Protokół Nr 5/11 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 9 marca 2011r.

Protokół Nr 5/11 

z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu  9 marca 2011r.


  W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Stanisław Rohde – Przewodniczący Rady Miejskiej 
2. Bogumił Szpojda – przedstawiciel Związku Kółek i Organizacji Rolniczych
3. Stanisław Stróżyński – przedstawiciel Izby Rolniczej
4. Stanisław Rakowski – przedstawiciel Oddziału Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie z siedzibą w Sępólnie Krajeńskim  
5. Jarosław Dera – Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa  
6. Inspektor Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu – Małgorzata Barabach  


  Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Zatwierdzenie protokołów z poprzednich posiedzeń.
3. Wypracowanie apelu dot. braku opłacalności produkcji rolnej.
4. Propozycje w zakresie podziału tłucznia na 2011r.
5. Sprawa dzierżawy gruntów przez Pana …………………..
6. Wolne wnioski i zakończenie.

W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie. 


Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie dwa protokoły ze swoich poprzednich dwóch posiedzeń w miesiącu lutym br.   

Ad.3. Komisja, zgodnie z intencją podjętą na swoim lutowym posiedzeniu przystąpiła do wypracowania apelu w sprawie braku opłacalności produkcji rolnej. 
Podstawowe informacje w sprawie produkcji rolnej przedstawił Komisji Pan Rakowski Poinformował, że opłacalność produkcji rolnej sukcesywnie spada, co spowodowane jest przede wszystkim znacznym środków niezbędnych do produkcji rolnej    wzrostem cen paliwa oraz nawozów. 
Obecni na posiedzeniu stwierdzili, że apel powinien mieć charakter ogólny sygnalizujący coraz trudniejsza sytuację dot. opłacalności produkcji w gospodarstwach rolnych.   
                  
Komisja, po dyskusji wypracowała projekt apelu w poniższej wersji, który skieruje do akceptacji przez Radę Miejską:

projekt

APEL Nr 2/2011
RADY MIEJSKIEJ w SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM
z dnia 31 marca 2011r.

do Pana Marka Sawickiego – Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
w sprawie uruchomienia mechanizmów rynkowych, które pozwolą na wzrost opłacalności produkcji rolnej. 

   Na podstawie § 26 ust. 2 pkt 4 oraz § 57 ust. 1 uchwały Nr IX/65/2003 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 23 kwietnia 2003r. w sprawie Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie (Dz.Urz. Woj. Kuj. – Pom. Nr 99, poz. 1452, z 2004r. Nr 81, poz. 1398, z 2005r. Nr 73 poz. 1380 oraz z 2010r. Nr 103,poz.1329) Rada Miejska w Sępólnie podejmuje apel o następującej treści:

  Rada Miejska w Sępólnie Krajeńskim w związku z docierającymi informacjami na temat braku opłacalności produkcji rolnej zwraca się z apelem o uruchomienie mechanizmów rynkowych, które pozwolą na wzrost opłacalności produkcji rolnej w sektorze hodowli zwierzęcej a w szczególności trzody chlewnej. Obecnie ceny skupu trzody chlewnej, mleka i drobiu kształtują się poniżej kosztów produkcji, co uniemożliwia rozwój gospodarstw rolnych  i tym samym pogarsza sytuację materialną rodzin wiejskich utrzymujących się z rolnictwa. 

  Obserwując ciągły, nieproporcjonalny wzrost cen środków do produkcji takich jak np. paliwo, nawozy, w stosunku do nieprzetworzonych produktów rolnych, które sprzedają producenci rolni - Rada Miejska wyraża głębokie zaniepokojenie zaistniałą, w/w sytuacją.      

  Nadmienić należy, że  projekt treści apelu został wypracowany podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z udziałem przedstawicieli z terenu Gminy Sępólno Krajeńskie:  Związku Kółek i Organizacji Rolniczych, Izby Rolniczej, Oddziału Doradztwa Rolniczego w Minikowie oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego.                      

Ad.4. Komisja przystąpiła do propozycji w zakresie podziału tłucznia na 2011r. Komisja dokonując ustaleń oparła się na zasadach rozdysponowania z ubiegłego roku. 
Pan Dera poinformował, że ceny poprzetargowe tłucznia i kamienia w tym roku wyniosły 61,37zł. za tonę. Gdyby przyjąć, że transport to 25 ton do rozdysponowania byłoby po około 48 zestawów tłucznia i kamienia. Dodał, że zawsze istnieje możliwość zamiany tłucznia na kamień ale w tej sprawie powinni wypowiedzieć się sołtysi.

