Protokół Nr 41/2013 z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej w dniu 8 sierpnia 2013r.


Protokół Nr 41/2013
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
w dniu 8 sierpnia 2013r. 

    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 – Edmund Rózga;
3. Członek Zarządu Osiedla Nr 1 – Danuta Zalewska;   
4. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 – Stanisław Gustyn;
5. Prezes Fundacji „Psie Nadzieje” – Ewa Mejer;
6. Wiceprezes Fundacji „Psie Nadzieje” – Aneta Kukucka;    
6. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
7. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego – Maria Grochowska; 
8. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera;
9. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jadwiga Jagodzińska.    
                                                                   
 
Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Anna Miczko, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji;
  3. Informacja w zakresie realizacji wniosków wysuniętych na poprzednim posiedzeniu Komisji;
  4. Informacja z wykonania budżetu Gminy za I półrocze 2013r.;
  5. Przebieg inwestycji na terenie miasta i gminy;  
  6. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. nieodpłatnego nabycia nieruchomości od Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Bydgoszczy; 
  7. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych w obszarach Gminy Sępólno Krajeńskie;
  8. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. nadania nazwy ulicy w Sępólnie Krajeńskim;
  9. Opinia w sprawie wniosku o wydanie zezwolenia na wjazd na drogi osiedlowe na terenie miasta;
  10. Opinia w sprawie wniosku o dofinansowanie zakończenia prac remontowych podwórka przy ulicy Plac Wolności 19;
  11. Opinia w sprawie wniosku o wytyczenie miejsca na postawienie garażu blaszanego przy ulicy Kościuszki;
  12. Opinia w sprawie wniosku o wytyczenie drogi koniecznej i ustanowienie służebności na działce Nr 115/2 w Trzcianach;
  13. Opinia w sprawie wniosku o zmianę warunków umowy dzierżawnej placu manewrowego;
  14. Opinia w sprawie wniosku o przedłużenie umowy dzierżawy gruntu przy Placu Wolności pod ogródek gastronomiczny;
  15. Opinia w sprawie wniosku Gminnego Przedszkola Nr 2 o zwiększenie powierzchni nieruchomości;
  16. Opinia w sprawie ponownego wniosku o sprzedaż działki Nr 51/3 we Włościborzu;
  17. Opinia w sprawie wniosku o możliwość sprzedaży części działki Nr 23/4 i działek Nr 23/1 – 2 w Wiśniewie;
  18. Ponowne rozpatrzenie możliwości utworzenia schroniska dla psów;
  19. Opinia w sprawie możliwości sprzedaży lokalu mieszkalnego;            
  20. Wolne wnioski i zakończenie. 
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu czerwcu br.
 
 
Ad.3. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji informację w zakresie realizacji wniosków wysuniętych podczas jej poprzedniego posiedzenia.
- wykaszanie pobliskiej działki należącej do parafii Ewangelicko-Augsburskiej - w razie jakichkolwiek uwag dotyczących wykaszania przez służby Gminy, można się zwrócić o poprawienie usługi. Z księdzem natomiast próbował się kilkakrotnie kontaktować jednak bez żadnego odzewu;
- zejście na plac przyjaźni od strony lokalu Pana ……….. -  jedynym rozwiązaniem jest wzmożenie patroli policji, celem zastosowania odpowiednich kar w stosunku do każdego rodzaju wykroczeń w tym miejscu. Pani Kierownik Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego powiedziała, że to zejście od strony Placu Wolności jest częścią inwestycji, którą Gmina chce realizować do przebudowy targowiska. W planach ma przebudowę schodów oraz usadowienie poręczy, co uporządkuje ten teren;
- awaria kanalizacji – została uregulowana;
- przejście z domków jednorodzinnych na osiedlu poprzez teren Zespołu Szkół nr 1 – opinia Burmistrza jest na razie negatywna. Pan Drogowski powiedział, że ponownie poruszy ten temat podczas Sesji Rady Miejskiej; 
- zejście na plażę Mara – uporządkowanie terenu tej plaży i jej okolic jest w trakcie realizacji;
- sprawa zalewania działki Pana ………. – doszło w tej sprawie do uzgodnień z Panem ………….; 
- czyszczenie studzienki deszczowej przy ulicy Parkowej – studzienka jest chłonna, można z niej tylko wygarnąć osad, co zostało zrobione;
- projekt na przebudowę chodnika przy ul. Konopnickiej – nie przewiduje się w tym roku takiej dokumentacji; 
- droga na działki ogrodowe w kierunku Sikorza – równiarka pojedzie po wykonaniu innych prac;
- drzewo przy bloku nr 13 – zgłosi możliwość wycięcia drzewa do Starostwa Powiatowego;
- sprawa studzienek kanalizacyjnych przy ul. Krzyżowej – sprawa rozwiązana;
- tzw. „języki” – sprawa nadal aktualna;
- regulowanie studzienek kanalizacyjnych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - w trybie pilnym będzie dokonana regulacja dwóch najpilniejszych studzienek, pozostała część będzie regulowana sukcesywnie. Gmina ze swojej strony studzienki naprawiła, natomiast Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad  jeszcze nic nie uczyniła w tym kierunku. Dodał również, że przed sezonem wakacyjnym miał być położony nowy dywanik asfaltowy, sprawa się przedłuża.   
 
