Strona główna > Uchwały > 2006 |
Uchwała nr XXXIX/315/06RADY MIEJSKIEJ W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIMz dnia 26 stycznia 2006w sprawie: ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sępólno KrajeńskieNa podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806,z 2003r. Nr 80, poz.717 i Nr 162, poz.1568 , z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poa. 1203, z 2005r. Nr 172 ,poz. 1441, Nr 175, poz. 1457) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z 1997r. Nr 121, poz. 770, Nr 60, poz. 369 , z 2000r. Nr 22, poz.272, z 2001r. Nr 100, poz.1085, Nr 154, poz. 1800, z 2002r. Nr 113, poz.984, z 2003r. Nr 7, poz.78, z 2004r. Nr 96, poz.959, Nr 173, poz. 1808, z 2005r. Nr 85, poz. 729, Nr 175, poz.1458), uchwala się , co następuje :
Uchwała nr XXXIX/315/06
RADY MIEJSKIEJ W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM
z dnia 26 stycznia 2006
w sprawie: ustalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sępólno Krajeńskie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz. 1806,z 2003r. Nr 80, poz.717 i Nr 162, poz.1568 , z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poa. 1203, z 2005r. Nr 172 ,poz. 1441, Nr 175, poz. 1457) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 z 1997r. Nr 121, poz. 770, Nr 60, poz. 369 , z 2000r. Nr 22, poz.272, z 2001r. Nr 100, poz.1085, Nr 154, poz. 1800, z 2002r. Nr 113, poz.984, z 2003r. Nr 7, poz.78, z 2004r. Nr 96, poz.959, Nr 173, poz. 1808, z 2005r. Nr 85, poz. 729, Nr 175, poz.1458), uchwala się , co następuje :
§1. Ustala się regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwała nr XLIV/436/2002r. Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 17 czerwca 2002r. W sprawie ustalenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sępólno Krajeńskie (Dz.Urz.Woj. Kuj-Pom. z 2002r. Nr 99, poz. 2032).
§ 3. Wykonanie uchwały zlecić Burmistrzowi .
§ 4. Uchwała w wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko - Pomorskiego.
Uzasadnienie do uchwały Nr XXXIX /315/06
Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim
z dnia 26 stycznia 2006r.
Art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 132, poz. 622 ze zm.) nałożył na gminy obowiązek określenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawartych w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie .
Ponadto, zgodnie z treścią art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1458), rada miejska w terminie do dnia 13 stycznia 2006 r. obowiązana była uchwalić nowy regulamin, uwzględniając wymogi określone przez ustawodawcę.
Projekt niniejszej uchwały został zaopiniowany przez Komisję Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego i Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska.
załącznik do Uchwały Nr
Rady Miejskiej w Sępólnie Kraj.
z dnia 26stycznia 2006r.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Sępólno Krajeńskie
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości znajdujących się w gminie Sępólno Krajeńskie dotyczące :
1.wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości
2.rodzaje minimalnej pojemności urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunku rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.
3.częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
4.maksymalnego poziomu odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów.
5.innych wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości wynikających z gminnego planu gospodarki odpadami.
6.obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe , mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
7.wymagań utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
8.obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzenia.
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenach nieruchomości.
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania czystości i porządku oraz
należytego stanu sanitarno-higienicznego nieruchomości.
Powstające na terenie nieruchomości odpady komunalne, w tym powstające w gospodarstwach domowych, przed ich zgromadzeniem w pojemnikach na odpady na terenie nieruchomości, należy poddać segregacji mającej na celu oddzielne gromadzenie odpadów niebezpiecznych, odpadów wielkogabarytowych i odpadów z remontów oraz selektywną zbiórkę odpadów komunalnych nadających się do odzysku i ich optymalne przygotowanie do transportu do miejsc dalszego odzysku lub unieszkodliwiania.
Wyselekcjonowane frakcje odpadów komunalnych , nadające się do odzysku i dalszego wykorzystania należy umieszczać odrębnie w przeznaczonych do tego celu i oznakowanych specjalnie pojemnikach do segregacyjnej zbiórki odpadów komunalnych.
