Protokół Nr 13/2011 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 8 listopada 2011r.


Protokół Nr 13/2011
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 8 listopada 2011r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przedstawiciel Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda
2. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Piotr Wenda
4. Przedstawiciel Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Stanisław Rakowski   
5. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald
6. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera
 
 
   Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń;
3. Omówienie działalności organizacji rolniczych;
4. Zaopiniowanie propozycji stawek podatków i opłat lokalnych na 2012r.;
5. Sprawy bieżące i wolne wnioski. 
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich dwóch poprzednich posiedzeń.
 
 
Ad.3. Pan Stróżyński przestawił informacje z działalności Izb Rolniczych. Powiedział m.in., że w tym roku nastąpiło ukonstytuowanie nowych władz Izby. Istnieje wiele problemów do rozwiązania np. Agencja sprzedaje ziemie, jednak rolnicy mają problemy z jej kupnem (zbyt wysoki procent – 20%) a także niechęć Agencji do pomniejszenia areału sprzedawanych działek. Powoli rozwiązują się natomiast problemy z kołami łowieckimi, wspólne spotkania spowodowały, że rolnicy zaczynają terminowo składać wnioski o odszkodowania.            
 
 
Ad.4. Pani Skarbnik poinformowała, że propozycje wzrostu opłat i podatków rolnych zostały ustalone wzrostem o wskaźnik 4,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym (oprócz podatku rolnego). Przedstawiła następnie konkretne, proponowane stawki poszczególnych opłat i podatków lokalnych.
Pan Jagodziński powiedział, że za działki budowlane od stodół, chlewów rolników którzy zdali gospodarstwa za emerytury i renty i poza tym od metra powierzchni mieszkalnych proponowane stawki są zbyt wysokie. Te stawki są podnoszone od kilku lat zbyt wysoko. Powinny one pozostać pozostawione na poziomie ubiegłorocznym. Chodzi o pozycję „C” – było 20gr. a ma być 21 groszy od m2. Pan Dolny zapytał o zdanie przedstawicieli związków i organizacji rolniczych oraz izb rolniczych, którzy przychylili się w tym przypadku do podwyższenia podatku o jeden grosz. Pani Buchwald podkreśliła, że stawki powinny być podnoszone systemowo, w innym przypadku każdy inny, odmiennie ustalony wzrost poszczególnych może wzbudzić kontrowersje.
Komisja przystąpiła do głosowania stawek opłat i podatków lokalnych (oprócz podatku rolnego). Komisja opowiedziała się za wzrostem stawek i podatków lokalnych o wskaźnik 4,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym (2 głosy „za”, 2 „wstrzymujące się” , 1 „przeciw”).  
 
Komisja przystąpiła następnie do dyskusji nad propozycja wysokości podatku rolnego. Pani Skarbnik poinformowała, że proponowana stawka Burmistrza to 55zł., stanowi ona 70% stawki ceny skupu żyta wskazanej przez Główny Urząd Statystyczny. Komisja Budżetu i Handlu zaproponowała natomiast stawkę w wysokości 53zł.
Pan Jagodziński zauważył, że zasadnym byłoby ustalić stawkę opartą na wskaźnikach z ostatnich trzech lat, byłoby to około 49zł. Pan Grzeca opowiedział się za stawką maksymalnie 50zł., podobnie Pan Horyd. Pani Skarbnik również zauważyła, że należy przyjąć jakąś zasadę, która będzie obowiązywać przez dłuższy okres czasu i nie spowoduje wahań w dochodach budżetu Gminy.
Komisja przystąpiła do głosowania nad zaopiniowaniem stawki podatku rolnego, ustalono stawkę na poziomie 50zł. (4 głosy „za” przy 1 „wstrzymującym się”), przy zachowaniu zasady utrzymania stawki będącej średnią ceną skupu żyta z trzech ostatnich lat. Za taką stawką opowiedzieli się również przedstawiciele związków kółek i organizacji rolniczych oraz izb rolniczych.                             
 
Pani Buchwald zasygnalizowała Komisji, że Gmina zgodnie z wymogiem ustawowym jest zobowiązana do pobierania kar od rolników, którzy nie dokonali ubezpieczeń upraw rolnych. Pan Rakowski nadmienił, że istnieje również prawdopodobieństwo możliwości pobierania przez Gminę kar również w przypadku braku ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej rolników.      
 
 
Ad.5. W sprawach bieżących:
- Pan Grzeca zasygnalizował problem budowy chodników na terenach wiejskich przy drogach powiatowych, np. w Iłowie nie są prowadzone żadne prace i może wygasnąć dokumentacja inwestycyjna.
- Pan Szpojda zapytał o wykorzystanie tłucznia. Pan Dolny wyjaśnił, że rozdysponowanie tłucznia następuje na wniosek sołtysa, on decyduje kiedy i jaki materiał powinien być dostarczony.
- Pan Grzeca zaproponował, aby zastanowić się nad wykorzystaniem na utwardzenie dróg płyt „jumbo”.    
- Pan Dolny zasygnalizował, że rolnicy korzystający z drogi w Teklanowie (od szosy do Pana ………) dofinansowaliby odprowadzenie wody np. poprzez ułożenia węża drenarskiego. Pan Dera powiedział, że były w tej sprawie pewne ustalenia w sołectwie, teraz dopiero słyszy że nic nie zrobiono. Ze swojej strony dodał, że chętnie pomógłby w renowacji dróg, niestety nie posiada w swoim dziale środków na ten cel.  
- Pan Szpojda zwrócił się do Komisji, aby przy kolejnym podziale tłucznia wesprzeć dodatkowymi transportami te sołectwa, które kupują tłuczeń również z własnych środków.
- Pan Wenda, nawiązując do utwardzania nawierzchni stwierdził, że należy wypracować kompleksowy system budowy dróg np. w oparciu o pozyskiwanie na ten cel środków zewnętrznych, tymczasowe utwardzanie tłuczniem nie jest bowiem żadnym rozwiązaniem.
- Pan Dera na pytanie Pana Stróżyńskiego poinformował, że odśnieżanie w sezonie zimowym będzie się odbywać na dotychczasowych zasadach, do współpracy będą zatrudnione te same podmioty.                        
 
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie. 
 
 
 
 
                                                                        Przewodniczący Komisji
                                                                                 Antoni Dolny
 
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (8 listopada 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 lutego 2012, 13:01:35)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1241