Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 35/2012 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 5 listopada 2012r.
Protokół Nr 35/2012
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 5 listopada 2012r.
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 5 listopada 2012r.
W posiedzeniu udział wzięli
członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Skarbnik Gminy Anna Buchwald;
3. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Frohlke – Zalewska;
4. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji – Marek Chart;
5. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki;
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
Ad.2. Komisja spotkała się ze Skarbnikiem Gminy oraz Dyrektorami gminnych jednostek organizacyjnych celem zapoznania się z projektami budżetów tych jednostek na 2013r.
Pan Chart przedstawił Komisji projekt budżetu Centrum Sportu i Rekreacji na 2013r. (projekt budżetu CSiR stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Pan Chart zwrócił szczególną uwagę na planowane inwestycje, jedną z większych jest przebudowa systemem gospodarczym tzw. kadrówki na hotel, obok hoteliku, który dobrze funkcjonuje a został przerobiony kilka lat temu przez klub MLKS „Krajna”. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósłby około 200tys.zł. (materiały plus wykonanie prac, których nie są w stanie wykonać pracownicy CSiR – np. hydraulika). Prace polegałyby na wyburzeniu ścianek działowych, pozostawieniu ścian zewnętrznych , ich dociepleniu, wykonaniu wewnątrz podziału na około 10 pokoików dwuosobowych, każdy z łazienką. Ta inwestycja przyniosłaby realne dochody, środki zwróciłyby się wielokrotnie, obecnie istniejące miejsca hotelowe cieszą się coraz większym powodzeniem. Inna proponowaną inwestycją jest zakup atlasu fitness dla osób ćwiczących, dwóch grup po osiem osób, przede wszystkim sportowców, urządzenie kosztuje 30tys.zł. Obecnie w obiekcie praktycznie nie ma możliwości prowadzenia ćwiczeń siłowych, atlas służyłby wiele lat. Następną inwestycją byłby zakup tartanu wewnętrznego, na potrzeby lekkoatletów, pozwalałoby to na układaniu nawierzchni na hali i możliwość prowadzenia treningów przez cały rok, koszt zakupu to 18tys.zł. Ostatnim planem jest zakup maszyny czyszczącej halę widowiskowo – sportową, koszt to około 16tys.zł., byłby to niezbędny zakup, nawierzchnia hali jest bardzo droga i wymaga sukcesywnego sprzątania.
Całość projektu budżetu CSiR opiewa na kwotę 1.775tys.zł. po stronie wydatków i 459tys.zł. po stronie dochodów. Po odjęciu zadań inwestycyjnych zamknąłby się kwotą 1.511tys.zł. Pan Chart powiedział, ze podstawowe źródło dochodów stanowią wpływy z usług w kwocie 396tys.zł., w tej kwocie mieszczą się także środki płacone przez MLKS „Krajna”. Dodał, że jeśli CSiR będzie mógł inwestować, zwiększać ofertę, to na pewno kwoty dochodów zostaną zwiększone. Odnośnie wydatków przedstawił, że na wynagrodzenia jest zaplanowane 479tys.800zł., obejmuje 12,3 etatu (w tym zadaniowe zatrudnienie osoby do obsługi funkcjonowania Centrum Aktywności Społecznej). Jako jednostka budżetowa CSiR może zatrudniać osoby na roboty publiczne i prace interwencyjne poprzez Powiatowy Urząd Pracy, w następnym roku zamierzają z tego korzystać. Kolejną większą pozycją w wydatkach jest zakup niezbędnych materiałów i wyposażenia (216.tys.zł.) do utrzymania obiektów, Pan Chart w tym zakresie przedstawił planowane wydatki. Pani Skarbnik Gminy, powiedziała że po zapoznaniu się z planowanymi wydatkami bieżącymi CSiR stwierdza ich zasadność, przede wszystkim celem rozbudowy zaplecza sportowego, co może przynieść efekty w przyszłości, koszty utrzymania obiektów nie wzrosną a można je obniżać właśnie poprzez zwiększanie dochodów z przeprowadzanych inwestycji. Pani Skarbnik Gminy, nawiązując do obniżania kosztów, zaproponowała możliwość przekazania funkcjonowania szaletu miejskiego z Zakładu Transportu Gminnego naprzemiennie do Urzędu i CSiR (zatrudnienie pracownika współfinansowanego przez Powiatowy Urząd Pracy, co spowodowałoby obniżenie kosztów jego utrzymania z 60 do kilku tys.zł. rocznie). Odnośnie projektu budżetu CSiR powiedziała, że aby zrównoważyć budżet proponuje nie rezygnowanie ale przesunięcie w czasie wydatków inwestycyjnych, byłaby to kwota około 330tys.zł. W przypadku wygospodarowania środków, w miarę możliwości finansowych, można wrócić do tematu w I lub II kwartale następnego roku.
Pan Herder zapytał, czy zatrudnienie osób poprzez PUP nie zaskutkuje koniecznością późniejszego ich zatrudnienia na czas nieokreślony. Pani Buchwald powiedziała, że dopiero trzecia umowa byłaby na czas nieokreślony, osoby zatrudnia się zwykle na rok, tak aby wypracowały sobie prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Pan Jagodziński stwierdził, że nie ma pewności, że dochody CSiR będą wzrastać, założenia są dobre ale nie wiadomo czy do Sępólna Kraj. będą przyjeżdżać sportowcy z zewnątrz, nie można ciągle zwiększać dochodów na sport, gdy mieszkańcy nie maja środków na podstawowe potrzeby. Pan Chart powiedział, że warto inwestować, podał przykłady z poprzedniego roku, gdy rezygnowano ze zgrupowań z powodu braku odpowiedniego zaplecza na stadionie. Pani Skarbnik dodała, że skoro już istnieje jednostka i obiekty, to można nie robić nic albo zainwestować, co jest warte rozważenia, tym bardziej że Dyrektor proponuje wykonanie prac systemem gospodarczym. Pan Drogowski powiedział, że skoro już poniesiono koszty na budowę hali, to należy podjąć kolejne ryzyko i odpowiednio doposażyć obiekt, powracając w czasie późniejszym do wydatków inwestycyjnych., obecnie bowiem przerastają one możliwości budżetowe.
