Protokół Nr 27/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 9 października 2012r.


Protokół Nr 27/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 9 października 2012r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. – Dariusz Krakowiak;
3. Kierownik Oddziału Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Stanisław Rakowski;
4. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński;
5. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Piotr Wenda; 
6. Przedstawiciel Gminnego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda;
7. Przewodniczący Stowarzyszenia Sołtysów Gminy Sępólno Krajeńskie – Albert Wagner;
8. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera;
9. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Bartosz Łangowski.
 
 
         Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Podsumowanie konkursów ekologicznych;   
4. Opinia Komisji w sprawie lokalizacji świetlicy wiejskiej w Komierowie;
5. Opinia Komisji w sprawie projektów uchwał dot. nowych zasad gospodarowania odpadami komunalnymi;
6. Informacja w zakresie rozdysponowania tłucznia za 2012r.;
7. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu wrześniu br.      
 
Ad.3. Z powodu usprawiedliwionej nieobecności osoby referującej, realizację tego punktu przełożono na kolejne posiedzenie Komisji.
 
 
Ad.4. Przewodniczący Komisji zapoznał jej członków ze swoim wnioskiem wniesionym podczas obrad Sesji Rady Miejskiej w sprawie wybudowania nowej świetlicy w Komierowie. Pan Dolny powiedział, że w Komierowie powinna powstać nowa świetlica dla oczekującej tego społeczności, na działce gminnej w pobliżu boiska sportowego. Budynek mógłby także spełniać dodatkowe funkcje np. mieścić także punkt przedszkolny oraz szatnie dla drużyny piłkarskiej. O środki na budowę świetlicy można by się ubiegać z funduszy europejskich. Pan Dera poinformował, że na ten cel można się ubiegać ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, jednak spowoduje to fakt, że tego funduszu w takim przypadku nie skorzystałyby pozostałe sołectwa, stwierdził, że propozycja jest warta rozważenia. Pan Dolny powiedział, że inicjatywę należy poprzeć, zadaniem gminy jest wygospodarowanie odpowiednich środków z przeznaczeniem na w/w cel. Pan Wagner nie zanegował potrzeby budowy świetlicy w Komierowie, jednak zauważył że nie można tego robić kosztem innych świetlic wiejskich, tego samego zdania był Pan Szpojda nadmieniając ze budowa nowej świetlicy to bardzo duże środki. Za budową nowej świetlicy opowiedział się przedstawiciel Izby Rolniczej.     
                                                       
Komisja, po dyskusji, jednogłośnie opowiedziała się za możliwością przystąpienia do inwestycji budowy nowej świetlicy wiejskiej w Komierowie, w tym celu można ubiegac się o środki zewnętrzne np. z PROW.   
 
Ad.5. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa poinformował, że w związku z nową ustawą o utrzymaniu porządku i czystości w gminach należy uregulować gospodarowanie odpadami na terenie gminy. Niektóre zapisy ustawy zostały zaskarżone przez Gminę Inowrocław, tj. fakt że do wyłonienia podmiotu realizującego wywóz nieczystości stałych niezbędne jest przeprowadzenie przetargu nieograniczonego, co sprawia że istnieje możliwość że wygra podmiot z zewnątrz, pomimo tego że praktycznie w każdej gminie istnieje gminna jednostka zajmująca się zadaniami w w/w zakresie. Nadmienił, że ustawa nie rewolucjonizuje lecz przede wszystkim porządkuje funkcjonowanie gospodarki odpadami na terenie gminy. Pan Krakowiak dodał, że podjęcie przygotowanych uchwał jest początkiem wdrożenia nowego systemu gospodarowania odpadami, ustaleniem jego głównych zasad funkcjonowania.                     
 
Kierownik Referatu Gospodarki i Rolnictwa przedstawił następnie Komisji projekty uchwał Rady Miejskiej w sprawach:
-  metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; Poinformował, że w tym zakresie proponuje się ustalenie opłaty od osób nie zameldowanych lecz faktycznie zamieszkujących daną posesję, uchwała nie obejmuje podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, te podmioty będą zawierać umowy wywozu nieczystości bezpośrednio z wybranym przez siebie przewoźnikiem.. Nadmienił, że właścicielem odpadów komunalnych od momentu ich wytworzenia do chwili składowania jest Gmina, ponadto oczekuje się korzystnego rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego tj. że będzie można powierzyć wywóz gminnej spółce jaką jest zakład gospodarki komunalnej, dlatego też urząd ściśle współpracuje przy tworzeniu systemu właśnie z ZGK. Zaznaczył, że wszystkie opłaty wnoszone przez właścicieli nieruchomości będą wpływały do budżetu gminy, należy je zagospodarować w taki sposób, aby wystarczyły na opłacenie całego cyklu odbioru, zagospodarowania odpadów i funkcjonowanie całego systemu. Dodał także, ze ustawa nakłada na Gminę wiele obowiązków, jest ona właścicielem odpadów, należy do niej obowiązek segregacji odpadów a także wyposażenie właścicieli nieruchomości w worki bądź pojemniki trwałe do ich segregacji. Nawiązując do sposobu ustalania opłaty powiedział, że to właściciel nieruchomości powinien podać liczbę osób faktycznie zamieszkujących na terenie danej posesji, oświadczyć także czy wszystkie z osób przebywają w nieruchomości przez okres całego roku, może się bowiem zdarzyć że osoby zamieszkują tylko czasowo (np. studenci czy wyjeżdżający do pracy za granicę), w tym czasie nie będzie pobierana od nich opłata za wywóz.  Pan Dera, nawiązując do produkcji rolniczej, poinformował że rolnicy będą uiszczać oddzielnie opłatę od odpadów wytwarzanych w gospodarstwie domowym oraz oddzielnie opłatę od odpadów wytwarzanych w ramach prowadzonej działalności rolniczej.                                                                             
 
