Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 41/2013 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 11 marca 2013r.
Protokół Nr 41/2013
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 11 marca 2013r.
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 11 marca 2013r.
W posiedzeniu udział wzięli
członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. – Dariusz Krakowiak;
5. Dyrektor Zakładu Transportu i Usług sp. z o.o. – Tomasz Mroziński;
6. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z miesiąca stycznia i lutego;
3. Informacja w zakresie realizacji wniosków wysuniętych na poprzednim posiedzeniu – wysokość kosztów transportu w Zakładzie Transportu i Usług;
4. Sprawozdanie organu z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za 2012r.;
5. Informacja w zakresie propozycji taryf za wodę i ścieki na 2013r.;
6. Wstępne omówienie wykonania budżetu Gminy za 2012r.;
7. Przedyskutowanie propozycji diet dla sołtysów i radnych;
8. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich poprzednich posiedzeń w miesiącu styczniu i lutym (naniesiono poprawkę w protokole z dnia 28 lutego 2013r.).
Ad.3. Dyrektor Zakładu Transportu i Usług, w związku z wnioskiem wysuniętym na poprzednim posiedzeniu, przedstawił Komisji informację w zakresie wysokości stawek za usługi transportowe oferowane przez Zakład. Na wstępie powiedział, że nie wie skąd pochodzą informacje o wyższych kosztach usług transportowych świadczonych przez Zakład. W przypadku świadczenia takich usług dla MLKS „Krajna” były one realizowane od 1994 do 2011r., nie zgłaszano żadnych uwag, jednak na początku ubiegłego roku Klub bez żadnego zapytania i podziękowania za wieloletnią współpracę przestał korzystać z transportu Zakładu. Nie pytając o cenę korzystania z usług Zakładu , klub skorzystał z oferty prywatnego przewoźnika. Ma pretensję o tyle, że bez zapytania o stawkę przestano korzystać z usług Zakładu, tym bardziej że po zapoznaniu się z dokumentacją stwierdził, iż ceny tego przewoźnika nie są niższe. Podkreślił, że teoretycznie podmioty prywatne zawsze mogą obniżyć np. o 1 grosz stawkę, znając stawkę oferowaną przez Zakład. Podkreślił, że Zakład zawsze może być konkurencyjny, gdyby oferent wystąpił z oficjalnym pytaniem o stawkę, to zawsze można negocjować cenę usług. Na dzisiaj cena transportu autobusem 19 – osobowym wynosi 2,49zł. natomiast za autobus większy 3,60zł. za kilometr. Jeszcze raz zaznaczył, że wiosną ubiegłego roku nikt z MLKS „Krajna” nie rozmawiał z nim o cenach usług transportowych świadczonych przez Zakład, nie było żadnych negocjacji, gdyby ktoś twierdził inaczej to warto doprowadzić do konfrontacji. Pan Drogowski powiedział, że rzeczywiście w spotkaniach, w których uczestniczył twierdzono że Zakład Transportu i Usług ma droższe usługi transportowe. Odnośnie świadczenia usług transportowych stwierdził, że korzystał z nich przy organizacji wycieczek. Dodał, że zawsze był z tych usług zadowolony i zawsze istniała możliwość negocjacji ceny transportu, dochodzono do consensusu. Pan Jagodziński zasugerował, aby Burmistrz zorganizował spotkanie ze stowarzyszeniami, na którym powinno się omówić sprawy związane ze świadczeniem usług transportowych, jego zdaniem pieniądze z budżetu Gminy powinny do niego wracać. Pan Drogowski potwierdził, że powinno się wspierać gminne podmioty. Nawiązując do budżetu MLKS „Krajna” powiedział, że w przyszłości należałoby się zastanowić nad zmniejszeniem dotacji dla tego podmiotu, o ile klub będzie wydawał środki na transport poza gminny.
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.
Ad.4. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła Komisji sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Sępólno Krajeńskie z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami pożytku publicznego za 2012r.
Na realizację wspólnych przedsięwzięć z organizacjami pozarządowymi w budżecie zaplanowano kwotę w wysokości 726.959,01zł., w tym:
- 701.850zł. na otwarte konkursy ofert;
- 779,01zł. na ochronę przeciwpożarową;
- 24.330zł. na wnioski organizacji pozarządowych.
Złożono 36 ofert, z czego dofinansowano 28 wniosków na realizację zadań, z podmiotami zostały podpisane stosowane umowy. Organizacje zapewniły na realizację środki własne w wysokości 46.993,61zł. a także wkład osobowy, w tym pracę wolontariuszy. Poinformowała ponadto, że zawarto również dwie umowy na realizację zadań w ramach inicjatywy lokalnej w kwocie 15.307zł. przy wkładzie własnym inicjatorów 19.560zł. (społeczność miejscowości Trzciany i Piaseczno). Tematyka, w której ogłoszono 7 otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych przedstawiała się następująco:
- upowszechnianie sportu;
- promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej;
- pomoc społeczna, ochrona i promocja zdrowia;
- nauka, edukacja, oświata i wychowanie, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury, tradycji i dziedzictwa;
- prowadzenie klubu młodzieżowego, działalność na rzecz seniorów;
- upowszechnianie kultury fizycznej, turystyki, krajoznawstwa i rekreacji.