Komisja, po dyskusji, niejednogłośnie (3 głosy „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”) opowiedziała się za rozwiązaniem zaproponowanym przez Panią Skarbnik tj. aby planowane wydatki inwestycyjne CSiR celem zrównoważenia budżetu w wysokości około 330tys.zł. przesunąć w czasie , do propozycji przychylił się również Dyrektor CSiR, podkreślając że w pierwszej kolejności chciałby zakupić atlas, koniecznością jest także utworzenie nowych miejsc noclegowych, szczególnie pod cele sportowe (obecnie posiada ich 30 w lepszym i 30 w gorszym standardzie). Pan Jagodziński zwrócił się do Pana Charta, aby na koniec roku na Komisję Budżetu i Handlu przygotował informację w zakresie kosztów poniesionych na utrzymanie hotelików oraz pozyskanych z nich dochodów.
Pani Skarbnik Gminy nawiązując do projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej, poinformowała, że w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszył się o 170tys.zł.
Pani Frohlke – Zalewska przedstawiła następnie Komisji projekt budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej na 2013r. Powiedziała, ze kształtuje się na poziomie około 11mln.zł., 70% jego środków finansowanych jest z budżetu państwa na realizację zadań zleconych. Zmniejszenie budżetu trochę ją zaskoczyło, wynika prawdopodobnie z decyzji ministerstwa na podstawie przedkładanych przez województwo sprawozdań o zapotrzebowanie na środki na realizację konkretnych zadań. Powiedziała, że budżet OPS nie przewiduje wydatków inwestycyjnych, środki są przeznaczane praktycznie na realizację świadczeń i określonych usług dla klientów OPS. Wydatkami OPS są wydatki m.in. w zakresie ochrony zdrowia, na profilaktykę i przeciwdziałanie narkomanii i alkoholizmowi, są to środki znaczone, pozyskiwane z opłat za sprzedaż napojów alkoholowych i mogą być wydatkowane jedynie na wskazany cel, jest to kwota 270tys.zł. Na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie np. zaplanowano w budżecie środki na poziomie ubiegłorocznym, mając świadomość braków środków w innych paragrafach. Również w innych rozdziałach środki zostały zaplanowane zgodnie z potrzebami, nic nie zostało zaplanowane na wyrost. Dużymi kosztami i jednocześnie problemem jest np. opłacanie pobytu dzieci w domach dziecka, miesięczny koszt pobytu wynosi 4,6tys.zł. miesięcznie, OPS płaci określony procent tych kosztów (początkowo 10%), który wzrasta w miarę przedłużania się pobytu dziecka w placówce, te koszty zwykle przekraczają możliwości finansowe OPS. Dotyczy to również kosztów ponoszonych za pobyt osób w Domach Pomocy Społecznej, planuje się na 2013r. 408tys.zł., przebywa w nich 16 osób z terenu naszej Gminy, koszty w tym zakresie mogą wzrosnąć, miesięcznie OPS do osoby dopłaca około 2.200zł. Nadmieniła, że dużą pomocą w uchronieniu umieszczania dzieci w domach dziecka było zatrudnienie 3 asystentów rodzinnych, dzięki ich działaniu 21 dzieci pozostało w swoim środowisku, to także przyczyniło się do obniżenia kosztów pobytu w domach dziecka. Poinformowała również, że OPS-owi brakowało w tym roku środków na wypłatę dodatków mieszkaniowych, jednak pozyskano kwotę na wspieranie rodziny w wysokości 65tys.zł., dzięki pomocy Pani Skarbnik te środki udało się „przerzucić” właśnie na wypłatę dodatków. Czyli własnymi działaniami OPS stara się pozyskiwać dodatkowe środki zewnętrzne, nie ubiegając się o nie ze strony gminy. Odnośnie zatrudnienia powiedziała, że OPS zatrudnia na stałe 46 pracowników ponadto rocznie zatrudniają ośmiu opiekunów środowiskowych, przez pół roku finansowanych z Powiatowego Urzędu Pracy, na wynagrodzenia zaplanowała 1.606tys.zł. Poinformowała, że w przyszłym roku problemem na pewno będą świadczenia rodzinne, 3% otrzymanej dotacji nie wystarczy na wynagrodzenia pracowników, obsługujących wypłatę świadczeń, dlatego zaistniała konieczność wygospodarowania środków w innych rejonach budżetu OPS. Odnośnie dodatków mieszkaniowych powiedziała, że w roku przyszłym nie powinno być problemów, przypomniała że od 2008r. od kiedy to zadanie przejął Ośrodek Pomocy Społecznej, dzięki szczegółowej weryfikacji informacji o dochodach składanych we wnioskach, wypłata tych świadczeń znacznie się zmniejszyła o około 500tys.zł. Nawiązując do wypłaty zasiłków stałych powiedziała, że zmieniły się kryteria dochodowe, ma nadzieję że w następnym roku znacznie wzrośnie kwota dotacji przyznanej z budżetu państwa.
