Protokół Nr 15/2011 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 2 listopada 2011r.


Protokół Nr 15/2011
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 2 listopada 2011r.   
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska;
3. Radny – Zdzisław Grzeca;
4. Skarbnik Gminy - Anna Buchwald
5. Inspektor Referatu Finansowego – Krystyna Piszka.  
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Wypracowanie propozycji stawek opłat i podatków lokalnych na 2012r.; 
4. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/ w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Na wstępie Pan Drogowski poinformował, że kolejne posiedzenie Komisji Budżetu i Handlu odbędzie się w dniu 14 listopada (godz. 10.00). Zwrócił się do Pani Buchwald o przygotowanie informacji w zakresie stopnia realizacji inwestycji gminnych planowanych w 2011r. oraz informacji w zakresie wykonania budżetu na koniec miesiąca października. Poinformował również, że w dniu 25 listopada (godz. 9.00) odbędzie się posiedzenie wszystkich Komisji Rady Miejskiej celem wypracowania wspólnego stanowiska w zakresie projektu budżetu Gminy na 2012r. Pan Rohde powiedział, że natomiast w dniu 4 listopada odbędzie się spotkanie, inicjowane przez Burmistrza, również z udziałem wszystkich radnych, celem zapoznania się ze wstępnymi założeniami do projektu budżetu oraz wnioskami finansowymi złożonymi przez poszczególne jednostki i osoby fizyczne.         
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 17 października 2011r.
 
Ad.3. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji propozycje wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2012r. (propozycje stawek stanowią załącznik do niniejszego protokołu).
Pani Skarbnik podkreśliła, że propozycje wszystkich stawek (oprócz podarku rolnego) zostały określone w kwocie zwaloryzowanej o wskaźnik inflacji (4,2%) w stosunku do stawek ubiegłorocznych.
 
    Pan Jagodziński zauważył, że wzrost niektórych stawek już uprzednio, w latach ubiegłych był ponad 6%, jego zdaniem np. w punkcie c (podatek od nieruchomości – od gruntów pozostałych, w tym na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego od 1m2 powierzchni) stawka powinna pozostać na poziomie ubiegłorocznym tj. 0,21zł.  Powiedział, że jest przeciwny przedstawionym, przynajmniej niektórym propozycjom stawek, nie będzie za nimi głosował podczas Sesji Rady Miejskiej. Pan Herder powiedział, że społeczeństwu żyje się coraz trudniej, są coraz większe obciążenia dlatego też myśląc o uchwaleniu podatków trzeba stawki rozsądnie wypośrodkować. Pan Drogowski powiedział, że jego zdaniem powinno się przyjąć, oprócz odmiennie ustalanego podatku rolnego, wzrost stawki o 4,2%, bo zapewnia sprawiedliwy wzrost dla wszystkich mieszkańców.        
 
Komisja przystąpiła do głosowania propozycji stawek podatków i opłat lokalnych (z wyłączeniem podatku rolnego ) tj. stawek:
- podatku od nieruchomości (Komisja zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie - 3 głosy „za”, jeden głos „wstrzymujący się”, jeden głos „przeciw”);      
- podatku od środków transportowych (Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie);
- opłaty od posiadania psa (Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie).
 
Komisja przystąpiła do omówienia propozycji stawki podatku rolnego.
Pani Buchwald poinformowała, że cena żyta przyjęta do ustalenia wysokości podatku rolnego wynosi 74,18zł., propozycja Burmistrza to 55zł. , jest to obniżenie procentowe do 75% kwoty proponowanej przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.              
Pan Drogowski powiedział, że zasadnym byłoby ustalenie podatku w odniesieniu do kwoty skupu żyta z trzech ostatnich lat – taka średnia wyniosłaby 48,64zł. Pan Herder powiedział, że propozycja Pan Drogowskiego jest sprawiedliwa, obecnie są zbyt duże wahania ceny skupu żyta, trudno przyjąć podstawę ustalenia podatku. Pan Jagodziński stwierdził, że wypracować propozycje wysokości podatku rolnego powinna w pierwszej kolejności Komisja Rolnictwa, w konsultacji z odpowiednimi organizacjami rolniczymi np. Izbą Rolniczą. Pani Buchwald powiedziała, że ustalając stawkę podatku rolnego należy brać pod uwagę wiele czynników, zarówno potrzeby rolników jak i interes budżetowy Gminy, ważne będzie uzasadnienie do propozycji stawki. Przedstawiła, że propozycje w gminach ościennych powiatu kształtują się na poziomie od 50 do 55zł. Pan Drogowski podkreślił, że najbardziej logiczną, wyliczeniową, byłaby stawka będąca średnią z trzech ubiegłych lat tj. 48,64zł.
Po dyskusji wypracowano wstępne propozycje. Pan Jagodziński opowiedział się za stawką 48,64zł.ewentualnie za kompromisem 50zł., Pan Herder 53zł., Pan Grochowski za stawką powyżej 50zł. (jego propozycja 53zł.), Pan Grzeca opowiedział się, aby poczekać za propozycjami innych Komisji, Pani Grochowska za stawką 53zł., nie  należy się cofać z wysokością stawek, Pani Miczko opowiedziała się za stawką 53zł.     
 
Komisja niejednogłośnie opowiedziała się za stawką podatku rolnego w wysokości 53zł. (4 głosy „za”, przy jednym „przeciw”).
 
Ad.4. W wolnych wnioskach poruszono sprawę możliwości odmiennego uregulowania przez Radę Miejską zwolnień od pobierania podatku od posiadania psa. Pani Piszka wyjaśniła, że z obecnie obowiązującą ustawą istnieje możliwość zwolnień ale tylko przedmiotowych, tak że wszelkie ewentualne zwolnienia emerytów bądź rencistów zostaną zakwestionowane. Pan Drogowski stwierdził, że Rada Miejska jest w tym zakresie pozbawiona niezbędnych instrumentów, zwróci się pisemnie o odpowiednie wyjaśnienia w tej sprawie. Jego zdaniem w ogóle w przypadku opłaty od posiadania psów jest wiele niedomówień (np. dotyczących zwolnień w płatności od posiadania psa przez osoby posiadające gospodarstwo rolne, gdy pies nie strzeże gospodarstwa lecz przebywa na terenie miejskim).      
- Pan Grochowski zwrócił się do Pani Skarbnik, aby wszelkie materiały sesyjne możliwie przysyłać mu w wersji elektronicznej.                               
 
    Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
                                                                                             Przewodniczący Komisji
                                                                                                                             Kazimierz Drogowski  
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (2 listopada 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (15 listopada 2011, 14:36:13)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1070