Uchwała nr XXVIII/244/05 Rady Miejskiej z dnia 24 lutego 2005 w sprawie określenia warunków udzielania pomocy de minimis dla przedsiębiorców w zakresie zwolnień w podatku od nieruchomości
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 8 , art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 Nr 142 poz. 1591 z 2002 r. Nr 23 , poz. 220 , Nr 62, poz. 558 , Nr 113 , poz.984 , Nr 214 , poz. 1806 , z 2003 r. Nr 80 , poz. 717 , Nr 162, poz. 1568 , z 2002 r. Nr 153, poz. 1271 , z 2004 r. Nr 102 , poz.1055 , Nr 116 , poz. 1203) ,oraz art. 7 ust 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych ( Dz. U. z 2002r. Nr 9 , poz. 84 , Nr 200, poz. 1683 z 2003 r. Nr 110 poz. 1039, Nr 203 , poz.. 1966 , Nr 200 , poz. 1953, Nr 96 , poz. 874, Nr 188, poz. 1840 , z 2004r. Nr 92, poz 880, Nr 92, poz. 884, Nr 96, poz. 959, Nr 123 , poz. 1291 ) Rada Miejska uchwala co następuje :
§ 1
- W celu przyspieszenia rozwoju gospodarczego Gminy Sępólno Krajeńskie
wprowadza się preferencje podatkowe dla przedsiębiorców tworzących nowe stałe miejsca pracy dla mieszkańców Gminy Sępólno Krajeńskie .
- Ilekroć w uchwale jest mowa o przedsiębiorcy należy przez to rozumieć osobę fizyczną osobę prawną i jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną , której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą , z wyłączeniem przedsiębiorców prowadzących działalność handlową.
- Ilekroć w uchwale jest mowa o nowym stałym miejscu pracy należy przez to rozumieć nowe stanowisko pracy, na którym zatrudniona jest przynajmniej 1 osoba w pełnym wymiarze czasu pracy.
§ 2
- Wprowadza się zwolnienia w podatku od nieruchomości dla przedsiębiorców realizujących nowe inwestycje powodujące wzrost zatrudnienia .
- Przez nowe inwestycje należy rozumieć poniesione nakłady finansowe :
1) w środki trwałe związane z tworzeniem lub rozbudową przedsiębiorstwa , 2) w środki trwałe służące rozpoczęciu w przedsiębiorstwie działań obejmujących dokonywanie zasadniczych zmian produkcji bądź procesu produkcyjnego . 3) na wartości niematerialne i prawne
- Tworzenie nowych miejsc pracy oznacza przyrost netto miejsc pracy w określonym
przedziale czasu w danym przedsiębiorstwie . Nie uważa się za tworzenie nowych miejsc pracy przedsiębiorców powstałych w wyniku przekształcenia , likwidacji, zmiany nazwy lub właściciela .
- Warunek utworzenia nowych miejsc pracy uważa się za spełniony jeżeli nastąpił
wzrost zatrudnienia w stosunku do średniego poziomu zatrudnienia w okresie 12 miesięcy przed oddaniem inwestycji , w przeliczeniu na osoby zatrudnione w pełnym wymiarze czasu pracy .
§ 3
- Dla przedsiębiorców spełniających warunki określone w § 2 ust. 2 pkt. 1 wprowadza
się zwolnienia w podatku od nieruchomości w zakresie zrealizowanej inwestycji :
1) na okres 2 lat w przypadku utworzenia : a) od 5 nowych stałych miejsc pracy - 10 % podstawy naliczenia b) od 20 nowych stałych miejsc pracy - 20 % podstawy naliczenia c) od 40 nowych stałych miejsc pracy - 40 % podstawy naliczenia d) od 60 nowych stałych miejsc pracy - 60 % podstawy naliczenia e) od 100 nowych stałych miejsc pracy -100 % podstawy naliczenia
- Dla przedsiębiorców spełniających warunki określone w § 2 ust.2 pkt 2 i 3
wprowadza się zwolnienia w podatku od nieruchomości tj. od powierzchni użytkowej budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej na które poniesiono nakłady finansowe .
1) na okres 2 lat w przypadku utworzenia : a) od 5 nowych stałych miejsc pracy - 10 % podstawy naliczenia b) od 20 nowych stałych miejsc pracy - 20 % podstawy naliczenia c) od 40 nowych stałych miejsc pracy - 40 % podstawy naliczenia d) od 60 nowych stałych miejsc pracy - 60 % podstawy naliczenia e) od 100 nowych stałych miejsc pracy - 100 % podstawy naliczenia
- Pomoc de minimis przewidziana w niniejszej uchwale może być udzielana
wyłącznie przedsiębiorcom , dla których wartość planowanej pomocy de minimis udzielanej na podstawie niniejszej uchwały , łącznie z wartością pomocy de minimis uzyskanej przez danego przedsiębiorcę w różnych formach i z różnych źródeł w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień jej udzielenia , nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 100 tysięcy EUR brutto . W przeciwnym wypadku zwolnienie z podatku od nieruchomości nie przysługuje .