Ad.4. Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji informację z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie za I półrocze 2013r.
Poinformowała, że wynik finansowy na I półrocze zakończył się nadwyżką w wysokości 2.072.960,57zł. Dochody zostały wykonane w 53,50% natomiast wydatki w 48,96%, dochody i wydatki są realizowane prawidłowo, wątpliwości budzi jedynie 40% - owe wykonanie dochodów w zakresie podatku od osób fizycznych (udziały w podatku przekazywane przez Urząd Skarbowy). Istnieje także niezbyt wysokie wykonanie w wydatkach majątkowych (33%), co jest związane z faktem, że większość inwestycji jest prowadzonych w sezonie letnim, są one w trakcie realizacji, wydatki w tym zakresie powinny zostać wykonane prawidłowo. Powiedziała, że obecny poziom zobowiązań Gminy wynosi 9.293.941,34zł., co daje wskaźnik zadłużenia w wysokości 20,36% do dochodów planowanych (maksymalny wskaźnik ustawowy – 60%), natomiast relacja spłat zobowiązań do planu dochodów wynosi 5,92% (maksymalny wskaźnik ustawowy – 15%). Podkreśliła, że zadłużenie sukcesywnie spada., zmalały również poręczenia i gwarancje za zobowiązania ZGK, wynoszą na koniec czerwca 859.115,55zł. Dodała, że pisemna, szczegółowa  informacja z wykonania budżetu zawiera również informacje o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy oraz przebiegu wykonania planów finansowych jednostek organizacyjnych Gminy, w tym zakresie wykonanie nastąpiło w prawidłowy sposób.                    
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przedstawioną informację.                   
 
W tym punkcie Pan Drogowski zapytał czy Pani Skarbnik posiada informację na temat ewentualnych kosztów utworzenia schroniska dla bezdomnych psów. Pani Skarbnik powiedziała, że trudno jest oszacować precyzyjnie koszty, są one uzależnione od ilości psów w schronisku. Powiedziała, że obecnie w przytulisku prowadzonym przez Zakład Transportu i Usług koszt utrzymania jednego psa dziennie wynosi około 12zł. Zakład nie posiada w przytulisku takich standardów, jakie wymagałoby schronisko, w innych schroniskach koszt utrzymania psa wynosi od 17zł. w górę. W tej chwili w naszym przytulisku jest chyba 26 psów, faktura jest wystawiana na około 10tys.zł. miesięcznie. Pani Skarbnik zauważyła, że dla Gminy lepszym rozwiązaniem byłoby podpisanie umowy z którymś z profesjonalnych schronisk na przekazywanie psów, które przebywają w przytulisku przez dwa tygodnie. Pan Rohde podkreślił, że podczas Sesji Rady Miejskiej była mowa tylko o terenie, natomiast w dokumentacji przedłożonej przez Fundację, która chce utworzyć schronisko jest o wiele więcej żądań w stosunku do Gminy odnośnie pomocy w utworzeniu tego schroniska, same płace to koszt około 70tys.zł. rocznie. Pan Drogowski przyznał, że zgodnie z projektem przedstawionym przez Fundację Gminy nie stać na utworzenie schroniska.                 
 
