Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 50/2013 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 11 października 2013r.
Protokół Nr 50/2013
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 11 października 2013r.
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 11 października 2013r.
W posiedzeniu udział wzięli
członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
2. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego – Maria Grochowska;
3. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich dwóch poprzednich posiedzeń w miesiącu wrześniu. W tym punkcie Pan Drogowski poinformował, że w dniu 21 października odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, z udziałem dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, celem omówienia projektów budżetów podległych im jednostek na 2014r., będą także kierownicy referatów Urzędu. Być może również tego dnia będą już posiadane uszczegółowione informacje o przewidywanych wpływach zewnętrznych otrzymywanych ze strony państwa, co pozwoli na ewentualne korekty we wnioskach do budżetu, rozpatrywanych na posiedzeniu w dniu 7 października br. Pani Skarbnik dodała, że być może także będzie znana cena żyta, ustalana przez Główny Urząd Statystyczny, będąca podstawą do naliczania stawki podatku rolnego. Nadmieniła, że od tego roku średnia cena żyta będzie ustalana na podstawie danych z ostatnich trzech lat. Pan Drogowski powiedział, że odbędzie się również, po podjęciu przez Komisję odpowiednich ustaleń, oddzielne spotkanie w sprawie budżetu z udziałem wszystkich radnych a także sołtysów.
Ad.3. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie na 2013r. Nadmieniła, że zmiany wynikają ze zwiększenia dochodów o kwotę 367.714zł. (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Pan Herder, w związku ze zwiększonymi wpływami z koncesji alkoholowych, zapytał czy zwiększyła się ilość punktów sprzedaży alkoholu. Pani Skarbnik powiedziała, że utworzyło się więcej punktów, niż planowano, dlatego dochód zwiększył się o 8tys.zł.
Pan Drogowski przyjął z zadowoleniem fakt zmniejszenia bieżących wydatków na utrzymanie przytuliska dla bezpańskich psów. Pani Skarbnik potwierdziła, że jest to związane ze zmniejszeniem się ilości psów w tym przytulisku, faktura za ostatni miesiąc wyniosła 6tys.zł., przedtem wydatki były około 10tys.zł.
Pan Jagodziński zwrócił uwagę na wysoki koszt zakupu energii w dziale kultury fizycznej i sportu w kwocie 342.900zł., także zakup usług pozostałych w kwocie 142.149zł. Ponadto w ochronie zdrowia dużo przeznacza się na wynagrodzenia bezosobowe, kwota 39.403zł. także na zakup materiałów i wyposażenia, kwota 38tys.zł., można by spróbować zaoszczędzić i przeznaczyć oszczędności na działalność sportową. Pani Skarbnik powiedziała, że jeśli chodzi o ochronę zdrowia to tą sprawę może wyjaśnić Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej na posiedzeniu w dniu 21 października br. Jeśli natomiast chodzi o wydatki na energię to obejmują one koszty ogrzewania, energii elektrycznej i wody, dotyczą one nie tylko hali widowiskowo – sportowej, ale wszystkich obiektów należących do tego działu, są to rzeczywiste koszty, uważa że Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji gospodaruje w sposób oszczędny, starając się pozyskiwać dodatkowe środki. Szczegółowo na pytanie o koszty zakupu energii i usług pozostałych można zapytać Dyrektora na kolejnym posiedzeniu Komisji.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.4. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej jednostce samorządu terytorialnego (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Poinformowała, że sprawa dotyczy przekazania dla Starostwa Powiatowego dotacji celowej na wspólnie prowadzone zadanie polegające na przebudowie drogi powiatowej relacji Sępólno Krajeńskie – Kawle, w tym gminnej drogi na ulicy Chopina. Nadmieniła, że zmiana w uchwale będzie polegała jedynie na zmianie odpowiedniego zapisu, nie ulegną natomiast zmianie dotychczasowe ustalenia w zakresie wysokości przekazanej kwoty. Proponowana, techniczna zmiana formalnego zapisu jest spowodowana sugestią Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.5. Pan Drogowski zapoznał Komisję z petycją rodziców dzieci uczęszczających do Gminnego Przedszkola Nr 1, w sprawie sfinansowania zajęć dodatkowych dla dzieci prowadzonych w tym przedszkolu. Pan Tymecki powiedział, że sprawa została już pozytywnie załatwiona, rodzice dostali pisemną odpowiedź, takie samo rozwiązanie zostanie zastosowane w Przedszkolu Nr 2. Wyjaśnił, że Gmina na ten cel nie wyda ani złotówki, rodzice również, zajęcia będą realizowane bez dodatkowych opłat. Język angielski zostanie umieszczony w siatce godzin przedszkola, czyli będzie nauczany w ramach podstawowych zajęć.
