Protokół Nr 23/2012 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu w dniu 19 marca 2012r


Protokół Nr 23/2012
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu
w dniu 19 marca 2012r. 
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Burmistrz – Waldemar Stupałkowski
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald
4. Radna – Wiesława Grochowska
5. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej – Dariusz Krakowiak 
6. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat
7. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Julita Zwiefka
 
            Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
 
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch ostatnich posiedzeń;
3. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zatwierdzenia wysokości taryf za zbiorowe doprowadzanie wody i odprowadzanie ścieków; 
4. Informacja w zakresie wykonania budżetu Gminy za 2011r.; 
5. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie na 2012r.
6. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej;
7. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. wyodrębnienia funduszu sołeckiego na 2012r.;
8. Informacja w zakresie realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi;
9. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. organizacji igrzysk sportowców wiejskich w 2016r. w Sępólnie Krajeńskim;
10. Opinia w sprawie programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami;
11. Opinia w sprawie społecznych inicjatyw lokalnych;
12. Wolne wnioski i zakończenie.          
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich poprzednich posiedzeń w dniach 26 stycznia i 14 lutego 2012r.
 
Komisja zatwierdziła jednogłośnie w/w protokoły.
 
 
Ad.3. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Dariusz Krakowiak przedstawił propozycje taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (wniosek taryfowy stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
      Poinformował, że taki wniosek został złożony do Burmistrza w terminie 70 dni od obowiązywania nowych stawek. Proponowana podwyżka wody i ścieków wynosi - 3,12zł.(poprzednio 2,81zł.)  za wodę, 6,84zł.(poprzednio 6,21zł.) za ścieki, opłata abonamentowa 8,64zł.(poprzednio 7,97zł.), za odczyt 6,20zł. (poprzednio 5,72zł.)  brutto. Dodał, że opłata za odczyt jest pobierana umownie, wtedy, gdy zainteresowany zawrze indywidualna umowę (podliczniki – dodatkowe wodomierze), natomiast opłata abonamentowa pobierana jest przede wszystkim za tzw. gotowość utrzymania sieci wodociągowej, gdy odbiorca np. nie pobiera wody a należy zapewnić bieżące utrzymanie sieci. Pan Krakowiak powiedział, że proponowana podwyżka w wysokości około 10% jest przede wszystkim zwiększenie kwoty odprowadzania infrastrukturalnego podatku do gminy (ponad 200tys.zł.), pozostałe koszty spółki wzrastają inflacyjnie.    
Pan Herder nawiązał do odczytów liczników, kiedyś były zróżnicowane ceny w zależności od średnicy licznika, teraz odbiorca indywidualny zapłaci o wiele więcej pomimo, że posiada licznik o mniejszej średnicy – niż odbiorcy zbiorowi, gdzie koszty są podzielone (np. wspólnoty posiadające liczniki większej średnicy). Pan Krakowiak powiedział, że ogólne zróżnicowanie w stawkach taryfowych mogłoby doprowadzić do zbyt dużego obciążenia odbiorców oddalonych od sieci, dla spółki natomiast nie byłoby z tego tytułu przychodów do spółki.   
Pan Jagodziński stwierdził, że niektóre proponowane podwyżki są procentowo wyższe, np. opłata przyłączeniowa. Także wywóz ścieków z terenów wiejskich drożeje o ponad 30%, nie powinno się różnicować społeczeństwa, tereny wiejskie są traktowane gorzej w porównaniu do miasta. Pan Krakowiak powiedział, że zarówno wywóz ścieków wraz z oczyszczeniem z miasta jak i z terenów wiejskich wynosi 8,50zł. za 1m3., wywóz nieczystości nie jest objęty taryfą (taryfa dotyczy tylko kanalizacji), przewiduje że w tym roku cena za tą usługę nie wzrośnie. Dodał, że wywóz nieczystości dokonuje się na podstawie umów zawartych z zainteresowanymi. Nawiązując do propozycji taryf, powiedział że spółka będzie robić wszystko aby minimalizować koszt działalności. Pan Drogowski stwierdził, że jego zdaniem proponowane podwyżki są zbyt wysokie.
 
Komisja zaopiniowała niejednogłośnie negatywnie przedstawione przez Pana Krakowiaka propozycje wysokości taryf za wodę i ścieki na 2012r. (3 głosy „przeciwne” przy 2 głosach „wstrzymujących się”), tym samym zaopiniowała negatywnie projekt uchwały dot. zatwierdzenia wysokości taryf za zbiorowe doprowadzanie wody i odprowadzanie ścieków.                            
 
