Protokół Nr 31/2013 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 6 lutego 2013r.


Protokół Nr 31/2013
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 6 lutego 2013r.
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Stowarzyszenia Sołtysów Gminy Sępólno Krajeńskie – Albert Wagner;
2. Przewodniczący Gminnego Związku Organizacji i Kołek Rolniczych – Bogumił Szpojda;
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Piotr Wenda;
4. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera.
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Omówienie spraw związanych z rozdysponowaniem tłucznia na 2013r.; 
  3. Przedstawienie spraw związanych z konkursami ekologicznymi; 
  4. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja przystąpiła do omawiania spraw związanych z rozdysponowaniem tłucznia na poszczególne sołectwa na 2013r.   
Pan Dolny poinformował, że podczas wspólnego spotkania z sołtysami przekazano sołtysom do wypełnienia arkusze zapotrzebowania na rodzaj kamienia, jaki jest potrzebny każdemu sołectwu, czy np. kruszywo, wapień, kamień polny czy też płyty jumbo. Pan Dolny rozdał obecnym arkusz zapotrzebowania na materiał utwardzeniowy wypełniony przez sołtysów. Podkreślił, że zasadnym będzie przeznaczenie pewnej ilości kamienia na rezerwę, bowiem drogi wiejskie po zimie dosłownie się „rozchodzą” np. droga Sępólno Kraj. – Komierówek – Komierowo. Pan Szpojda powiedział, że takich dróg jest bardzo wiele, np. Piaseczno - Trzciany, warto by było aby Komisja pojechała w teren celem zapoznania się z ich stanem. Pan Dolny zwrócił uwagę na także na fakt, że pomimo złego stanu dróg np. w Piasecznie zalegają zarośnięte płyty jumbo, mieszkańcy jednak nie przystępują do utwardzenia. Pan Szpojda wyjaśnił, że w tym przypadku zaistniała inna sytuacja, po prostu nie można na razie dogadać się z właścicielem gruntu jak ułożyć składowane płyty. Pan Jagodziński, nawiązując do arkusza zapotrzebowania, stwierdził że jeśli propozycje rozdysponowania zostały omawiane z sołtysami i przez nich zaakceptowane to Komisja nie powinna ingerować w zapadłe ustalenia. Pan Wagner powiedział, że uzgodnił z dostawcą iż otrzyma drobny granulat kamienia, taki bowiem kamień na dłużej utwardzi drogi, nie lasuje się. Jego zdaniem wielu z sołtysów na pewno potrzebuje takiego kamienia, dlatego też warto byłoby uzgodnić przy ogłoszeniu przetargu, żeby dostarczać do poszczególnych sołectw drobny granulat, jeśli będzie takie zapotrzebowanie. Obawia się bowiem, że znowu będzie przywożony do sołectw grubszy kamień, który nie nadaje się na utwardzanie niektórych dróg, sam dostał właśnie ten grubszy pomimo, że miał obiecany drobny granulat. Pan Jagodziński powiedział, że każdy z sołtysów może przyjść do pracownika Urzędu i uzgodnić sprawę, jaki materiał jest mu najbardziej potrzebny. Pan Wagner powiedział, że zawsze na spotkaniach sołtysi mówią, że potrzebują również drobny kamień, jednak potem również to bywa nie wszystko jest realizowane zgodnie z uzgodnieniami, dlatego jeszcze raz zwrócił się aby tą sprawę urzędowo, a nie przez sołtysów, uregulować już przy ogłoszeniu przetargu. Pan Horyd zapytał, dlaczego więc tylko jeden z sołtysów wpisał zapotrzebowanie na drobny granulat.    