Protokół Nr 3/11 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 7 lutego 2011r.

Protokół Nr 3/11
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 7 lutego 2011r.


W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
  1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
  2. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. – Dariusz Krakowiak 
  3. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera 
  4. Organizator imprez ekologicznych – Bernard Orłowski 
  5. Kierownik Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu – Marcin Koniszewski      
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
  2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia. 
  3. Dyskusja na temat zasad rozdysponowania tłucznia na 2011r.  
  4. Przedstawienie spraw związanych z konkursami ekologicznymi (Bernard Orłowski)
  5. Zapoznanie się z propozycjami stawek za wodę i ścieki na 2011r. (Dariusz Krakowiak)
  6. Informacja w zakresie zasad przyłączenia do wodociągu w Sikorzu (Marcin Koniszewski)  
  7. Sprawy bieżące i wolne wnioski.

W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.  


Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 10 stycznia 2011r.


Ad.3. Pan Jarosław Dera poinformował, że w budżecie na 2011r. przewidziano kwotę na zakup tłucznia na tereny wiejskie w wysokości 150tys.zł. Cena zakupu 1 tony tłucznia została określona w przetargu w wysokości 61,24zł. Każdemu sołectwu przydzielano określoną ilość transportów tłucznia określając jednostkową liczbę transportu na 25 ton. Nadmienił, że kwota 150 tys.zł. jest niezmienna w porównaniu z latami ubiegłymi.
Pan Dera rozdał następnie członkom Komisji informację zawierającą propozycje rozdysponowania odpowiednich transportów tłucznia na poszczególne sołectwa. Nadmienił, że propozycja oparta jest na ustaleniach zapadłych podczas posiedzeń Komisji Rolnictwa uprzedniej kadencji. W tym roku przewiduje się do podziału 100 transportów plus rezerwę. Zaproponował, aby sugestie w sprawie podziału tłucznia zapadły na następnym posiedzeniu Komisji z udziałem sołtysów.
Pan Jagodziński stwierdził, że dotychczasowe zasady podziału tłucznia nie powinny zostać zmieniane. Pan Dolny zasugerował, aby zakupiony tłuczeń był wykorzystywany zgodnie z przeznaczeniem tj. drobny na warstwy wierzchnie dla wyrównania a grubszy na podłoże dla utwardzenia.
Pan Dera przypomniał, że w roku ubiegłym zakupiono w ramach przyznanych środków również gruz kamienny, nieco tańszy od wapienia.    
Pan Horyd, po analizie propozycji przyznania ilości transportów, zasugerował, aby przyznać 12 transportów dla Włościborza celem utwardzenia nieprzejezdnej drogi, która jest trasą autobusu dowożącego dzieci do szkoły. Tym samym powinno się oprzeć na ustaleniach podziału tłucznia, które zasugerowano w 2009r. Powyższą wypowiedź poparł Pan Rohde, stwierdzając że utwardzenie tego odcinka jest konieczne. Powiedział, że po obradach sesji zaprosi wszystkich sołtysów, aby wypowiedzieli się o możliwości wygospodarowania tłucznia na utwardzenie wspomnianej drogi. Komisja zasugerowała ponadto, aby rozpatrzyć możliwość przyznania zwiększonej ilości transportów tłucznia na drogi, którymi poruszają się szkolne autobusy. Pan Dolny podkreślił fakt, że we Włościbórku dzięki inicjatywie mieszkańców utwardzono wiele odcinków dróg , w ramach własnej robocizny i materiału, do utwardzenia pozostał jednak właśnie odcinek nieprzejezdny dla szkolnego autobusu. Pan Jagodziński powiedział, że zasadne jest przyznanie dodatkowych transportów, jednak pytaniem jest jakiemu sołectwu ewentualnie uszczuplić ilość materiału. Pan Dera zaproponował, aby sprawę pozostawić do rozważenia i podjąć ustalenia na kolejnym posiedzeniu w miesiącu marcu. Pan Horyd zapytał, czy przedmiotowa droga jest określona geodezyjnie, czy jest tylko zwyczajowa. Pan Dera odpowiedział, że jest wytyczona geodezyjnie. Pan Dolny zauważył, że wytyczenie nastąpiło tylko do miejsca, gdzie kończy się utwardzenie drogi, od „krzyżówki” do „białej drogi” droga nie jest geodezyjnie wytyczona. Pan Dera powiedział, że sprawdzi geodezyjny przebieg wytyczenia drogi.

Po dyskusji ustalono, że Komisji dokona ustaleń w zakresie podziału tłucznia na swoim kolejnym posiedzeniu w miesiącu marcu.    

Ad.4. Pan Bernard Orłowski przedstawił Komisji informację w zakresie organizacji konkursów ekologicznych w 2011r.
Poinformował, że cyklicznie, jak co roku przewiduje się zorganizowanie konkursu w zakresie estetyki zagrody a także konkursu ekologicznego. Pan Orłowski przedstawił następnie szczegółowe zasady organizacji w/w konkursów.  
Komisja przyjęła informację do wiadomości.


