Protokół Nr 1/06

Protokół Nr 1/06
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 27 listopada 2006r.

W posiedzeniu udział wzieli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
2. Skarbnik Gminy Urszula Lange
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej Henryk Lemański
4. Inspektor Samodzielnego Stanowiska ds. Rolnictwa, Leśnictwa i Zadrzewień Jarosław Dera

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Henryk Dziarnowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:

1. Uroczyste otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Opinia Komisji w sprawie projektów uchwał Rady Miejskiej dotyczących:
a) podatku rolnego
b) podatku leśnego
c) podatku od nieruchomości
d) podatku od środków transportowych
e) zwolnień podatkowych na 2007r
3. Informacja z bieżącej działalności Izby Rolniczej.
4. Wolne wnioski i zakończenie.

W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.


Ad.1. Przewodniczący Komisji Pan Henryk Dziarnowski rozpoczął uroczyście posiedzenie Komisji w nowej kadencji Rady Miejskiej. Dotyczyło to w szczególności nowego członka Komisji, radną Panią Danutę Wańke.

Ad.2. Komisja przystąpiła do analizy projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach podatkowych.
Wyjaśnień udzielał Burmistrz Pan Waldemar Stupałkowski oraz Skarbnik Gminy Pani Urszula Lange.

a) Pani Skarbnik poinformowała, iż Główny Urząd Statystyczny przyjął w tym roku jako podstawę do naliczania ceny skupu żyta kwotę w wysokości 35,52zł. Propozycją Burmistrza jest natomiast naliczanie podatku rolnego od kwoty 28,41zł, która stanowi wartość ubiegłorocznej podstawy kwotowej, podwyższonej o wskaźnik inflacji (1,9%).

Komisja przystąpiła do dyskusji.
Pan Jagodziński wyraził zdanie, iż podatek powinien być naliczany od podstawy ubiegłorocznej tj. od kwoty 27,80zł. Za takim rozwiązaniem przemawia fakt, iż ubiegły rok był dla rolników szczególnie dotkliwy, zapanowała bowiem klęska suszy.
Pani Skarbnik zaznaczyła, iż tegoroczna propozycja jest bardzo korzystna w porównaniu ze stawką ogłoszona przez GUS, ponadto rolnicy z tytułu klęski suszy otrzymali stosowne odszkodowania.
Pan Gugnacki stwierdził, iż propozycja Burmistrza jest racjonalna, niewielka podwyżka jest uzasadniona, brak podniesienia stawki podatku rolnego nawet o wskaźnik inflacji może za skutkować tym, iż w roku następnym koniecznym będzie dokonanie znacznego „skoku” cenowego. Pan Jagodziński zaznaczył, iż to Rada ustala stawke podatku rolnego, nawet w roku następnym nie musi się sugerować stawką określoną przez GUS.
Do podwyżki stawki podatku rolnego o wskaźnik inflacji przychylił się Pan Dziarnowski.
Burmistrz stwierdził, iż „polityka” podatkowa Gminy jest bardzo stonowana, podniesienie stawek o wskaźnik inflacji na pewno nie powinno budzić kontrowersji wśród społeczeństwa.
Pan Lemański wyraził zdanie, iż rzeczywiście rolnicy ponieśli duże straty spowodowane suszą, z tego powodu podniesienie podatków na pewno byłoby uciążliwe, z drugiej strony jednak ceny niestety powinny być dostosowane do realiów dlatego też propozycja podniesienia stawki o wskaźnik inflacji wydaje się nie być kontrowersyjna.
Pan Horyd zaapelował, aby cała Komisja wypracowała consensus, odmienne zdania mogą spowodować „zły odbiór” w społeczeństwie jak miało to miejsce w roku ubiegłym. Ze swojej strony przychylił się do propozycji wysuniętej przez Burmistrza. Pana Horyda poparł Pan Dziarnowski, który stwierdził, iż rolnicy są przygotowani na podniesienie stawki podatku rolnego do kwoty w granicach 30zł. Przeciwnego zdania jest Pan Jagodziński, który zaaptował za pozostawieniem stawki podatku rolnego na ubiegłorocznym poziomie.

