Ad.5. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej Pan Tymecki przedstawił rozdysponowanie środków finansowych w oświacie.
Poinformował, że od 11 lat funkcjonuje system zakładający istnienie budżetów dla poszczególnych szkół. Taka standaryzacja pozwala na stwierdzenie określenia wydatków przez poszczególne szkoły. Intencją było, żeby subwencja oświatowa starczyła na działalność poszczególnych szkół, jednak stosuje się zasadę pomocniczości. Są bowiem szkoły, które bądź obiektywnie lub subiektywnie nie mogą sobie poradzić finansowo.
Pan Tymecki przedstawił następnie Komisji informacje w sprawach:
a) wysokości subwencji wstępnej i projektów budżetów placówek oświatowych na 2011r.
b) szacowanej wysokości subwencji ostatecznej i budżetów placówek oświatowych na 2011r.
c) projektowanej kwoty subwencji ogólnej dla gmin na 2011r.
d) podziału ostatecznej kwoty subwencji ogólnej dla gmin na 2011r.
e) propozycji ograniczenia wydatków budżetowych w roku 2011r. z przeznaczeniem na remonty, zakupy, inwestycje w szkołach.
(informacje w w/w sprawach stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
Ad.6. Komisja zapoznała się z opracowaniem przygotowanym przez Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej w sprawie wysokości stawek za doprowadzenie wody i odprowadzanie ścieków na 2011r.
Pan Drogowski stwierdził, że w opracowaniu nie powinna być ujęta opłata za przyłączenie do sieci wodociągowej. Jego zdaniem spółka pobiera taką opłatę niezgodnie z prawem, opłata taka nie powinna funkcjonować, jest naruszeniem praw konstytucyjnych. Opłata taka, zgodnie z orzecznictwem sądu, powinna występować jedynie w formie umowy cywilno – prawnej.
Komisja przyjęła do wiadomości materiały przygotowane przez Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej.
Ad.7. Skarbnik Gminy Pani Lange przedstawiła projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie na 2011r.
Na pytanie radnego Herdera (dot. kwoty 43tys.zł. – koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego) poinformowała, że wspomniane koszty obciążają Gminę, prawdopodobnie jednak zostaną odzyskane poprzez wszczęte już odpowiednie postępowania (sprawa dotyczy postępowania prowadzonego w ZDL „Bonus Plus”).
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały. Komisja niemniej jednak stwierdziła, że na bieżąco będzie monitorować przede wszystkim sprawy związane z odzyskaniem przez Gminę kwot związanych z prowadzeniem postępowania w zakresie zabezpieczenia opieki zdrowotnej.
Ad.8. Pani Wiesława Stafiej przedstawiła Komisji działalność Warsztatów Terapii Zajęciowej. Poinformowała, że Warsztaty działające Przy Stowarzyszeniu „Dorośli Dzieciom” działają od 2003r. w dwóch obiektach – przy Placu Wolności 2 i Kościuszki 3a.
W warsztatach znajduje się sześć pracowni, w których umiejętności zdobywają osoby niepełnosprawne. Finansowanie uczestników następuje w 90%-ach z PFRON, 10% dokłada Starostwo Powiatowe. Nadmieniła, że rehabilitacja osób niepełnosprawnych jest skuteczna, w kilku przypadkach uczestnicy Warsztatów pozyskali pracę. Problemem jest natomiast brak bazy do prowadzenia zajęć. Dwa wykorzystywane budynki są znacznie od siebie oddalone, tymczasem w zamierzeniach jest utworzenie tzw. spółdzielni społecznych. Na swoje zamierzenia stowarzyszenie może pozyskiwać środki, ale musi posiadać własną bazę, jeden duży budynek. Obecnie istnieje możliwość zakupu budynku w dobrym stanie technicznym od TP SA, który byłby idealna siedzibą pod prowadzenie Warsztatów. Zakup musiałby nastąpić przez Gminę, natomiast stowarzyszenie zobowiązałoby się do utrzymywania budynku. Pani Stafiej powiedziała, że skierowano pismo do TP SA w sprawie warunków możliwości procedury pozyskania budynku. Dodała, że za dwa lata kończą się umowy najmu na obecnie wykorzystywane budynki.
Komisja przyjęła informację do wiadomości, stwierdzając zasadność działań prowadzonych przez Warsztaty Terapii Zajęciowej. Komisja do rozważenia zaproponowała możliwość wykorzystania przez Warsztaty budynku po byłej weterynarii.
W związku z brakiem wolnych wniosków Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (14 lutego 2011)
Opublikował: Anna Sobieszczyk (31 marca 2011, 10:07:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 958