Pan Grzeca zaproponował, aby przymierzając się do budżetu na 2012r. pomyśleć o zakupienie na niektóre odcinki dróg płyt jumbo, ponadto kwota na tłuczeń w następnym budżecie powinna zostać zwiększona do 200tys.zł.   Ponadto stwierdził, że Radońsk posiadający dużą liczbę dróg gruntowych powinien otrzymać 5 a nie 4 transporty. Pan Jagodziński i Pan Horyd przypomnieli, że intencją Komisji w ubiegłym roku zwiększenie ilości tłucznia dla tych sołectw, w których przebiegają trasy autobusów szkolnych. Pan Horyd powiedział, że warto by dodać więcej transportów na Włościbórz, trudno jest jednak zdecydować jakie sołectwo ma otrzymać mniejszą ilość tłucznia. Pan Grzeca zaproponował, aby podzielić gminę na dwie strefy i spośród tam położonych sołectw dokonywać dodawania lub odejmowania transportów.
                          

Komisja, po dyskusji, w zakresie rozdysponowania tłucznia wypracowała poniższe propozycje:
1. Sikorz – 4 transporty
2. Trzciany – 3 transporty
3. Skarpa – 1 transport
4. Zalesie – 5 transportów
5. Teklanowo – 4 transporty
6. Włościbórz – 7 razem z Włościbórkiem
7. Wałdowo – 5 transportów
8. Wilkowo – 5 transportów
9. Wałdówko – 4 transporty 
10. Niechorz – 5 transportów
11. Świdwie – 5 transportów
12. Wysoka Kraj. – 4 transporty
13. Zboże – 3 transporty
14. Wiśniewa – 5 transportów
15. Wiśniewka – 2 transporty
16. Radońsk – 5 transportów
17. Iłowo – 5 transportów
18. Jazdrowo – 2 transporty
19. Lutowo – 5 transportów
20. Lutówko – 5 transportów
21. Dziechowo – 2 transporty
22. Piaseczno – 5 transportów 
23. Komierowo – 4 transporty   
 

Ad.5. Komisja w tym punkcie zapoznała się z sprawą Pana ……………, który zwrócił się o umożliwienie określenia części dzierżawionej przez niego działki od Agencji Nieruchomości Rolnych jako rolnej.   

Pana Barabach wyjaśniła, że obecnie Gmina jest na etapie tworzenia zmian studium zagospodarowania przestrzennego, dla mieszkańców jest to etap wnioskowania o ewentualne zmiany przeznaczenia terenów. Agencja Nieruchomości Rolnych zwróciła się o pozostawienie zapisów obwiązującego dotychczas studium, gdzie określono przeznaczenie gruntów z zasobów Własności Rolnej Skarbu Państwa. Dodała, że już wcześniej grunty planowano m.in. pod przeznaczenie przemysłowe.                

Przybyły na posiedzenie Pan …………….. poinformował, że chciałby aby działka nr 256/9 została ujęta przez Gminę w studium zagospodarowania przestrzennego jako rolna, nie natomiast jak zwraca się w piśmie Agencja o określenie działki jako przemysłowej. Podkreślił, że działkę stanowią bardzo dobre grunty rolne klasy 3 i 4, które zamierza wykupić pod prowadzenie dalszej działalności rolniczej.
Komisja podziękowała Panu ……………….. za wyjaśnienia.
Komisja nie przeprowadziła w powyższej sprawie głosowania, pozostawiając sprawę przyjęcia zmian w studium podczas Sesji Rady Miejskiej.    

Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dera poinformował, że wpłynął ponowny wniosek Pani …………….. o wycięcie lipy przy ulicy Kolejowej, które jej zdaniem zagraża bezpieczeństwu. Komisja zasugerowała Panu Derze dokonanie kolejnej wizji lokalnej w tej sprawie.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.

 

                                                                             Przewodniczący Komisji 
                                                                                    Antoni Dolny 

protokołował:
Tomasz Dix


 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (9 marca 2011)
Opublikował: Katarzyna Włodarczak (18 lipca 2011, 15:12:52)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1265