Podsumowując Pani Dyrektor stwierdziła, że rzeczywiście kwotowo budżet Ośrodka Pomocy Społecznej jest bardzo duży, ale zawiera tylko niezbędne, nie przesadzone wydatki, został zwaloryzowany zgodnie z przyjętym wskaźnikiem o 2,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdyby jednak nastąpiły jakieś oszczędności, zadeklarowała, że może wygospodarowaną kwotę przeznaczyć na spięcie budżetów innych jednostek. Pani Buchwald podkreśliła, że OPS jest jedyną jednostką, która w związku charakterem działalności nie realizuje inwestycji, po przejrzeniu projektu OPS stwierdziła zasadność wszystkich zaplanowanych wydatków bieżących.
Komisja zaakceptowała jednogłośnie pozytywnie projekt budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej na 2013r. w przedstawionej wersji.
Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że projekt budżetu oświaty został zaproponowany w wysokości 15.394tys.909zł., zaproponowała jego zmniejszenie, celem spięcia budżetu, o kwotę 200tys.zł. z tytułu wydatków inwestycyjnych (m.in. wkład własny na zakup tablic interaktywnych oraz wydatki na bieżące zakupy inwestycyjne w szkołach) oraz o 190tys.zł. na bieżące wydatki remontowe. Nadmieniła, że te wydatki można przesunąć w czasie, a więc do nich powrócić w następnym roku, dodała że na takie rozwiązanie wyraził zgodę Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej.
Pan Tymecki przedstawił następnie Komisji projekt budżetu gminnych jednostek oświatowych na 2013r. Przypomniał, że od kilkunastu lat zasadą jest proponowanie budżetu zrównoważonego, kluczem jest prowadzenie budżetów szkół podstawowych w ramach przyznanej subwencji, w przypadku przedszkoli zasadą jest korzystanie ze środków idących za uczniem pomnożonych przez wielkość godzin, w obecnym okresie pozwala to na w miarę normalne funkcjonowanie. Podkreślił duże rozbieżności pomiędzy wydatkami oświatowymi samorządów a kwotą przekazywanej subwencji, np. istnieje konieczność przekazywania kwot z wydatków rzeczowych na wzrastające wynagrodzenia nauczycieli. Z informacji o subwencji wstępnej na 2013r. wynika, że wzrośnie ona o 2,1%, tymczasem pensje pedagogów o 2,47%, w związku z czym każdy przewidywany wydatek musi być dokładnie przemyślany. Kwota subwencji wstępnej (także na Przedszkole Nr 1) wynosi 10.530.335zł., dodał że jest to informacja rzeczywiście tylko wstępna, obliczone na jej podstawie budżety szkół zakładają ogólny niedobór w szkołach w kwocie 127.591zł., najgorzej sytuacja przedstawia się w Zespole Szkół Nr 3 i w Szkole Podstawowej w Zalesiu, tam niedobory przekraczają znacznie ponad 100tys.zł. (szczegółowe zestawienie subwencji wstępnej dla szkół i projektów budżetów stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Przedstawił następnie zestawienie szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół na 2013r. (szczegółowe zestawienie szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół i projektów budżetów stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Ze sporządzonego zestawienia wynika, że ogólny średni deficyt powiększy się do kwoty 168.321zł., subwencja ostateczna jest niższa od subwencji wstępnej, znowu najgorzej przedstawiają się budżety Zespołu Szkół Nr 3 i Szkoły Podstawowej w Zalesiu, w przypadku tej ostatniej planowany deficyt przekracza ponad 200tys.zł. Niejako zasadą w obydwu naliczeniach jest dobry budżet Zespołu Szkół w Wałdowie, gdzie czynnikiem o tym decydującym jest duża liczba dzieci. Kolejnym zestawieniem przedstawionym przez Pana Tymeckiego było zestawienie ważniejszych, planowanych wydatków remontowych, zakupowych i inwestycyjnych usuniętych z budżetu w 2013r. (zestawienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Zestawienie obejmuje zadania doraźnie zdjęte z projektu budżetu oświaty na 2013r. w szkołach i przedszkolach, celem jego spięcia, zostały zawieszone, odroczone w czasie te zadania, które nie zagrażają bieżącemu funkcjonowaniu placówek oświatowych. Powiedział, że konsekwencje w/w działań znajdują odzwierciedlenie w zestawieniu subwencji wstępnej dla szkół i skorygowanych budżetów na 2013r. oraz w zestawieniu szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół i skorygowanych budżetów na 2013r. (zestawienia stanowią załącznik do niniejszego protokołu). Pierwsze zestawienie wykazuje ogólną średnią nadwyżkę w wysokości 117.509zł., czyli subwencja wystarczałaby na bieżące funkcjonowanie placówek oświatowych objętych zestawieniem, w wersji szacowanej subwencji ostatecznej nadwyżka wyniosłaby 77.079zł. Znowu w najgorszej sytuacji znajduje się Szkoła Podstawowa w Zalesiu (niedobór 219.226zł.) i Zespół Szkół Nr 1 (niedobór 171.240zł.) przy jednoczesnej ogromnej nadwyżce w Zespole Szkół w Wałdowie (384.193zł.).
Pan Tymecki podsumowując, zaznaczył że w porozumieniu z Panią Skarbnik Gminy, uzgodnił że w miarę posiadanych środków wszystkie zawieszone zadania inwestycyjne i remontowe będą realizowane w trakcie kolejnego roku, priorytetem jest zwłaszcza zakup tablic interaktywnych. Pani Skarbnik potwierdziła, że zaproponowane inwestycje i remonty są zasadne jednak z pewne sprawy celem zachowania równowagi budżetowej należy odroczyć w czasie, do najbardziej pilnych spraw powróci się w roku kolejnym, w ramach posiadania odpowiednich środków.