 
Ad.4. Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że jest przygotowane wstępne sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy za 2011r. Wprowadzony planowany budżet był deficytowy w kwocie 737.378,48zł., była to różnica z nadwyżki z lat ubiegłych w stosunku do planowanych spłat kredytów i pożyczek w 2011r. Faktyczny deficyt zamknął się w kwocie 18.032,79zł. Głównym powodem deficytu w 2011r. było nieprzekazanie przez Marszałka Województwa zaplanowanego dofinansowania, kwota brakująca z tytułu przeprowadzonych inwestycji to 3,5mln.zł., środków do tej pory Gmina nie otrzymała (budowa „Orlików” i kanalizacji), te środki są spodziewane do otrzymania do końca miesiąca czerwca.  
 
Komisja przyjęła informację do wiadomości, zwracając się do Pani Skarbnik o dostarczenie członkom Komisji ostatecznej wersji sprawozdania, po jego sporządzeniu.   
 
     
Ad.5. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2012r.
Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany wynikają przede wszystkim ze zwiększenia w budżecie w kwocie 1.060.625,40zł.  z tytułu rozliczenia projektu rewitalizacji miasta.
 
Pan Jagodziński zapytał o dział 926 – rozwój turystyki i rekreacji – dlaczego jest rozbicie na trzy pozycje. Pani Skarbnik wyjaśniła, że trzy kwoty (projekt kluczowy) to dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, wkład własny i dofinansowanie Gminy Więcbork. W wyniku przetargu faktyczna wartość inwestycji spadła w stosunku do uprzednio zawartej umowy. Burmistrz powiedział, że w trakcie realizacji projektu, w etapach przetargu, ceny ulegają zmianie, dochodzi do aneksowania warunków inwestycji i zmiany faktycznej wartości inwestycji a tym samym dofinansowania ze strony Urzędu Marszałkowskiego.         
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały. 
 
 
Ad.6. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy. Pani Skarbnik nadmieniła, że zmiany w Prognozie są konsekwencją zmian w budżecie Gminy na 2012r., także zawierają upoważnienie Burmistrza do zaciągania zobowiązań związanych z realizacją zamieszczonych w niej przedsięwzięć do wysokości 1.500.000zł.     
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
 
Ad.7. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Sępólno Krajeńskie środków stanowiących fundusz sołecki.
Pan Drogowski stwierdził, że nie ma obligatoryjnego nakazu wyodrębnienia funduszu, opłaca się to w stosunku do sołectw, natomiast posiada pewne obiekcje dotyczące struktury wydatków w samorządach miejskich, stosowane jest tam rozdawnictwo, nie skupiając się natomiast nad naprawdę pilnymi potrzebami. Wobec tego zwrócił się do Burmistrza o prowadzenie przez Urząd większej analizy prawidłowości wydatków samorządów miejskich. Pan Drogowski nawiązał tutaj np. do budowy chodnika przy Osiedlu Jana Pawła II, która faktycznie nie została zrealizowana. Zwrócił się także do Burmistrza o przedstawianie przed opracowywaniem budżetu wszystkich wniosków finansowych na posiedzeniu Komisji Budżetu i Handlu.
 
Komisja zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały (4 głosy „za” przy 1 „wstrzymującym się.
 
 
Ad.8. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich przedstawiła Komisji informację w zakresie realizacji programu współpracy z organizacjami pozarządowymi za 2011r.
Komisja przyjęła informację do wiadomości, bez wniesienia żadnych uwag.
 
 
Ad.9. Burmistrz poinformował, że Gmina Sępólno Kraj. zamierza się ubiegać o zorganizowanie Igrzysk Olimpijskich Sportowców Wiejskich w 2016r. Wobec tego został przygotowany stosowny projekt uchwały Rady Miejskiej w tej sprawie, mającej charakter intencyjny.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.
 