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości wyjaśnienia Pana Tymeckiego, stwierdzając tym samym że sprawa wniosku rodziców została załatwiona pozytywnie.
Ad.6. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego poinformowała, że zaistniała inicjatywa nakręcenia filmu o Patronie Gminy, Świętym Wawrzyńcu. Wnioskodawcą w tej sprawie jest Agencja Pro z Chojnic, która opracowuje dla Urzędu materiały filmowe z cyklu „W Borach i na Krajnie”. Z przedstawionego pisma wynika, że byłby to 45 – minutowy film dokumentalny, obejmujący życiorys Patrona, nakręcony byłby po dotarciu przez ekipę filmową do miejsc, gdzie urodził się, działał i przebywał Święty Wawrzyniec, m.in. do Hiszpanii i Włoch. Film miałby premierę podczas jubileuszowych 10 – tych obchodów Dnia Świętego Wawrzyńca, a później byłby rozpowszechniany na terenie całego kraju. Przewidywana w kalkulacji kwota dofinansowania ze strony Gminy miałaby wynieść około 16 – 18tys.zł. brutto. Pan Herder zapytał jaki jest całkowity koszt produkcji tego filmu. Pani Grochowska powiedziała, że wnioskodawca nie zawarł takiej informacji w swoim piśmie. Pan Drogowski powiedział, że film byłby bardzo dobrą promocją Gminy, a także poszerzeniem wiedzy na temat Patrona Gminy wśród jej mieszkańców, opowiedział się za dofinansowaniem tej inicjatywy, film mógłby być pokazany podczas uroczystej Sesji Rady Miejskiej. Pan Jagodziński stwierdził, że obecnie zbyt mało promujemy Gminę w porównaniu z innymi gminami np. Brodnicą czy Tucholą, jeśli film byłby później pokazywany na terenie kraju to byłaby dobra reklama dla naszego terenu, posiadającego ładne obiekty jak molo i hala oraz walory turystyczne. Pan Herder i Pani Miczko również poparli możliwość udzielenia dofinansowania na realizację filmu. Pani Grochowska powiedziała, że porozmawia z wnioskodawcami, aby w filmie umieścili ujęcia z naszego miasta, będzie także jeszcze negocjować odnośnie kosztów dofinansowania. Pan Tymecki podkreślił, że wnioskodawca realizuje filmy o bardzo wysokiej jakości.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przedstawiony wniosek tj. opowiedziała się za zabezpieczeniem w budżecie Gminy na 2014r. kwoty 18tys.zł. na dofinansowanie realizacji filmu o Świętym Wawrzyńcu.
Ad.7. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Drogowski poinformował, że podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej Prezes Zakładu Transportu i Usług wskazał, że przed sezonem zimowym brakuje odpowiedniej ilości skrzyń na piasek. Pan Drogowski zwrócił się do Pani Skarbnik, aby przeanalizowała, czy istnieje możliwość wygospodarowania środków na zakup skrzynek np. w wydatkach Referatu Gospodarki Komunalnej, Zakład chciałby zakupić 20 skrzynek, jeśli skrzynka kosztuje w granicach 800zł. to koszt wyniósłby około 16tys.zł. Pan Herder zapytał, czy te 20 skrzynek ma trafić na teren wiejski, czy miejski. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie posiada wiedzy w tym zakresie, Prezes Zakładu Transportu i Usług w swoim wniosku określił tylko zapotrzebowanie ilościowe na skrzynki, bez podania kosztu ich zakupu.