Komisja jednogłośnie zaakceptowała uzgodnienia pomiędzy Panią Skarbnik i Panem Tymeckim i tym samym przyjęła projekt budżetu gminnej oświaty na 2013r. w przedstawionej wersji.
W tym punkcie Pan Tymecki poruszył problem funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Zalesiu, generującej bardzo duże koszty utrzymania, istnieje obecnie propozycja poprowadzenia szkoły przez fundację z Torunia. Odnośnie możliwości połączenia szkół w Zalesiu i Wałdowie powiedział, że zgodnie z obowiązującym prawem, istnieją nieostre zapisy ustawowe dot. tzw. oddziałów zamiejscowych, z posiadanej wiedzy, w niektórych konfiguracjach klasowych uzyskałoby negatywną opinię kuratorium, możliwym jest natomiast utworzenie tzw. szkoły filialnej. Wobec powyższego istnieją praktycznie trzy możliwe rozwiązania – prowadzenie szkoły przez gminę przy dużym niedoborze środków, prowadzenie szkoły przez fundację oferującą samowystarczalność finansową w ramach środków subwencji i trzecie rozwiązanie polegające na utworzeniu szkoły filialnej (również przy niedoborze środków). Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
W dalszej części Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekty budżetów, przygotowane przez poszczególne referaty Urzędu Miejskiego, nadmieniła że zostały sporządzone na mniejszym poziomie lub na poziomie waloryzacji (2,7%), jest to wersja oszczędnościowa zakładająca realizację niezbędnych wydatków (projekty budżetów poszczególnych referatów zawierających poszczególne zadania stanowią załącznik do niniejszego protokołu). W trakcie dyskusji, z ważniejszych spraw, celem zwiększenia efektywności poboru podatku od posiadania psa (poprzez doprowadzenie do zaewidencjonowania faktycznej liczby czworonogów), Komisja zasugerowała możliwość zatrudnienia dyspozycyjnej osoby w ramach umowy zlecenia. Zwrócono także uwagę na fakt, że utrzymanie placów zabaw powinno następować w ramach środków samorządów miejskich, a nie ze środków referatowych.
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości przedstawioną informacje dot. projektów budżetów referatów na 2013r.
W tym punkcie Pani Skarbnik Gminy przedstawiła również poniższe wnioski dot. możliwości wsparcia finansowego ze strony Gminy:
1. Przedszkola Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim w sprawie możliwości rozbudowy parkingu, celem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, przed tym przedszkolem (koszt około 12.tys.zł.). Komisja, w uzgodnieniu z Panią Skarbnik, stwierdziła że wydatek może zostać zrealizowany w następnym roku w ramach wydatków bieżących bądź uwzględniony w budżecie oświaty.
2. Komendy Powiatowej Policji w Bydgoszczy w sprawie możliwości zwolnienia z płatności podatku od nieruchomości na 2013r. Pani Skarbnik poinformowała, że zgodnie z orzecznictwem obowiązujące przepisy wykluczają jednostkowe zwolnienia podmiotowe, istnieje jedynie możliwość kompleksowego zwolnienia przedmiotowego dla wszystkich podatników. Komisja wobec powyższego zaopiniowała w/w wniosek jednogłośnie negatywnie. Pan Rohde, odnośnie dofinansowania działalności Policji, zasugerował aby coroczny wniosek wpływający w tej sprawie omówić podczas wspólnego „budżetowego” posiedzenia wszystkich radnych (dotyczy kwoty 27tys.zł.). Komisja jednocześnie jednogłośnie zasugerowała, aby w ramach wnioskowanej kwoty ująć zadania związane ze skutecznym funkcjonowaniem monitoringu.
3. Wspólnoty Mieszkaniowej bloków Nr 12 i 13 na ulicy Słowackiego (wniosek ponowiony) w sprawie możliwości poręczenia przez Gminę zaciągnięcia pożyczki w wysokości 200tys.zł. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na termomodernizację tych dwóch bloków.
Komisja podtrzymała swoje poprzednie stanowisko w tej sprawie, tj. zaopiniowała wniosek jednogłośnie negatywnie, twierdząc, nie należy tworzyć precedensów (na terenie Gminy istnieje 91 wspólnot mieszkaniowych), pomimo faktu ze teoretycznie istnieje możliwość poręczenia kwoty do wysokości udziału Gminę we wspólnocie.
Również w tym punkcie Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że maksymalna stawka ogłoszona przez Główny Urząd Statystyczny przyjęta do naliczenia podatku rolnego na 2013r. wynosi 75,86zł. Powiedziała, że propozycja Burmistrza obejmuje natomiast kwotę 52zł. tj. kwotę ubiegłoroczną zwaloryzowaną o przyjęty do projektu budżetu wskaźnik wzrostu dochodów 4%). Waloryzacja wzrostu wszystkich podatków o 4% spowodowałaby zwiększenie kwot z ich wpływu do budżetu o 301.402zł., samego podatku rolnego o 43tys.zł. więcej niż w roku poprzednim.
Komisja zaopiniowała wstępnie pozytywnie zaproponowaną stawkę, kierując jednocześnie sprawę zaopiniowania podatku rolnego do innych Komisji Rady, zwłaszcza do Komisji Rolnictwa.
Ad.3. W wolnych wnioskach Pan Herder wniósł poprawkę do protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 8 października, poprawka została zaakceptowana jednogłośnie przez członków Komisji.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Skarbnik Gminy Anna Buchwald;
3. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Frohlke – Zalewska;
4. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji – Marek Chart;
5. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki;
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
- Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
- Omówienie projektów budżetów gminnych jednostek
organizacyjnych: Centrum Sportu i Rekreacji, Ośrodka Pomocy Społecznej
oraz Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej;
- Wolne wnioski i zakończenie.