Zabrania się umieszczania wymieszanych odpadów komunalnych w pojemnikach do segregacyjnej zbiórki surowców wtórnych oraz odpadów innych niż rodzaj frakcji opisanej na pojemniku.
Odpady organiczne powstałe w gospodarstwach domowych można poddać procesowi kompostowania na swojej działce z przeznaczeniem do własnego wykorzystania kompostu
w warunkach nie stwarzających uciążliwości dla terenów sąsiednich.
Odpady niebezpieczne powstające w odpadach komunalnych gospodarstw domowych /baterie i akumulatory, lakiery, farby, świetlówki itp./ należy wydzielać z powstających odpadów komunalnych. Odpady te należy zwracać do punktów ich zbiórki, np. odpowiednich hurtowni lub wrzucać do oznakowanych pojemników rozmieszczonych u odbiorcy odpadów.
Odpady wielkogabarytowe / meble, wymienione drzwi/ należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych wyłącznie w miejscu do tego wyznaczonym.
Odpady z remontów nieruchomości należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w kontenerach przeznaczonych do gruzu z remontu.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych
zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości i bezpośrednio przy jej
granicy.
2. Obowiązek czyszczenia chodnika ze śniegu i lodu winien być zrealizowany poprzez
usunięcie śniegu w miejsce nie powodujące zakłóceń w ruchu pieszym lub pojazdów i
podjęcie działań mających na celu likwidację śliskości chodnika.
3. Zakazuje się zgarniania śniegu, lodu lub innych zanieczyszczeń z chodnika na jezdnię lub
zieleń przyuliczną.
4. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do systematycznego sprzątania terenu nieru
chomości, a w szczególności dojść do budynków, punktów gromadzenia odpadów.
5. Błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia uprzątnięte z przystanków komunikacyjnych
oraz dróg publicznych należy gromadzić poza terenem przystanku komunikacyjnego w sposób
nie utrudniający zatrzymywania się pojazdów oraz wsiadania i wysiadania pasażerów.
§ 4. 1. Mycie samochodów powinno się odbywać w miejscach do tego celu wyznaczonych.
2. Właściciele nieruchomości mogą myć pojazdy czystą wodą na swoim terenie pod warunkiem że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji.
3. Naprawy samochodów powinny być przeprowadzane w specjalistycznych warsztatach.
4. Właściciel samochodu może dokonywać doraźnych napraw związanych z bieżącą eksploatacją pojazdu w obrębie nieruchomości pod warunkiem, że czynności te nie będą powodować zanieczyszczeń wód i gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów.
Rozdział III
Rodzaj i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych. Warunki rozmieszczania tych urządzeń i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5. 1. Do zbierania odpadów komunalnych na nieruchomości przeznacza się pojemniki, worki,
kosze na śmieci.
§ 6. 1.Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie nieruchomości służą znormalizowane
pojemniki o pojemności minimum 110 litrów .
2.Do gromadzenia odpadów komunalnych na drogach publicznych służą kosze uliczne o poj.
od 5 do 30 litrów.
3.Dla organizatora imprezy masowej lub zgromadzenia o charakterze publicznym istnieje obowiązek zapewnienia odpowiedniej ilości urządzeń sanitarnych i pojemników na śmieci.
§ 7.1. Ustala się minimalną pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych:
1)110 litrów - jeśli w gospodarstwie domowym przebywa do 5 osób,
2)220 litrów - jeśli w gospodarstwie domowym przebywa ponad 5 osób,
3)110 litrów - dodatkowo, jeśli w gospodarstwie domowym prowadzi się działalność
agroturystyczną lub przebywają w nim osoby w sezonie turystycznym,
4)110 litrów - dla nieruchomości na której prowadzi się działalność gospodarczą.
§ 8 O rodzaju ustawionych na terenie nieruchomości pojemników decyduje właściciel nieruchomości w porozumieniu z jednostką wywozową.