- Pan Drogowski poinformował, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej wynikła nieścisłość w sprawie lokatora zajmującego mieszkanie w budynku Zespołu Szkół w Lutowie, podobno czynsz jest pobierany przez Zakład Obsługi Oświaty Samorządowej. Pan Tymecki wyjaśnił, że czynsz trafia do ogólnego budżetu Gminy. Pani Skarbnik nadmieniła, że żadne jednostki budżetowe praktycznie nie posiadają własnych dochodów. Wszystkie ich środki trafiają do budżetu Gminy, te jednostki jedynie zarządzają mieniem Gminy. Jeśli umowa najmu znajduje się w ZOOS to i tak była zawarta przez Gminę. Pani Skarbnik po rozmowie telefonicznej z pracownikiem ZOOS potwierdziła, że umowa znajduje się w oświacie, która poprzez swoich przedstawicieli zawarła umowę w imieniu Gminy, dochody z czynszu są gminne. Pan Drogowski powiedział, że w takim razie powinien wpłynąć uzasadniony wniosek do Urzędu od Pani Dyrektor szkoły o przydzielenie lokatorowi mieszkania zamiennego, bowiem zajmowane przez niego pomieszczenia budynku szkoły są pilnie potrzebne pod umiejscowienie oddziałów przedszkolnych. Taki wniosek na pewno potem trafi do rozpatrzenia do komisji mieszkaniowej przydzielającej mieszkania. Pan Tymecki zapewnił, że zwróci się do Pani Dyrektor o możliwie jak najszybsze przygotowanie takiego wniosku. Komisja jednogłośnie zaakceptowała powyższe rozwiązanie.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
1. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
2. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego – Maria Grochowska;
3. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
- Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
- Zatwierdzenie protokołów z poprzednich posiedzeń;
- Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na 2013r.;
- Opinia w sprawie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej jednostce samorządu terytorialnego;
- Opinia w sprawie pisma rodziców dzieci Gminnego Przedszkola Nr 1;
- Opinia w sprawie możliwości dofinansowania filmu o Świętym Wawrzyńcu;
- Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich dwóch poprzednich posiedzeń w miesiącu wrześniu. W tym punkcie Pan Drogowski poinformował, że w dniu 21 października odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, z udziałem dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych, celem omówienia projektów budżetów podległych im jednostek na 2014r., będą także kierownicy referatów Urzędu. Być może również tego dnia będą już posiadane uszczegółowione informacje o przewidywanych wpływach zewnętrznych otrzymywanych ze strony państwa, co pozwoli na ewentualne korekty we wnioskach do budżetu, rozpatrywanych na posiedzeniu w dniu 7 października br. Pani Skarbnik dodała, że być może także będzie znana cena żyta, ustalana przez Główny Urząd Statystyczny, będąca podstawą do naliczania stawki podatku rolnego. Nadmieniła, że od tego roku średnia cena żyta będzie ustalana na podstawie danych z ostatnich trzech lat. Pan Drogowski powiedział, że odbędzie się również, po podjęciu przez Komisję odpowiednich ustaleń, oddzielne spotkanie w sprawie budżetu z udziałem wszystkich radnych a także sołtysów.
Ad.3. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie na 2013r. Nadmieniła, że zmiany wynikają ze zwiększenia dochodów o kwotę 367.714zł. (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Pan Herder, w związku ze zwiększonymi wpływami z koncesji alkoholowych, zapytał czy zwiększyła się ilość punktów sprzedaży alkoholu. Pani Skarbnik powiedziała, że utworzyło się więcej punktów, niż planowano, dlatego dochód zwiększył się o 8tys.zł.
Pan Drogowski przyjął z zadowoleniem fakt zmniejszenia bieżących wydatków na utrzymanie przytuliska dla bezpańskich psów. Pani Skarbnik potwierdziła, że jest to związane ze zmniejszeniem się ilości psów w tym przytulisku, faktura za ostatni miesiąc wyniosła 6tys.zł., przedtem wydatki były około 10tys.zł.
