Protokół Nr 20/2012 z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w dniu 9 stycznia 2012r.


Protokół Nr 20/2012
z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej
w dniu 9 stycznia 2012r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Sekretarz Gminy – Dariusz Wojtania
3. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Frohlke – Zalewska
4. Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej – Sylwia Witkowska
5. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki            
 
 
    Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Wiesława Grochowska, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3. Dostosowanie Programu do zaleceń Koordynatora Wojewody ds. Przeciwdziałania Przemocy.
4. Przygotowanie sprawozdania z prac Komisji za 2011r.
5. Informacja dotycząca zmian w podziale Gminy na okręgi wyborcze.
6. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dot. przeprowadzenia wyborów sołtysa w Sołectwie Włościbórz na kadencję 2011 – 2014r.  
7. Informacja Dyrektora ZOOS w sprawie możliwości utworzenia klasy gimnazjalnej przy Liceum Ogólnokształcącym.
8. Sprawy bieżące.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu grudniu.
 
 
Ad.3. Pani Witkowska przedstawiła Komisji pismo Wojewody Kujawsko – Pomorskiego informujące o zaakceptowaniu pod względem prawnym przesłanego przez Gminę Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012 – 2016. Niemniej jednak Wojewoda przedstawił następujące uwagi do Programu tj:  
1) brak harmonogramu realizacji wyznaczonych celów w poszczególnych latach obowiązywania Programu;
2) brak określenia zasobów kadrowych i instytucjonalnych występujących na terenie Gminy, umożliwiających realizację Programu;
3) brak wskazania form i standardów współpracy pomiędzy realizatorami Programu;
4) konieczność rozszerzenia Programu o treści opisujące sposoby osiągania poszczególnych celów, wskazanie instytucji odpowiedzialnych za ich realizację oraz wskaźniki osiągnięcia danego celu;
5) brak określenia terminu, w jakim Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej powinien składać roczne sprawozdanie z realizacji Programu.
 
Pani Witkowska poinformowała, że wszelkie zalecenia i uwagi wynikające z pisma Wojewody zostały przeanalizowane i dokonano w Programie odpowiednich zapisów celem ich wdrożenia w życie.               
 
Komisja przyjęła informację jednogłośnie do wiadomości.                
 
 
Ad.4. Komisja wypracowała sprawozdanie ze swoich prac za 2011r. (sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
 
 
Ad.5. Sekretarz Gminy poinformował, w związku z wejściem w życie Kodeksu wyborczego zmieniają się zasady przeprowadzenia wyborów do rady gminy tj. zmianie ulega podział na okręgi wyborcze. Od nowych wyborów radni będą wybierani w okręgach jednomandatowych tj. na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie zostanie utworzonych piętnaście jednomandatowych okręgów wyborczych. Podczas tworzenia okręgów wyborczych wskazane jest nie dzielenie sołectw i ulic. Dodał, że do chwili obecnej nie jest wiadome, czy zaistnieje również konieczność dokonania zmian w zakresie ilości obwodowych komisji wyborczych i ich siedzib. Podkreślił, że do końca miesiąca listopada br. Rada Miejska powinna podjąć stosowną uchwałę w sprawie utworzenia okręgów jednomandatowych.      
 
Komisja przyjęła informację do wiadomości.      
 
 
Ad.6. Sekretarz Gminy poinformował, że dotychczasowa Pani Sołtys Sołectwa Włościbórz złożyła skuteczną pisemną rezygnację z pełnienia swojej funkcji. Wobec powyższego zaistniała konieczność przeprowadzenia ponownych wyborów sołtysa. Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przeprowadzenia wyborów sołtysa w Sołectwie Włościbórz na kadencję 2012 – 2014r. (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).        
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.
     
         
Ad.7. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej przedstawił Komisji propozycję Starostwa Powiatowego w sprawie możliwości utworzenia klasy gimnazjalnej przy Liceum Ogólnokształcącym w Sępólnie Krajeńskim, z jednoczesną prośbą, aby sprawę przedstawić na posiedzeniach Komisji Rady Miejskiej celem zaopiniowania. Propozycja obejmuje utworzenie jednej klasy (25 – 26 uczniów) grupującej najlepszych uczniów z terenu gminy, co jest niejako zaprzeczeniem zasady powszechnej dostępności do obowiązkowego nauczania na poziomie gimnazjum. Zaznaczył, że utworzenie klasy skutkowałoby dezorganizacją systemu nauczania w gminnych szkołach, szczególnie w placówkach na terenie wiejskim. Pan Tymecki podkreślił, że utworzenie klasy, zgodnie z ustawą, jest uwarunkowane koniecznością wyrażenia zgody na ten fakt przez Radę Miejską. Pan Tymecki omówił następnie koncepcję utworzenia gimnazjum przy Liceum Ogólnokształcącym w kontekście opinii uzyskanych ze środowiska oświatowego Gminy Sępólno Krajeńskie (pisemny materiał informacyjny w tej sprawie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).                           
        