§ 4
- Podstawą do zastosowania zwolnienia z § 3 jest złożenie wniosku przez przedsiębiorcę w terminie do 2 miesięcy od dnia oddania nowej inwestycji do użytku .
- Zwolnienia o których mowa w § 3 ust. 1 i 2 mają zastosowanie od 1-go dnia miesiąca następującego po miesiącu , w którym złożono zgłoszenie .
§ 5
- Na początku każdego roku podatkowego w terminie do 31 stycznia podatnik korzystający ze zwolnienia zobowiązany jest przedłożyć informację Burmistrzowi o warunkach uprawniających do dalszego zwolnienia z podatku od nieruchomości.
- W przypadku utraty warunków uprawniających do zwolnienia podatnik jest zobowiązany powiadomić pisemnie Burmistrza w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności powodujących utratę prawa do zwolnienia .
- Podatnik o którym mowa w ust. 2 traci prawo do zwolnienia od pierwszego dnia miesiąca w którym wystąpiły okoliczności powodujące utratę tego prawa.
- Podatnik który nie dopełnił obowiązku określonego w ust. 2 traci prawo do do zwolnienia od początku roku podatkowego w którym wystąpiła okoliczność powodująca utratę tego prawa.
- Podatnik który wprowadził w błąd Burmistrza co do spełnienia warunków uprawniających do uzyskania zwolnienia traci prawo do zwolnienia za cały okres przez jaki korzystał ze zwolnienia.
- Podatnicy o których mowa w ust. 4 i 5 są zobowiązani do zapłaty należnego podatku wraz z odsetkami liczonymi jak od zaległości podatkowych.
§ 6
- Uchwały nie stosuje się do przedsiębiorców posiadających zaległe zobowiązania wobec budżetu Gminy Sepólno Krajeńskie.w dniu złożenia wniosku .
- Uchwała ma zastosowanie dla przedsiębiorców , realizujących nowe inwestycje, począwszy od 1.01.2005 r.
§ 7
- Uchwały nie stosuje się do :
- pomocy udzielanej w sektorze transportu oraz w zakresie działalności związanej z produkcją , przetwarzaniem i i wprowadzaniem do obrotu produktów wymienionych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską .
- pomocy udzielanej w odniesieniu do działalności z eksportem , jeżeli pomoc jest bezpośrednio związana z ilością eksportowanych produktów utworzenia i funkcjonowaniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności eksportowej
- pomocy uwarunkowanej użyciem towarów produkcji krajowej przed
towarami przywożonymi .
§ 8
Traci moc uchwała Nr XLIV/433/2002 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 17 czerwca 2002 roku w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości .
§ 9
Uchwała obowiązuje od dnia 1.01.2005r. do dnia 31 grudnia 2006 roku.
§ 10
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi .
§ 11
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego i wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia .
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Piekut
Uzasadnienie do uchwały Nr XXVIII/244/05 Rady Miejskiej w Sępólnie Kraj. z dnia 24 lutego 2005 roku
Stosownie do brzmienia art.7 ust. 3 ustawy z dn. 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych Rada Miejska może wprowadzić inne zwolnienia podatkowe niż określone w/w ustawie oraz zawarte w odrębnych ustawach. Ustawodawca upoważniając w art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy rady gminy do wprowadzania zwolnień od podatku od nieruchomości, miał na celu umożliwienie gminom prowadzenia w tym zakresie racjonalnej polityki podatkowej, która na danym terenie będzie najbardziej pożądana, z tymże uprawnienia te nie mogą stanowić podstawy do zwolnień „generalnych”. Burmistrz Sępólna Krajeńskiego proponuje przyjęcie uchwały z uwagi na „interes publiczny” - dobro, które powinno służyć zbiorowości lokalnej. Ulga ma na celu zachęcenie przedsiębiorców do inwestowania , co spowoduje ożywienie gospodarcze, a zarazem stworzy nowe miejsca pracy na terenie zagrożonym szczególnie wysokim bezrobociem . Burmistrz Sępólna Krajeńskiego dokonując wyboru branży prowadzonej działalności gospodarczej podlegających zwolnieniu kierował się charakterem Gminy oraz jej uwarunkowaniami. Przyjęcie uchwały zwalniającej z podatku od nieruchomości przysporzy korzyści potencjalnym inwestorom, a z drugiej strony zagwarantuje rozszerzenie rynku zbytu dla osób zajmujących się produkcją . Gmina uzyska dodatkowe wpływy w postaci podatku dochodowego, a po okresie zwolnienia również w postaci podatku od nieruchomości , a uzyskane środki pozwolą na realizację zadań określonych w budżecie. Komisje stałe Rady Miejskiej wyrażiły opinię w/w sprawie . Burmistrz Sępólna Kraj. w dniu 3 lutego 2005 roku wystąpił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie w celu wydania opinii do projektu uchwały w sprawie określenia warunków udzielania pomocy de minimis. Projekt otrzymał opinię pozytywną.
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Andrzej Piekut |