Pan Jagodziński zwrócił uwagę na wysoki koszt zakupu energii w dziale kultury fizycznej i sportu w kwocie 342.900zł., także zakup usług pozostałych w kwocie 142.149zł. Ponadto w ochronie zdrowia dużo przeznacza się na wynagrodzenia bezosobowe, kwota 39.403zł. także na zakup materiałów i wyposażenia, kwota 38tys.zł., można by spróbować zaoszczędzić i przeznaczyć oszczędności na działalność sportową. Pani Skarbnik powiedziała, że jeśli chodzi o ochronę zdrowia to tą sprawę może wyjaśnić Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej na posiedzeniu w dniu 21 października br. Jeśli natomiast chodzi o wydatki na energię to obejmują one koszty ogrzewania, energii elektrycznej i wody, dotyczą one nie tylko hali widowiskowo – sportowej, ale wszystkich obiektów należących do tego działu, są to rzeczywiste koszty, uważa że Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji gospodaruje w sposób oszczędny, starając się pozyskiwać dodatkowe środki. Szczegółowo na pytanie o koszty zakupu energii i usług pozostałych można zapytać Dyrektora na kolejnym posiedzeniu Komisji.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.4. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie udzielenia pomocy finansowej jednostce samorządu terytorialnego (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Poinformowała, że sprawa dotyczy przekazania dla Starostwa Powiatowego dotacji celowej na wspólnie prowadzone zadanie polegające na przebudowie drogi powiatowej relacji Sępólno Krajeńskie – Kawle, w tym gminnej drogi na ulicy Chopina. Nadmieniła, że zmiana w uchwale będzie polegała jedynie na zmianie odpowiedniego zapisu, nie ulegną natomiast zmianie dotychczasowe ustalenia w zakresie wysokości przekazanej kwoty. Proponowana, techniczna zmiana formalnego zapisu jest spowodowana sugestią Regionalnej Izby Obrachunkowej.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.5. Pan Drogowski zapoznał Komisję z petycją rodziców dzieci uczęszczających do Gminnego Przedszkola Nr 1, w sprawie sfinansowania zajęć dodatkowych dla dzieci prowadzonych w tym przedszkolu. Pan Tymecki powiedział, że sprawa została już pozytywnie załatwiona, rodzice dostali pisemną odpowiedź, takie samo rozwiązanie zostanie zastosowane w Przedszkolu Nr 2. Wyjaśnił, że Gmina na ten cel nie wyda ani złotówki, rodzice również, zajęcia będą realizowane bez dodatkowych opłat. Język angielski zostanie umieszczony w siatce godzin przedszkola, czyli będzie nauczany w ramach podstawowych zajęć.
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości wyjaśnienia Pana Tymeckiego, stwierdzając tym samym że sprawa wniosku rodziców została załatwiona pozytywnie.