Komisja, po dyskusji przystąpiła do głosowania. Głosowano za propozycją przedstawioną przez Burmistrza tj. za ustaleniem podstawy do naliczania podatku rolnego w wysokości 28,41zł. (stawka ubiegłoroczna podwyższona o wskaźnik inflacji).
Za w/w wersją opowiedziało się czterech członków Komisji, przy jednym głosie przeciwnym.

b) Pani Skarbnik poinformowała, iż stawka podatku leśnego, zgodnie z propozycja Burmistrza wynosi w tym roku 133,70zł. (stawka ubiegłoroczna podwyższona o wskaźnik inflacji).
Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.

c) Pani Skarbnik przystąpiła do przedstawienia Komisji propozycji Burmistrza w zakresie stawek podatku od nieruchomości. Nadmieniła, iż praktycznie wszystkie stawki wzrastają o wskaźnik inflacyjny 1,9%.
Komisja postanowiła, iż będzie wnosić swoje uwagi do tych stawek, które wzbudzą ewentualne wątpliwości i tak:
- Pan Jagodziński zaproponował, aby zmienić stawkę z 0,30zł. na stawkę maksymalną tj. 0,34gr. od 1m2 powierzchni gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków symbolem Ba – tereny przemysłowe, Bi – inne tereny zabudowane, Bp – tereny zurbanizowane niezabukowane Jego zdaniem tam, gdzie jest możliwość czerpania środków do budżetu Gminy, należy to wykorzystać. Pani Lange podkreśliła, iż jest to nowa stawka, nie posiada do chwili obecnej rozeznania o skutkach finansowych jakie mogłaby przynieść ewentualna zmiana wysokości stawki. Burmistrz nadmienił, iż ewentualne zwiększenie stawki byłoby zaporą dla rozwoju przedsiębiorczości.

Komisja ostatecznie przegłosowała propozycję Burmistrza tj. stawkę 0,30zł. od 1 m2. (niejednogłośnie – 4 głosy „za” przy 1 głosie „przeciwnym”).
- Pan Jagodziński zaproponował, aby zmienić stawkę z 0,17zł. na stawkę w wysokości 0,10zł. od 1 m2 powierzchni gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako B – tereny mieszkalne, w tym na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Motywuje to faktem, iż w tym przypadku, w związku z areałem posiadanym przez pewne grupy osób (w szczególności osoby starsze) każdy grosz „wzwyż” spowoduje dla podatnika dużą dolegliwość finansową. Argumentując, podał przykład, iż w miastach wojewódzkich stawka tego podatku jest znacznie niższa.
Komisja ostatecznie przegłosowała propozycję Burmistrza tj. stawkę 0,17zł. od 1m2 (niejednogłośnie – 4 głosy „za” przy 1 głosie „przeciwnym”).
- Pan Jagodziński zaproponował, aby zmienić stawkę z 1zł. na stawkę w wysokości 0,50zł. od 1m2 powierzchni użytkowej budynków pozostałych będących własnością rencistów i emerytów, którzy przekazali swoje gospodarstwo rolne za świadczenie uregulowane w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników lub w trybie przepisów dotyczących uzyskania renty strukturalnej. Ponadto zaproponował, aby pracownicy Urzędu (w szczególności stażyści, zostali oddelegowani, aby pomóc osobom, w tym przypadku starszym, w wypełnianiu odpowiednich deklaracji podatkowych). Powyższy wniosek został poparty przez Burmistrza.
Komisja ostatecznie przegłosowała jednogłośnie propozycję Pana Jagodzińskiego tj. stawkę 0,50zł. od 1m2, popierając również wniosek o udzielenie pomocy podatnikom w wypełnieniu niezbędnych deklaracji podatkowych.

d) Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji propozycje Burmistrza w zakresie wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2007r. Nadmieniła, iż propozycje obejmują podwyższenie stawek ubiegłorocznych o wskaźnik inflacji tj. o 1,9%. Dodała, iż zmieniono także zasady opodatkowania w zależności od daty produkcji samochodu (zrezygnowano z podziału na przedmiot opodatkowania ścisle związany z rokiem produkcji) , tj. przyjęto średnia arytmetyczną w poszczególnych rodzajach środków transportowych).

Komisja przegłosowała jednogłośnie pozytywnie całość przedstawionych stawek podatku od środków transportowych.

e) Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały w sprawie zwolnień podatkowych na 2007r. Nadmieniła, iż powyższy projekt uchwały jest kontynuacją lat ubiegłych.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.