 
Ad.5. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego przedstawiła informację w zakresie realizacji inwestycji na terenie miasta i gminy. Poinformowała że realizowane zadania to:
- opracowanie dokumentacji projektowej i technicznej na budowę wodociągu i kanalizacji w miejscowości Włościbórz, Włościbórek, Skarpa i Komierowo. Dokumentacja jest złożona w Starostwie Powiatowym, czekamy na wydanie pozwolenia na budowę. Realizacja jest uzależniona od pozyskania środków zewnętrznych, wniosek o ich pozyskanie zostanie złożony pod koniec miesiąca września br.;           
- dofinansowanie budowy chodników przy drogach powiatowych na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie w kwocie 25tys.zł., środki zostaną przekazane po zrealizowaniu zadania w II półroczu;
- dofinansowanie budowy drogi powiatowej Sępólno Kraj. – Lipka (I etap). Kwota ponad 167tys.zł. na ten cel zostanie przekazana po zrealizowaniu zadania w II półroczu;
- przebudowa ulicy Krasickiego, na ten cel przeznaczono 1mln.zł., inwestycja jest obecnie realizowana przez Zakład Transportu i Usług;     
-  budowa drogi Wilkowo-Wałdówko, przeznaczono kwotę 600tys.zł., przy dofinansowaniu z województwa w kwocie 140tys.zł., w ciągu najbliższego tygodnia będzie ogłoszony przetarg na wykonawstwo;    
-  przebudowa ulicy Składowej, przeznaczono 100tys.zł., obecnie jest opracowywana dokumentacja projektowa;  
- zakup materiałów do utwardzenia dróg gminnych, przeznaczono 200tys.zł., przekazywanie materiałów jest realizowane na bieżąco;   
- adaptacja lokalu przy ulicy Kościuszki 17 na lokal mieszkalny, kwota 220tys.zł., zadanie będzie realizowane w II półroczu, liczymy na dofinansowanie w 40% z Banku Gospodarstwa Krajowego;
- wykup budynku przy ulicy Przemysłowej, zapłacono kolejną ratę w wysokości 27tys.zł.  
- wykup działki pod przepompownie w Trzcianach i Piasecznie, zrealizowano w kwocie 8tys.zł.;    
- wykup gruntu z przeznaczeniem na boisko i plac zabaw w Radońsku, wykupiono za 10tys.zł.;
- wykup drogi Wiśniewa- Wiśniewka, wykupiono za kwotę 20tys.zł.
- zakup komputerów i dostęp do internetu w ramach programów przeciwdziałaniu wykluczeniu cyfrowemu, zakupiono 100 laptopów dla osób fizycznych i świetlic wiejskich; 
- zakupy inwestycyjne do szkół w kwocie 81tys.zł.; 
- budowa Centrum Małego Dziecka i Rodziny, inwestycja jest prawie zakończona, planowany termin uruchomienia placówki to 1 września br.;
- budowa oświetlenia przy ulicy Rzecznej, Składowej i Niechorskiej, jest na etapie opracowywania dokumentacji projektowej;
- budowa placu zabaw na terenie Gminy w Piasecznie, Radońsku, Trzcianach i Wiśniewie, realizacja nastąpi w II półroczu; 
- rozwój turystyki i rekreacji pojezierza, jest to sprawa rozliczenia budowy ścieżki rowerowej, powinno to nastąpić w ciągu miesiąca;
- zakupy inwestycyjne Centrum Sportu i Rekreacji – zagospodarowanie plaży, zakupiono sprzęt na plażę oraz urządzenie do ćwiczeń siłowych.
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.               
 