Pani Bławat nadmieniła, że w/w kwota została wykorzystana w 99,99%.
Komisja przyjęła przedstawione sprawozdanie jednogłośnie do wiadomości.
Ad.5. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawił Komisji propozycje stawek taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na 2013r. Nadmienił, że w propozycjach stawek nie zaszły żadne zmiany w porównaniu z wcześniej opracowanym materiałem roboczym, zmiany naniesiono jedynie w wersji opisowej. Proponowane stawki taryf na 2013r. przedstawiają się następująco:
- 1m3 wody – 3,30zł. brutto, było 3.12zł.;
- 1m3 ścieków – 7,23zł. brutto, było 6,84zł.;
- stawki miesięcznej opłaty abonamentowej za wodomierze w zależności od przepływu:
za mały przepływ – 8,64zł. brutto (do 2,5m3/h);
za średni przepływ – 12,96zł. brutto (do 25m3/h);
za duży przepływ – 34,56zł. brutto (powyżej 25m3/h).
Pan Krakowiak zaznaczył, że dwie ostatnie stawki zostały wprowadzone dodatkowo, pierwsza stawka jest taka sama jak w ubiegłym roku. Pozostałe elementy taryf nie ulegają zumienie, pozostają na poziomie ubiegłorocznym. Odnosząc się do podwyżek stawek (około 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym) za wodę i ścieki powiedział, że ich podstawową przyczyną jest konieczność zainwestowania w infrastrukturę spółki. Istnieje konieczność przebudowy oczyszczalni ścieków. Pierwszy etap obejmie modernizacje elementów nie odnawianych od czasu zakupu oczyszczalni (przepompownia, piaskowniki, punkt zlewny, rurociągi podziemne, termomodernizacja budynków), będzie to koszt około 2 – 2,5mln.zł. Prawdopodobnie głównym źródłem finansowania tej inwestycji będzie pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, ZGK dołoży także środki własne, zwróci się także o pewne środki do Gminy. Pan Jagodziński nawiązał do wysokości stawek, ze statystyk zamieszczonych na łamach „Gazety Pomorskiej” wynika, że ceny wody ścieków w Sępólnie Krajeńskim są bardzo wysokie. Pan Krakowiak podkreślił, że dane zamieszczane w gazecie trudno porównywać są tam podane tylko same stawki, natomiast w gminach są stosowane rożne zasady, istnieją dopłaty a także są inne wysokości płatności podatku od infrastruktury przez zakłady komunalne. Powiedział, że jego zdaniem stawki za wodę i ścieki są na średnim poziomie krajowym, uważa że takie stawki pozwolą zakładowi na spokojne funkcjonowanie. Pan Drogowski powrócił do ubiegłorocznej Sesji Rady Miejskiej, przedstawił odpowiedź organu nadzoru, z treści której wynika, że Rada zrezygnowała ze swoich kompetencji nie podejmując wtedy uchwały sprzeciwiającej się proponowanym podwyżkom stawek za wodę i ścieki. Nawiązując do stawek ubiegłorocznych Pan Drogowski wyraził wątpliwość czy można zróżnicować wysokość opłat abonamentowych w zależności od przekroju wodomierza przy zastosowaniu jednej grupy taryfowej. Pan Krakowiak wyjaśnił, że istnieje taka możliwość, stosuje to wiele gmin, ich uchwały nie zostały zakwestionowane przez wojewodę. Pan Drogowski stwierdził, że zaproponowane przez Dyrektora stawki są do przyjęcia, w odniesieniu do grup taryfowych zasugerował jednak, aby Pan Krakowiak przy konstruowaniu kolejnych taryf zastanowił się nad możliwością podziału na dwie grupy, gospodarstwa domowe i przemysłowe, bowiem na pewno oczyszczanie ścieków przemysłowych jest droższe. Pan Krakowiak powiedział, że grupy taryfowe powinny powstawać, jednak jeśli chodzi o koszty to np. najbardziej kosztowne jest oczyszczanie tych ścieków, które są dowożone beczkowozami, są bardziej skażone niż przemysłowe.
Komisja, po wyjaśnieniach, zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie propozycje stawek taryfowych na 2013r. przedstawione przez Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej, tym samym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej w w/w sprawie.
