Protokół Nr 26/2004

Protokół Nr 26/2004
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 6 grudnia 2004r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
2. Skarbnik Gminy Wiesława Grochowska
3. Przewodniczący Rady Miejskiej Edward Stachowicz
4. Przewodniczący Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Henryk Dziarnowski
5. Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury i Sportu Halina Żekiecka
6. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 Kazimierz Drogowski
7. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 Józef Cyra

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Zatwierdzenie protokołu z ostatniego posiedzenia Komisji
3. Omówienie projektu budżetu gminy na 2005r.
4. Opinia w sprawie wniosków Komisji Rady Miejskiej
5. Opinia w sprawie wniosku Rady Sołeckiej Włościborza
6. Opinia w sprawie umorzenia podatku Spółdzielni Ogrodniczo Pszczelarskiej
7. Opinia w sprawie spłaty raty hipoteki
8. Opinia w sprawie zwolnienia z płatności podatku Komendy Powiatowej Policji
9. Wolne wnioski i zakończenie.
 
     W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.

Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół Nr 25/2004 ze swojego posiedzenia w dniu 15 listopada 2004r.

Ad.3. Komisja przystąpiła do omawiania projektu budżetu gminy na 2005r.

Na wstępie Burmistrz poinformował, iż projekt budżetu jest zrównoważony pod względem dochodów i wydatków. Został on przygotowany wskaźnikiem wzrostu 4%, w porównaniu do roku ubiegłego.Ważną kwestią w budżecie są wydatki inwestycyjne, zostały one zaplanowane na 10% w porównaniu do całości kwoty projektu budżetu. Zasadą jest, żeby za tzw. „złotówkę” z budżetu gminy pozyskiwać większe kwoty ze środków zewnętrznych.
 
Następnie Burmistrz omówił projekt budżetu w poszczególnych działach. 

Następnie członkowie Komisji przystąpili do wyjaśniania wątpliwości do poszczególnych zapisów budżetowych.

Pan Tomas zapytał o kwestię inwestycji budowy kanalizacji do Świdwia, na czyim majątku będzie prowadzona ta inwestycja. Gdyby bowiem inwestycja pozostała na majątku gminy, to byłaby możliwość „odzyskania” kwoty Vatu odprowadzonego do Urzędu Skarbowego.
Burmistrz przyznał, iż rzeczywiście istnieje taka możliwość i gmina zastosuje w tej kwestii dogodną formułę.
Pan Jagodziński zapytał o kwestie budowy Sali gimnastycznej w Wałdowie. Burmistrz wyjaśnił, iż przetarg wygrała firma „Inżtech” ale ze względu na brak uprawnień zaistniała protest (został uwzględniony) i inwestycję będzie prowadzić firma z Koronowa. Róznica kwotowa na inwestycji wynosi 1.800zł.
Burmistrz wyjaśnił następnie kwestie oświatowe. W porównaniu z rokiem ubiegłym jest 7%-owy wskaźnik wzrostu. Oświata nie mieści się w planowanej subwencji, na co wpływ maja przede wszystkim zwiększone odpisy na świadczenia socjalne(kwota 400tys.zł.) Była propozycja zmniejszenia odpisów ale zgody na wyraziło środowisko oświatowe jak także związki zawodowe. W związku z powyższym oszczędności należy poszukać w zaplanowanych wydatkach oświatowych. Pan Tomas zaproponował aby  zostawić budżet oświaty na razie w obecnej formie, natomiast Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej niech dokona „przymiarki” gdzie można dokonać jeszcze oszczędności.
Komisja postanowiła, iż przeanalizuje budżet oświaty po dokładnym określeniu kwoty subwencji oświatowej, jaka spłynie do budżetu.
Pan Cyganek przekazał informacyjnie wątpliwości do projektu budżetu, jaka powzięła na swoim posiedzeniu Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej. Wątpliwości dotyczyły przede wszystkim dysproporcji w kwocie subwencji wyrównawczej, kwestii kwot na dowozy dzieci do szkół, wydatków na telefony w ZOOS.
Przewodniczący Zarządów Osiedli zwrócili uwagę, iż w kwocie 300tys.zł. w dziale gospodarki komunalnej można by uwzględnić środki na estetykę i modernizację miasta.
Burmistrz zasugerował, aby tą sprawę przedyskutować na resortowej Komisji.
Pan Drogowski zobowiązał się przygotować na Komisję szczegółowe propozycje w tej sprawie.

Ostatecznie Komisja, po przeanalizowaniu projektu budżetu – zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie.

