Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa
Protokół Nr 34/2004
Protokół Nr 34/2004
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 10 listopada 2004r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
- Burmistrz Waldemar Stupałkowski
- Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Dariusz Krakowiak
- Skarbnik Gminy Wiesława Grochowska
- Kierownik Referatu Rozwoju Gospodarczego UM Bożena Mikicka
- Dyrektor Zakładu Robót Publicznych Andrzej Marchlewicz
- Księgowa Zakładu Robót Publicznych Katarzyna Szczepańska
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Tomasz Cyganek, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
- Otwarcie, stwierdzenie quorum
- Zatwierdzenie protokołów z dwóch ostatnich posiedzeń
- Informacja w sprawie kosztów funkcjonowania kotłowni oraz kosztów inwestycji dot. modernizacji i rozbudowy kotłowni w oparciu o środki pochodzące z pożyczki z WNOŚ i GW w Toruniu.
- Wyjaśnienia w sprawie rozbieżności na linii Urząd Miejski – Zakład Robót Publicznych w zakresie kosztów kalkulacji za zlecenia wykonywane przez ZRP.
- Wolne wnioski i zakończenie.
Ad.1. Przewodniczący Komisji stwierdził quorum, po czy Komisja przyjęła jednogłośnie zaproponowany porządek posiedzenia.
Ad.2. Komisja jednogłośnie zatwierdziła protokoły Nr 32 i 33/2004 ze swoich posiedzeń w dniach 30 września i 27 października.
Ad.3. Dyrektor ZGK. Pan Dariusz Krakowiak przedstawił Komisji informację w zakresie kosztów funkcjonowania kotłowni miejskiej z uwzględnieniem czynników generujących zyski i straty w ujęciu bilansowym (pisemna informacja w tej sprawie stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego protokołu)
Pan Krakowiak poinformował, iż strata na ciepłowni za okres IX miesięcy br. wynosi 206.743zł. Nadmienił, iż strata nie powinna się drastycznie powiększyć (najwyżej około 20-3-tys.zł), czyli jest ogromna poprawa w porównaniu do lat uprzednich. Np. w porównaniu z rokiem ubiegłym strata została zniwelowana o 100%.
Pan Herder zapytał o straty na przesyle, czy mieszczą się one w ustalonych normach. Pan Krakowiak wyjaśnił, iż normy w przesyle są rzeczywiście przekraczane ale ZGK. ponosi z tego tytułu niewielkie straty finansowe. Dodał, iż kwestia strat w przesyle zostanie zmniejszona. Ponadto w ujęciu bilansowym straty są zarówno na cieple, wodzie i ściekach.
Nadmienił, iż najważniejszym jest aby kotłownia zapewniła bezpieczeństwo inwestycyjne tj. żeby można było w okresie mrozów dostarczać ciepło bez przestojów. Dlatego też ZGK. planuje działanie trzech linii, co umożliwi bieżące czyszczenie jednego z kotłów. Nowa linia będzie uruchomiona w miesiącu styczniu lub lutym.
Pan Wagner zapytał, jak można doprowadzić do sytuacji, w której ciepłownia przynosiłaby zysk. Pan Krakowiak stwierdził, iż strata będzie zniwelowana ze środków amortyzacyjnych.
Natomiast jeśli chodzi o wodę i ścieki ZGK. będzie chciało wyjść na „0”, już obecnie na kolektorach w mieście są zyski, niestety deficyt nadal istnieje na terenach wiejskich.
Na pytanie Pana Herdera odpowiedział, iż w roku bieżącym sprzedaż wody jest mniejsza w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
Pan Krakowiak przedstawił następnie informację z zakresu inwestycji dot. modernizacji i rozbudowy kotłowni, w oparciu o środki pochodzące z pożyczki z WFOŚ i GW w Toruniu, na którą Burmistrz udzielił poręczenia majątkowego. (pisemna informacja w tej sprawie stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego protokołu).
Nadmienił, iż na planowane inwestycje składają się środki własne w wysokości 1.113tys.zł, dotacja z EkoFunduszu w wysokości 2.250tys.zł i pożyczka z WFOŚ i GW w wysokości 1.443tys.zł.
Ze środków z WNOŚ prowadzone będą inwestycje przebudowy sieci cieplnej i węzłów cieplnych natomiast środki z Ekofunduszu zostaną wykorzystane na zakup i montaż nowej automatycznej linii opalanej słomą z kotłem 2,5MG jak i modernizację linii rozdrabniania i podawania słomy.
Na pytanie Pana Cyganka o tryb i zabezpieczenie spłaty pożyczki z WFOŚ Pan Krakowiak poinformował, iż będzie rok karencji w spłacie, następnie będą spłacane raty w ciągu 6 lat (6-7%) z możliwością umorzenia 35% kwoty. Istnieje możliwość spłat rat z amortyzacji, nawet istnieje możliwość pozostania wolnych środków z amortyzacji na dalsze inwestycje.
