Protokół Nr 2/11 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska RM z dnia 10 stycznia 2011r.


Protokół Nr 2/11
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 10 stycznia 2011r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:  
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. – Dariusz Krakowiak
3. Kierownik Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu Urzędu Miejskiego – Marcin Koniszewski  
 
 
 
            Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia.   Podsumowanie prac Komisji za 2010r. Informacja z zakresu ekologii Gminy, utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy. Informacja z zakresu budowy kolektorów ściekowych i wodociągów za 2010r. Opinia w sprawie możliwości sprzedaży gruntów rolnych w Wiśniewce i Włosciborzu. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu grudniu.
 
 
Ad.3. Komisja jednogłośnie zatwierdziła przygotowaną informację ze swoich prac w 2010r.
 
 
Ad.4. Informację z zakresu ekologii Gminy, utrzymania porządku i czystości na ternie Gminy przedstawił Komisji Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Pan Dariusz Krakowiak.
Pan Krakowiak podkreślił, że informacje z w/w zakresu dotyczą tylko ZGK, na terenie Gminy działa bowiem jeszcze oddzielnie firma ze Świecia. Poinformował, że sytuacja w zakresie czystości i utrzymania porządku wciąż się poprawia, jest zawieranych coraz więcej umów na wywóz nieczystości, obecnie jest około 2700 umów. Zaznaczył, że na terenach wiejskich podpisanie umowy jest koniecznym warunkiem do otrzymania przez rolników odpowiednich dopłat agencyjnych. Jego zdaniem w tym roku powinno się udać zawrzeć umowy ze wszystkimi mieszkańcami. Odnośnie inwestycji kanalizacyjnych poinformował, że w miesiącu grudniu zakończono inwestycje na terenie miejskim, teraz do skanalizowania pozostaną tereny wiejskie. Dodał, że jeśli spółka będzie musiała odprowadzać podatki od nowych sieci (dodatkowe obciążanie finansowe) to można się liczyć albo z ewentualną podwyżką taryf lub odejściem z systemu ryczałtowego. Pan Krakowiak podkreślił, że sama cena wody jest relatywnie niewysoka , w tym roku również nie planuje się dużej podwyżki. Na pytanie członków Komisji poinformował, że realny koszt wywozu nieczystości z terenów wiejskich to około 13zł. (wywóz + oczyszczenie). Pan Krakowiak podkreślił również duże koszty związane z prowadzeniem inwestycji, np. opłata za jedno przejście przez pas drogowy wynosi 400zł. i jest opłacana przez 20lat. Podsumowując stwierdził, że ekologizacja na terenie Gminy jest prowadzona prawidłowo.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.    
 
