Protokół Nr 15 Posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 2 września 2011r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg listy obecności oraz zaproszeni goście w osobach:
1.Stanisław Rohde    -Przewodniczący Rady Miejskiej,
2.Katarzyna Włodarczak   -Inspektor Ref. Spraw Obywatelskich,
3.Jarosław Tadych    -Prezes Stowarzyszenia MLKS „Krajna”
4.Józef Olek     -Prezes Zarządu Gminnego OSP
5.Maria Milachowska   -Prezes Stowarzyszenia „Duże Różowe
                                                              Słońce”
6.Dariusz Wojtania   -Sekretarz Gminy


Porządek obrad:
1.Powitanie i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie protokółu z ostatniego posiedzenia Komisji i przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
3.Omówienie współpracy z  organizacjami pozarządowymi (4 najbardziej aktywne) – wnioski i problemy,
4. Opinia projektu uchwały w sprawie konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi.
5.Wolne wnioski i zakończenie.

Ad.1 i 2.
Pani Przewodnicząca powitała zebranych, stwierdziła quorum, przedstawiła porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie. Następnie odczytała protokół z ostatniego posiedzenia Komisji, który został przyjęty  bez uwag.

Ad.3.
Pani Przewodnicząca powitała Prezesa MLKS Krajna Pana Jarosława Tadycha i poprosiła o przedstawienie informacji na temat dalszej działalności Klubu. Jaka jest obecna rola i jakie mają problemy?
Pan Jarosław Tadych powiedział, że od 2 dni jest zmiana w funkcjonowaniu Klubu. Obiekty, którymi zarządzał Klub zostały przejęte od 1 września 2011r. przez nowopowstały zakład Centrum Sportu i Rekreacji w Sępólnie Krajeńskim.
Jednakże ranga, moc klubu spadła, pomimo, że prawdopodobnie Krajna będzie miała pierwszeństwo z korzystania obiektów, oczywiście odpłatnie. Mają świadomość, że Dyrektor nowopowstałego zakładu musi najpierw wszystko uporządkować, zorganizować.
Obecnie Zarząd Klubu przygotowuje propozycje budżetu na nowy rok, który będzie znacznie ograniczony. Dotacja otrzymana z Gminy przeznaczona jest tylko na sekcje. Ten temat poruszony zostanie jeszcze z Panem Burmistrzem, kierownikami sekcji. Planowane jest pozyskiwanie środków finansowych z zewnątrz poprzez pisanie projektów. Ale organizacyjnie to wszystko jeszcze może potrwać. Jest zarządzenie Burmistrza określające wysokość stawki najmu. Obecnie jest to szeroko dyskutowane, porównywane z innymi podmiotami z innych gmin. Trwa poszukiwanie dobrych przykładów.
Pan Marian Herder powiedział, że będzie to widoczne w dalszym finansowaniu Klubu – musi być konkretna dotacja – sytuacja jasna i klarowna.
Pani Przewodnicząca powiedziała, że Gmina zawsze dawała dotację dla „Krajny” ale nie mówiono, że większa część dotacji przeznaczana jest na utrzymanie obiektów, których właścicielem jest Gmina.
Pan Prezes dodał, że rozliczani będą wg wykazu godzin. Sprzęt sportowy jest własnością Klubu oraz prawdopodobnie Stowarzyszenie nadal będzie prowadziło stołówkę. To może wesprzeć finansowo Klub.
Pani Wiesława Grochowska zapytała czy Stowarzyszenie pozyskiwało środki finansowe z zewnątrz np. z projektów?
Pan Jarosław Tadych odpowiedział,  że nie. Do tej pory dużym wsparciem byli sponsorzy. Obecnie pracownicy Klubu dostali wypowiedzenia, jest tylko Dyrektor „Krajny” i księgowa. Teraz ważne jest jaka będzie wysokość dotacji, będzie ona przeznaczona  na finansowanie 7 sekcji. Natomiast brak jest środków finansowych na zatrudnienie koniecznych osób do obsługi bieżącej, brak jest środków na utrzymanie kadrowców, brak jest sprzętu sportowego dla ciężarowców oraz będzie ograniczona pula środków od sponsorów na reklamy –obiekty są już  zarządzane przez inny podmiot. Za każdy 1m wynajmu trzeba będzie płacić.
Pan Prezes dodał, że finansowanie CSiR i Stowarzyszenia jest różne. Należy to prawnie uregulować, podjąć stosowne uchwały. Dyrektor i księgowa będą jeszcze do końca września, a co dalej, nie wie. Musi to być dopracowane.
Na koniec omawianego tematu Pan Przewodniczący Rady Miejskiej dodał, że jutro odbędzie się spotkanie na „Krajnie”. Będą m.in. omawiane problemy i perspektywy dalszej współpracy. Należy brać pod uwagę również młodzież, która jest bardzo zainteresowana działalnością Klubu, z sekcji korzysta kilkaset osób. Ponadto wiele innych klubów sportowych chce nawiązać współpracę z „Krajną”. Ważnym problem, którym w późniejszym terminie należy się zająć jest również brak odpowiedniej bazy noclegowej.
Pani Przewodnicząca podziękowała Panu Prezesowi Jarosławowi Tadych za udzielenie informacji a następnie oddała głos Panu Józefowi Olkowi – Prezesowi Zarządu Gminnego OSP w Sępólnie Krajeńskim.
Pan Józef Olek przedstawił informacje na temat działalności OSP na terenie Gminy. Obecnie w KRS zarejestrowanych jest 7 jednostek (Iłowo, Komierowo, Lutowo, Wałdowo, Zalesie, Lutówko, Sępólno Kraj.) i drużyna młodzieżowa. Każda jednostka   ma własny zarząd (7–9 osobowy) , komisję rewizyjną (3-osobową) oraz statut. W skład Stowarzyszenia wchodzą członkowie zwyczajni (219 osób) oraz honorowi-wspierający (300 osób). Wszystkie jednostki zabezpieczone są w pojazdy samochodowe (trzy wozy posiadają zbiorniki na wodę). Nie wszyscy członkowie mają możliwość uczestniczenia w akcjach ratowniczo-gaśniczych. W tym przypadku określone są odpowiednie kryteria, które należy spełnić. Natomiast w pozostałych zadaniach mogą uczestniczyć wszyscy członkowie.
