Protokół Nr 12/2004

Protokół Nr 12/2004
z posiedzenia Komisji Statutowej Rady Miejskiej w Sępólnie Kraj.
w dniu 22 czerwca 2004r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście w osobach:

  1. Jerzy Maliszewski - Sekretarz Gminy
  2. Dariusz Wojtania - Kierownik OPS
  3. Andrzej Marchlewicz - Dyrektor ZRP

Porządek obrad:

  1. Powitanie i przyjęcie porządku obrad.
  2. Informacje dot. działalności OPS.
  3. Opinia uchwały  w sprawie nagrody Św. Wawrzyńca.
  4. Informacje dot. ew. zmian w funkcjonowaniu ZRP.
  5. Opinia uchwały w sprawie przyjęcia zasad, kryteriów i procedur współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi.
  6. Propozycje planu pracy na drugie półrocze.
  7. Wnioski i zakończenie.

Ad.1.
Pan Przewodniczący powitał zebranych, przedstawił porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie.

Ad.2.
Informacje dot. działalności OPS w oparciu o zbiorcze dane za rok 2003 przedstawił Pan Dariusz Wojtania – Kier. OPS. ( załącznik do protokółu).
Pan Kierownik dodał, że stan zatrudnienia opiekunek był 14- obecnie 11, 3 były zatrudnione w ramach robót publicznych. Ilość osób wymagających  opiekunek wzrasta, ale na dzień dzisiejszy nie ma pieniędzy na zatrudnienie większej ilości. Zgodnie z ustawą o dochodach Gminy, Gmina ma obowiązek pokrywać część kosztów utrzymania osoby skierowanej do Domu Opieki Społecznej, posiadającej stałe zameldowanie w Gminie. OPS stara się ograniczyć ilość osób kierowanych do w/w ośrodków. Gdyby zwiększyć ilość zatrudnionych opiekunek, koszt ich zatrudnienia byłby mniejszy niż kwota, którą Gmina musiałaby przekazywać miesięcznie na utrzymanie podopiecznego w Domu Opieki Społecznej.
OPS z zadań własnych realizuje zasiłki celowe i usługi specjalistyczne- są to dotacje przekazywane z Gminy. Ośrodek realizuje również zadania zlecone, których środki pochodzą od Wojewody. Są to zasiłki stałe, zasiłki gwarantowane, zasiłki okresowe, oraz zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne.
Decyzji administracyjnych wydano około 3900, żadnych skarg na piśmie na temat pracy i pracowników ośrodka nie było.
Pan Alber Wagner zapytał czy w innej formie były przekazywane jakieś skargi?
Pan Wojtania odpowiedział, że charakter pracy OPS jest taki, iż nigdy  nawet przy najlepszych chęciach w pełni nie zadowoli się wszystkich. Związane jest to z ograniczoną ilością pieniędzy przekazywaną ośrodkowi oraz obowiązującymi ustawami, określającymi komu i w jakiej wysokości można przyznać pomoc. Są to na ogół ustnie przekazywane uwagi petentów.
Pani Halina Żekiecka zapytała czy w tym roku OPS planuje organizację kolonii letnich?
Pan Kierownik odpowiedział, że planują na 30 dzieci.
Pan Przewodniczący zapytał, z realizacją którego zadania OPS ma najwięcej problemów?
Pan Kierownik powiedział, że najwięcej problemów jest z dożywianiem dzieci. W ubiegłym roku Wojewoda na ten cel przeznaczył około 180 tys. zł., natomiast na ten rok prawdopodobnie ( nie ma potwierdzenia na piśmie) Wojewoda przekaże tylko około 50 tys. zł. Nie wie co z tym problemem zrobić.
Komisja przyjęła złożone przez Kierownika informacje.