 
Ad.6. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie nieodpłatnego nabycia nieruchomości od Agencji Nieruchomości Rolnych Oddziału Terenowego w Bydgoszczy.  Spraw dotyczy nabycia działek Nr 321/7 i Nr 386/6, położonych we Włościborzu.  działki stanowią własność Skarbu Państwa agencji nieruchomości rolnej. Działki te będące drogami transportu rolnego łączą się z drogami gminnymi.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.           
 
W tym punkcie Pani Miczko zapytała Panią Kierownik w imieniu mieszkańców o trwająca przebudowę budynku nad jeziorem. Pani Grochowska odpowiedziała, że do Gminy Sępólno Krajeńskie nie wpłynął, żaden oficjalny wniosek w tej sprawie, tego typu sprawy prowadzi Starostwo Powiatowe. Zagwarantowała sprawdzenie zaistniałej sytuacji, sprawdzi kto jest właścicielem i jaka procedura tam została wdrożona. Pan Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa stwierdził, że ten grunt nie należy do Gminy i właściwie  tym powinny zająć się służby Urzędu Marszałkowskiego, ponieważ budynek jest w obrębie jeziora. Pan Drogowski stwierdził, że służby gminne powinny się interesować każdą sprawą, która ma miejsce na terenie Gminy, poparł Panią Miczko, że sprawa wymaga sprawdzenia.     
           
 
Ad.7. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej zmieniającej uchwałę w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych w granicach obszaru Gminy Sępólno Krajeńskie.
 
Wyjaśnił, że w deklaracji zostało zakwestionowane przez biuro prawne Wojewody umieszczenie zapisu o odpowiedzialności karnej w przypadku jej nie złożenia.    
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
 
Ad.8. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie nadania nazwy ulicy w Sępólnie Krajeńskim. Nadmienił, że zostało skierowane pismo do Zarządu nr 1 w związku z koniecznością nadania nazwy ulicy działki nr 877. Zarząd Osiedla na posiedzeniu w dniu 5 sierpnia zaakceptował propozycję nadania nazwy „ulica Owocowa”.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.    
 
 
Ad.9. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Pana ………… o wydanie zezwolenia na wjazd samochodem ciężarowym na drogi osiedlowe na terenie miasta. Pan Dera powiedział, że ulice osiedlowe posiadają ograniczenia, ustawiono znaki zakazu wjazdu pojazdom powyżej 7,5tony. Wnioskodawca prowadzi działalność transportową polegającą na dowozie zakupionego przez mieszkańców drewna. 
 
Komisja zaopiniowała przedstawiony wniosek jednogłośnie negatywnie, sugerując jednoczesne pisemne wystąpienie do Komendy Powiatowej Policji o nie nakładanie mandatów na kierowców samochodów ciężarowych w przypadku rzeczywiście koniecznego wjazdu na teren osiedla (np. dowóz opału); 
 