Ad.2. Komisja spotkała się ze Skarbnikiem Gminy oraz Dyrektorami gminnych jednostek organizacyjnych celem zapoznania się z projektami budżetów tych jednostek na 2013r.
Pan Chart przedstawił Komisji projekt budżetu Centrum Sportu i Rekreacji na 2013r. (projekt budżetu CSiR stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Pan Chart zwrócił szczególną uwagę na planowane inwestycje, jedną z większych jest przebudowa systemem gospodarczym tzw. kadrówki na hotel, obok hoteliku, który dobrze funkcjonuje a został przerobiony kilka lat temu przez klub MLKS „Krajna”. Koszt tego przedsięwzięcia wyniósłby około 200tys.zł. (materiały plus wykonanie prac, których nie są w stanie wykonać pracownicy CSiR – np. hydraulika). Prace polegałyby na wyburzeniu ścianek działowych, pozostawieniu ścian zewnętrznych , ich dociepleniu, wykonaniu wewnątrz podziału na około 10 pokoików dwuosobowych, każdy z łazienką. Ta inwestycja przyniosłaby realne dochody, środki zwróciłyby się wielokrotnie, obecnie istniejące miejsca hotelowe cieszą się coraz większym powodzeniem. Inna proponowaną inwestycją jest zakup atlasu fitness dla osób ćwiczących, dwóch grup po osiem osób, przede wszystkim sportowców, urządzenie kosztuje 30tys.zł. Obecnie w obiekcie praktycznie nie ma możliwości prowadzenia ćwiczeń siłowych, atlas służyłby wiele lat. Następną inwestycją byłby zakup tartanu wewnętrznego, na potrzeby lekkoatletów, pozwalałoby to na układaniu nawierzchni na hali i możliwość prowadzenia treningów przez cały rok, koszt zakupu to 18tys.zł. Ostatnim planem jest zakup maszyny czyszczącej halę widowiskowo – sportową, koszt to około 16tys.zł., byłby to niezbędny zakup, nawierzchnia hali jest bardzo droga i wymaga sukcesywnego sprzątania.
Całość projektu budżetu CSiR opiewa na kwotę 1.775tys.zł. po stronie wydatków i 459tys.zł. po stronie dochodów. Po odjęciu zadań inwestycyjnych zamknąłby się kwotą 1.511tys.zł. Pan Chart powiedział, ze podstawowe źródło dochodów stanowią wpływy z usług w kwocie 396tys.zł., w tej kwocie mieszczą się także środki płacone przez MLKS „Krajna”. Dodał, że jeśli CSiR będzie mógł inwestować, zwiększać ofertę, to na pewno kwoty dochodów zostaną zwiększone. Odnośnie wydatków przedstawił, że na wynagrodzenia jest zaplanowane 479tys.800zł., obejmuje 12,3 etatu (w tym zadaniowe zatrudnienie osoby do obsługi funkcjonowania Centrum Aktywności Społecznej). Jako jednostka budżetowa CSiR może zatrudniać osoby na roboty publiczne i prace interwencyjne poprzez Powiatowy Urząd Pracy, w następnym roku zamierzają z tego korzystać. Kolejną większą pozycją w wydatkach jest zakup niezbędnych materiałów i wyposażenia (216.tys.zł.) do utrzymania obiektów, Pan Chart w tym zakresie przedstawił planowane wydatki. Pani Skarbnik Gminy, powiedziała że po zapoznaniu się z planowanymi wydatkami bieżącymi CSiR stwierdza ich zasadność, przede wszystkim celem rozbudowy zaplecza sportowego, co może przynieść efekty w przyszłości, koszty utrzymania obiektów nie wzrosną a można je obniżać właśnie poprzez zwiększanie dochodów z przeprowadzanych inwestycji. Pani Skarbnik Gminy, nawiązując do obniżania kosztów, zaproponowała możliwość przekazania funkcjonowania szaletu miejskiego z Zakładu Transportu Gminnego naprzemiennie do Urzędu i CSiR (zatrudnienie pracownika współfinansowanego przez Powiatowy Urząd Pracy, co spowodowałoby obniżenie kosztów jego utrzymania z 60 do kilku tys.zł. rocznie). Odnośnie projektu budżetu CSiR powiedziała, że aby zrównoważyć budżet proponuje nie rezygnowanie ale przesunięcie w czasie wydatków inwestycyjnych, byłaby to kwota około 330tys.zł. W przypadku wygospodarowania środków, w miarę możliwości finansowych, można wrócić do tematu w I lub II kwartale następnego roku.
Pan Herder zapytał, czy zatrudnienie osób poprzez PUP nie zaskutkuje koniecznością późniejszego ich zatrudnienia na czas nieokreślony. Pani Buchwald powiedziała, że dopiero trzecia umowa byłaby na czas nieokreślony, osoby zatrudnia się zwykle na rok, tak aby wypracowały sobie prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Pan Jagodziński stwierdził, że nie ma pewności, że dochody CSiR będą wzrastać, założenia są dobre ale nie wiadomo czy do Sępólna Kraj. będą przyjeżdżać sportowcy z zewnątrz, nie można ciągle zwiększać dochodów na sport, gdy mieszkańcy nie maja środków na podstawowe potrzeby. Pan Chart powiedział, że warto inwestować, podał przykłady z poprzedniego roku, gdy rezygnowano ze zgrupowań z powodu braku odpowiedniego zaplecza na stadionie. Pani Skarbnik dodała, że skoro już istnieje jednostka i obiekty, to można nie robić nic albo zainwestować, co jest warte rozważenia, tym bardziej że Dyrektor proponuje wykonanie prac systemem gospodarczym. Pan Drogowski powiedział, że skoro już poniesiono koszty na budowę hali, to należy podjąć kolejne ryzyko i odpowiednio doposażyć obiekt, powracając w czasie późniejszym do wydatków inwestycyjnych., obecnie bowiem przerastają one możliwości budżetowe.
