Protokół Nr 38/2013 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 14 stycznia 2013r.

                                                              Protokół Nr 38/2013
                                    z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
                                                          w dniu 14 stycznia 2013r.
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Radna – Wiesława Grochowska
2. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
3. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji – Marek Chart;
4. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki;
5. Kierownik Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu – Maria Grochowska;
6. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 – Stanisław Gustyn. 
     
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:

1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Informacja w zakresie realizacji wniosków wysuniętych podczas poprzedniego osiedzenia Komisji;
4. Informacja o realizacji tzw. „uchwały otwartej”;
5. Opinia w sprawie regulacji wysokości diet sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli;
6. Opinia w sprawie wysokości czynszu dzierżawnego urządzeń wodno – kanalizacyjnych;
7. Opinia w sprawie projektów uchwał dotyczących wyróżnień i nagród za osiągnięte wyniki sportowe;
8. Informacja w sprawie podziału środków finansowych w oświacie;
9. Podsumowanie prac Komisji za 2012r.;
10. Wolne wnioski i zakończenie.  
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu grudniu.
 
Ad.3. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji, w nawiązaniu do wniosku z poprzedniego posiedzenia Komisji, przedstawił informację w zakresie kosztów organizacji regat żeglarskich „Krajna Cup” o puchar Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Poinformował, że organizatorem regat był CSiR wspólnie z Gminą i MLKS „Krajna”. Koszt całkowity ubiegłorocznych regat wyniósł 12.234,58zł. na co złożyły się wydatki po stronie CSiR: ubezpieczenie regat – 104zł., usługa gastronomiczna – 1.026zł.(kawa, herbata, ciasto, wynajęcie biura regat, udostępnienie kawiarni na molo przez cały dzień), druga usługa gastronomiczna – 1.200zł. (dwa posiłki dla uczestników i organizatorów regat – usługę świadczył MLKS „Krajna”), licencja za regaty – 200zł., obsługa WOPR – 200zł. Wydatki po stronie Gminy: 6.886zł. (wypożyczenie 7 łodzi klasy „Puck” wraz z ich transportem), zakup materiałów promocyjnych (koszulki) – 1.510,69zł., foldery promujące imprezę – 553,50zł. Oprócz tego zostało pobrane wpisowe od uczestników regat na kwotę 2.400zł. Pomniejszając całkowity koszt o wpisowe całkowity koszt regat wyniósł 9.834,58zł. Pan Chart zaznaczył, że impreza była udana, jest to wspólna promocja naszej Gminę reklamuje jezioro, walory turystyczne i nowopowstałe obiekty, całe nasze miasto i Pojezierze Krajeńskie. Na pytanie Pani Grochowskiej odpowiedział, że dotychczas Marszałek nie partycypował w kosztach regat, ale w tym roku wspólnie z „Krajną” CSiR napisali projekt do Marszałka o środki na regaty, być może będzie dofinansowanie. Efektem nabycia wiedzy, że w Sępólnie Kraj. odbywają się regaty jest fakt, że potem przyjeżdżają do nas kluby, co pozwala na zyski z miejsc noclegowych i wyżywienia. Pani Skarbnik nadmieniła, że koszt organizacji regat jest relatywnie niewielki w porównaniu z innymi organizowanymi imprezami. Pan Herder stwierdził, że regaty należy raczej traktować w formie hobby samorządowca w godzinach pracy, czy zwiększenie drużyn w następnym roku nie spowoduje zwiększenia kosztów regat, tymczasem nie ma środków na podstawowe potrzeby jak wysypanie dróg tłuczniem albo naprawa lamp oświetleniowych. Pan Chart powiedział, że tegoroczne regaty zostały zaplanowane na dzień wolny od pracy, w sobotę, tak aby zawodom mógł się przyglądać każdy z mieszkańców.      
Komisja przyjęła przedstawioną informację do wiadomości.                                                             
 
 
Ad.4. Pani Skarbnik Gminy omówiła realizację tzw. uchwały otwartej oraz związanej z nią uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.   
     
Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany planu finansowego po stronie dochodów i wydatków związane były ze zwiększeniem, porządkowaniem i realizacją planów Urzędu oraz jednostek organizacyjnych do wysokości wykonania - wpływy z czynszów przekazywane przez ZGK, dochody z najmu, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego, sprzedaży majątku oraz odsetek i opłat związanych z realizacją ww dochodów, odsetki bankowe, rozliczenia z lat ubiegłych (vat), wpływy z opłat od posiadania psa, umowa z PCPR na realizację świadczeń dla podopiecznych OPS oraz pozostałe zmiany porządkowe. Budżet został zwiększony z tytułu rozliczenia części oświatowej subwencji ogólnej (decyzja MF z dnia 23.11.2012r) oraz rezerwy subwencji ogólnej (decyzja MF z dnia 20.12.2012r.). Zmiany dotyczyły również rozliczenia projektu kluczowego do wysokości poniesionych środków i zobowiązań. Łączna wysokość zmian to zwiększenie budżetu po stronie dochodów i wydatków o kwotę 143 145,60zł. Powyższe zmiany mają również odzwierciedlenie w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy.
 
 
Ad.5. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła propozycje w zakresie regulacji wysokości diet dla sołtysów i przewodniczących zarządów osiedli.
Pani Skarbnik Gminy powiedziała, że temat był już omawiany kilkukrotnie, sołtysi wystąpili z wnioskiem o zwiększenie diet z tytułu coraz większego zakresu obowiązków i z tym związanych powiększonych kosztów wykonywania swojej funkcji. Propozycja sołtysów obejmuje wzrost diety do 300zł. miesięcznie jak i także możliwość zwiększenia kwoty inkasa. Nadmieniła, że propozycja Burmistrza w tej sprawie obejmuje możliwość zwiększenia z 815zł. do 900zł. w tym kwota 250zł. byłaby płatna za pełnienie obowiązków sołtysa plus 50zł. za uczestnictwo w Sesjach Rady Miejskiej.  
 
Komisja jednogłośnie przychyliła się do propozycji przedstawionej przez Panią Skarbnik Gminy.     
 
Ad.6. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji Rady Miejskiej sprawę propozycji zawarcia umowy z Zakładem Gospodarki Komunalnej celem naliczania czynszu dzierżawnego od urządzeń wodno – kanalizacyjnych dla zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim.
 
Poinformowała, że w związku z planowanym rozliczeniem podatku VAT od urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych Gmina planuje zawrzeć taką umowę  z ZGK w celu osiągania przychodów opodatkowanych tym podatkiem. Wysokość czynszu dzierżawnego ma zostać określona w oparciu o szacunkowe koszty eksploatacji i utrzymania tych urządzeń.
 
Komisja jednogłośnie przychyliła się do propozycji przedstawionej przez Panią Skarbnik Gminy.
 
Ad.7. Kierownik Referatu Inwestycji Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu, Pani Grochowska przedstawiła Komisji projekty uchwał w sprawie wyróżnień i nagród za osiągnięte wyniki sportowe.
Pani Grochowska poinformowała, że sprawa została przedstawiona uprzednio na posiedzeniu Komisji Oświaty, Kultury i Sportu Rady Miejskiej. Ta Komisja zaakceptowała zaproponowane kwoty nagród pieniężnych dla kandydatur sportowców określonych w projektach uchwał, za wyjątkiem kwoty zaproponowanej dla Pana ……… (Komisja Oświaty proponuje przyznać kwotę w wysokości 8tys.zł.). Komisja Oświaty proponuje również przyznać nagrodę pieniężną w wysokości 1tys.zł. dla Pana …………., sportowca reprezentującego modelarstwo sportowe. Nadmieniła, że brakujące środki finansowe, po zsumowaniu zaproponowanych nagród przez Komisję Oświaty,  ta Komisja sugeruje uzupełnić z puli środków zaplanowanych na wypłatę stypendiów sportowych (kwota 3tys.zł.). Dodała, że nieco inną propozycję kwotową przedstawił Burmistrz, dotyczy ona Pana ……….. i Pana ……….., Pani Skarbnik wyjaśniła, że pula na nagrody wynosi 15tys.zł., oprócz powyższej kwoty zaplanowano 6tys.zł. na stypendia sportowe. dodała że Burmistrz proponując wysokości nagród kierował się faktem nieprzekroczenia kwoty 15tys.zł. zaplanowanych w budżecie na nagrody.    
 