W tym punkcie Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że do Urzędu wpłynął wniosek Zakładu Gospodarki Komunalnej w sprawie poręczenia przez Gminę Zakładowi pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska do kwoty 453tys.zł. z przeznaczeniem na planowane inwestycje. Pan Krakowiak nadmienił, że istnieje możliwość umorzenia 30% kwoty pożyczki, dodał że prawdopodobna kwota pożyczki wyniesie około 300tys.zł.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie upoważnienie Burmistrza w imieniu Gminy do poręczenia zaciągnięcia pożyczki dla Zakładu Gospodarki Komunalnej.
Ad.6. Pani Skarbnik Gminy omówiła wstępne wykonanie budżetu Gminy za 2012r. Nadmieniła, że samo sprawozdanie z wykonaniu budżetu omówi na posiedzeniu Komisji w miesiącu kwietniu. Poinformowała, że plan w wysokości 51.899.882,17zł. został wykonany w 98,41%. Z tego dochody majątkowe stanowiły około 20% i zostały wykonane w 95,51%. Wydatki zostały natomiast wykonane w 95,56% na plan w wysokości 49.699.882zł. Bieżąca nadwyżka budżetowa wynosiła 2mln.200tys.zł. z czego kwotę w wysokości 1.200tys.zł. przeznaczono na spłatę kredytu w 2012r. natomiast 1mln. wprowadzono do tegorocznego budżetu również na spłatę kredytu. Faktyczny wynik jakim zamknął się rok 2012r. to nadwyżka w kwocie 2.444.908zł., natomiast do spłaty na 2013r. jest kwota 2.425, czyli wynik finansowy pozwoli na spłatę tych zobowiązań. Zadaniem, którego nie udało się wykonać w 2012r. to kwota 200tys.zł.udziału w podatku dochodowym, na co Gmina nie miała wpływu oraz przesunięcie realizacji inwestycji projektu kluczowego oraz zakupu komputerów w ramach cyfryzacji. Pani Skarbnik nadmieniła, że zgodnie z poprzednimi ustaleniami powróci się do tematu wydatków inwestycyjnych w gminnych jednostkach organizacyjnych, które zostały przesunięte w związku z koniecznością spięcia projektu budżetu na 2013r. Dodała, że na kwietniowe posiedzenie zaprosi dyrektorów tych jednostek celem omówienia wykonania ich budżetów za 2012r. Pani Skarbnik powiedziała także, że oficjalne sprawozdanie z wykonania budżetu zostanie sporządzone i rozdane radnych jeszcze w tym tygodniu.
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.
Ad.7. Pani Skarbnik przedstawiła warianty propozycji zwiększenia kwot w/w diet obejmujących propozycje Burmistrza oraz propozycje samych sołtysów. Pani Skarbnik Gminy powiedziała, że sołtysi w 2012r. pobierali dietę łączną w wysokości 815zł. kwartalnie, potem w miesiącu styczniu tą kwotę zmieniono na 900zł. (250zł. diety miesięcznie + 50zł. za udział w Sesji Rady Miejskiej). Przygotowała propozycję obejmującą obecnie wysokość diety z zależności od liczby mieszkańców w sołectwie tj. 250zł. stałej diety + dodatek za udział w sesji uzależniony od liczby mieszkańców. Ta symulacja jest również zgodna z propozycją sołtysów, aby dieta wynosiła do 1.200zł. kwartalnie. Kwotę 1.200zł. przyjęła dla sołectwa o największej liczbie mieszkańców (Wałdowo), diety w innych sołectwach wyliczono mnożąc tą kwotę przez odpowiedni wskaźnik (0,16zł.). Takie wyliczenie spowodowało, że przedział kwartalnej diety wynosiłby od 923 do 1.200zł. a zwiększenie wydatków w budżecie na ten cel w tym roku byłoby o 23tys.zł. Dodała, że inna wersja, zaproponowana przez Burmistrza obejmuje stały dodatek za udział w Sesji w wysokości 50zł. plus dodanie kwoty diety uzależnionej od liczby mieszkańców, co dałoby ten sam skutek finansowy.
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za drugim przedstawionym wariantem, wskazując zasadność ustalenia wysokości diety od liczby mieszkańców oraz stwierdzając, że proponowane wysokości diet będą większe niż dotychczas, zgodnie z sugestią sołtysów.
W tym punkcie Pan Drogowski zaproponował możliwość zmiany zasady wypłacania radnym diet za udział w posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej. Jego zdaniem warto rozważyć nie potrącanie diet za absencję w nieplanowanych w rocznym planie posiedzeniach Komisji oraz w nagłych przypadkach np. zachorowań udokumentowanych zwolnieniem lekarskim lub śmierci w rodzinie. Pan Jagodziński stwierdził, że te propozycje należałoby przekonsultować z radcą prawnym. Komisja postanowiła, że powróci do w/w tematu.