 
Ad.10. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek samorządu mieszkańców Nr 1 w sprawie możliwości dofinansowania utwardzenia gminnego podwórka przed budynkiem wspólnoty mieszkaniowej przy Placu Wolności 19. Podwórko jest pięknym miejscem widokowym na molo oraz jeziora lecz dojście do końca podwórka prowadzi przez nierówności dziur. Z pisma wynika, że Zarząd Osiedla nr 1 proponuje to miejsce wyremontować i przeznaczyć na ten cel 1.500zł. Wspólnota mieszkańców budynku przy ulicy Plac Wolności 19 przeznaczy także na ten cel 1.500zł.   Pani Zalewska wyjaśniła, że zamiarem jest wyłożenie polbrukiem podwórza, przy zachowaniu miejsca na teren zielony. Pan Rohde powiedział, że jeśli jest przeznaczona kwota 3tys.zł., a do wyłożenia jest około 50m plus robocizna to warto inicjatywę poprzeć, tym bardziej że jest to teren gminny. Pan Drogowski stwierdził, że teren powinien zostać już dawno utwardzony w ramach projektu budowy mola.  Nadmienił, że Zarząd Osiedla nr 1 z pewnością nie ma zaplanowanych na ten cel pieniędzy, tymczasem teraz znajduje się taka kwota, to powinna być decyzja wszystkich mieszkańców. Pani w odpowiedzi stwierdziła, że 500 zł na polbruk zostało z ubiegłego roku, przeznaczono je na gminne podwórko, przez które wchodzi się na molo. Natomiast 1tys.zł. jest z remontów chodników i dróg. Pan Dudek powiedział, że koszt wyłożenia polbruku byłby około 10tys.zł., przy 100m2. Pan Rózga wyjaśnił, że chodzi o 50m. bo resztę stanowiłby trawnik. Pan Dudek stwierdził, że w takim razie kwota dofinansowania to około 5tys.zł., jeśli jest tam odpowiednio twarde podłoże. Pani Grochowska powiedziała, że szacunkowy koszt materiału i jego ułożenia  wynosi około 80zł. za 1metr. Pan Drogowski powiedział, że sprawa zostanie poruszona na posiedzeniu Komisji Budżetu i Handlu, ze swojej strony nie jest przeciwny utwardzeniu podwórza.      
 
Komisja zaopiniowała przedstawiony wniosek jednogłośnie pozytywnie, tj. możliwość dofinansowania inwestycji.           
 
 
Ad.11. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Pani ……….. o wytyczenie miejsca na postawienie garażu blaszanego przy ulicy Kościuszki.  
 
Komisja skierowała przedstawiony wniosek do zaopiniowania przez Zarząd Osiedla Nr 2. 
 
 
Ad.12. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Pana …………. o wytyczenie drogi koniecznej i ustanowienie służebności na działce Nr 115/2 w Trzcianach.
 
Komisja skierowała przedstawiony wniosek do zaopiniowania przez Radę Sołecką Sołectwa Trzciany.       
 
 
Ad.13. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Pana …………. o zmianę warunków umowy dzierżawy placu manewrowego przy ulicy Leśnej. Zmiana ta miałaby polegać na obciążaniu za faktyczne zużycie placu danego miesiąca złożone na podstawie oświadczenia dzierżawcy, z którego korzysta w niewielkim wymiarze czasu. Pan Dera wyjaśnił, że obecnie czynsz dzierżawny wynosi 100zł. miesięcznie + VAT.   
 
Komisja zaopiniowała przedstawiony wniosek jednogłośnie negatywnie, umowa dzierżawy powinna zostać na dotychczasowych warunkach.           
 
 
Ad.14. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Pana …………… o przedłużenie umowy dzierżawy gruntu przy Placu Wolności pod ogródek gastronomiczny. Nadmienił, że obecna dzierżawa wygasa w miesiącu sierpniu.
 
Komisja, w związku z nie wskazaniem przez wnioskodawcę terminu, na jaki chce przedłużyć umowę dzierżawy, zaproponowała przedłużenie umowy dzierżawy wstępnie do końca 2013r.  z możliwością bezpośredniego ustalenia przez Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa konkretnego terminu jej dalszego trwania w uzgodnieniu z wnioskodawcą.    
 
Pan Drogowski  w tym punkcie zwrócił uwagę, że na pobliskich ławkach przeznaczonych dla mieszkańców siedzą „piwosze”, powinno się na to uczulić patrole policji.        
 
 
Ad.15. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Gminnego Przedszkola nr 2 o zwiększenie powierzchni nieruchomości o przyległą działkę o powierzchni 863m2, z przeznaczeniem jej pod plac zabaw. Nadmienił, że po zaciągnięciu opinii w tej sprawie u właścicieli stwierdzono, iż wszystkie sprawy majątkowe działki są uregulowane. Kwota działki byłaby ustalona przez rzeczoznawcę, ewentualny wykup planuje się na przyszły rok.
 
Komisja wstępnie zaopiniowała przedstawiony wniosek jednogłośnie pozytywnie, Komisja powróci do sprawy po oszacowaniu nieruchomości.       
 
