Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska |
Komisja Statutowa
Protokół Nr 9 /2011 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej z dnia 20 czerwca 2011 r.
Protokół Nr 9 /2011
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim
z dnia 20 czerwca 2011 r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności stanowiącej załącznik nr 1 protokołu oraz zaproszeni goście:
Nieobecna radna Anna Miczko – usprawiedliwiona – załącznik nr 2
1. Pan Paweł Zawada Zastępca Komendanta Policji w Sępólnie Krajeńskim
2. Pan Stanisław Rohde Przewodniczący Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim
3. Pani Urszula Lange Skarbnik Gminy
4. Pan Dariusz Wojtania Sekretarz Gminy
Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który powitał zebranych. Ponadto podziękował Pani Skarbnik Gminy za bardzo dobrą współprace.
Następnie przedstawił porządek obrad
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku obrad.
2. Zatwierdzenie protokołów z miesiąca maja
3. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. utworzenia Centrum Sportu i Rekreacji.
4. Omówienie spraw związanych z zakupem monitoringu oraz innych dot. współdziałania z Komendą Powiatową Policji.
5. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie Gminy na 2011r.
6. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej
7. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy.
8. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. nieodpłatnego przekazania przez Gminę Sępólno Kraj. składników majątkowych stanowiących inwestycje infrastruktury technicznej dla Zakładu Gospodarki Komunalnej.
9. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. wypłat stałych diet dla radnych.
10. Opinia Komisji w sprawie projektu uchwały dot. zatwierdzenia gminnego programu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
11. Wolne wnioski i zakończenie
Przedstawiony porządek obrad przyjęto jednogłośnie.
Ad. 2 Komisja jednogłośnie przyjęła protokoły ze swoich posiedzeń, które odbyły się w dniach 16 maja 2011r. i 26 maja 2011r.
Ad.3 Pan Sekretarz Gminy przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia Centrum Sportu i Rekreacji. Poinformował, że projekt uchwały przedstawiany jest na każdej komisji RM.
Pani Skarbnik poinformowała, że ustalona została kwota dotacji na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe wynosząca 50 tys. zł., ponadto na dzień sesji zmieni się wartość hali, która jest w budowie, wartość hali może się zmienić w dniu przekazana do Centrum Sportu i Rekreacji.
Radny Grochowski zapytał, czy będzie również przekazane molo z działką. Pani Skarbnik odpowiedziała, że sprawę prowadzi Referat Gospodarki Komunalnej. Jeżeli będzie problem z przekazaniem, to molo jako obiekt będzie można przekazać książką budowlaną bez działki.
Ponadto Sekretarz poinformował, że jesteśmy w trakcie podziału plaży z lasem.
Radny Herder zapytał czy muszla koncertowa będzie należała do plaży, czy do lasu. Skarbnik Gminy odpowiedział, że jeszcze nie było geodetów, którzy przystąpią do podziału. Na dzień dzisiejszy w projekcie uchwały jest to działka 17 ha do przekazania.
Radny Herder wskazał, aby dokonać podziału tak, aby była stara plaża, nowa plaża, muszla koncertowa i część lasu do przekazania.
Przewodniczący RM zasugerował, aby przy podziale był obecny Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Pan Robert Grochowski
W wyniku dyskusji projekt uchwały wraz z przedstawionymi uwagami przyjęty został jednogłośnie, pozytywnie.
Ad. 3 Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Komendy Powiatowej Policji w sprawie zakupu monitoringu. Pismo stanowi załącznik nr 3do protokołu.
Radny Herder zapytał, czy każda gmina ma zakupić monitoring we własnym zakresie ? Zastępca Komendanta Pan Zawada odpowiedział, że o objęcie patronatu tej inicjatywy został poproszony Starosta, bo również otrzymał takie pismo. Następnie radny zapytał jaki jest koszt tego przedsięwzięcia i co obejmie gwarancja. Ponadto zapytał kto będzie utrzymywał monitoring, czy Gmina, czy Komenda. Stwierdził, że raz monitoring był już kupiony z pieniędzy podatnika. Dodał, że
w latach 2002-2006 był Przewodniczącym Komisji Gospodarki Komunalnej i sprawdzał działanie monitoringu. Według radnego nie spełniał on oczekiwań.
Przewodniczący RM przypomniał, że poprzedni monitoring był również zakupiony z pieniędzy otrzymanych od firm. Potwierdził, że z tego monitoringu nie można było ustalić sprawców ponieważ była słaba widoczność.
Głos zabrał Pan Zawadza Zastępca Komendanta który stwierdził, ze monitoring musi być dobrej jakości, który pozwali zidentyfikować osoby oraz odczytać np. numery rejestracyjne samochodu. Zainstalowanie monitoringu spowoduje zmniejszenie liczby przestępstw, ponieważ nadzór jest dwojaki ( patrol i monitoring).