W tym punkcie Pani Skarbnik Gminy poinformowała również, że wpłynęła ostateczna decyzja Wojewody w sprawie dotacji dla Ośrodka Pomocy Społecznej na realizację zadań zleconych z administracji państwowej. Dodała, że taka zmianę budżetową podejmuje Burmistrz w drodze zarządzenia, aby zmiana mogła wejść od razu w życie.
Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
Pani Skarbnik poinformowała także, że istnieje propozycja powrócenia do systemu ryczałtowego za płatność za konserwację oświetlenia ulicznego, w związku z faktem dotychczasowego niezadowalającego wykonywania tych usług w ramach umowy zlecenia, Nadmieniła, że propozycja zmiany wiąże się jednak ze zwiększeniem kosztów, co wiąże się z koniecznością sukcesywnych zmian w budżecie.
Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
Pani Skarbnik Gminy poinformowała ponadto, że wpłynęły do Urzędu dwa wnioski mieszkańców Osiedla Jana Pawła II w sprawie ujęcia w projekcie budżetu na 2014r. remontu dróg na terenie tego Osiedla i w sprawie położenia chodnika przy ul. Kiepury oraz zakończenie prac przy ul. Wieniawskiego i ułożenie jeszcze w tym roku chodników przy ul. Kopernika i ul. Kossaka z jednoczesną deklaracją pokrycia części kosztów z budżetu samorządu.
Komisja przyjęła przedstawione wnioski do wiadomości.
Ad.8. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pani Grochowska ponowiła wniosek o sporządzenie dokumentacji na utwardzenie ulicy Konopnickiej. Pan Drogowski przypomniał, że uzyskał w tej sprawie odpowiedź Pani Skarbnik Gminy, że dokumentacja będzie sporządzona z bieżących środków. Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, że wykonanie dokumentacji wiąże się z koniecznością przeprowadzenia inwestycji w kolejnych latach, tymczasem jest stanowisko Komisji Gospodarki Komunalnej żeby w następnych latach zrobić ulice Krasickiego, Sawickiej i Chopina. Sporządzenie dokumentacji na ul. Konopnickiej spowodowałoby odstąpienie od dokumentacji na ul. Chopina, która jest strategiczna i łączy dwie drogi powiatowe. Pan Drogowski powiedział, że można by jednak pomyśleć o zrobieniu tej dokumentacji przy udziale budżetu Osiedla Nr 2, można trochę ukierunkować w ten sposób zarząd tego osiedla, takie stanowisko przedstawi na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej.
- Pani Skarbnik poinformowała, ze będzie ogłoszony przez Marszałka Województwa konkurs na remonty targowisk obejmujący realizację inwestycji w 2014r., zasadą jest wkład własny do 50% inwestycji, w przypadku naszej Gminy byłoby to około 500 – 600tys.zł. Dodała, że przy okazji remontu targowiska można ująć w dokumentacji także obręb targowiska mieszczący sklepy. Komisja poparła możliwość do przystąpienia do konkursu w tym zakresie.
- Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że sekcja żeglarska MLKS „Krajna” zwróciła się z wnioskiem o dofinansowanie w kwocie 10tys.zł. zakupu silnika spalinowego. Komisja postanowiła, że powróci do sprawy w miesiącu kwietniu.
- Pan Herder zwrócił się do Pani Skarbnik o udzielenie odpowiedzi na piśmie w dwóch sprawach. Pierwsza to, konkretnie w jakim dniu Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 złożył wniosek w sprawie budowy nawierzchni ul. Krasickiego i ul. Sawickiej. Na zebraniu bowiem Przewodniczący Zarządu twierdził, że taki wniosek złożył, który także odczytał. Pan Herder dodał, że poczuł się urażony, że teraz kiedy sprawa ul. Krasickiego zaczyna być wdrażana to Przewodniczący Zarządu przypisuje sobie ta inicjatywę. Drugą sprawą jest wyjaśnienie finansowania różnych organizacji przez samorządy wiejskie i miejskie, bowiem Przewodniczący Zarządu Osiedla twierdzi, że był u Pani Skarbnik i może przekazać z budżetu Osiedla na straż środki na zakup żywności w ramach integracji społecznej. Pani Buchwald powiedziała, że był u niej Pan Rózga i Pan Gustyn, którzy powiedzieli że w remizie strażackiej odbywają się zajęcia dla dzieci i młodzieży i czy mogą na te zajęcia kupić środki spożywcze. Podkreśliła, że jeśli jest to dla mieszkańców a nie na straż to mogą dokonać zakupu drobnych rzeczy, byle nie były to środki trwałe, tak aby nie pozostały na wyposażeniu świetlicy. Podkreśliła, że można dokonać zakupu ale nie z przeznaczeniem dla organizacji lecz na realizację konkretnego zadania, które jest realizowane na potrzeby lokalnej społeczności.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Radna – Wiesława Grochowska;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. – Dariusz Krakowiak;
5. Dyrektor Zakładu Transportu i Usług sp. z o.o. – Tomasz Mroziński;
6. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z miesiąca stycznia i lutego;
3. Informacja w zakresie realizacji wniosków wysuniętych na poprzednim posiedzeniu – wysokość kosztów transportu w Zakładzie Transportu i Usług;
4. Sprawozdanie organu z realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za 2012r.;
5. Informacja w zakresie propozycji taryf za wodę i ścieki na 2013r.;
6. Wstępne omówienie wykonania budżetu Gminy za 2012r.;
7. Przedyskutowanie propozycji diet dla sołtysów i radnych;
8. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich poprzednich posiedzeń w miesiącu styczniu i lutym (naniesiono poprawkę w protokole z dnia 28 lutego 2013r.).
