Protokół Nr 22/2012 z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w dniu 3 lutego 2012r.


Protokół Nr 22/2012
z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej
w dniu 3 lutego 2012r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:  
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Frohlke – Zalewska;
3. Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej – Sylwia Witkowska
 
 
   Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Wiesława Grochowska, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołów z dwóch posiedzeń w miesiącu styczniu;
3. Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej (w tym realizacja projektu  systemowego oraz projektów konkursowych), Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy
w Rodzinie na lata 2010 – 2011 „Nie zamykaj oczu” oraz Przeciwdziałania Narkomanii za
2011r.;
4. Informacja w zakresie realizacji wniosków z miesiąca stycznia;
5. Wolne wnioski i zakończenie.      
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie dwa protokoły ze swoich poprzednich posiedzeń w miesiącu styczniu.
 
 
Ad.3. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Izabela Frohlke – Zalewska oraz Zastępca Dyrektora OPS Pani Sylwia Witkowska przedstawiły Komisji sprawozdania:
- z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim za 2011r.
- z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii za 2011r.
- z realizacji Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2010 – 2011 „Nie zamykaj oczu”.  
  
  
Poinformowała, że Ośrodek jest obecnie dużym zakładem pracy, w którym pracują 54 osoby. Ponadto dodatkowo jest zatrudnionych 11 osób, w tym opiekunki środowiskowe a także osoby na stanowiskach – pomoc administracyjna w ramach współfinansowania przez Powiatowy Urząd Pracy.                 
Nadmieniła, że większość pracowników, w tym administracyjni pracownicy stali posiadają nie tylko wykształcenie wyższe ale także ukończone studia podyplomowe. Poinformowała, że budżet Ośrodka stanowi bardzo dużą kwotę, w 2011r. wyniósł 11.759tys.zł. Środki są przeznaczane na realizację zadań własnych oraz zleconych (w porozumieniu z Wojewodą Kujawsko – Pomorskim). Procentowo udział środków własnych Gminy wynosi 39%, przy 61% środków przekazywanych przez Wojewodę. Podkreśliła, że duże trudności finansowe sprawie konieczność zabezpieczenia pobytu osób (których liczba ciągle wzrasta) w domach pomocy społecznej (około 21tys.zł. miesięcznie przeznaczanych na ten cel). Pani Dyrektor poinformowała, że dużym zadaniem jest dożywianie dzieci w szkołach, na ten cel jest przeznaczanych około 608tys.zł. rocznie, w tym ponad połowa stanowi dotację państwa. Dożywianie obejmuje również osoby dorosłe, dożywiane w Restauracji „Słoneczna” i u Pani Binkowskiej. Dożywianie obejmuje 401 dzieci w szkołach, w restauracji 304 osoby a z tzw. puli dyrektorskiej 34 dzieci. Pani Witkowska podkreśliła, że tam, gdzie kryterium dochodowe jest przekraczane to istnieje możliwość dożywiania dzieci z programu „Pajacyk”, niestety praktycznie ten program funkcjonuje tylko w Zespole Szkół Nr 3. Komisja stwierdziła, że pozostali Dyrektorzy szkól powinni również zainteresować się możliwością pozyskiwania środków w ramach programu „Pajacyk” na dożywianie dzieci. Kolejnym działaniem Ośrodka to wypłata dodatków mieszkaniowych, po przejęciu tego zadnia przez OPS, poprzez dokładne wywiady środowiskowe znacznie zmniejszyła się kwota ich wypłat z 1.200tys.zł. na 500tys.zł. Liczba dodatków wypłaconych w mieście to 1893 a na terenach wiejskich 1352 (kwota wypłat w mieście 302tys.zł. a na terenach wiejskich 198tys.zł. Pani Dyrektor powiedziała, że oprócz zasiłków celowych i okresowych Ośrodek wypłaca również zasiłki stałe dla osób o ustalonej grupie niepełnosprawności w wysokości w wysokości 444zł., także dla tych osób są opłacane składki zdrowotne. Pani Frohlke – Zalewska podkreśliła, że niestety nasila się problem osób bezdomnych, które znajdują się także poza terenem Gminy i za które Ośrodek płaci za pobyt w schroniskach. Pani Dyrektor powiedziała, że Ośrodek wspólnie z Powiatowym Biurem Pracy współfinansuje zatrudnienie osób w ramach tzw. prac społecznie użytecznych w 2011r. skorzystały z prac 44 osoby bezrobotne (prace w sołectwach – 40 godzin miesięcznie). Pani Dyrektor, nawiązując do trudnej, często terenowej pracy pracowników Ośrodka stwierdziła, że w przyszłości niezbędnym wydaje się zakup samochodu służbowego, który bardzo ułatwiłby dostęp do klientów Ośrodka zamieszkujących na terenie wiejskim.                
Pani Witkowska poinformowała o realizacji projektu systemowego „Twoja wiedza droga do sukcesu”  (we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej – lata 2008 – 2013), celem umożliwiania zdobycia pracy, skierowany nie tylko do osób bezrobotnych. W ramach tego projektu przeszkolono w 2011r. 45 osób (wartość projektu 250.771zł. – 10% wkładu własnego). Innymi projektami była „Orchidea” dla kobiet tzw. Amazonek, trwający 7 m-cy, który objął 15 kobiet oraz projekt „Razem lepiej” obejmujący dzieci ze szkół podstawowych. Pani Witkowska poinformowała, że w 2011r. na realizacje Gminnego Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wydano 254tys.zł. a na przeciwdziałanie narkomanii 12tys.zł. (zadanie to realizowało Stowarzyszenie „Dorośli Dzieciom”). Nadmieniła, ze 18,5ys.zł. z „alkoholówki” przeznaczono na działanie klubu abstynenta „Jantar”.             
W Gminie działała Komisja ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów alkoholowych, która składa się z 10 członków i odbyła 18 posiedzeń (opiniowała wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz prowadziła rozmowy z osobami kierowanymi na jej posiedzenia w związku nadużywaniem alkoholu – Komisja w tym zakresie rozpatrzyła 50 wniosków o wszczęcie postępowania celem skierowania na leczenie). W ramach programu zorganizowano także „Turniej Dzikich Drużyn” a także dofinansowano programy profilaktyczne realizowane w szkołach oraz dofinansowano działanie Świetlicy Terapeutycznej oraz organizację imprez okolicznościowych. Odnośnie       
Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2010 – 2011 „Nie zamykaj oczu” powiedziała, że w tym zakresie przeprowadzono szkolenie celem zapoznania ze zmianami w ustawie o przemocy w rodzinie.   
  
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie sprawozdania przedstawione przez Panie Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej, podkreślając bardzo dobrą pracę Ośrodka Pomocy Społecznej.        
 
 
Ad.4. Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości pisemną odpowiedź na swoje wnioski wysunięte podczas posiedzeń w miesiącu styczniu (pisemna informacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
 
 
         Wobec braku wolnych wniosków, po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.                
 
 
 
                                                                                 Przewodnicząca Komisji
                                                                                   Wiesława Grochowska
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
 
 
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (3 lutego 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (15 marca 2012, 14:52:03)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1016