W dalszej części posiedzenia Pani Skarbnik Gminy poinformowała, iż nie jest jeszcze przygotowany projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia wysokości stawki podatku od posiadania psa. Zgodnie bowiem z intencją ustawodawcy, do tej pory podatek, ma zostać zmieniony w formę opłaty lokalnej. Przewidywana propozycja Burmistrza obejmuje ustalenie stawki w wysokości 31zł. od posiadania psa.
Pan Jagodziński zaaptował, aby opłata w tej sprawie wyniosła 30zł.
Komisja postanowiła, iż przystąpi do zaopiniowania projektu uchwały, po jej formalnym sporządzeniu.

Ad.4. Przedstawiciel Izby Rolniczej Pan Lemański poinformował, iż w 2007r. tj. dnia 4 lutego odbędą się wybory do tego organu (następna kadencja). Zapoznał również Komisję ze szczegółowym terminarzem wszystkich czynności wyborczych. Wyjaśnił także, iż członkami Izby Rolniczej sa praktycznie wszyscy producenci rolni, posiadający gospodarstwo rolne o areale przekraczającym 1 ha przeliczeniowy.
Przedstawił także problemy związane z nadchodzącymi wyborami – tj. trudność w pozyskiwaniu kandydatów na delegatów do Izb, jak także w pozyskaniu członków komisji obwodowych, które te wybory przeprowadzą. Dodał, iż celowym byłoby umiejscowienie komisji obwodowych w każdej części Gminy tj. odpowiednio w Lutowie i Wałdowie, niestety wątpi w takie rozwiązanie jak i w wysoka frekwencje wyborczą. Ze swojej strony zaapelował do Komisji, aby rozpropagować, przy każdej możliwej okazji, ideę przeprowadzania wyborów do Izb. Powiadomił również, iż na początku miesiąca grudnia br. odbędzie się zebranie podsumowujące kadencyjną dzialalność Izb Rolniczych, zaproszeni na nie zostana przedstawiciele władz samorządowych, rolnicy oraz wszyscy zainteresowani.
Komisja przyjęła powyższą informacje do wiadomości.

Ad.5. W wolnych wnioskach:
- Pan Dera poinformował Komisję, iż w chwili obecnej uzyskał od Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat targowych na 2007r. – z prośbą o zaopiniowanie.
Burmistrz, po zapoznaniu się z przedstawionym projektem, stwierdził, iż jest on odmienny (w niektórych pozycjach) od projektu dostarczonego radnym przed najbliższą sesją. Dlatego też zwrócił się o dostarczenie radnym aktualnego materialu.
Burmisrz zwrócił się także do Komisji o wyrażenie zdania na temat możliwości uruchomienia służb porządkowych, które to będą wskazywać fakt niemożności prowadzenia handlu na „starym” targowisku przy ul. Młyńskiej. Ustalono, iż Komisja na jednym z kolejnych posiedzeń wyda opinię w tej sprawie.
- Pan Dera poinformował, iż Parafia w Lutowie wystąpiła do Urzędu z wnioskiem o usunięcie drzew, które rosnąc na granicy cmentarza, uniemozliwiają dokonania inwestycji ogrodzenia płotem tegoż miejsca. Burmistrz wyjaśnił, iż drzewa (dęby) bedąc zdrowe ponadto swoimi korzeniami mogą spowodować uszkodzenia pomników nagrobnych.

Pan Dera, w związku z powaga sprawy, zwrócił się do Komisji o wytypowanie swojego przedstawiciela do uczestnictwa w rozprawie administracyjnej, która odbędzie się w tej sprawie.
Komisja upoważniła do uczestnictwa w rozprawie swojego Przewodniczącego Pana Henryka Dziarnowskiego.
- Pani Wańke poruszyła temat zagrożenia, jakie stwarzają zakrzaczenia (krzaki bzów) rosnące przy cmentarzu w Iłowie. Pan Dera, na sugestię Burmistrza, skonsultuje się z gospodarzem terenu, czy rzeczywiście zachodzą przesłanki do wycięcia zakrzaczeń.


Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie


Przewodniczący Komisji
Henryk Dziarnowski

protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (27 listopada 2006)
Opublikował: Tomasz Dix (16 lutego 2007, 11:05:31)

Ostatnia zmiana: Tomasz Dix (16 lutego 2007, 11:17:54)
Zmieniono: estetykę

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1092