Komisja, po dyskusji, niejednogłośnie (3 głosy „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”) opowiedziała się za rozwiązaniem zaproponowanym przez Panią Skarbnik tj. aby planowane wydatki inwestycyjne CSiR celem zrównoważenia budżetu w wysokości około 330tys.zł. przesunąć w czasie , do propozycji przychylił się również Dyrektor CSiR, podkreślając że w pierwszej kolejności chciałby zakupić atlas, koniecznością jest także utworzenie nowych miejsc noclegowych, szczególnie pod cele sportowe (obecnie posiada ich 30 w lepszym i 30 w gorszym standardzie). Pan Jagodziński zwrócił się do Pana Charta, aby na koniec roku na Komisję Budżetu i Handlu przygotował informację w zakresie kosztów poniesionych na utrzymanie hotelików oraz pozyskanych z nich dochodów.
Pani Skarbnik Gminy nawiązując do projektu budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej, poinformowała, że w porównaniu z rokiem poprzednim zmniejszył się o 170tys.zł.
Pani Frohlke – Zalewska przedstawiła następnie Komisji projekt budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej na 2013r. Powiedziała, ze kształtuje się na poziomie około 11mln.zł., 70% jego środków finansowanych jest z budżetu państwa na realizację zadań zleconych. Zmniejszenie budżetu trochę ją zaskoczyło, wynika prawdopodobnie z decyzji ministerstwa na podstawie przedkładanych przez województwo sprawozdań o zapotrzebowanie na środki na realizację konkretnych zadań. Powiedziała, że budżet OPS nie przewiduje wydatków inwestycyjnych, środki są przeznaczane praktycznie na realizację świadczeń i określonych usług dla klientów OPS. Wydatkami OPS są wydatki m.in. w zakresie ochrony zdrowia, na profilaktykę i przeciwdziałanie narkomanii i alkoholizmowi, są to środki znaczone, pozyskiwane z opłat za sprzedaż napojów alkoholowych i mogą być wydatkowane jedynie na wskazany cel, jest to kwota 270tys.zł. Na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie np. zaplanowano w budżecie środki na poziomie ubiegłorocznym, mając świadomość braków środków w innych paragrafach. Również w innych rozdziałach środki zostały zaplanowane zgodnie z potrzebami, nic nie zostało zaplanowane na wyrost. Dużymi kosztami i jednocześnie problemem jest np. opłacanie pobytu dzieci w domach dziecka, miesięczny koszt pobytu wynosi 4,6tys.zł. miesięcznie, OPS płaci określony procent tych kosztów (początkowo 10%), który wzrasta w miarę przedłużania się pobytu dziecka w placówce, te koszty zwykle przekraczają możliwości finansowe OPS. Dotyczy to również kosztów ponoszonych za pobyt osób w Domach Pomocy Społecznej, planuje się na 2013r. 408tys.zł., przebywa w nich 16 osób z terenu naszej Gminy, koszty w tym zakresie mogą wzrosnąć, miesięcznie OPS do osoby dopłaca około 2.200zł. Nadmieniła, że dużą pomocą w uchronieniu umieszczania dzieci w domach dziecka było zatrudnienie 3 asystentów rodzinnych, dzięki ich działaniu 21 dzieci pozostało w swoim środowisku, to także przyczyniło się do obniżenia kosztów pobytu w domach dziecka. Poinformowała również, że OPS-owi brakowało w tym roku środków na wypłatę dodatków mieszkaniowych, jednak pozyskano kwotę na wspieranie rodziny w wysokości 65tys.zł., dzięki pomocy Pani Skarbnik te środki udało się „przerzucić” właśnie na wypłatę dodatków. Czyli własnymi działaniami OPS stara się pozyskiwać dodatkowe środki zewnętrzne, nie ubiegając się o nie ze strony gminy. Odnośnie zatrudnienia powiedziała, że OPS zatrudnia na stałe 46 pracowników ponadto rocznie zatrudniają ośmiu opiekunów środowiskowych, przez pół roku finansowanych z Powiatowego Urzędu Pracy, na wynagrodzenia zaplanowała 1.606tys.zł. Poinformowała, że w przyszłym roku problemem na pewno będą świadczenia rodzinne, 3% otrzymanej dotacji nie wystarczy na wynagrodzenia pracowników, obsługujących wypłatę świadczeń, dlatego zaistniała konieczność wygospodarowania środków w innych rejonach budżetu OPS. Odnośnie dodatków mieszkaniowych powiedziała, że w roku przyszłym nie powinno być problemów, przypomniała że od 2008r. od kiedy to zadanie przejął Ośrodek Pomocy Społecznej, dzięki szczegółowej weryfikacji informacji o dochodach składanych we wnioskach, wypłata tych świadczeń znacznie się zmniejszyła o około 500tys.zł. Nawiązując do wypłaty zasiłków stałych powiedziała, że zmieniły się kryteria dochodowe, ma nadzieję że w następnym roku znacznie wzrośnie kwota dotacji przyznanej z budżetu państwa.