Komendant przybliżył koszty zainstalowania monitoringu znajdujące się w Człuchowie i Tucholi:
1. Człuchów – rok 2006 4 kamery koszt około 120 tys. zł., w późniejszym okresie domontowano 14 kamer ze środków unijnych, koszt nie jest znany. Są to kamery obrotowe dobrej jakości.
2. Tuchola – początkowy koszt instalacji 4 kamer wyniósł około 100 tys. zł. Zaplanowany jest długofalowy rozwój kamer i co roku dokładane są 3-4 kamery. Ponadto w umowie z operatorem zagwarantowana jest konserwacja sprzętu i usługi pogwarancyjne.
Komendant poinformował, że w dniu dzisiejszym przeprowadził rozmowę z przedstawicielem firmy obsługującej monitoring w Tucholi , który stwierdził, że zainstalowanie w Sępólnie Kraj. 4-5 kamer z rejestratorem wyniesie około 80 tys. zł. Są to kamery posiadające 35 x zum optyczny. Wybranie oferenta musi nastąpić w drodze przetargu. Ponadto zachęcił do odwiedzenia Tucholi lub Człuchowa celem konsultacji, spotkanie takie może umówić.
Przewodniczący RM stwierdził, że jeśli będzie wyjazd do Człuchowa to można przy okazji zobaczyć jak funkcjonuje pływalnia oraz biogazownia.
Radny Herder zapytał ile kamer potrzebnych byłoby przy rozbudowie monitoringu, kto będzie płacił za konserwację (Gmina, Policja). Przy monitoringu policja będzie miała mniej pracy, ponieważ nie będą konieczne dodatkowe patrole.
Komendant wyjaśnił, że dodatkowe patrole przesunięte będą wtedy na tereny wiejskie. Odnośnie kosztów konserwacji stwierdził, że z uzyskanych informacji wynika, że koszt ten nie jest wliczany do ceny jest on dołożony gratis.
Radny Grochowski stwierdził, że dobre firmy mają wliczoną konserwacje w cenę. Dlatego należy szukać firmy, która działa długo na rynku. Poinformował, że poprzednie kamery nie posiadały zbliżeń.
Radny Jagodziński zapytał czy Gmina ma zakupić całość, czy współfinansować z Komendą.
Pan Zawada odpowiedział, że Komenda nie ma funduszy na zakup monitoringu oraz na konserwację.
Radny Jagodziński powiedział, że w Sępólnie Kraj. powinno być 6 kamer. Gmina powinna zwrócić się z apelem do zakładów o wsparcie finansowe.
Radny Jagodziński poinformował, że na ulicy Kościuszki nie ma przejść dla pieszych, a my staramy się o monitoring.
Następnie głos zabrał Przewodniczący Komisji, który stwierdził, że jest zwolennikiem monitoringu na terenie miasta. Patrol może być wysłana w teren gdzie nie sięgają kamery. Należy zakupić kamery dobrej jakości. Stały nadzór powinien być w policji. Wszelkie ustalenia powinny być dokonane razem z Burmistrzem.
Skarbnik Gminy zasugerowała, aby do realizacji tego zadania wszedł Powiat, który byłby koordynatorem tego projektu . Przeprowadzony zostałby jeden przetarg na terenie powiatu, natomiast montaż ustalono by z gminami.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że należy wystąpić do Powiatu o wsparcie inicjatywy Komendy Powiatowej Policji . Ponadto zapytał, czy jest możliwość pozyskania środków zewnętrznych na ten cel.
Skarbnik Gminy stwierdziła, że brak jest programów na ten cel. Obecnie Marszałek kończy konkursy, które dotyczą turystyki i uzdrowiska. Z takiego programu można zainstalować kamerę ale tylko na plaży, ale nie można jej wpiąć w bazę która ma znajdować się na Policji.
Komendant poinformował, że w przedstawionych miejscowościach (Tuchola, Człuchów) nadzór nad obsługą monitoringu przedstawia się różnie np. obsługiwany jest przez stażystów lub z pieniędzy przekazywanych na dodatkowe służby.
Pan Herder stwierdził, że należy zakupić sprzęt profesjonalny, głównym punktem przetargu nie może być cena.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że cena musi być głównym elementem, ale należy podać odpowiednie parametry.
Podsumowując Komisja Budżetu i Handlu w wyniku głosowania zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie zakup i montaż monitoringu wizyjnego w mieście. Komisja wskazuje, aby stały nadzór znajdował się w Policji. Ponadto zakupu należy dokonać po przeprowadzonym przetargu. Także należy przeprowadzić uzgodnienia z Burmistrzem odnośnie konserwacji i gwarancji.
W dalszej części Pan Herder zapytał, czy w Wałdowie będą zamontowane wagi.