§ 9.1. Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymania pojemników na odpady komunalne we właściwym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, a w szczególności utrzymania ich w czystości oraz co najmniej raz na kwartał dezynfekowania.
2.Pojemniki i worki na odpady komunalne należy ustawić w miejscach łatwo dostępnych dla ich użytkowników i pracowników jednostki wywozowej w sposób nie powodujący uciążliwości dla mieszkańców i osób trzecich.
3.Pojemniki i worki powinny być ustawione w granicy nieruchomości lub bezpośrednio przy ogrodzeniu w miejscu specjalnie do tego wydzielonym, z wyjątkiem chodników lub innych miejsc przeznaczonych do ruchu pojazdów samochodowych oraz pieszych, na równej powierzchni, w miarę możliwości utwardzonej, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody i błota.
Rozdział IV
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 10.1. Odpady komunalne stałe winny być wywożone na gminne składowisko odpadów innych niż niebezpieczne przez odbiorcę odpadów, z częstotliwością zapewniającą właściwy stan sanitarno – porządkowy nieruchomości, nie rzadziej niż:
a/ z nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym – wg potrzeb lecz nie rzadziej niż raz w miesiącu,
b/ z nieruchomości ,na której prowadzona jest działalność gastronomiczna lub handlowa branży spożywczej – wg potrzeb lecz nie rzadziej niż jeden raz w tygodniu,
c/ z nieruchomości związanej z pozostałą działalnością gospodarczą – wg. potrzeb lecz nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące,
d/ z terenów ulic, placów, przystanków – jeden raz w tygodniu,
e/ z terenów na których organizowane są imprezy masowe oraz z targowisk – niezwłocznie po zakończeniu imprezy,
f/ z terenów cmentarzy – trzy razy w roku,
2.Właściciel nieruchomości obowiązany jest systematycznie opróżniać zbiornik na odpady płynne i nie dopuszczać do jego przepełnienia oraz do wylewania się i przenikania jego zawartości do gruntu, lecz nie rzadziej niż co dwa miesiące. Wywozu odpadów komunalnych ciekłych dokonuje się wyłącznie do punktu zlewnego oczyszczalni ścieków w Sępólnie Krajeńskim.
3.Właściciel nieruchomości usuwając stałe odpady komunalne we własnym zakresie, obowiązany jest zapewnić taki transport na wysypisko, aby nie powodować zanieczyszczenia powierzchni ziemi, powietrza, wody, a także nie stwarzać uciążliwości dla osób trzecich.
4.Odbiorca odpadów może odmówić przyjęcia odpadów na wysypisko lub oczyszczalnię ścieków jeżeli:
a/ zachodzi podejrzenie, że są to odpady inne niż komunalne, niewiadomego pochodzenia lub o nieznanym składzie,
b/ są to odpady komunalne duże zgromadzone w pojemnikach na odpady,
§ 11. Liczba pojemników na odpady i ich pojemność oraz pojemność zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe muszą być prowadzone w sposób gwarantujący, że nie nastąpi rozkład biologiczny zgromadzonych odpadów komunalnych, przepełnienie pojemników lub wpływ nieczystości ciekłych z zbiornika bezodpływowego.
Rozdział V
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów.
§ 12. Ustala się maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów 20%.
Rozdział VI
Inne wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości wynikające z gminnego planu gospodarki odpadami.
§ 13. Właściciele nieruchomości winni dążyć do maksymalnej segregacji odpadów komunalnych w miejscu ich wytwarzania.
Rozdział VII
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 14.1. Posiadacze psów i innych zwierząt domowych obowiązani są do utrzymania ich w sposób zapewniający bezpieczeństwo osobom postronnym i zabezpieczający przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku, w tym piaskownic dla dzieci, placów zabaw, chodników, boisk szkolnych, korytarzy, klatek schodowych i innych wspólnych części budynku, a także nie powodujący innych uciążliwości.