 
Ad.16. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji ponowny wniosek Pana ……………. o sprzedaż działki Nr 51/3 we Włościborzu. Przypomniał, że Komisja w tej sprawie wydała negatywną opinię (działka na której znajduje się transformator energetyczny).  Komisja podtrzymała w tej sprawie swoje uprzednie stanowisko tj. ponownie zaopiniowała jednogłośnie negatywnie przedstawiony wniosek, tym bardziej że wnioskodawca posiada swobodny dojazd do własnej nieruchomości. Komisja tym samym podtrzymała negatywną opinię tamtejszej Rady Sołeckiej.     
 
 
Ad.17. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji wniosek Pana ……………. o możliwość sprzedaży części działki Nr 23/4 i działek Nr 23/1 – 2 położonych w Wiśniewie. Pan ………… uzasadnił swój wniosek tym, że działki dzierżawione graniczą z terenem jego gospodarstwa więc bardzo ułatwiłoby uprawę tych pól. Nadmienił, że wniosek został zaopiniowany pozytywnie przez tamtejszą Radę Sołecką.
 
Komisja zaopiniowała przedstawiony wniosek jednogłośnie pozytywnie, podtrzymując tym samym opinię Rady Sołeckiej Wiśniewy w w/w sprawie.  
 
Po zakończeniu tego punktu, w sprawach bieżących Pan Dera poinformował, że w miesiącu wrześniu zacznie się kurs brukarza i konserwatora zieleni, organizowany przez Powiatowy Urząd Pracy. Z tą instytucją uzgodniono, że Gmina wskaże miejsce, gdzie te kursy będą prowadzone. Burmistrz proponuje Plac Przyjaźni, kursanci ułożą tam polbruk i będą pielęgnować zieleń miejską. Gmina dołożyłaby środki do zakupu polbruku. Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie wskazane miejsce prowadzenia szkolenia. Pani Grochowska wskazała także rozważenie przeznaczenia miejsca na Placu Przyjaźni po starych kortach tenisowych.  
 
     
Ad.18. Komisja ponownie przystąpiła do omówienia sprawy możliwości utworzenia w Sępólnie Krajeńskim schroniska dla bezpańskich psów. Pani Mejer ponownie zwróciła się o rozważenie oferty Fundacji w sprawie zorganizowania schroniska dla psów. Podkreśliła,  że warunki utworzenia schroniska są do negocjacji, na razie chcieliby prowadzić przytulisko z docelowym zorganizowaniem schroniska. Dodała, że społeczeństwo jest przychylne inicjatywie, można inwestować w czynie społecznym, na początek ważne jest wytyczenie terenu. Pani Grochowska powiedziała, że ta inicjatywa jest cenna, jednak zorganizowanie schroniska jest obwarowane przepisami, z tego należy zdawać sobie sprawę, są m.in. wymogi budowlane, weterynaryjne itp., takie detale jak dziennik budowy, jest to związane z dużymi środkami finansowymi, poza tym w przypadku niepowodzeń wszelkie konsekwencje spadną na Gminę. Pan Rohde przytoczył wypowiedź Pani Prezes Fundacji podczas Sesji Rady Miejskiej, jest ona niespójna z dokumentacją przedłożoną później, ta dokumentacja zawiera więcej wymagań oczekiwanych ze strony Gminy. Uważa, że Gminę nie stać na dofinansowanie utworzenia schroniska, wybudowanie i prowadzenie schroniska to ogromny koszt. Pani Mejer powiedziała, że obecnie Fundacja złożyła tylko ofertę, wszystko jest do negocjacji. Pan Dudek zaznaczył, że jeśli schronisko miałoby powstać, to tylko gminne, nie obejmujące powiat, warto dać zielone światło, ale należy utrzymać standardy, to na pewno wymaga czasu. Pan Drogowski, powiedział, że jest za wytyczeniem działki na schronisko, finansowo można przeznaczyć środki w wysokości pobieranej za opłaty za posiadanie psów. 
 