Podsumowując Pani Dyrektor stwierdziła, że rzeczywiście kwotowo budżet Ośrodka Pomocy Społecznej jest bardzo duży, ale zawiera tylko niezbędne, nie przesadzone wydatki, został zwaloryzowany zgodnie z przyjętym wskaźnikiem o 2,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym, gdyby jednak nastąpiły jakieś oszczędności, zadeklarowała, że może wygospodarowaną kwotę przeznaczyć na spięcie budżetów innych jednostek. Pani Buchwald podkreśliła, że OPS jest jedyną jednostką, która w związku charakterem działalności nie realizuje inwestycji, po przejrzeniu projektu OPS stwierdziła zasadność wszystkich zaplanowanych wydatków bieżących.
Komisja zaakceptowała jednogłośnie pozytywnie projekt budżetu Ośrodka Pomocy Społecznej na 2013r. w przedstawionej wersji.
Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że projekt budżetu oświaty został zaproponowany w wysokości 15.394tys.909zł., zaproponowała jego zmniejszenie, celem spięcia budżetu, o kwotę 200tys.zł. z tytułu wydatków inwestycyjnych (m.in. wkład własny na zakup tablic interaktywnych oraz wydatki na bieżące zakupy inwestycyjne w szkołach) oraz o 190tys.zł. na bieżące wydatki remontowe. Nadmieniła, że te wydatki można przesunąć w czasie, a więc do nich powrócić w następnym roku, dodała że na takie rozwiązanie wyraził zgodę Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej.
Pan Tymecki przedstawił następnie Komisji projekt budżetu gminnych jednostek oświatowych na 2013r. Przypomniał, że od kilkunastu lat zasadą jest proponowanie budżetu zrównoważonego, kluczem jest prowadzenie budżetów szkół podstawowych w ramach przyznanej subwencji, w przypadku przedszkoli zasadą jest korzystanie ze środków idących za uczniem pomnożonych przez wielkość godzin, w obecnym okresie pozwala to na w miarę normalne funkcjonowanie. Podkreślił duże rozbieżności pomiędzy wydatkami oświatowymi samorządów a kwotą przekazywanej subwencji, np. istnieje konieczność przekazywania kwot z wydatków rzeczowych na wzrastające wynagrodzenia nauczycieli. Z informacji o subwencji wstępnej na 2013r. wynika, że wzrośnie ona o 2,1%, tymczasem pensje pedagogów o 2,47%, w związku z czym każdy przewidywany wydatek musi być dokładnie przemyślany. Kwota subwencji wstępnej (także na Przedszkole Nr 1) wynosi 10.530.335zł., dodał że jest to informacja rzeczywiście tylko wstępna, obliczone na jej podstawie budżety szkół zakładają ogólny niedobór w szkołach w kwocie 127.591zł., najgorzej sytuacja przedstawia się w Zespole Szkół Nr 3 i w Szkole Podstawowej w Zalesiu, tam niedobory przekraczają znacznie ponad 100tys.zł. (szczegółowe zestawienie subwencji wstępnej dla szkół i projektów budżetów stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Przedstawił następnie zestawienie szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół na 2013r. (szczegółowe zestawienie szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół i projektów budżetów stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Ze sporządzonego zestawienia wynika, że ogólny średni deficyt powiększy się do kwoty 168.321zł., subwencja ostateczna jest niższa od subwencji wstępnej, znowu najgorzej przedstawiają się budżety Zespołu Szkół Nr 3 i Szkoły Podstawowej w Zalesiu, w przypadku tej ostatniej planowany deficyt przekracza ponad 200tys.zł. Niejako zasadą w obydwu naliczeniach jest dobry budżet Zespołu Szkół w Wałdowie, gdzie czynnikiem o tym decydującym jest duża liczba dzieci. Kolejnym zestawieniem przedstawionym przez Pana Tymeckiego było zestawienie ważniejszych, planowanych wydatków remontowych, zakupowych i inwestycyjnych usuniętych z budżetu w 2013r. (zestawienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Zestawienie obejmuje zadania doraźnie zdjęte z projektu budżetu oświaty na 2013r. w szkołach i przedszkolach, celem jego spięcia, zostały zawieszone, odroczone w czasie te zadania, które nie zagrażają bieżącemu funkcjonowaniu placówek oświatowych. Powiedział, że konsekwencje w/w działań znajdują odzwierciedlenie w zestawieniu subwencji wstępnej dla szkół i skorygowanych budżetów na 2013r. oraz w zestawieniu szacowanej subwencji ostatecznej dla szkół i skorygowanych budżetów na 2013r. (zestawienia stanowią załącznik do niniejszego protokołu). Pierwsze zestawienie wykazuje ogólną średnią nadwyżkę w wysokości 117.509zł., czyli subwencja wystarczałaby na bieżące funkcjonowanie placówek oświatowych objętych zestawieniem, w wersji szacowanej subwencji ostatecznej nadwyżka wyniosłaby 77.079zł. Znowu w najgorszej sytuacji znajduje się Szkoła Podstawowa w Zalesiu (niedobór 219.226zł.) i Zespół Szkół Nr 1 (niedobór 171.240zł.) przy jednoczesnej ogromnej nadwyżce w Zespole Szkół w Wałdowie (384.193zł.).
Pan Tymecki podsumowując, zaznaczył że w porozumieniu z Panią Skarbnik Gminy, uzgodnił że w miarę posiadanych środków wszystkie zawieszone zadania inwestycyjne i remontowe będą realizowane w trakcie kolejnego roku, priorytetem jest zwłaszcza zakup tablic interaktywnych. Pani Skarbnik potwierdziła, że zaproponowane inwestycje i remonty są zasadne jednak z pewne sprawy celem zachowania równowagi budżetowej należy odroczyć w czasie, do najbardziej pilnych spraw powróci się w roku kolejnym, w ramach posiadania odpowiednich środków.