    
Ad.4. Pan Krakowiak i Pan Koniszewski udzielili informacji z zakresu budowy kolektorów ściekowych i wodociągów za 2010r.    
Pan Krakowiak powiadomił, że w 2010r. wykonano 192 przyłącza kolektorowe (większość na terenie miasta) i 32 przyłącza wodociągowe. Poinformował, że jako spółka zamierzają w latach kolejnych zainwestować spore kwoty w modernizację oczyszczalni ścieków m.in. powinna nastąpić budowa ciągu technologicznego oczyszczalni, koszt tego przedsięwzięcia to kwota około 5mln.zł.(sam koszt dokumentacji to wg kalkulacji od 200 do 500tys.zł.)  Powiedział, że modernizacja jest konieczna, obecnie są wprawdzie awarie ale udaje się je usuwać na bieżąco. Gdyby oczyszczalnia została wyeksploatowana i zaprzestano by oczyszczania to Gmina musiałaby zapłacić ogromną karę finansową. Zapewnił, że ZGK wygospodaruje połowę kwoty na modernizację, jednak pozostała część kosztów musiałaby być pokryta z innych środków (Gmina lub środki zewnętrzne).
Pan Jagodziński zaznaczył, że koniecznością jest budowa kolektorów na terenach wiejskich, mieszkańcy bowiem nie wytrzymują kosztów wywozu nieczystości. Zauważył ponadto niepokojący fakt, że pomimo zwiększenia ilości wodociągów maleje pobór wody. Być może oznacza to, że cena wody jest za wysoka i mieszkańcy czerpią ją z własnych studni. Warto się więc zastanowić nad ewentualną kwestia dotowania Zakładu Gospodarki Komunalnej, aby nie obciążać jeszcze bardziej społeczeństwa. Pan Jagodziński zwrócił się, aby Pan Krakowiak przygotował analizę kosztów wody i ścieków. Pan Krakowiak powiedział, że przygotuje taką analizę wraz z propozycją taryf za wodę  ścieki w miesiącu lutym. Pan Horyd zapytał o procentowy wzrost podpisanych umów w porównaniu do roku ubiegłego. Pan Krakowiak powiedział że w roku ubiegłym było podpisanych 2.100 umów, obecnie jest 2.700. Zaznaczył, że wszelkie dane odnośnie podpisywanych umów ZGK składa do Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa. Tak samo powinna składać takie informacje konkurencyjna firma ze Świecia. Pan Horyd zapytał o budowę oczyszczalni przydomowych. Pan Krakowiak powiedział, że zasadą będzie skanalizowanie zwartych terenów wiejskich, oczyszczalnie będzie można budować na wybudowanych. Na pytanie członków Komisji Pan Krakowiak odpowiedział, że będą oddzielnie eksploatowane trzy ujęcia wody, w Sępólnie Kraj., Wałdowie i Kawlach, w ten sposób że jeżeli np. zepsuje się ujęcie na terenie wiejskim to pobór będzie następował z miasta. Pan Grzeca wobec częstych awarii dostaw wody na terenie wiejskim zwrócił się, aby Dyrektor w możliwych przypadkach informował mieszkańców o zaistnieniu takich sytuacji i okresu przerwy w dostawach wody. Pan Rohde zapytał, czy ZGK zamierza zakupić urządzenie do oczyszczania kanalizacji (Wuko). Pan Krakowiak poinformował, że spółka próbowała na ten cel pozyskać środki unijne, ale bez powodzenia. Poza tym spółka musi dokonywać wyborów inwestycji (np. czy zakupić takie urządzenie, czy zlecić dokumentacje na projekt modernizacji oczyszczalni).
Pan Dolny zapytał o zasady płatności przyłączenia do wodociągu przez mieszkańców Sikorza, część mieszkańców bowiem płaciła za przyłączenie a część nie, ponadto doszło do pominięcia kilku mieszkańców, wobec czego doszło do nieporozumień. Pan Koniszewski powiedział, że wodociąg był wykonywany z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Koszt 1.050.tys.zł. Dodał, że rzeczywiście w II etapie z winy projektanta doszło do pominięcia niektórych osób, projekt został jednak poprawiony. Wyjaśnił, że koszt przyłącza do licznika był w zakresie Gminy, od licznika do instalacji płacili mieszkańcy. Pan Dolny powiedział, że posiada informacje, że opłaty w I etapie były różnej wysokości. Komisja wobec powyższego zwróciła się do Pana Koniszewskiego, aby na następnej Komisji przedstawił jakie faktycznie były opłaty mieszkańców za przyłączenie do wodociągu.                               
 
 
Ad.6. Komisja sprawę możliwości sprzedaży gruntów rolnych we Wiśniewce i Włościborzu skierowała do zaopiniowania przez tamtejsze Rady Sołeckie.       
 
 
Ad.7. W sprawach bieżących i wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Jagodziński zwrócił się zakończenie sprawy wycięcia topól w Teklanowie, zgodnie z ustaleniami Komisji przyjętymi przez Komisję podczas posiedzenia wyjazdowego w ubiegłym roku.
- Pan Grzeca zwrócił na konieczność zareagowania w sprawie możliwości pozyskiwania przez rolników świadectw niezbędnych w zakresie produkcji zwierzęcej. Obecnie służby weterynaryjne prowadzą strajk i nie wystawiają tych świadectw. Komisji postanowiła, że w tej sprawie zwróci się pisemnie do Powiatowego Lekarza Weterynarii.
- Pan Dolny zwrócił się, aby podczas prowadzenia prac inwestycyjnych prace (wykopy) prowadzić w miarę możliwości obok istniejących dróg, aby nie doprowadzać do ich nieużywalności. Powinno się także pozyskiwać pisemną zgodę zainteresowanych na przebieg prac inwestycyjnych.
- Pan Koniszewski, na pytanie Pana Dolnego odpowiedział, że w budżecie na 2011r. nie zaplanowano doprowadzenia wodociągu do Włościbórka.
- Pan Grzeca zwrócił się, aby podczas kolejnej akcji sprzątanie świata skoordynować działania z Zakładem Gospodarki Komunalnej. Worki ze śmieciami zebranymi przez dzieci szkolne nie powinny zalegać przy drogach, powinny być zabierane w możliwie najbliższym czasie.
- Pan Rohde na pytanie Pani Wańke poinformował, że przeprowadzi jeszcze rozmowy w sprawie możliwości podłączenia do kolektora mieszkańców przy ul. Chojnickiej.    
 
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
 
                                                                                                 Przewodniczący Komisji
                                                                                                         Antoni Dolny                 
 
 
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (10 stycznia 2011)
Opublikował: Anna Sobieszczyk (22 lutego 2011, 14:12:40)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1018