Ad.3. Dyrektor Zakładu Transportu i Usług, w związku z wnioskiem wysuniętym na poprzednim posiedzeniu, przedstawił Komisji informację w zakresie wysokości stawek za usługi transportowe oferowane przez Zakład. Na wstępie powiedział, że nie wie skąd pochodzą informacje o wyższych kosztach usług transportowych świadczonych przez Zakład. W przypadku świadczenia takich usług dla MLKS „Krajna” były one realizowane od 1994 do 2011r., nie zgłaszano żadnych uwag, jednak na początku ubiegłego roku Klub bez żadnego zapytania i podziękowania za wieloletnią współpracę przestał korzystać z transportu Zakładu. Nie pytając o cenę korzystania z usług Zakładu , klub skorzystał z oferty prywatnego przewoźnika. Ma pretensję o tyle, że bez zapytania o stawkę przestano korzystać z usług Zakładu, tym bardziej że po zapoznaniu się z dokumentacją stwierdził, iż ceny tego przewoźnika nie są niższe. Podkreślił, że teoretycznie podmioty prywatne zawsze mogą obniżyć np. o 1 grosz stawkę, znając stawkę oferowaną przez Zakład. Podkreślił, że Zakład zawsze może być konkurencyjny, gdyby oferent wystąpił z oficjalnym pytaniem o stawkę, to zawsze można negocjować cenę usług. Na dzisiaj cena transportu autobusem 19 – osobowym wynosi 2,49zł. natomiast za autobus większy 3,60zł. za kilometr. Jeszcze raz zaznaczył, że wiosną ubiegłego roku nikt z MLKS „Krajna” nie rozmawiał z nim o cenach usług transportowych świadczonych przez Zakład, nie było żadnych negocjacji, gdyby ktoś twierdził inaczej to warto doprowadzić do konfrontacji. Pan Drogowski powiedział, że rzeczywiście w spotkaniach, w których uczestniczył twierdzono że Zakład Transportu i Usług ma droższe usługi transportowe. Odnośnie świadczenia usług transportowych stwierdził, że korzystał z nich przy organizacji wycieczek. Dodał, że zawsze był z tych usług zadowolony i zawsze istniała możliwość negocjacji ceny transportu, dochodzono do consensusu. Pan Jagodziński zasugerował, aby Burmistrz zorganizował spotkanie ze stowarzyszeniami, na którym powinno się omówić sprawy związane ze świadczeniem usług transportowych, jego zdaniem pieniądze z budżetu Gminy powinny do niego wracać. Pan Drogowski potwierdził, że powinno się wspierać gminne podmioty. Nawiązując do budżetu MLKS „Krajna” powiedział, że w przyszłości należałoby się zastanowić nad zmniejszeniem dotacji dla tego podmiotu, o ile klub będzie wydawał środki na transport poza gminny.
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.
Ad.4. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła Komisji sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Gminy Sępólno Krajeńskie z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami pożytku publicznego za 2012r.
Na realizację wspólnych przedsięwzięć z organizacjami pozarządowymi w budżecie zaplanowano kwotę w wysokości 726.959,01zł., w tym:
- 701.850zł. na otwarte konkursy ofert;
- 779,01zł. na ochronę przeciwpożarową;
- 24.330zł. na wnioski organizacji pozarządowych.
Złożono 36 ofert, z czego dofinansowano 28 wniosków na realizację zadań, z podmiotami zostały podpisane stosowane umowy. Organizacje zapewniły na realizację środki własne w wysokości 46.993,61zł. a także wkład osobowy, w tym pracę wolontariuszy. Poinformowała ponadto, że zawarto również dwie umowy na realizację zadań w ramach inicjatywy lokalnej w kwocie 15.307zł. przy wkładzie własnym inicjatorów 19.560zł. (społeczność miejscowości Trzciany i Piaseczno). Tematyka, w której ogłoszono 7 otwartych konkursów ofert na realizację zadań publicznych przedstawiała się następująco:
- upowszechnianie sportu;
- promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej;
- pomoc społeczna, ochrona i promocja zdrowia;
- nauka, edukacja, oświata i wychowanie, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury, tradycji i dziedzictwa;
- prowadzenie klubu młodzieżowego, działalność na rzecz seniorów;
- upowszechnianie kultury fizycznej, turystyki, krajoznawstwa i rekreacji.