Ad.3.
Pan Sekretarz Gminy - Jerzy Maliszewski zapoznał Komisję z projektem uchwały w sprawie nagrody Św. Wawrzyńca wraz z uzasadnieniem i regulaminem dołączonym do niniejszej uchwały.
Powiedział, że w marcu b.r. złóżono wniosek do Ministerstwa Spraw Wewnętrzych w sprawie przyznania insygnii (laski Przewodniczącego i łańcuchów) dla Burmistrza i Przewodniczącego Rady Miejskiej. 7 czerwca b.r. przyszła odpowiedź – negatywna w sprawie laski, natomiast w sprawie łąńcuchów wiele uwag i zaleceń, do których Gmina musi sie dostosować. Należy przeprowadzić całą procedurę od nowa.
Następnie omówił zasady przyznawania nagrody, regulaminu i składu konwentu – Burmistrz jako Przewodniczący, Przewodniczący Rady Miejskiej jako z-ca Przewodniczącego, 2 wiceprzewodniczących Rady Miejskiej – członkowie, Przewodniczący Komisji Statutowej – członek, Sekretarz Gminy – członek.
Pan Albert Wagner powiedział, że bardzo jest zadowolony, iż Ministerstwo nie wyraziło zgody na laskę i łańcuchy, gdyż w jego ocenie Gminy nie stać obecnie na to, tym bardziej, że brakuje pieniędzy na dożywianie dzieci.
Natomiast przyznanie nagrody w postaci dyplomu i statuetki popiera.
Komisja po wysłuchaniu powyższego projekt uchwały przyjęła jednogłosnie.

Ad. 4.
Pan Przewodniczący w nawiązaniu do ostatniego spotkania Komisji, poprosił Dyrektora ZRP o przedstawienie podjętych działań w sprawie dalszego funkcjonowania Zakładu.
Pan Dyrektor powiedział, że w tym zakresie nic się nie zmieniło, ponieważ PUP nie posiada jeszcze aktów wykonawczych do ustawy, trwają jeszcze dyskusje nad interpretacją tejże ustawy i PUP czeka na orzeczenie departamentu prawnego w tej sprawie. Ponadto PUP na dzien dzisiejszy nie ma pieniędzy na realizację zadań z zakresu robót publicznych, czy interwencyjnych. W ocenie Pana Marchlewicza Zakład może istnieć w takiej formie jakiej jest, nie ma sensu przekształcać np. w Stowarzyszenie. Jest obecnie po wstępnych rozmowach z innymi podmiotami, z którymi na zasadzie porozumienia, umowy mógłby dalej współpracować.
Pan Albert Wagner zapytał czy Zakład mogłaby prowadzić Gmina?
Pan Dyrektor odpowiedział, że nie, bo zgodnie z ustawą Gmina nie może realizować zadań w ramach robót publicznych.
Pan Wagner zapytał czy nazwiska osób składajacych wnioski o pomoc w znalezieniu pracy kierowane do Pana Burmistrza pokrywaja się z wnioskami składanymi do Zakładu Robót Publicznych i PUP w Sępólnie Kraj?
Pani Sobiechowska odpowiedziała, że tak. Ponadto podmiotem, którego ustawowym obowiązkiem udzielania pomocy w znalezieniu pracy jest PUP w Sępólnie Kraj. Wszystkie osoby zgłaszające się do Pana Burmistrza jednocześnie są kierowane do PUP i ZRP w Sępólnie Kraj. Gmina jedynie wspiera i pomaga tym osobom poruszać się po rynku pracy .

Ad.5.
Pan Janusz Nikel powiedział, że projekt uchwały w sprawie współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi na ostaniej sesji nie został uchwalony ze względów formalnych ( brak opinii Komisji i dyskusji prawnych). Obecnie powyższa uchwała została poprawiona i przedstawiona do zaopiniowania.
Komisja  proponowany projekt uchwały jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie.

Ad.6.
Pan Janusz Nikel przedstawił propozycje planu pracy Komisji na drugie półrocze:

  1. Opracowanie statutów Sołectw i Samorządów Osiedlowych.
  2. Wprowadzenie zmian do statutu Gminy - flagi i insygniów Burmistrza oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej.
  3. Informacje dot.  działalności OPS.
  4. Realizacja zadań zleconych przez Przewodniczącego Rady Miejskiej i Rady Miejskiej.
    Komisja do powyższych propozycji nie wniosła żadnych uwag.

Ad.7.
Komisja w trakcie spotkania wypracowała następujące wnioski:

  1. Zaopiniować pozytywnie projekt uchwały w sprawie nagrody Św. Wawrzyńca wraz z uzasadnieniem i regulaminem.
  2. Zaopiniować pozytywnie projekt uchwały w sprawie zasad, kryteriów i procedur współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi.
    Wolnych wniosków brak.

Na tym zakończono posiedzenie.

Pan Przewodniczacy podziękował zebranym i zamknął spotkanie.

Przewodniczący Komisji
Janusz Nikel

Protokółowała:
Hanna Sobiechowska

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (22 czerwca 2004)
Opublikował: Tomasz Dix (6 kwietnia 2005, 12:18:30)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1133