Komisja ostatecznie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie możliwość użyczenia Fundacji „Psie Nadzieje” gruntu pod prowadzenie na razie przytuliska, z tym że Fundacja nie może liczyć na jakąś większą dotację Gminy na prowadzenie tej działalności.  
 
 
Ad.19. Pani Jagodzińska ponownie przedstawiła Komisji wniosek Pani …………… o wykup komunalnego lokalu mieszkalnego przy ulicy Wojska Polskiego. Sprawa jest niejasna. Przed wprowadzeniem się Pani ……………, Gmina dokonała remontu jako właściciel lokalu. Łączny koszt remontów wynosił ponad 5.000 zł. Wpływy z czynszu za ten okres były około 7.500 zł. Po wykonaniu remontów Pani Majewska zwróciła się z wnioskiem o wykup lokalu. Gmina po przeprowadzeniu remontu przekraczającego roczne wpływy z czynszu pojedynczego lokalu, nie może go sprzedać przez okres 5 lat, taki jest zapis przepisów gminnych.  Z chwilą złożenia wniosku  wnioskodawca wraz z małżonkiem posiadali gospodarstwo rolne oraz mieszkanie w Gminie Kęsowo oraz współwłasność nieruchomości przy ulicy Targowej. Te przesłanki umożliwiają wypowiedzenie stosunku najmu lokalu.
 
Komisja podtrzymała swoje uprzednie stanowisko w w/w sprawie tj. zaopiniowała przedstawiony wniosek jednogłośnie negatywnie, mając na względzie posiadanie przez najemcę innych nieruchomości.                
 
    
 