Pan Dolny powiedział, że wszystko było omówione na spotkaniu z sołtysami, każdy z nich mógł zgłosić na arkuszu konkretne zapotrzebowanie na określony rodzaj materiału. Pan Wagner powiedział, że wielu sołtysów na spotkaniu mówiło o drobnym granulacie, mówili ze przywożony kamień jest za gruby,  niestety nie wpisali tego konkretnie do rozdanego arkusza. Pan Szpojda dodał, że sołtysi prawdopodobnie uznali, że skoro na spotkaniu była mowa o drobnym kamieniu to już nie wpisywali tego konkretnie do arkusza.  Pan Dolny stwierdził, żeby poczekać na wyjaśnienia Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa w tej sprawie, który za kilka minut pojawi się na posiedzeniu Komisji i poinformuje jaki rodzaj materiału będzie dostarczany sołectwom w tym roku. Wie jednak że podczas spotkania sołtysi chcieli także gruby kamień, szczególnie na nowe drogi, Komisja nie może podważać tego co wpisali sołtysi do arkuszy, lista była rozdana podczas spotkania i każdy z sołtysów mógł wpisać odpowiednie, konkretne zapotrzebowanie na rodzaj materiału utwardzeniowego, byle zmieścić się w określonej kwocie. Pan Wagner powiedział, że zasadnym byłoby, aby w spotkaniu z sołtysami w sprawie omówienia zapotrzebowania na tłuczeń uczestniczyli także członkowie Komisji Rolnictwa, wtedy nie byłoby niedomówień, byłaby wtedy jasna sytuacja odnośnie uzgodnień. Przybyły na posiedzenie Komisji Pan Dera wyjaśnił, że sołtysi na spotkaniu w styczniu wpisali do arkuszy zapotrzebowanie ogólne, jednak przed rozwożeniem sołtys może przyjść do pracownika urzędu i zgłosić że chce np. dwa transporty tłucznia grubego i dwa drobnego i w ten sposób zostanie to zrealizowane. W specyfikacji przetargowej jest wyszczególniony rodzaj kamienia, więc pracownik Urzędu może zadzwonić do dostawcy, aby dostarczył taki materiał, jaki życzą sobie poszczególne sołectwa. Pan Dera nadmienił, że przetarg na dostarczenie kamienia został już ogłoszony, specyfikacja jest zamieszczona na gminnej stronie internetowej, każdy ma do niej wgląd. Dodał, że zawsze istnieje możliwość zamiany zapotrzebowania na rodzaj materiału, mogą to być także płyty jumbo, takie zapisy są zawarte w specyfikacji. Na prośbę Pana Grzecy Pan Dera przedłożył Komisji wydruk specyfikacji przetargowej.                                                                                                                                                
 