Pani Bławat nadmieniła, że w/w kwota została wykorzystana w 99,99%.
Komisja przyjęła przedstawione sprawozdanie jednogłośnie do wiadomości.
Ad.5. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej przedstawił Komisji propozycje stawek taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na 2013r. Nadmienił, że w propozycjach stawek nie zaszły żadne zmiany w porównaniu z wcześniej opracowanym materiałem roboczym, zmiany naniesiono jedynie w wersji opisowej. Proponowane stawki taryf na 2013r. przedstawiają się następująco:
- 1m3 wody – 3,30zł. brutto, było 3.12zł.;
- 1m3 ścieków – 7,23zł. brutto, było 6,84zł.;
- stawki miesięcznej opłaty abonamentowej za wodomierze w zależności od przepływu:
za mały przepływ – 8,64zł. brutto (do 2,5m3/h);
za średni przepływ – 12,96zł. brutto (do 25m3/h);
za duży przepływ – 34,56zł. brutto (powyżej 25m3/h).
Pan Krakowiak zaznaczył, że dwie ostatnie stawki zostały wprowadzone dodatkowo, pierwsza stawka jest taka sama jak w ubiegłym roku. Pozostałe elementy taryf nie ulegają zumienie, pozostają na poziomie ubiegłorocznym. Odnosząc się do podwyżek stawek (około 5% w porównaniu z rokiem ubiegłym) za wodę i ścieki powiedział, że ich podstawową przyczyną jest konieczność zainwestowania w infrastrukturę spółki. Istnieje konieczność przebudowy oczyszczalni ścieków. Pierwszy etap obejmie modernizacje elementów nie odnawianych od czasu zakupu oczyszczalni (przepompownia, piaskowniki, punkt zlewny, rurociągi podziemne, termomodernizacja budynków), będzie to koszt około 2 – 2,5mln.zł. Prawdopodobnie głównym źródłem finansowania tej inwestycji będzie pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, ZGK dołoży także środki własne, zwróci się także o pewne środki do Gminy. Pan Jagodziński nawiązał do wysokości stawek, ze statystyk zamieszczonych na łamach „Gazety Pomorskiej” wynika, że ceny wody ścieków w Sępólnie Krajeńskim są bardzo wysokie. Pan Krakowiak podkreślił, że dane zamieszczane w gazecie trudno porównywać są tam podane tylko same stawki, natomiast w gminach są stosowane rożne zasady, istnieją dopłaty a także są inne wysokości płatności podatku od infrastruktury przez zakłady komunalne. Powiedział, że jego zdaniem stawki za wodę i ścieki są na średnim poziomie krajowym, uważa że takie stawki pozwolą zakładowi na spokojne funkcjonowanie. Pan Drogowski powrócił do ubiegłorocznej Sesji Rady Miejskiej, przedstawił odpowiedź organu nadzoru, z treści której wynika, że Rada zrezygnowała ze swoich kompetencji nie podejmując wtedy uchwały sprzeciwiającej się proponowanym podwyżkom stawek za wodę i ścieki. Nawiązując do stawek ubiegłorocznych Pan Drogowski wyraził wątpliwość czy można zróżnicować wysokość opłat abonamentowych w zależności od przekroju wodomierza przy zastosowaniu jednej grupy taryfowej. Pan Krakowiak wyjaśnił, że istnieje taka możliwość, stosuje to wiele gmin, ich uchwały nie zostały zakwestionowane przez wojewodę. Pan Drogowski stwierdził, że zaproponowane przez Dyrektora stawki są do przyjęcia, w odniesieniu do grup taryfowych zasugerował jednak, aby Pan Krakowiak przy konstruowaniu kolejnych taryf zastanowił się nad możliwością podziału na dwie grupy, gospodarstwa domowe i przemysłowe, bowiem na pewno oczyszczanie ścieków przemysłowych jest droższe. Pan Krakowiak powiedział, że grupy taryfowe powinny powstawać, jednak jeśli chodzi o koszty to np. najbardziej kosztowne jest oczyszczanie tych ścieków, które są dowożone beczkowozami, są bardziej skażone niż przemysłowe.
Komisja, po wyjaśnieniach, zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie propozycje stawek taryfowych na 2013r. przedstawione przez Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej, tym samym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej w w/w sprawie.