Komisja nie wniosła zastrzeżeń do projektu przedstawionej uchwały tj.  jednogłośnie pozytywnie opowiedziała się za naliczaniem opłaty od liczby osób faktycznie zamieszkujących teren danej posesji. Projekt uchwały uzyskał również akceptację przedstawicieli izby rolniczej oraz gminnego związku kołek i organizacji rolniczych.     
 
-  wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych w granicy obszaru Gminy Sępólno Krajeńskie; Nadmienił, że proponuje, aby deklaracje były składane przez mieszkańców do dnia 31 stycznia 2013r., tak by umożliwić płynne funkcjonowanie systemu od dnia 1 lipca 2013r. Deklaracje będą rozniesione do wszystkich właścicieli nieruchomości. Na podstawie złożonych deklaracji w urzędzie powstanie baza danych, celem weryfikacji, czy złożyli ją wszyscy mieszkańcy. Powiedział również, że każdy z mieszkańców musi wystąpić z wnioskiem do Zakładu Gospodarki Komunalnej o wypowiedzenie dotychczasowej umowy wywozu nieczystości stałych (z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia – tak aby nie doszło do podwójnej płatności za świadczoną usługę wywozu). Natomiast osoby prowadzące działalność gospodarczą będą miały obowiązek zawarcia umowy z wybranym przez siebie przewoźnikiem. Pan Krakowiak zadeklarował ścisłą współpracę w zakresie trybu wypowiadania umów, tak aby nie dochodziło do faktu pobierania podwójnej opłaty.                                                 
                                      
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały. Projekt uchwały uzyskał również akceptację przedstawicieli izby rolniczej oraz gminnego związku kółek i organizacji rolniczych;   
   
- określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi; Pan Dera nadmienił, że proponuje się na początek uiszczanie opłaty w cyklu miesięcznym do piętnastego dnia każdego miesiąca, taka propozycja padła na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej. Opłatę proponuje się na początek wnosić w systemie miesięcznym, z możliwością przejścia następnie na np. system kwartalny.          
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały. Projekt uchwały uzyskał również akceptację przedstawicieli izby rolniczej oraz gminnego związku kółek i organizacji rolniczych.    
 
- określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Sępólno Krajeńskie i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę; Pan Dera powiedział, że proponuje się odbieranie odpadów mieszanych z terenów posesji zamieszkanych w obszarach wiejskich w cyklu dwa razy w miesiącu w mieście natomiast także dwa razy w miesiącu z tym ze w zabudowie wielorodzinnej (np. bloki) odbiór będzie następował dwa razy w tygodniu. Pan Jagodziński i Pan Wagner zasugerowali, ze na terenach wiejskich odbiór wystarczałby raz w miesiącu, mając na uwadze także koszty transportu i niezbyt dużą ilość nieczystości wytwarzanych w jednorodzinnych posesjach wiejskich. Odnośnie odpadów segregowanych (na razie proponuje się ich gromadzenie w  foliowych workach, które będą dostarczane mieszkańcom za darmo) Pan Dera powiedział, że proponuje się ich odbiór z terenów wiejskich raz w miesiącu a z terenu miejskiego także raz w miesiącu z posesji jednorodzinnych a z wielorodzinnych dwa razy w miesiącu. Proponuje się także odbiór odpadów biodegradowalnych, z wyłączeniem odpadów zielonych dwa razy na miesiąc.                  
 
Komisja, po dyskusji, zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały, sugerując jednak aby gmina wyposażyła nieruchomości nie w worki lecz w pojemniki do składowania odpadów segregowanych. Projekt uchwały uzyskał również akceptację przedstawicieli izby rolniczej oraz gminnego związku kółek i organizacji rolniczych.        
     