Pan Marian Herder zapytał czy osoby uczestniczący w akcjach są ubezpieczone?
Pan Prezes odpowiedział, że tak. Wszyscy członkowie OSP są ubezpieczeni, ale część z nich na innych zasadach.
Pan Przewodniczący Rady zapytał czy ochotnicy muszą przejść takie same szkolenia co strażacy zawodowi?
Pan Józef Olek odpowiedział, że muszą być przeszkolone te jednostki, które mogą wyjechać do akcji ratowniczo-gaśniczej. Jednostki w Wałdowie, Lutowie, Komierowie i Sępólnie posiadają wszystkie uprawnienia. Obecnie zamierzają złożyć dokumenty i zgłosić trzy jednostki do krajowego systemu w uzgodnieniu z  Komendantem PPSP. W ten sposób będzie można otrzymać dodatkowe dotacje.
Pan Marian Herder stwierdził, że usprzętowienie danej jednostki jest, ale chyba nie wszystkie maja sprawny sprzęt.
Pan Prezes powiedział, iż faktycznie okazało się, że niektóre pompy są niesprawne, nie podają wody. Trzy pompy są sprawne , w przyszłym roku planują naprawę następnych. Z otrzymanej dotacji mogą dokonywać konserwacji i to robią.  Ponadto z budżetu przeznaczają środki na sprzęt, remonty, paliwo.
Pan Marian Herder zapytał ile pocztów sztandarowych posiadają wszystkie jednostki OSP? oraz  czy członek OSP ma usprawiedliwiony dzień nieobecności w pracy w przypadku gdy  uczestniczy w akcji kilkugodzinnej i nie może być z tego powodu w pracy?
Pan Józef Olek odpowiedział, że są 4 sztandary. Natomiast, jeżeli chodzi o usprawiedliwienie nieobecności ochotnika w pracy, to pracodawcy nie mają obowiązku takiego dnia usprawiedliwiać. Dlatego w czasie trwania akcji zdarza się, że ochotnik schodzi z akcji, żeby udać się do pracy. Obecnie jest przygotowywany nowy projekt ustawy ale nie reguluje tej kwestii, jedynie udział w imprezach masowych.
Ponadto Pan Prezes dodał, że problemy są, np. brak jest środków finansowych na umundurowanie , zakup butów czy szkolenia dla ochotników. Starają się pozyskiwać dodatkowe środki – wspierani są przez Rady Sołeckie, Zarząd Wojewódzki OSP, PZU czy inne Banki. Na tym zakończył swoją wypowiedź.
Następnie głos zabrała Pani Maria Milachowska Prezes Stowarzyszenia „Duże Różowe Słońce” w Sępólnie Krajeńskim. Stowarzyszenie działa od lutego 2004r. Obecnie jest 28 członków zwyczajnych oraz honorowych (przyjaciele, wspomagający). Stowarzyszenia działa na podstawie statutu i cała działalność jest społeczna. Obecnie największym problemem jest brak własnej siedziby. Na oczątku działalności korzystali z pomieszczeń w Przedszkolu nr 1, później w budynku OPS w Sępólnie Krajeńskim, który dzielili z innym stowarzyszeniem. Ze względu na szeroki zasięg działalności organizacji, jej rozwój, pomieszczenie to nie spełniało oczekiwań i dlatego je opuścili. Teraz wszystkie sprawy załatwiane są w prywatnym mieszkaniu, ale tak dalej być nie może.
Pan Marian Herder zapytał jaki lokal odpowiadałby potrzebom organizacji, ile metrów potrzebują?
Pani Prezes odpowiedziała, że pisała pismo do Urzędu z prośbą o wskazanie jakiegoś lokalu. W odpowiedzi otrzymała propozycję lokalu przy ulicy Jeziornej, prawdopodobnie w roku przyszłym. W ocenie Stowarzyszenie powinien być to lokal niezależny, w którym codziennie członkowie mogliby przebywać i pracować. Jest bardzo dużo pracy związanej z prowadzeniem dokumentacji, pisaniem projektów, przychodzi dużo interesantów. Przy Stowarzyszeniu działa również Uniwersytet Trzeciego Wieku (od 2007r.)– jest to oferta dla seniorów. W zajęciach uczestniczy ok. 100 osób przez 5 dni w tygodniu. Nabór jest 1 raz w roku. W roku bieżącym, od września Stowarzyszenie realizować będzie duży projekt unijny na ok. 50 tys. zł. Organizacja pozyskuje dużo dodatkowych środków zewnętrznych, również otrzymują dotację z Gminy (dzięki udziałowi w konkursie ogłaszanym przez Gminę). Stowarzyszenie pragnie dalej rozwijać swoją działalność. Członkowie pracują za darmo ale do niektórych projektów czy zajęć na Uniwersytecie Trzeciego Wieku potrzeba dodatkowych środków finansowych, chociażby na zapłatę wynagrodzenia osób z zewnątrz. A na to na ogół brak jest środków. Dlatego przydałoby się stałe dofinansowanie z Gminy tzw. dotacja celowa. Współpracują z innymi organizacjami pozarządowymi , instytucjami kultury, z Gminą. W tym roku organizują już 7 edycję Wojewódzkiego Festiwalu Piosenki dla osób niepełnosprawnych. Wszyscy członkowie organizacji, oprócz Prezesa pracują zawodowo, jednakże zawsze znajdują czas na działalność społeczną.
Pani Prezes poprosiła członków Komisji o wsparcie w znalezieniu lokalu na działalność Stowarzyszenia oraz o możliwość uzyskania stałej dotacji.
Pani Wiesława Grochowska podziękowała za informacje i powiedziała, że członkowie Komisji wypracują wnioski w sprawach poruszanych przez organizacje pozarządowe. Ponadto dodała, że na dzisiejsze posiedzenie było zaproszeni byli również przedstawiciele Stowarzyszenia „Dorośli Dzieciom”, ale ze względu na pilny wyjazd w spotkaniu nie mogli wziąć udziału. Prezes Stowarzyszenia zobowiązał się przekazać informacje na piśmie.