2.Psa należy prowadzić na smyczy. Zwolnienie ze smyczy jest dozwolone tylko w przypadkach, gdy zwierzę jest w kagańcu oraz w miejscach mało uczęszczanych przez ludzi, pod warunkiem sprawowania przez posiadacza bezpośredniej kontroli nad jego zachowaniem.
3.Właściciel nieruchomości może zabronić wprowadzania psów na teren przeznaczony do wspólnego użytkowania, odpowiednio go oznaczając.
4.Nieruchomość na której utrzymywany jest pies należy zabezpieczyć w sposób uniemożliwiający wydostanie się zwierzęcia na zewnątrz.
5.Nie dozwolone jest wprowadzanie i wnoszenie zwierząt domowych do sklepów, lokali gastronomicznych, aptek, pomieszczeń biurowych, na place zabaw dla dzieci, na targowiska oraz do innych obiektów w których posiadacz nieruchomości wprowadzi i w widoczny sposób oznakuje taki zakaz.
6.Usuwanie zanieczyszczeń powodowanych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności z ulic, chodników, placów, parkingów, zieleńców należy do obowiązków posiadacza zwierzęcia.
7.Psy zwolnione ze smyczy bez znaczka identyfikacyjnego oraz psy pozostawione w miejscach publicznych bez dozoru / wałęsające się / mogą być chwytane i przekazywane do schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Rozdział VIII
Wymagania utrzymania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
§ 15.1. Pod pojęciem utrzymania i hodowli zwierząt gospodarskich należy rozumieć wszelkie formy posiadania zwierząt gospodarskich.
2.Hodowla zwierząt powinna być usytuowana na terenach do tego przeznaczonych w gminnym planie zagospodarowania przestrzennego i prowadzona w warunkach zapewniających przestrzeganie obowiązujących zasad zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych, oraz nie powodować negatywnego oddziaływania na środowisko.
3.Unormowania ust. 2 nie dotyczą :
1) płatników podatku rolnego utrzymujących się wyłącznie z rolnictwa
2) osób, dla których utrzymanie zwierząt gospodarskich jest podstawowym źródłem utrzymania rodziny, a na chów wyrażą zgodę sąsiedzi będący stronami postępowania w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego oraz burmistrz.
4. Pomieszczenia dla zwierząt gospodarskich, teren hodowli i bezpośrednie ich otocznie winny być utrzymane w należytej czystości.
5. Wybiegi dla zwierząt gospodarskich winny być ogrodzone w sposób uniemożliwiający przedostanie się zwierząt poza obręb wybiegu.
6. Zabrania się pozostawiania na otwartej przestrzeni padliny, którą należy dostarczyć do miejsc utylizacji. Obowiązek dostarczania padłego zwierzęcia do miejsc utylizacji spoczywa na właścicielu.
7. Właściciel zwierzęcia, które zanieczyściło ulicę lub chodnik obowiązany jest do niezwłocznego uprzątnięcia zanieczyszczenia.
Rozdział IX
Obszary obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
§ 16.1. Obowiązek przeprowadzania deratyzacji ciąży na właścicielu budynków mieszkalnych, obiektów użyteczności publicznej i obsługi ludności oraz nieruchomości na których prowadzi się hodowlę zwierząt gospodarskich – w miarę potrzeb.
2. W przypadku zagrożenia epidemiologicznego wywołanego plagą gryzoni, deratyzację przeprowadza się w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 17.1. Nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, sprawuje Burmistrz Sępólna Krajeńskiego
2. Kto nie wykonuje obowiązków określonych w niniejszym regulaminie, podlega sankcjom określonym w przepisach prawa.
Utraciła moc uchwałą Nr XXIX/213/13 Rady Miejskiej w Sepólnie Krajeńskim z dnia 31 stycznia 2013r. w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie pobierz
STATUS : NIEOBOWIĄZUJĄCA
metryczka
Opublikował: Barbara Kaplar (1 lutego 2006, 11:19:36)
Ostatnia zmiana: Mirena Frosina (11 kwietnia 2013, 10:04:41)
Zmieniono: dodano informacje o utracie mocy uchwały
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 1771