Komisja jednogłośnie zaakceptowała uzgodnienia pomiędzy Panią Skarbnik i Panem Tymeckim i tym samym przyjęła projekt budżetu gminnej oświaty na 2013r. w przedstawionej wersji.
W tym punkcie Pan Tymecki poruszył problem funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Zalesiu, generującej bardzo duże koszty utrzymania, istnieje obecnie propozycja poprowadzenia szkoły przez fundację z Torunia. Odnośnie możliwości połączenia szkół w Zalesiu i Wałdowie powiedział, że zgodnie z obowiązującym prawem, istnieją nieostre zapisy ustawowe dot. tzw. oddziałów zamiejscowych, z posiadanej wiedzy, w niektórych konfiguracjach klasowych uzyskałoby negatywną opinię kuratorium, możliwym jest natomiast utworzenie tzw. szkoły filialnej. Wobec powyższego istnieją praktycznie trzy możliwe rozwiązania – prowadzenie szkoły przez gminę przy dużym niedoborze środków, prowadzenie szkoły przez fundację oferującą samowystarczalność finansową w ramach środków subwencji i trzecie rozwiązanie polegające na utworzeniu szkoły filialnej (również przy niedoborze środków). Komisja przyjęła powyższą informację do wiadomości.
W dalszej części Pani Skarbnik Gminy przedstawiła projekty budżetów, przygotowane przez poszczególne referaty Urzędu Miejskiego, nadmieniła że zostały sporządzone na mniejszym poziomie lub na poziomie waloryzacji (2,7%), jest to wersja oszczędnościowa zakładająca realizację niezbędnych wydatków (projekty budżetów poszczególnych referatów zawierających poszczególne zadania stanowią załącznik do niniejszego protokołu). W trakcie dyskusji, z ważniejszych spraw, celem zwiększenia efektywności poboru podatku od posiadania psa (poprzez doprowadzenie do zaewidencjonowania faktycznej liczby czworonogów), Komisja zasugerowała możliwość zatrudnienia dyspozycyjnej osoby w ramach umowy zlecenia. Zwrócono także uwagę na fakt, że utrzymanie placów zabaw powinno następować w ramach środków samorządów miejskich, a nie ze środków referatowych.
Komisja przyjęła jednogłośnie do wiadomości przedstawioną informacje dot. projektów budżetów referatów na 2013r.
W tym punkcie Pani Skarbnik Gminy przedstawiła również poniższe wnioski dot. możliwości wsparcia finansowego ze strony Gminy:
1. Przedszkola Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim w sprawie możliwości rozbudowy parkingu, celem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, przed tym przedszkolem (koszt około 12.tys.zł.). Komisja, w uzgodnieniu z Panią Skarbnik, stwierdziła że wydatek może zostać zrealizowany w następnym roku w ramach wydatków bieżących bądź uwzględniony w budżecie oświaty.
2. Komendy Powiatowej Policji w Bydgoszczy w sprawie możliwości zwolnienia z płatności podatku od nieruchomości na 2013r. Pani Skarbnik poinformowała, że zgodnie z orzecznictwem obowiązujące przepisy wykluczają jednostkowe zwolnienia podmiotowe, istnieje jedynie możliwość kompleksowego zwolnienia przedmiotowego dla wszystkich podatników. Komisja wobec powyższego zaopiniowała w/w wniosek jednogłośnie negatywnie. Pan Rohde, odnośnie dofinansowania działalności Policji, zasugerował aby coroczny wniosek wpływający w tej sprawie omówić podczas wspólnego „budżetowego” posiedzenia wszystkich radnych (dotyczy kwoty 27tys.zł.). Komisja jednocześnie jednogłośnie zasugerowała, aby w ramach wnioskowanej kwoty ująć zadania związane ze skutecznym funkcjonowaniem monitoringu.
3. Wspólnoty Mieszkaniowej bloków Nr 12 i 13 na ulicy Słowackiego (wniosek ponowiony) w sprawie możliwości poręczenia przez Gminę zaciągnięcia pożyczki w wysokości 200tys.zł. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na termomodernizację tych dwóch bloków.
Komisja podtrzymała swoje poprzednie stanowisko w tej sprawie, tj. zaopiniowała wniosek jednogłośnie negatywnie, twierdząc, nie należy tworzyć precedensów (na terenie Gminy istnieje 91 wspólnot mieszkaniowych), pomimo faktu ze teoretycznie istnieje możliwość poręczenia kwoty do wysokości udziału Gminę we wspólnocie.
Również w tym punkcie Pani Skarbnik Gminy poinformowała, że maksymalna stawka ogłoszona przez Główny Urząd Statystyczny przyjęta do naliczenia podatku rolnego na 2013r. wynosi 75,86zł. Powiedziała, że propozycja Burmistrza obejmuje natomiast kwotę 52zł. tj. kwotę ubiegłoroczną zwaloryzowaną o przyjęty do projektu budżetu wskaźnik wzrostu dochodów 4%). Waloryzacja wzrostu wszystkich podatków o 4% spowodowałaby zwiększenie kwot z ich wpływu do budżetu o 301.402zł., samego podatku rolnego o 43tys.zł. więcej niż w roku poprzednim.
Komisja zaopiniowała wstępnie pozytywnie zaproponowaną stawkę, kierując jednocześnie sprawę zaopiniowania podatku rolnego do innych Komisji Rady, zwłaszcza do Komisji Rolnictwa.
Ad.3. W wolnych wnioskach Pan Herder wniósł poprawkę do protokołu z posiedzenia Komisji w dniu 8 października, poprawka została zaakceptowana jednogłośnie przez członków Komisji.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Kazimierz Drogowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (5 listopada 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (11 stycznia 2013, 13:29:40)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 788