W tym punkcie Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że do Urzędu wpłynął wniosek Zakładu Gospodarki Komunalnej w sprawie poręczenia przez Gminę Zakładowi pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska do kwoty 453tys.zł. z przeznaczeniem na planowane inwestycje. Pan Krakowiak nadmienił, że istnieje możliwość umorzenia 30% kwoty pożyczki, dodał że prawdopodobna kwota pożyczki wyniesie około 300tys.zł.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie upoważnienie Burmistrza w imieniu Gminy do poręczenia zaciągnięcia pożyczki dla Zakładu Gospodarki Komunalnej.
Ad.6. Pani Skarbnik Gminy omówiła wstępne wykonanie budżetu Gminy za 2012r. Nadmieniła, że samo sprawozdanie z wykonaniu budżetu omówi na posiedzeniu Komisji w miesiącu kwietniu. Poinformowała, że plan w wysokości 51.899.882,17zł. został wykonany w 98,41%. Z tego dochody majątkowe stanowiły około 20% i zostały wykonane w 95,51%. Wydatki zostały natomiast wykonane w 95,56% na plan w wysokości 49.699.882zł. Bieżąca nadwyżka budżetowa wynosiła 2mln.200tys.zł. z czego kwotę w wysokości 1.200tys.zł. przeznaczono na spłatę kredytu w 2012r. natomiast 1mln. wprowadzono do tegorocznego budżetu również na spłatę kredytu. Faktyczny wynik jakim zamknął się rok 2012r. to nadwyżka w kwocie 2.444.908zł., natomiast do spłaty na 2013r. jest kwota 2.425, czyli wynik finansowy pozwoli na spłatę tych zobowiązań. Zadaniem, którego nie udało się wykonać w 2012r. to kwota 200tys.zł.udziału w podatku dochodowym, na co Gmina nie miała wpływu oraz przesunięcie realizacji inwestycji projektu kluczowego oraz zakupu komputerów w ramach cyfryzacji. Pani Skarbnik nadmieniła, że zgodnie z poprzednimi ustaleniami powróci się do tematu wydatków inwestycyjnych w gminnych jednostkach organizacyjnych, które zostały przesunięte w związku z koniecznością spięcia projektu budżetu na 2013r. Dodała, że na kwietniowe posiedzenie zaprosi dyrektorów tych jednostek celem omówienia wykonania ich budżetów za 2012r. Pani Skarbnik powiedziała także, że oficjalne sprawozdanie z wykonania budżetu zostanie sporządzone i rozdane radnych jeszcze w tym tygodniu.
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.
Ad.7. Pani Skarbnik przedstawiła warianty propozycji zwiększenia kwot w/w diet obejmujących propozycje Burmistrza oraz propozycje samych sołtysów. Pani Skarbnik Gminy powiedziała, że sołtysi w 2012r. pobierali dietę łączną w wysokości 815zł. kwartalnie, potem w miesiącu styczniu tą kwotę zmieniono na 900zł. (250zł. diety miesięcznie + 50zł. za udział w Sesji Rady Miejskiej). Przygotowała propozycję obejmującą obecnie wysokość diety z zależności od liczby mieszkańców w sołectwie tj. 250zł. stałej diety + dodatek za udział w sesji uzależniony od liczby mieszkańców. Ta symulacja jest również zgodna z propozycją sołtysów, aby dieta wynosiła do 1.200zł. kwartalnie. Kwotę 1.200zł. przyjęła dla sołectwa o największej liczbie mieszkańców (Wałdowo), diety w innych sołectwach wyliczono mnożąc tą kwotę przez odpowiedni wskaźnik (0,16zł.). Takie wyliczenie spowodowało, że przedział kwartalnej diety wynosiłby od 923 do 1.200zł. a zwiększenie wydatków w budżecie na ten cel w tym roku byłoby o 23tys.zł. Dodała, że inna wersja, zaproponowana przez Burmistrza obejmuje stały dodatek za udział w Sesji w wysokości 50zł. plus dodanie kwoty diety uzależnionej od liczby mieszkańców, co dałoby ten sam skutek finansowy.
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za drugim przedstawionym wariantem, wskazując zasadność ustalenia wysokości diety od liczby mieszkańców oraz stwierdzając, że proponowane wysokości diet będą większe niż dotychczas, zgodnie z sugestią sołtysów.
W tym punkcie Pan Drogowski zaproponował możliwość zmiany zasady wypłacania radnym diet za udział w posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej. Jego zdaniem warto rozważyć nie potrącanie diet za absencję w nieplanowanych w rocznym planie posiedzeniach Komisji oraz w nagłych przypadkach np. zachorowań udokumentowanych zwolnieniem lekarskim lub śmierci w rodzinie. Pan Jagodziński stwierdził, że te propozycje należałoby przekonsultować z radcą prawnym. Komisja postanowiła, że powróci do w/w tematu.