Komendant poinformował, że z inicjatywy Starostwa Powiatowego mają być ustawione dwie wagi, jednakże nie jest mu wiadome, w których miejscach.
Przewodniczący RM stwierdził, że na wspólnym spotkaniu samorządowców u Starosty prowadzono rozmowy między innymi na ten temat. Wagi będą ustawiane w różnych miejscach .
Komendant poruszył również temat straży gminnej, która współpracowałaby z Policją. Straż gminna obsługiwałaby między innymi imprezy sportowe, zajmowałaby się wałęsającymi psami, prowadziłaby patrole przy molo. Jednym z aspektów byłoby ustawianie fotoradarów. Pieniądze z mandatów przeznacza się na bezpieczeństwo na drogach (monitoring, kamery, drogi).
Pan Herder stwierdził, że utrzymanie straży gminnej jest kosztowne. Dodał, że jest za monitoringiem, a utworzenie straży gminnej należy odłożyć.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że wyniku utworzenia straży gminnej nastąpiłaby poprawa bezpieczeństwa na naszym terenie.
Komendant poinformował, że w sprawie utworzenia straży gminnej wystosuje odpowiednie pismo. Dodał, że można też zorganizować wspólny wyjazd przy okazji monitoringu.
Ad. 5 Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian budżetu na 2011 rok.
Pan Herder zapytał czy będą budowane u nas wiatraki, ponieważ nie miały powstać żadne siłownie wiatrowe. Przewodniczący RM stwierdził, że są dwa wiatraki w planach, które były ustalone wcześniej przed zakazem Marszałka.
Radny Herder zapytał o kwotę 26.000 zł. w rozdziale 63096 co na to się składa. Skarbnik Gminy odpowiedziała, że jest tam zawarta umowa zlecenie dla dwóch ratowników i około 10 tys. zł przeznaczonych jest na opracowanie dokumentacji zewnętrznych na dwa wnioski tj. budowa basenu i plaża. Projekty zostaną złożone we wrześniu. Radny Herder stwierdził, że projekty mogą nie przejść i wtedy nic nie dostaniemy, a już stracimy 10 tys. zł.
Radny Jagodziński stwierdził, że skoro radni na swoim spotkaniu nie wyrazili zgody na budowę basenu, czy jest sens wydatkować 10 tys. zł.
Przewodniczący RM stwierdził, że radni wyrazili zgodę na złożenie wniosku. Jeżeli zostaną przyznane pieniądze wówczas radni zadecydują czy chcą mieć basen. Oprócz wniosku musi być deklaracja o współpracy pozostałych gmin. Poinformował, że wszyscy obecni samorządowcy na spotkaniu u Starosty wyrazili chęć współpracy jeśli chodzi o basen.
Radny Grochowski zapytał, czy na basen będą złożone dwa wnioski.
Skarbnik Gminy odpowiedziała, że na basen złożone będą dwa wnioski z różnych źródeł tj. do Marszalka do RPO, i drugi też do Marszałka tylko do Rozwoju Bazy Sportowej.
Radny Grochowski stwierdził, że nie było mowy o dwóch wnioskach na basen.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że osobiście informowała na spotkaniu o złożeniu dwóch wniosków, informując jaka jest różnica w dofinansowaniu - w RPO środków unijnych do 50% , w środkach krajowych do 85 %.
Radny Grochowski zapytał, czy te programy na plażę i basen nie są uzależnione od siebie.
Skarbnik Gminy wyjaśniła, że nie są one zależne od siebie, składane są dwa oddzielne projekty.
Radny Grochowski ponadto odniósł się do budowy bieżni przy Orlikach wskazując, że aby nie popełniać błędu jak w poprzednich Orlikach, to bieżnie najlepiej oddzielić od boiska wielofunkcyjnego trawą lub kostką.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.
Ad. 6 Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Sępólno Krajeńskie.
Komisja, bez uwag zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.
Ad.7 Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały dot. określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy.
Komisja, bez uwag zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.
Ad.8 Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały dot. nieodpłatnego przekazania przez Gminę Sępólno Kraj. składników majątkowych stanowiących inwestycje infrastruktury technicznej dla ZGK.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że z tego tytułu Gmina będzie pobierała podatek w wysokości 2 % od ZGK.
Komisja, bez uwag zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.
Ad.9 Skarbnik Gminy przedstawiła projekt uchwały dot. wypłat stałych diet dla radnych.
Poinformowała, że obecnie maksymalna dieta według przepisów dla radnego w naszej gminie może wynosić 1.987 zł.