Ad.5. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Pan Dariusz Krakowiak omówił propozycje w zakresie wysokości stawek za doprowadzenie wody i odprowadzanie ścieków na 2011r.
Poinformował, że przedstawione propozycje są tylko wersją roboczą, wobec czego można negocjować wysokości stawek. Nadmienił, że zaproponowane stawki są określone w wysokości pozwalającej na prawidłowe finansowe funkcjonowanie spółki, bez konieczności uzyskania dopłaty ze strony Gminy. Średnie podwyżki stawek wynoszą około 7%, zawierają   przede wszystkim kwestie związane z podwyższeniem kosztów funkcjonowania spółki (energia, koszty podatkowe itp.).  
Pan Jagodziński zapytał o wysoki jego zdaniem koszt opłaty abonamentowej, wynoszącej 8.07zł., stawka ta przewyższa czasami sam pobór wody np. przez osobę w starszym wieku. Pan Krakowiak wyjaśnił, że opłata dotyczy odczytu z licznika głównego, ale nie tylko, są to także koszty utrzymania w gotowości sieci wodociągowej. Zapewnił, że propozycja jest tylko wersją roboczą, wysokość stawki jest do negocjacji.           

Komisja przyjęła informację do wiadomości.

Ad.6. Pan Koniszewski udzielił informacji w zakresie kosztów wykonania przyłączy wodociągowych w Sikorzu. Poinformował, że budowa wodociągu w Sikorzu w roku ubiegłym była realizowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Gmina na inwestycję uzyskała dofinansowanie w wysokości 75% kosztów kwalifikowanych. Nadmienił, że były dwa etapy budowy, w 2008 i 2010r., które różniły się zasadami.
Komisja, po dyskusji, stwierdziła zasadność, aby doprowadzić do ujednolicenia opłat za przyłączenie mieszkańców do wodociągu w Sikorzu, wykonanego w II etapie inwestycji.  
            
Ad.7. W sprawach bieżących i wolnych wnioskach poruszono następujące tematy:
- Pan Dolny zapoznał Komisję z pismem Powiatowego Lekarza Weterynarii, będącego odpowiedzią na wniosek Komisji o spowodowanie bieżącego wystawiania rolnikom świadectw zdrowia zwierząt. Komisja przyjęła treść pisma do wiadomości, uznając swój wniosek jako zrealizowany.
- Pan Jagodziński zapytał, czy Urząd Marszałkowski zareagował na sprawę zaistnienia podtopień na terenach gospodarstw rolnych. Ponadto zasugerował, aby wystosować apel bądź do Ministerstwa Rolnictwa w sprawie podjęcia działań zmierzających do poprawy opłacalności produkcji rolnej (np. w sprawie podwyższenia kwoty skupu żywca wieprzowego). Pan Dera odpowiadając, wyjaśnił że obecnie UM nie wykazuje żadnych działań w sprawie podtopień.
- Pan Horyd poinformował, że w Teklanowie (sprawa Pana   omawiana uprzednio przez Komisję) pozostała do wycięcia jedna topola, należy ją wyciąć i rozdysponować drewno zgodnie z ustaleniami Komisji. Pan Dera powiedział, że ustalenia powinni wykonać mieszkańcy wsi, którzy się na nie zgodzili, można ewentualnie podjechać i sprawdzić, jak rozdysponowano materiał.
- Pan Dolny poinformował o spornej sprawie dot. zalewania pól uprawnych w Wilkowie przez wody deszczowe. Stronami konfliktu są Pan    , którego pole jest zalewane i Pan  . Należy przede wszystkim wyjaśnić geodezyjną szerokość drogi gminnej tj. w przypadku jej uszczuplenia doprowadzić do przywrócenia stanu pierwotnego. Ponadto należy sprawdzić, czy pod istniejąca droga przebiega udrożnienie.
Pan Dera wyjaśnił, że sprawa została omówiona podczas spotkania z Burmistrzem w listopadzie ubiegłego roku, zaproponowano dwa warianty rozwiązania sytuacji do rozważenia przez strony zainteresowane.
Pan Dolny, w związku z dotychczasowym nieuregulowaniem sytuacji zaproponował, aby wypracować w w/w sprawie kompromis. Tj. uzasadnionym jest, aby spotkać się z ze stronami zainteresowanymi w miejscu spornym i doprowadzić do odpowiednich uzgodnień. Pan Rohde zasugerował, że przede wszystkim należy przywrócić stan pierwotny drogi, zgodny z danymi geodezyjnymi. Następnie należy podjąć działania zmierzające do uregulowania odpływu wody z w/w terenu.
Komisja ustaliła, że przeprowadzi w w/w sprawie wizję lokalną celem doprowadzenia do ugodowego rozwiązania spornej sytuacji.                                                               
- Pan Grzeca zauważył konieczność ustawienia na poszczególnych odcinkach dróg tzw. słupków odblaskowych (biało –zielonych), które są skutecznie stosowane w innych gminach. Wobec powyższego zwrócił się do Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa o rozpoznanie kosztów ustawienia punktów odblaskowych. Komisja przychyliła się do możliwości rozpoznania sprawy a potem wskazania miejsc usytuowania słupków odblaskowych.             
              
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.


Przewodniczący Komisji
Antoni Dolny     

protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (7 lutego 2011)
Opublikował: Administrator (30 marca 2011, 15:10:57)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (18 maja 2023, 08:28:05)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 951