Komisja, po wysłuchaniu informacji przedstawionej przez Pana Tymeckiego, zaopiniowała niejednogłośnie negatywnie możliwość utworzenia klasy gimnazjalnej przy Liceum Ogólnokształcącym w Sępólnie Krajeńskim (cztery głosy „przeciwne”, przy jednym głosie „wstrzymującym się”).                  
Pan Rohde podkreślił, że jeżeli wszystkie Komisje Rady Miejskiej zaopiniują negatywnie propozycję Starostwa Powiatowego, to sprawa nie będzie poruszana podczas obrad Sesji Rady Miejskiej.      
 
 
Ad.8. W sprawach bieżących i wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dziarnowski zapoznał członków Komisji z inicjatywą Stowarzyszenia Rodzin Katolickich w sprawie możliwości odbudowy Pomnika Chrystusa Króla. Zwrócił się do Komisji o zajęcie stanowiska w tej sprawie. Sekretarz Gminy poinformował, że inicjatywa uzyskała poparcie Burmistrza, z zastrzeżeniem że w budowę pomnika nie będą angażowane środki z budżetu Gminy.      
Komisja zaopiniowała pozytywnie w/w inicjatywę, pod warunkiem nie angażowania w odbudowę środków z budżetu Gminy. Pan Rohde zaznaczył, że w sprawie możliwości odbudowy pomnika należy zachować wszelkie obowiązujące procedury, niezbędnym jest więc na początku zgromadzenie odpowiedniej dokumentacji w tym zakresie. Nadmienił, że po zebraniu dokumentacji zorganizuje odrębne spotkanie zainteresowanych stron w tej sprawie.                          
- Pan Herder przypomniał o trudnościach a właściwie nieprzejezdności przy opadach deszczu ulic Krasickiego i Sawickiej. Zwrócił się z wnioskiem o dostarczenie dwóch lub trzech transportów tłucznia na każdą z tych ulic. Podkreślił, że rozdysponowania tłucznia dokonają mieszkańcy we własnym zakresie.  
- Komisja podjęła dyskusję na temat lokalizacji centrum rodziny i małego dziecka. Pani Dyrektor OPS poinformowała, że dobrą lokalizacją na centrum byłby gmach OPS, gdyby jednak opowiedziano się za koncepcją dobudowania piętra do gmachu to nie wyobraża sobie sytuacji aby na czas remontu Ośrodek przestałby funkcjonować chociażby przez okres jednego tygodnia. Nadmieniła, że dla dobra powstania centrum rodziny i dziecka byłaby w stanie przenieść OPS nawet do innego lokum, np. na ulicę Jeziorną. Pan Rohde poinformował, że propozycji w sprawie lokalizacji obiektu było kilka, np. za Zespołem Szkół Nr 1 czy też w Zespole Szkół Nr 3 (na miejscu dotychczasowego prywatnego mieszkania), jednak stowarzyszenie „Dorośli Dzieciom” opowiada się za utworzeniem placówki przy OPS, gdzie jest zapewniona bliska odległość do siedzib organizacji, które współpracowałyby z centrum rodziny i małego dziecka. Pan Tymecki nawiązując do lokalizacji powiedział, że żłobek powinien znajdować się na parterze, może więc lepszym rozwiązaniem byłoby rozbudowanie Przedszkola Nr 2 na ul. Bajkowej. Dodał, że decyzja w sprawie lokalizacji żłobka jest sprawą dużej wagi, przed podjęciem wiążącej decyzji należy szczegółowo rozpatrzyć wszelkie argumenty w tej sprawie (m.in. kwestia zapotrzebowania na tego rodzaju usługi, kosztów bieżącego funkcjonowania, kosztów samego utworzenia ośrodka, ulokowania na piętrze, czy też na parterze).                           
Komisja, po dyskusji, zasygnalizowała konieczność jak najszybszego zorganizowania spotkania stron zainteresowanych celem wypracowania decyzji w sprawie lokalizacji siedziby centrum rodziny i małego dziecka.   
             
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.
 
 
                                                                                        
                                                                                 Przewodnicząca Komisji   
                                                                                   Wiesława Grochowska       
 
protokołował:
Tomasz Dix
    
                

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (9 stycznia 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 lutego 2012, 13:10:23)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 869