Ad.4.
Następnie Pani Katarzyna Włodarczak przedstawiła projekt uchwały w sprawie konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi (zał. do protokółu). Pani Katarzyna Włodarczak wyjaśniła treści zawarte w projekcie uchwały. Dodała, że organizacje pozarządowe działają w wielu obszarach. Jest ich ok. 38. Na terenie naszej Gminy Stowarzyszenia najczęściej działają w obszarze: kultury, sportu i kultury fizycznej, edukacji, kultury fizycznej oraz turystyki i rekreacji. Po zakończeniu zadania organizacje mają obowiązek złożenia sprawozdania finansowego i merytorycznego. 50% zadań w tym roku już skontrolowano. Co roku zgodnie z przyjętymi procedurami ogłaszany jest konkurs na realizację zadań. Ponadto opracowywany jest roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi , przyjęty uchwałą przez Radę Miejską. Obecnie prawodawca, zgodnie z nowelizacją ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w art. 5 ust.5 nałożył obowiązek na organy samorządu terytorialnego do określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami lub z radnymi działalności pożytku publicznego, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinie dotyczących działalności statutowej tych organizacji. Do uchwały załączony jest regulamin, który określa sposób takiego konsultowania.
Po wysłuchaniu powyższego członkowie Komisji jednogłośnie pozytywnie zaopiniowali w/w projekt.