Ad.20. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
 
- Pan Dera poinformował, że w związku z wejściem nowych zasad sprzedaży lokali mieszkalnych żaden z mieszkańców nie zgłosił się z wnioskiem o ich wykup. Pan Drogowski stwierdził, że wobec powyższego zasadnym będzie ponowne przeanalizowanie tego problemu, jeśli nie ma sprzedaży to należy wypracować propozycje innych odpłatności i zwolnień;
- Pan Dera nawiązał do interpelacji zgłoszonej podczas sesji Rady Miejskiej przez Pana Drogowskiego w sprawie uregulowania sprzedaży działek, na których gospodarują wspólnoty mieszkaniowe (sprawa uprzedniego sprzedawania budynków po obrysie). Pan Drogowski powiedział, że w tej sprawie należy wystąpić do wszystkich wspólnot mieszkaniowych z zapytaniem, czy są zainteresowane wykupem działek przyległych do ich budynków, proponowane ceny wykupu powinny być preferencyjne, po praktycznie wspólnoty i tak gospodarują tymi terenami;
- Pan Dera poinformował, że nowy system „śmieciowy”, po miesiącu jego działania, funkcjonuje prawidłowo. Jedynym, na chwilę obecną, zgłaszanym przez mieszkańców problemem jest zbyt mała częstotliwość wywozu odpadów z terenów domków jednorodzinnych, zwłaszcza w miesiącach letnich (jeden raz w miesiącu). Poinformował także, że w miesiącu wrześniu będzie tzw. „wystawka”, czyli odbiór odpadów wielkogabarytowych. Komisja poruszyła także temat zgłaszany przez mieszkańców tj. kwestię zbyt małej przejrzystości harmonogramu wywozu, zwłaszcza dla osób starszych;
- Pan Dudek nawiązał do tematu pielęgnacji drzew rosnących na terenie spółdzielni mieszkaniowej, jego zdaniem ten kto zasadził drzewka powinien o nie dbać. Poruszył również kwestię niefachowego wykaszania trawy pomiędzy blokami 12 i 13, osoba to robiąca np. kosi nieodpowiednim sprzętem, doszło do uszkodzenia szyb w samochodach, w innych miejscach wykaszaniem zajmuje się spółdzielnia i wygląda to estetycznie. Pan Dera powiedział, że nie jest w stanie wytłumaczyć dlaczego drzewami oraz koszeniem trawy pomiędzy blokami 12 i 13 zajmuje się prezes wspólnoty. Pan Dudek zawnioskował, aby sprawa poprawienia jakości wykaszania zieleni we wskazanym miejscu została odpowiednio uregulowana;         
- Pan Dudek zapytał, co stało się z trzema tonami piasku. Pan Dera powiedział, że został zmodernizowany odcinek drogi wojewódzkiej Nr 241 od ronda Sikorza do ronda Grudzińskiego. Na wysokości marketu „Biedronka” i wjazdu do „Netto” nagle zaczęła zapadać się droga, wykonawca modernizacji został poproszony o wyjaśnienie przyczyny tego faktu;          
- Pan Dudek powiedział, że nadal ze studzienek kanalizacyjnych na ulicy Młyńskiej wydobywają się nieprzyjemne zapachy, należy ten temat ostatecznie załatwić. Pan Dera powiedział, że rozpozna tą sprawę;
- Pan Drogowski, nawiązując do czyszczenia rynienek deszczowych, zasygnalizował że po ich oczyszczeniu powinny być z powrotem przykręcane na śruby. Mieszkańcy zwracają uwagę, że niedokręcone rynienki, podczas ruchu pojazdów, powodują duży hałas, co przeszkadza zwłaszcza w godzinach nocnych. Dotyczy to przede wszystkim ulic: Młyńskiej, Studziennej i Kościelnej. Dodał, że przy niektórych rynienkach nie ma już nawet śrub; 
- Pan Drogowski nawiązał do prowadzenia ewidencji osób w nowym systemie „śmieciowym”, stwierdził że przewidywana liczba mieszkańców, którzy są zobowiązani do uiszczania opłaty „śmieciowej”, została oszacowana w prawidłowy sposób. Ponadto Skarbnik Gminy poinformowała go w rozmowie, że ściągalność opłaty jest dobra. Pan Drogowski dodał, że celem jeszcze lepszej ściągalności na Komisji Budżetu przedyskutuje możliwość odpłatnego zaangażowania sołtysów w pobieranie opłat na terenie wiejskim. Pan Dera powiedział, że złożonych zostało ponad 3.200 deklaracji „śmieciowych”, w ewidencji jest ujętych około 13tys. mieszkańców, za miesiąc lipiec w terminie nie zapłaciło około 800 osób, wobec nich były ponaglenia telefoniczne, po których sporo osób wniosło opłatę;
- Pani Miczko zapytała o donicę na Placu Wolności, miał być w niej zrobiony otwór, aby był odpływ wody. Pani Grochowska powiedziała, że pod donicą jest skrzynka elektryczna, co jest pewnym problemem, ale zleci wykonanie tej sprawy;
- Pani Miczko zasygnalizowała nieporządek na parkingu przy ulicy Ratuszowej, jest zachwaszczony i brudny;
- Pani Miczko powiedziała, że ponownie pojawiły się dziury w nawierzchni ulic na Placu Wolności i Nowym Rynku, należałoby je załatać póki są niewielkie; 
- Pan Gustyn zwrócił uwagę na fakt zapadnięcia się kostki polbrukowej przy ulicy Jeziornej w pobliżu sklepu „Makler”;
- Pan Dudek zawnioskował o zwiększenie strefy płatnego parkowania o parking przy ulicy Nowy Rynek. Pan Dera uznał za zasadne, aby poruszyć temat zwiększenia strefy płatnego parkowania na jednym z kolejnych posiedzeń Komisji, jeszcze przed przebudową ulicy, rzeczywiście samochody na parkingach są stawiane niezasadnie przez cały dzień, co powoduje brak miejsc dla innych kierowców;
- Pani Miczko zwróciła się do Pana Dery o naprawę nawierzchni w obrębie posesji schorowanego małżeństwa na Nowym Rynku, którym praktycznie trudno jest wyjść z własnej posesji.
 
 
 
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.    
 
 
 
                                                                                           Przewodnicząca Komisji
                                                                                                      Anna Miczko 
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (8 sierpnia 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 września 2013, 15:28:00)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 916