Komisja ostatecznie przyjęła jednogłośnie do wiadomości zapotrzebowanie na materiał utwardzeniowy złożony przez sołtysów jak i przyjęła do wiadomości wyjaśnienia Pana Dery w sprawie możliwości ustalenia przed dostawą z Urzędem szczegółowego rodzaju materiału jaki ma być rozwieziony na poszczególne sołectwa (np. drobny lub gruby kamień, wapniak czy też w przypadku Piaseczna płyty jumbo). 
Pan Dera zasygnalizował także, ze podczas narady kadry kierowniczej, celem możliwości dodatkowego pozyskiwania materiału utwardzeniowego zasugerował rozważenie małej mobilnej kruszarki.          
   
Ad.3. W związku z wcześniejszą prośbą Pana Orłowskiego Komisja przeniosła omówienie tego punktu na swoje kolejne posiedzenie.     
 
Ad.4. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Komisja powróciła do tematu możliwości podwyżki diet dla sołtysów. Komisja postanowiła, że wypracuje stanowisko i sformułuje stosowny wniosek w tej sprawie na swoim następnym posiedzeniu z udziałem przedstawicieli komitetu sołtysów, którzy podpisali wniosek w tej sprawie. Komisja jednocześnie zwróci się do przedstawicieli sołtysów, aby podczas posiedzenia przedstawili wszystkie dotychczasowe pisemne wnioski w tej sprawie. Pan Wagner zaznaczył, że sołtysi wycofali się ze swojej propozycji o podwyższenie inkasa, zaakceptowali aby pozostało na poziomie 2%. Sołtysom chodzi tylko o to, aby nie zabierać im pieniędzy za udział w Sesji Rady Miejskiej, to jest kwota chyba 32zł. Pan Grzeca zaproponował, aby radni wiejscy zastanowili się nad wnioskiem, aby przywrócić sołtysom dietę za uczestnictwo w Sesji Rady Miejskiej w wysokości 82zł.           
- Pan Szpojda poruszył sprawę coraz bardziej nieopłacalnej produkcji zwierzęcej, np. cena 1kg. żywca 4,60zł. jest katastrofalnie niska w porównaniu z kosztem hodowli trzody chlewnej;           
- Pan Wenda nawiązał do tematu wypracowania kompleksowego programu budowy dróg, jego zdaniem należałoby przygotować zestawienie ile dróg jest do zrobienia, tak aby wiedzieć jakie są potrzeby w tym zakresie i ewentualnie kiedy uda się wykonać przewidziane inwestycje. Pan Dolny potwierdził wagę sprawy budowy dróg dlatego też powiedział, że na pewno w następnym roku należy wypracować propozycję w sprawie znacznego zwiększenia środków w budżecie na ten cel;        
- Komisja zapoznała się z pismem informującym o niezgodności z prawem sprzedaży przez rolników nasion roślin genetycznie modyfikowanych. Komisja przyjęła pismo do widomości wskazując, że organem kontrolującym sprzedaż jest zgodnie z prawem Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa. Wobec powyższego Pan Dolny zasugerował, aby na następne posiedzenie Komisji celem wyjaśnienia sprawy zaprosić przedstawiciela Oddziału Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa;           
- Komisja poruszyła sprawy związane z funkcjonowaniem nowej ustawy „śmieciowej”. Pan Dera poinformował, że zaistniała możliwość nowego sposobu naliczania opłat za wywóz nieczystości, tym razem jest to ustawowa propozycja naliczania od gospodarstwa domowego, ponadto poprawka obejmuje teoretycznie możliwość wprowadzenia na terenie Gminy wszystkich czterech stawek: od ilości pobieranej wody, od wielkości mieszkania, od ilości osób zamieszkujących w nieruchomości i właśnie zbiorczo od gospodarstwa domowego.       Poprawki do ustawy wniósł Senat, propozycja jest na etapie omawiania przez Sejm. Nadmienił, że obecnie celem wdrożenia nowego systemu Urząd jest na etapie rozdawania mieszkańcom deklaracji, w których określą oni liczbę osób faktycznie zamieszkujących w nieruchomości, te deklaracje powinny zostać przedłożone najpóźniej do końca miesiąca marca. Przypomniał, że rolnicy będą uiszczali dwie oddzielne opłaty za wywóz nieczystości, jasko mieszkańcy i jako osoby prowadzące działalność rolniczą. Powiedział, że początek funkcjonowania systemu zweryfikuje wysokość uchwalonych opłat, wykaże czy wpływy wystarczą na dalsze prawidłowe funkcjonowanie nowej gospodarki odpadami, dodał że jakiekolwiek ewentualne nadwyżki zebranych środków będą mogły być przeznaczone tylko na likwidację nielegalnych wysypisk nieczystości. Przed wprowadzeniem systemu  mieszkańcy otrzymają regulamin utrzymania porządku i czystości, kolorową ulotkę informacyjną zawierająca zasady segregacji odpadów oraz ulotkę z zasadami i terminarzem odbioru odpadów. Odnośnie segregacji powiedział, że najważniejszą jej zasadą jest fakt, żeby nie wrzucać razem odpadów segregowanych i mieszanych. Pan Dolny powiedział, że warte rozważenia jest wprowadzenie ulgi w opłacie dla rodzin wielodzietnych. Pan Dera stwierdził, że takie rozwiązanie można wprowadzić nawet po wprowadzeniu funkcjonowania systemu, trzeba jednak określić jaka to jest rodzina wielodzietna, od ilu zamieszkujących osób. Pan Wagner nawiązując do segregacji zwrócił się aby do jej prowadzenia były używane nie nietrwałe worki lecz pojemniki. Pan Dera wyjaśnił, że na razie mieszkańcy otrzymają darmowe worki, być może w przyszłości będą to kiedyś pojemniki, odnośnie odpadów mieszanych wyjaśnił natomiast że powinien nie wyposażyć nieruchomość jej właściciel.                                                                        
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.              
 
 
                                                                                     Przewodniczący Komisji
                                                                                               Antoni Dolny       
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (6 lutego 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (22 kwietnia 2013, 10:08:22)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 924