Pan Drogowski zauważył, że zasadnym byłoby rozważenie ewentualnej zmiany kryteriów w obowiązującej uchwale, jego zdaniem np. przyznanie mistrzowi olimpijskiemu 8tys.zł., srebrnemu medaliście 7tys.zł. a brązowemu 6tys.zł. Zasada powinno być, że medalista powinien otrzymać nagrodę w innej wysokości niż uczestnik olimpiady, który nie zdobył medalu.
Komisja ponadto, nawiązując do kandydatury Pana ……………, stwierdziła że należy szczegółowo zweryfikować, przed przyznaniem nagrody, jaki klub reprezentuje i jakie osiągnięcia uzyskał zaproponowany zawodnik.                        
   
Komisja ostatecznie przychyliła się jednogłośnie do projektów uchwał w sprawie wyróżnień i nagród za osiągnięcia sportowe, z tym że decyzję w sprawie wysokości nagrody dla Pana …………. pozostawiła Radzie Miejskiej oraz zastrzegła konieczność wyjaśnienia, czy Pan …………. kwalifikuje się do przyznania nagrody.       
 
Ad.8. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej przedstawił Komisji informację w zakresie propozycji podziału środków finansowych dla gminnych placówek oświatowych na 2013r. (pisemne, tabelaryczne informacje w tym zakresie stanowią załączniki do niniejszego protokołu). 
Przedstawione informacje obejmowały:
- budżet oddziałów przedszkolnych i przedszkoli na 2013r.;
- wyliczenie kwot dotacji i subwencji na 2013r. dla Gminnego Przedszkola Nr 1;
- wyliczenie kwoty dotacji na 2013r. dla Gminnego Przedszkola nr 2;
- zestawienie szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół i przyjętych budżetów na 2013r.;
- zestawienie ilustrujące zdjęte zadania remontowo – inwestycyjne i możliwości ich realizacji w 2013r.;
- zestawienie ważniejszych, planowanych wydatków remontowych, zakupowych i inwestycyjnych usuniętych z budżetu w 2013r.;
- treść artykułu „dlaczego rząd nagle zabrał samorządowi aż 300 milionów”.
 
Pan Tymecki nawiązując do przewidywanego funkcjonowania szkół i przedszkoli w 2013r. powiedział, że ich funkcjonowanie nie jest zagrożone, są zabezpieczone środki na bieżące funkcjonowanie, w zakresie inwestycji zostały zdjęte niektóre zadania celem spięcia budżetu, istnieje jednak możliwość powrócenia do nich, w miarę posiadanych środków. Podsumowując, rok 2013r. w oświacie obędzie się bez rewelacji, jednak nie zabraknie środków finansowych na prawidłowe funkcjonowanie szkół i przedszkoli. Odnośnie szkół podkreślił, że największe niedobory są przewidywane w Zespole Szkół Nr 3 (przeetatyzowanie) i w Szkole Podstawowej w Zalesiu. W przedszkolach podkreślił duże koszty funkcjonowania oddziałów oraz ich znaczne zwiększenie (koszt funkcjonowania oddziału to 80-100tys.zł.). Zaznaczył, że perspektywicznie problemem zarówno finansowym jak i lokalowym będzie dla gminy wprowadzenia prawa uczęszczania do przedszkoli dla dzieci 3 i 4 – letnich, z którego to prawa z pewnością skorzystają rodzice. Do rozstrzygnięcia pozostaje również sprawa funkcjonowania oddziałów przedszkolnych, działających obecnie w systemie kultury, prowadzenie ich przez oświatę zaskutkowałoby ponoszeniem kosztów  wysokości około 800tys.zł.                     
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.
       
Ad.9. Komisja wypracowała i zatwierdziła jednogłośnie informację ze swoich prac za 2012r.
 
Ad.10. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy.
- Pan Herder zapytał o przyczynę nie uwzględnienia przez Marszałka Województwa Kujawsko – Pomorskiego wniosku Gminy o dofinansowanie modernizacji nawierzchni ulicy Przemysłowej. Pani Skarbnik wyjaśniła, że wniosek został odrzucony z powodu uzyskania zbyt małej liczby punktów rankingowych. Innym powodem było zmniejszenie przewidywanej puli środków na realizację projektu.             
- Pan Herder zwrócił się o wyjaśnienie, jacy byli właściciele budynku przy ulicy Przemysłowej, przed jego zakupem przez Gminę.
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                  Przewodniczący Komisji 
                                                                                      Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix 
 
     
 
 



metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (14 stycznia 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (19 kwietnia 2013, 21:46:18)

Ostatnia zmiana: Edyta Łucyszyn (22 kwietnia 2013, 09:53:14)
Zmieniono: przeniesiono do prawidłowego katalogu

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1125