Statut zakładu


Załącznik nr 1 do uchwały
nr XLVII/361/06 Rady Miejskiej
w Sępólnie Krajeńskim
z dnia 28 września 2006r.


STATUT
ZAKŁADU TRANSPORTU I USŁUG
W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM

Rozdział I

Postanowienia ogólne

  1. Zakład Transportu i Usług w Sępólnie Krajeńskim zwany w dalszej części Statutu „Zakładem” jest zakładem budżetowym Gminy Sępólno Krajeńskie zwanej w dalszej części Statutu „Gminą”. Siedziba Zakładu mieści się w Sępólnie Krajeńskim przy ul. Baczyńskiego nr 6-8.
  2. Prawne podstawy działalności Zakładu stanowią następujące akty prawne:
    1. ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. ze zm.).
    2. ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz.2104 ze zm.)
    3. ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.)
    4. ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.)
    5. akty wykonawcze do wymienionych aktów normatywnych
    6. uchwały Rady Miejskiej
    7. zarządzenia Burmistrza
    8. niniejszy Statut
Rozdział II

Podstawowe zadania Zakładu

  1. Podstawowym zadaniem Zakładu jest zapewnienie bieżącego i nieprzerwanego zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowe.
  2. W ramach podstawowych zadań Zakład prowadzi działalność w zakresie:
    1. organizowanie bezrobotnym robót publicznych poprzez wykonywanie prac gospodarczo i społecznie użytecznych na rzecz Gminy w szczególności dotyczących inwestycji i remontów między innymi w zakresie:
      a) ochrony środowiska
      b) gospodarki wodnej (melioracja, kanalizacja, zaopatrzenie wsi w wodę)
      c) gospodarki leśnej
      d) łączności i drogownictwa oraz budownictwa komunalnego
      e) utrzymania cmentarzy
    2. organizowania i realizowania lokalnego transportu zbiorowego w zakresie:
      a) transportu dzieci do szkół i ze szkół,
      b) transportu dla potrzeb administracji i pomocy społeczne
    3. Zakład może prowadzić dodatkową działalność gospodarczą obejmującą zadania o charakterze użyteczności publicznej przy zachowaniu warunku, iż nie spowoduje to naruszenia zasad konkurencyjności, likwidacji bądź upadłości wyspecjalizowanych zakładów pracy wykonujących tego typu działalność.
  3. Zakład wypełnia swoje zadania poprzez:
    • realizację zadań statutowych
    • wykonywanie zleceń Burmistrza
    • wyszukiwanie i realizowanie innych zleceń o charakterze użyteczności publicznej.
Rozdział III

Organizacja Zakładu

  1. Zakład stanowi wydzieloną organizacyjnie jednostkę samorządową Gminy.
  2. Struktura organizacyjna Zakładu
Zdjęcie


Rozdział IV

Zarządzanie Zakładu


  1. Zakładem kieruje jednoosobowo Dyrektor, wyłaniany w drodze konkursu, powoływany zarządzeniem Burmistrza.
  2. Dyrektor uprawniony jest do jednoosobowego składania oświadczeń woli, w tym w zakresie praw i obowiązków majątkowych Zakładu oraz do zaciągania zobowiązań – wyłącznie w zakresie udzielonego przez Burmistrza pełnomocnictwa. W zakresie w/w pełnomocnictwa może udzielać pełnomocnictwa procesowego.
  3. Dyrektor reprezentuje Zakład na zewnątrz i kieruje całokształtem jego działalności.
  4. Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników zakładu i jest dla nich pracodawcą w rozumieniu prawa pracy.
  5. Funkcje zwierzchnika służbowego Dyrektora pełni Burmistrz.

Rozdział V

Gospodarka Finansowa Zakładu


  1. Dyrektor Zakładu jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej Zakładu.Główny księgowy Zakładu ponosi odpowiedzialność w zakresie powierzonym pisemnie przez Dyrektora.
  2. Zakład prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych, dotyczących zakładu budżetowego i innymi powszechnie obowiązującymi przepisami.
  3. W planie finansowym Zakładu wyodrębnia się w szczególności:
    1. przychody własne
    2. dotacje z budżetu Gminy lub z budżetu państwa
    3. wydatki bieżące, w tym wydatki na wynagrodzenia i składki naliczone od wynagrodzeń
    4. wydatki inwestycyjne.
  4. Plan finansowy sporządza Dyrektor a zatwierdza Burmistrz.
  5. Zakład składa Burmistrzowi kwartalne sprawozdania z wykonania planu finansowego oraz na bieżąco informuje o sytuacji finansowej.
  6. Zakład prowadzi rachunkowość w sposób określony ustawą o rachunkowości, samodzielnie dokonuje rozliczeń podatkowych i rozliczeń z tytułu ubezpieczeń zatrudnionych pracowników.
  7. Zakład rozlicza się z działami budżetu:
    010 rolnictwo i łowiectwo
    600 transport i łączność
    700 gospodarka mieszkaniowa
    710 działalność usługowa
    801 oświata i wychowanie
    900 gospodarka komunalna i ochrona środowiska.
  8. Kontrolę prawidłowości rozliczeń Zakładu prowadzi Skarbnik Gminy.
  9. Zakład posiada odrębny rachunek bankowy.
  10. W sprawach nieuregulowanych postanowieniami Statutu obowiązują przepisy w szczególności dotyczące:
    1. zakładów budżetowych
    2. zasad wynagradzania pracowników sfery budżetowej
    3. ustalania cen
    4. planowania i sprawozdawczości statystycznej.

Rozdział VI

Mienie Zakładu

  1. Mienie Zakładu jest mieniem komunalnym Gminy.
  2. Zakład zarządza, administruje i korzysta z mienia przekazanego przez Gminę oraz nabytego z własnych środków w granicach wynikających z własności rzeczy i praw.
  3. Obowiązkiem Zakładu jest prawidłowe gospodarowanie mieniem będącym w jego dyspozycji oraz ochrona tego mienia.
  4. Zakład w ramach zatwierdzonego planu finansowego na własny rachunek nabywa i zbywa środki stanowiące jego mienie.
  5. Zakład wykonuje trwały zarząd przekazanymi mu nieruchomościami.

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

  1. Statut wchodzi w życie z dniem wejścia w życie uchwały Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w sprawie połączenia Zakładu Robót Publicznych w Sępólnie Krajeńskim z Zakładem Transportu Gminnego w Sępólnie Krajeńskim.
  2. Wszelkie zmiany Statutu dla swej ważności wymagają formy uchwały Rady Miejskiej.

metryczka


Wytworzył: Teresa Jasiek (21 lutego 2007)
Opublikował: Administrator (21 lutego 2007, 13:42:28)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1335