Propozycja diet dla radnych
1. Przewodniczący RM 73 % stawki j.w. - około 1.450 zł.
2. Wiceprzewodniczący RM 37 % stawki j.w. - 735 zł.
3. Przewodniczący Komisji 36 % stawki j.w. - 715 zł.
4. radny RM 31 % stawki j.w. - 616 zł.
propozycja dla przewodniczących organów wykonawczych - kwartalnie 815 zł. tj. rocznie 3.260 zł.
Radny - za każdą nieobecność na sesji lub komisji ma potrącane 25 % miesięcznie.
Sołtys – za nieobecność na sesji ma potrącane 2,5 % diety rocznej tj. 81 zł.
Radny Herder zapytał ile poprzednio wynosiły diety.
Skarbnik Gminy poinformowała, że
1. Przewodniczący otrzymywał miesięcznie - 1.391 zł.
2. Wiceprzewodniczący miesięcznie - 616 zł.
3. Przewodniczący Komisji za udział w każdej komisji - 209 zł.
4. Radny za udział w każdej sesji lub komisji - 159 zł.
Radny Grochowski zapytał, czy sołtysi na wprowadzeniu takiej regulacji stracą. Skarbnik Gminy poinformowała, że wszyscy będą rozliczani równo, jedną kwotą uśrednioną.
Przewodniczący Komisji podsumowując wypowiedzi radnych stwierdził, że jest to wyliczenie obiektywne i sprawiedliwe. W taki sposób można lepiej zaplanować środki w budżecie.
W wyniku głosowania w/w projekt uchwały został zaopiniowany przez Komisję jednogłośnie, pozytywnie.
Ad. 10 Pani Jadwiga Jagodzińska przedstawiła projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia gminnego programu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków.
Radny Herder zapytał jaki jest średni koszt wybudowania jednej przydomowej oczyszczalni ścieków.
Pani Jagodzińska odpowiedziała, że jest to uzależnione od wielu czynników (ilość osób, długość instalacji). Najpopularniejsze i najtańsze są drenażowe oczyszczalnie. Dla 3 osób trzy lata temu wyniosła 5.200 zł.
Radny Herder zapytał, czy przy zastosowaniu takiej oczyszczalni istnieje niebezpieczeństwo zatrucia wód gruntowych.
Pani Jagodzińska poinformowała, że zawsze jakieś niebezpieczeństwo istnieje, powołana Komisja będzie sprawdzała zamontowanie takiej oczyszczalni przed zasypaniem drenaży.
Radny Jagodziński poinformował, że te czyszczalnie są szczególnie dla tych osób do których nie będzie założona kanalizacja ze względu na odległość, dlatego warto dofinansować takie osoby.
Przewodniczący Komisji stwierdził, że warto dofinansować takie inwestycje, aby zmniejszyć zagrożenie ekologiczne.
Skarbnik Gminy poinformowała, że każdy może założyć oczyszczalnie jaką chce, ale Gmina dofinansuje w wysokości 50 % jednak nie więcej niż 4.000 zł.
W wyniku głosowania w/w projekt uchwały został zaopiniowany przez Komisję jednogłośnie, pozytywnie.
Ad. 11 W tym punkcie Przewodniczący Komisji prosił o wcześniejsze przekazanie danych dot. górnych stawek podatkowych ustalonych przez Ministra Finansów.
Radny Grochowski poinformował, że na sesji wrześniowej w ramach punktu „wręczenie wyróżnień za osiągnięcia edukacyjne i sportowe” nauczyciele otrzymają list gratulacyjny, natomiast uczniowie upominek zamiast słodyczy. Ponadto zapytał, czy jest możliwość uhonorowania ucznia gimnazjum za osiągnięcia sportowe „Mistrz Polski”. Skarbnik Gminy poinformowała, że nagrody dla sportowców wręczane są na podstawie uchwały RM po zakończeniu roku.
Następnie Pan Dera poinformował o kosztach związanych z akcją zima. Stwierdził, ze sezon zimowy 2010/2011 zamknął się kosztem 254.172 zł. z tego na drogi 122.000 zł., a na chodniki 132.000 zł. na cała Gminę.
Przewodniczący Komisji prosił o odpowiednie zaplanowanie w przyszłorocznym budżecie kwoty, która wystarczy na akcję zima 2011/2012.
Radny Horder prosił o przeprowadzenie rozmów z zarządcami dróg w celu zamontowania przy drogach płotków zabezpieczających podczas zimy.
Pan Dera odpowiedział, że w takich przypadkach rolnicy oczekują odszkodowania, ponadto drogi muszą być całkowicie odkrzaczone.
Na tym protokół zakończono.
Protokółowała
Mirena Frosina
Komisji Przewodniczył
Kazimierz Drogowski
Przewodniczący Komisji Budżetu i Handlu RM
metryczka
Wytworzył: Mirena Frosina (20 czerwca 2011)
Opublikował: Katarzyna Włodarczak (14 lipca 2011, 11:31:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1344