Komisja również jednogłośnie pozytywnie opowiedziała się za pozostawieniem projektu w dziale Oświaty w obecnej wersji. Komisja dokona powtórnej analizy budżetu w tym  dziale po uzyskaniu informacji o rzeczywistej kwocie subwencji oświatowej, jaka spłynie do budżetu gminy.

Ad.4. Komisja zapoznała się z wnioskami Komisji Rady Miejskiej do przyszłorocznego budżetu w sprawach:
- zarezerwowania w budżecie kwoty 6tys.zł. na organizacje imprez związanych Dniem Świętego Wawrzyńca
- zwiększenie dotacji dla SDK z przeznaczeniem na dofinansowanie działalności świetlic wiejskich.

Powyższe wnioski wysunęła Komisja Oświaty, Kultury i Sportu.
Przewodnicząca tejże Komisji Pani Żekiecka dodała, iż istnieje ponadto propozycja uruchomienia w Kawlach oddziału przedszkolnego.

Komisja postanowiła, iż wszelkie sprawy związane z funkcjonowaniem Sępoleńskiego Domu Kultury zostaną omówione na kolejnym posiedzeniu Komisji z udziałem Dyrektora tej placówki Pani Olszewskiej.
 
- zabezpieczenia w projekcie budżetu środków na budowę budynków o niższym standardzie mieszkalnym
- zabezpieczenia w projekcie budżetu kwoty 30tys.zł. na dofinansowanie działalności gminnego wysypiska nieczystości we Włościbórku, w tym na zakup kompaktowa do ugniatania  śmieci

Powyższe wnioski wysunęła Komisja Gospodarki Komunalnej, Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego.  

Burmistrz, odnośnie kompaktowa, stwierdził iż na ten cel można przeznaczyć środki pozyskane ze struktur zewnętrznych. Natomiast na budownictwo socjalne są już zarezerwowane środki w projekcie budżetu. Mieszkania będą budowane w wykupionych przez gminę pomieszczeniach pomieszczeniach Wałdowie.

Ad.5. Komisja zapoznała się z pismem Rady Sołeckiej Włościborza w sprawie przeznaczenia dodatkowej kwoty dla Sołectwa w wysokości 15tys.zł. z przeznaczeniem na ogrodzenie boiska sportowego oraz zabezpieczenie siatką drogi publicznej .

Pan Tomas zasugerował, iż zostaną przydzielone z Województwa środki na remonty boisk wiejskich.
Komisja w związku z powyższym zaopiniowała w ten sposób powyższy wniosek. 

Ad.6. Komisja jednogłośnie negatywnie zaopiniowała wniosek Spółdzielni Ogrodniczo Pszczelarskiej w sprawie możliwości umorzenia podatku od nieruchomości.

Ad.7. Komisja jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała przesunięcie spłaty raty hipoteki, zgodnie ze złożonym wnioskiem (wniosek Pana        – dotyczy lokalu przy ul. Bajkowej)

Ad.8. Komisja zapoznała się z wnioskiem Komendy Powiatowej Policji w sprawie możliwości zwolnienia z płatności podatku od nieruchomości.
 
Komisja opowiedziała się  ze podtrzymywaniem dobrej współpracy z Komendą, jednak wniosek zaopiniowała jednogłośnie negatywnie – sugerując to faktem, iż corocznie gmina wspomaga działalność Komendy (przykład współfinansowania założenia monitoringu na terenie miasta).

Ad.9. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Komisja, kierując się względami motywacyjnymi, zaproponowała jednogłośnie możliwość wprowadzenia zatrudniania na okres 5-letni kierowników kierowników w gminnych  jednostkach organizacyjnych. Komisja zasugeruje, aby ta propozycję przeanalizowała Komisja Statutowa rady Miejskiej.
- Komisja przyjęła do wiadomości pismo Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie sprzeciwu przeciwko pozbawienia pracowników Oświaty części funduszu socjalnego w projekcie budżetu gminy na 2005r.

- Komisja ustaliła, iż spotka się jeszcze przed sesją, na której będzie zatwierdzany projekt budżetu gminy na 2005r. Komisja wyznaczyła swoje posiedzenie na termin 29 grudnia o godz. 12.00.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie.

Przewodniczący Komisji
Janusz Tomas

protokołował:
Tomasz Dix
 
 
   

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (6 grudnia 2004)
Opublikował: Tomasz Dix (10 lutego 2005, 21:42:53)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (10 maja 2023, 14:48:50)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1163