Ad.5.
W wolnych wnioskach Pani Przewodnicząca Komisji poruszyła temat, który został wywołany na ostatnim posiedzeniu Rady Miejskiej a dot. możliwości zgłaszania interpelacji na sesjach rady Miejskiej przez sołtysów.
Pani Wiesława Grochowska zapytała Sekretarza Gminy czy w statucie gminy jest to określone?
Pan Sekretarz odpowiedział, że w statucie napisane jest , że interpelacje udziela się radnym oraz w statucie określone jest co powinien zawierać porządek obrad. Ustawa tego nie precyzuje, natomiast statut określa, że interpelacje składane są przez radnych i kierowane są do Burmistrza.
Pani Przewodnicząca powiedziała, że to jest jasne i taką odpowiedź trzeba było udzielić Panu Sołtysowi.
Pan Marian Herder dodał, że w latach 1998-2002r. pracowano na tym samym statucie i wtedy Przewodniczący Rady udzielał głosu również osobom z poza rady.
Pani Wiesława Grochowska uważa, że obecnie przyjęta forma jest dobra, na sesjach jest porządek, i nie ma ich przeciągania. Ponadto Pani Przewodnicząca dodała, że z wnioskiem wystąpił na sesji jeden z sołtysów i powiedział, że właściwa Komisja przywróci im prawa, dlatego też dzisiaj poruszyła ten temat i poprosiła Pana Sekretarza o wyjaśnienie.
Pan Marian Herder  powiedział, że tę kwestię poruszył też Pan Zygmunt Czarnecki. Przypomniał, że kiedyś było inaczej.
Pan Henryk Dziarnowski dodał, że wtedy nikt nikomu głosu nie zabierał.
Pani Przewodnicząca zapytała, kto ma ten problem rozwiązać i kto ma udzielić odpowiedzi?
Pan Sekretarz zaproponował, żeby sprawdzić do kogo było skierowane pytanie, ponieważ ta osoba powinna udzielić odpowiedzi.
Pan Marian Herder uważa, że tą odpowiedź powinien udzielić Przewodniczący Rady Miejskiej.
Po krótkiej dyskusji Pani Przewodnicząca zaproponowała, żeby członkowie dzisiaj nie zajmowali stanowiska w tej sprawie. Jednakże trzeba porozmawiać z Przewodniczącym Rady Miejskiej w przedmiotowej sprawie. To on powinien udzielić odpowiedzi na następnej sesji.
Ponadto członkowie Komisji wypracowali wnioski, które skierowane zostaną do Pana Burmistrza:
1. Zwiększyć dotację na rok 2012 dla OSP w Sępólnie Krajeńskim z przeznaczeniem jej na szkolenia oraz zakup mundurów i obuwia dla członków Stowarzyszenia.
2. Udzielić pomocy Stowarzyszeniu „Duże Różowe Słońce” w Sępólnie Krajeńskim w znalezieniu pomieszczenia na działalność Stowarzyszenia.
3.  Rozważyć możliwość przyznania corocznej dotacji dla Stowarzyszenia „Duże Różowe Słońce” w związku z szerokim zakresem prowadzonej działalności.
4. Komisja jednogłośnie pozytywnie opiniuje projekt uchwały w sprawie konsultacji społecznych z organizacjami pozarządowymi.
5. Członkowie Komisji uważają, że na wniosek Pana Wagnera w sprawie składania interpelacji na sesji Rady Miejskiej przez sołtysów i przewodniczących Zarządów Osiedli powinien udzielić odpowiedzi Przewodniczący Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim.
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Na tym zakończono posiedzenie Komisji.

Pani Przewodnicząca Podziękowała zebranym i zamknęła spotkanie.


                                                                                    Przewodnicząca Komisji

                                                                                    Wiesława Grochowska


Protokołowała:
Hanna Sobiechowska

 

 

metryczka


Wytworzył: Hanna Sobiechowska (2 września 2011)
Opublikował: Katarzyna Włodarczak (6 lutego 2012, 10:23:34)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 861