 
Ad.10. . Pani Julita Zwiefka przedstawiła trzy wnioski w sprawie inicjatyw lokalnych, których tryb rozpatrywania określa odrębna uchwała Rady Miejskiej:
1)      Rady Rodziców przy Zespole Szkół Nr 3 – wybudowanie placu zabaw przy „Orliku (ewentualna kwota dofinansowania około 29.400.zł.)  Pani Zwiefka nadmieniła, że już w poprzednim roku odpowiedź urzędu na ten wniosek była negatywna, ze względu na brak zabezpieczenia środków w budżecie.    
2)      społeczności miejscowości Trzciany – zagospodarowanie terenu przed świetlicą wiejską (wyłożenie kostki brukowej – Pani Zwiefka powiedziała, że wstępny kosztorys to około 30tys.zł., urząd zobowiązał sołtysa do przedstawienia realnego kosztorysu). Komisja poparła w/w wniosek pod warunkiem, że społeczność przedstawi realny kosztorys oraz zwiększy wkład własny inicjatywy.       
3)      społeczności miejscowości Piaseczno – urządzenie terenu rekreacyjnego przy świetlicy wiejskiej (ewentualna kwota dofinansowania około 9.770zł.) Pani Zwiefka powiedziała, że ta kwota jest w budżecie w wydatkach ogólnych. Komisja poparła w/w wniosek.     
 
 
Ad.11. Pani Zwiefka przedstawiła Komisji  projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zatwierdzenia programu opieki nad bezdomnymi zwierzętami oraz program stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. Nadmieniła, że opracowanie programu wynika z zapisów ustawy o ochronie zwierząt. Zapisy ustawy nakładają na gminę określone obowiązki w zakresie opieki nad zwierzętami, szczególnie bezdomnymi, co wiąże się konsekwencjami finansowymi. Poinformowała, że w Sępolnie Krajeńskim funkcjonuje przytulisko dla zwierząt, prowadzone przez Zakład Transportu i Usług, nie posiada umowy z żadnym schroniskiem dla zwierząt natomiast kwestia funkcjonowania schroniska podlega wielu szczególnym wymogom ustawowym, tym samym jego ewentualne powstanie to duże koszty.
 
Pan Drogowski przypomniał, że już kiedyś istniała koncepcja utworzenia schroniska w Sępólnie Kraj. ale przy współudziale wszystkich gmin powiatu. Pani Grochowska stwierdziła, że warto zbadać jakie warunki powinno spełnić przytulisko aby funkcjonować jako schronisko.
Komisja, przyjęła  informację Pani Zwiefki do wiadomości, nie opiniowała natomiast projektu uchwały, bowiem jak wyjaśniła Pani Zwiefka do zapisów ustawowych nie ma aktów wykonawczych, podjęcie ustawy nie jest wiec w obecnym czasie pilne. Komisja jednocześnie zasugerowała, aby zastanowić się nad stworzeniem schroniska w Sępólnie Kraj. we współfinansowaniu z innymi gminami.       
 
               
 
 
Ad.12. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Herder poinformował, że jest problem z odkupieniem gruntu od Pana ………. w Kawlach pod ścieżkę rowerową. Burmistrz wyjaśnił, że od wszystkich właścicieli zebrano pisemne oświadczenia o sprzedaży gruntów natomiast tylko Pan …………. wycofał się ze swojego oświadczenia. Wobec tego, nie chcąc konfliktu, nastąpi zmiana przebiegu niewielkiego odcinka ścieżki, uda się ja zmieścić w pasie drogowym.
- Pan Herder zapytał czy naliczono kary umowne za nieterminowe wykonanie hali widowiskowo – sportowej. Burmistrz wyjaśnił, że kar umownych nie mamy, bo trudno winić drugiego inwestora, który dokończył budowę, że ta budowa została wykonana nieterminowo. Jednak Gmina nie straci na tym finansowo, hala jest wykonana w takim zakresie jakim miała być, tym bardziej że gdyby kary naliczono to Gmina musiałaby ich kwotą podzielić się z Urzędem Marszałkowskim.              
- Pan Grochowski wskazał, że studzienki deszczowe na ulicy Sienkiewicza, są poluzowane. Pani Miczko powiedziała, że także jest ruchoma studzienka przy ul. Hallera 20.
- Pan Grochowski poinformował, że na całej długości ul. Młyńskiej asfalt jest pofalowany. Burmistrz powiedział, że doszło tam do podmycia nawierzchni przez wodę. Na razie sytuacja będzie obserwowana jak zachowuje się nawierzchnia, w przyszłości prawdopodobnie będzie należało ją wymienić.   
           
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
                                                                                   Przewodniczący Komisji      
                                                                                      Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (19 marca 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (25 maja 2012, 14:38:48)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1008