-  ustalenia wysokości stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi;    
 
Pan Dera poinformował, że za odbiór odpadów zmieszanych z posesji zamieszkanych proponuje się opłatę miesięczną w wysokości 15zł. a od posegregowanych 8,50zł. od osoby. Nadmienił, że środki z opłat mogą być przeznaczane tylko działania związane z gospodarką odpadami, np. ewentualne nadwyżki mogą zostać przeznaczone na likwidacje nielegalnych wysypisk.
Pan Jagodziński powiedział, że stawka 15zł. od osoby jest zbyt wysoka, szczególnie dla kilkuosobowych rodzin o niewielkich zarobkach. Pan Grzeca stwierdził, że stawka 8,50zł. jest dobra, będzie mobilizować do segregacji biedniejsze rodziny, natomiast powinno się pozostawić stawkę 15zł. dla zamożniejszych. Pan Wagner zapytał, kto będzie kontrolował czy odpady są rzeczywiście posegregowane. Pan Krakowiak odpowiedział, że firma odbierająca nieczystości.              
  
 
Komisja, po dyskusji, zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie przyjęcie stawki 13zł. od odpadów zmieszanych i 8,50zł. od odpadów segregowanych (4 głosy „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”). Za taka stawka opowiedzieli się także przedstawiciele izby rolniczej oraz gminnego związku kółek i organizacji rolniczych.
 
Ad.6. Pan Łangowski przedstawił Komisji informację w zakresie rozdysponowania tłucznia na potrzeby sołectw w 2012r. Nadmienił, że rozdysponowanie dobiega końca, przebiegło ono zgodnie z przyjętym harmonogramem, właściwie do rozwiezienia pozostały jeszcze trzy sołectwa, nastąpi to prawdopodobnie w bieżącym tygodniu.  
 
Komisja stwierdziła prawidłowość rozdysponowania tłucznia i przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.       
 
Pan Łangowski poinformował, że wpłynęły poniższe wnioski z sołectw o rozdysponowanie rezerwy tłucznia:
- Sołectwa Wiśniewka (kamień wapienny na drogę w Wiśniewce);
- Sołectwa Niechorz (kamień wapienny na drogę w Siedlisku);
- Sołectwa Niechorz (kamień polny na drogę w Komierówku);
- Sołectwa Piaseczno (kamień polny na drogę w Piasecznie – Wybudowaniu);
- Sołectwa Zboże (kamień polny na drogę w Zbożu).              
 
Komisja jednogłośnie opowiedziała się za przyznaniem po jednym transporcie na utwardzenie każdej z dróg, zgodnie z zapotrzebowaniem na dany rodzaj materiału.                                    
 
Pan Łangowski poinformował, że po rozdysponowaniu tych transportów do zagospodarowania pozostaną jeszcze dwa-trzy transporty tłucznia.   
 
W nawiązaniu do utrzymania dróg Pan Wagner powiedział, że niewiele się robi dla ich dobrego utrzymania. Pan Dolny wspomniał tutaj, że Komisja Rolnictwa złożyła pisemny wniosek do projektu budżetu Gminy o zwiększenie kwoty na zakup tłucznia na utwardzenie dróg na terenach wiejskich oraz na prace równiarki.                                               
     
Ad.7. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Komisja, na prośbę Pana Wagnera, postanowiła, że w dniu dzisiejszym przeprowadzi wizję lokalną na terenie Świdwia, celem stwierdzenia, zgodnie z oświadczeniem sołtysa, faktu podorywania dróg przez miejscowych rolników. Wizję lokalną przeprowadzono po zakończeniu posiedzenia. Sołtys wskazał Komisji miejsca, gdzie dokonano podorania dróg. Komisja stwierdziła że rzeczywiście nastąpiło podorywanie dróg a także prawdopodobnie podczas prac ziemnych naruszono kamień  graniczny, co jako sprawa sporna powinno zostać wyjaśnione.                                   
- Pan Grzeca, w nawiązaniu do funkcjonowania świetlic wiejskich, zaproponował aby wystąpić z wnioskiem o ujednolicenie wymiaru pracy świetlicowych do ½ etatu w każdej świetlicy. Pan Wagner poparł ten wniosek, wskazując że np. w Świdwiu świetlica stanowi centralne miejsce spotkań nie tylko dzieci ale także całej społeczności wiejskiej. Pan Grzeca ponadto zawnioskował o możliwość wygospodarowania w budżecie Gminy na 2013r. środków z przeznaczeniem na budowę chodnika na drodze gminnej w Radońsku z także umiejscowienia tam wiaty autobusowej. Komisja poparła w/w propozycję i postanowiła, że wystąpi w tej sprawie z oficjalnym wnioskiem do Burmistrza. 
- Pan Wenda ponownie przypomniał Komisji inicjatywę mieszkańców w sprawie możliwości budowy drogi nas terenie dwóch gmin, Sępólna i Kamienia Kraj. (przebieg drogi – Piaseczno – Mała Cerkwica). Komisja z tym zakresie podtrzymała swoje uprzednie stanowisko z dnia 15 czerwca 2012r. tj. umieściła to zadanie na liście zadań wskazanych do realizacji.                                            
            
      
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.      
 
 
                                                                                  Przewodniczący Komisji   
                                                                                            Antoni Dolny
 
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (9 października 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (17 grudnia 2012, 10:56:12)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 936