Odnośnie planowanych inwestycji na kotłowni nadmienił, iż został już rozstrzygnięty przetarg na wykonawcę, wszystkie inwestycje są odpowiednio zabezpieczone zapisami rękojmi i gwarancji.
Komisja przyjęła powyższą informacje do wiadomości.
Ad.4. Pan Cyganek poprosił o omówienie spraw w zakresie różnic kalkulacji powstałych na linii Zakład Robót Publicznych – Urząd Miejski.
Pani Mikicka wyjaśniła, iż rozbieżności w kosztach kalkulacji wynoszą zwykle 15-20% (o takie kwoty są „obcinane koszt przedstawiane przez ZRP). Nadmieniła, iż ZRP i tak otrzymuje dużą stawkę za roboczogodzinę (11zł) w porównaniu do innych podmiotów wykonujących zlecenia dla gminy.
Pan Marchlewicz podał przykład 3 zleceń na których Zakład nie wypracował żadnego zysku.
Pani Mikicka wyjaśniła, iż na niektóre inwestycje ZRP zdecydowanie zawyża koszty, co musi skutkować „obcięciem”kosztów w przedkładanych przez ZRP kalkulacjach.
Burmistrz stwierdził, iż w obecnej sytuacji, kiedy ZRP generuje straty, nie należy roztrząsać poszczególnych zleceń, należy natomiast opracować systemowe rozwiązanie, które doprowadzi do niwelowania zobowiązań Zakładu. W związku z powyższym poprosił Dyrektora ZRP o opracowanie programu naprawczego Zakładu. Nadmienił, iż priorytetem w Zakładzie jest bieżąca płatność wobec ZUS, gdyż zaległości uniemożliwiają Zakładowi przystępowania do przetargów na wykonywanie konkretnych zadań.
Pan Cyganek zwrócił uwagę, iż celowym byłoby opracowywanie planów zleceń możliwych do wykonania przez Zakład, np. kwartalnych, co dałoby Zakładowi pewność dot. wypracowania konkretnych zysków.
Pan Cyganek zapytał o kwestie zadłużenia wobec ZUS. Księgowa ZRP odpowiedziała, iż na koniec września zadłużenie wobec ZUS wynosiło 90tys.zł., składki podstawowe trzeba płacić koniecznie, na nie nie można zawrzeć ugody z ZUS-em.
Burmistrz stwierdził, iż można spróbować zawrzeć ugodę z ZUS-em na płatność drugiej częśi składki zusowskiej.
Komisja, odnosząc się do całości funkcjonowania Zakładu Robót Publicznych stwierdziła, iż:
- Zakład powinien próbować zawrzeć z ZUS-em ugodę chodziażby na płatność tzw. drugiej części składki zusowskiej
- W Zakładzie istnieje nieproporcjonalność zatrudnienia (zbyt rozbudowana administracja w porównaniu z zatrudnionymi pracownikami fizycznymi, co powoduje generowanie strat)
- Zakład powinien opracowywać pełny plan kwartalny zleceń (ze szczególnym uwzględnieniem kosztów materiałowych)
Odnośnie planu naprawczego, przygotowanego przez Dyrektora ZRP Komisja stwierdziła, iż zawiera on zbyt dużo elementów bazujących na roli czynnika zewnętrznego.
Pan Wagner poruszył sprawę kwestii 34tys. będących spornymi na linii ZRP-UM (dotyczy zatrudnienia pracowników z AWRSP). Burmistrz wyjaśnił, iż problemy z w/w kwotą zaczęły się w związku z tym, iż Zakład miał wypracować zysk na częściowe pokrycie płac, jednak tego zysku nie wypracował.
Pan Wagner zwrócił uwagę również na fakt, iż Zakład powinien znać zysk ze zleceń jeszcze przed wykonaniem robót. Burmistrz wyjaśnił, iż Dyrektor ZRP robi przed wykonaniem robót kalkulację, rząd zysku jest więc Dyrektorowi znany.
Pan Herder zapytał o kwestię budowy chodnika w Lutowie, czy istniała tam możliwość upustu. Burmistrz wyjaśnił, iż taka możliwość nie zaistniała, gdyż dopiero podczas sesji Rady Miejskiej podjęto decyzję o przeprowadzeniu inwestycji.
Komisja zwróciła się do Burmistrza aby doprowadzić do uzgodnień pomiędzy Urzędem Miejskim a Zakładem Robót Publicznych celem doprowadzenia do niwelowania zobowiązań Zakładu (kwestie ekonomiczne + jak najefektywniejsze wykorzystanie czynnika ludzkiego)
Burmistrz stwierdził, iż kwestę dalszego funkcjonowania Zakładu omówi szczegółowo z jego Dyrektorem.
Ad.5. W wolnych wnioskach Pan Wagner poruszył brak odzewu ze strony Prezesa Ochotniczej Straży Pożarnej nawet na ponowione pismo Komisji Rewizyjnej.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie
Przewodniczący Komisji
Tomasz Cyganek
Protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (10 listopada 2004)
Opublikował: Tomasz Dix (13 marca 2005, 17:07:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1267