Ad.6. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego poinformowała, że zaistniała inicjatywa nakręcenia filmu o Patronie Gminy, Świętym Wawrzyńcu. Wnioskodawcą w tej sprawie jest Agencja Pro z Chojnic, która opracowuje dla Urzędu materiały filmowe z cyklu „W Borach i na Krajnie”. Z przedstawionego pisma wynika, że byłby to 45 – minutowy film dokumentalny, obejmujący życiorys Patrona, nakręcony byłby po dotarciu przez ekipę filmową do miejsc, gdzie urodził się, działał i przebywał Święty Wawrzyniec, m.in. do Hiszpanii i Włoch. Film miałby premierę podczas jubileuszowych 10 – tych obchodów Dnia Świętego Wawrzyńca, a później byłby rozpowszechniany na terenie całego kraju. Przewidywana w kalkulacji kwota dofinansowania ze strony Gminy miałaby wynieść około 16 – 18tys.zł. brutto. Pan Herder zapytał jaki jest całkowity koszt produkcji tego filmu. Pani Grochowska powiedziała, że wnioskodawca nie zawarł takiej informacji w swoim piśmie. Pan Drogowski powiedział, że film byłby bardzo dobrą promocją Gminy, a także poszerzeniem wiedzy na temat Patrona Gminy wśród jej mieszkańców, opowiedział się za dofinansowaniem tej inicjatywy, film mógłby być pokazany podczas uroczystej Sesji Rady Miejskiej. Pan Jagodziński stwierdził, że obecnie zbyt mało promujemy Gminę w porównaniu z innymi gminami np. Brodnicą czy Tucholą, jeśli film byłby później pokazywany na terenie kraju to byłaby dobra reklama dla naszego terenu, posiadającego ładne obiekty jak molo i hala oraz walory turystyczne. Pan Herder i Pani Miczko również poparli możliwość udzielenia dofinansowania na realizację filmu. Pani Grochowska powiedziała, że porozmawia z wnioskodawcami, aby w filmie umieścili ujęcia z naszego miasta, będzie także jeszcze negocjować odnośnie kosztów dofinansowania. Pan Tymecki podkreślił, że wnioskodawca realizuje filmy o bardzo wysokiej jakości.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przedstawiony wniosek tj. opowiedziała się za zabezpieczeniem w budżecie Gminy na 2014r. kwoty 18tys.zł. na dofinansowanie realizacji filmu o Świętym Wawrzyńcu.
Ad.7. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Drogowski poinformował, że podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej Prezes Zakładu Transportu i Usług wskazał, że przed sezonem zimowym brakuje odpowiedniej ilości skrzyń na piasek. Pan Drogowski zwrócił się do Pani Skarbnik, aby przeanalizowała, czy istnieje możliwość wygospodarowania środków na zakup skrzynek np. w wydatkach Referatu Gospodarki Komunalnej, Zakład chciałby zakupić 20 skrzynek, jeśli skrzynka kosztuje w granicach 800zł. to koszt wyniósłby około 16tys.zł. Pan Herder zapytał, czy te 20 skrzynek ma trafić na teren wiejski, czy miejski. Pani Skarbnik odpowiedziała, że nie posiada wiedzy w tym zakresie, Prezes Zakładu Transportu i Usług w swoim wniosku określił tylko zapotrzebowanie ilościowe na skrzynki, bez podania kosztu ich zakupu.
- Pan Drogowski poinformował, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej wynikła nieścisłość w sprawie lokatora zajmującego mieszkanie w budynku Zespołu Szkół w Lutowie, podobno czynsz jest pobierany przez Zakład Obsługi Oświaty Samorządowej. Pan Tymecki wyjaśnił, że czynsz trafia do ogólnego budżetu Gminy. Pani Skarbnik nadmieniła, że żadne jednostki budżetowe praktycznie nie posiadają własnych dochodów. Wszystkie ich środki trafiają do budżetu Gminy, te jednostki jedynie zarządzają mieniem Gminy. Jeśli umowa najmu znajduje się w ZOOS to i tak była zawarta przez Gminę. Pani Skarbnik po rozmowie telefonicznej z pracownikiem ZOOS potwierdziła, że umowa znajduje się w oświacie, która poprzez swoich przedstawicieli zawarła umowę w imieniu Gminy, dochody z czynszu są gminne. Pan Drogowski powiedział, że w takim razie powinien wpłynąć uzasadniony wniosek do Urzędu od Pani Dyrektor szkoły o przydzielenie lokatorowi mieszkania zamiennego, bowiem zajmowane przez niego pomieszczenia budynku szkoły są pilnie potrzebne pod umiejscowienie oddziałów przedszkolnych. Taki wniosek na pewno potem trafi do rozpatrzenia do komisji mieszkaniowej przydzielającej mieszkania. Pan Tymecki zapewnił, że zwróci się do Pani Dyrektor o możliwie jak najszybsze przygotowanie takiego wniosku. Komisja jednogłośnie zaakceptowała powyższe rozwiązanie.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (11 października 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (16 grudnia 2013, 15:05:28)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 907