W tym punkcie Pani Skarbnik Gminy poinformowała również, że wpłynęła ostateczna decyzja Wojewody w sprawie dotacji dla Ośrodka Pomocy Społecznej na realizację zadań zleconych z administracji państwowej. Dodała, że taka zmianę budżetową podejmuje Burmistrz w drodze zarządzenia, aby zmiana mogła wejść od razu w życie.
Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
Pani Skarbnik poinformowała także, że istnieje propozycja powrócenia do systemu ryczałtowego za płatność za konserwację oświetlenia ulicznego, w związku z faktem dotychczasowego niezadowalającego wykonywania tych usług w ramach umowy zlecenia, Nadmieniła, że propozycja zmiany wiąże się jednak ze zwiększeniem kosztów, co wiąże się z koniecznością sukcesywnych zmian w budżecie.
Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
Pani Skarbnik Gminy poinformowała ponadto, że wpłynęły do Urzędu dwa wnioski mieszkańców Osiedla Jana Pawła II w sprawie ujęcia w projekcie budżetu na 2014r. remontu dróg na terenie tego Osiedla i w sprawie położenia chodnika przy ul. Kiepury oraz zakończenie prac przy ul. Wieniawskiego i ułożenie jeszcze w tym roku chodników przy ul. Kopernika i ul. Kossaka z jednoczesną deklaracją pokrycia części kosztów z budżetu samorządu.
Komisja przyjęła przedstawione wnioski do wiadomości.
Ad.8. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pani Grochowska ponowiła wniosek o sporządzenie dokumentacji na utwardzenie ulicy Konopnickiej. Pan Drogowski przypomniał, że uzyskał w tej sprawie odpowiedź Pani Skarbnik Gminy, że dokumentacja będzie sporządzona z bieżących środków. Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, że wykonanie dokumentacji wiąże się z koniecznością przeprowadzenia inwestycji w kolejnych latach, tymczasem jest stanowisko Komisji Gospodarki Komunalnej żeby w następnych latach zrobić ulice Krasickiego, Sawickiej i Chopina. Sporządzenie dokumentacji na ul. Konopnickiej spowodowałoby odstąpienie od dokumentacji na ul. Chopina, która jest strategiczna i łączy dwie drogi powiatowe. Pan Drogowski powiedział, że można by jednak pomyśleć o zrobieniu tej dokumentacji przy udziale budżetu Osiedla Nr 2, można trochę ukierunkować w ten sposób zarząd tego osiedla, takie stanowisko przedstawi na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej.
- Pani Skarbnik poinformowała, ze będzie ogłoszony przez Marszałka Województwa konkurs na remonty targowisk obejmujący realizację inwestycji w 2014r., zasadą jest wkład własny do 50% inwestycji, w przypadku naszej Gminy byłoby to około 500 – 600tys.zł. Dodała, że przy okazji remontu targowiska można ująć w dokumentacji także obręb targowiska mieszczący sklepy. Komisja poparła możliwość do przystąpienia do konkursu w tym zakresie.
- Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że sekcja żeglarska MLKS „Krajna” zwróciła się z wnioskiem o dofinansowanie w kwocie 10tys.zł. zakupu silnika spalinowego. Komisja postanowiła, że powróci do sprawy w miesiącu kwietniu.
- Pan Herder zwrócił się do Pani Skarbnik o udzielenie odpowiedzi na piśmie w dwóch sprawach. Pierwsza to, konkretnie w jakim dniu Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 złożył wniosek w sprawie budowy nawierzchni ul. Krasickiego i ul. Sawickiej. Na zebraniu bowiem Przewodniczący Zarządu twierdził, że taki wniosek złożył, który także odczytał. Pan Herder dodał, że poczuł się urażony, że teraz kiedy sprawa ul. Krasickiego zaczyna być wdrażana to Przewodniczący Zarządu przypisuje sobie ta inicjatywę. Drugą sprawą jest wyjaśnienie finansowania różnych organizacji przez samorządy wiejskie i miejskie, bowiem Przewodniczący Zarządu Osiedla twierdzi, że był u Pani Skarbnik i może przekazać z budżetu Osiedla na straż środki na zakup żywności w ramach integracji społecznej. Pani Buchwald powiedziała, że był u niej Pan Rózga i Pan Gustyn, którzy powiedzieli że w remizie strażackiej odbywają się zajęcia dla dzieci i młodzieży i czy mogą na te zajęcia kupić środki spożywcze. Podkreśliła, że jeśli jest to dla mieszkańców a nie na straż to mogą dokonać zakupu drobnych rzeczy, byle nie były to środki trwałe, tak aby nie pozostały na wyposażeniu świetlicy. Podkreśliła, że można dokonać zakupu ale nie z przeznaczeniem dla organizacji lecz na realizację konkretnego zadania, które jest realizowane na potrzeby lokalnej społeczności.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (11 marca 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (9 lipca 2013, 13:34:42)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 734