Protokół Nr 32/2012 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 8 października 2012r.


Protokół Nr 32/2012
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 8 października 2012r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;     
2. Radna – Wiesława Grochowska;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald.
 
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji, Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku; Zapoznanie się z wnioskami samorządów miejskich i wiejskich do projektu budżetu Gminy na 2013r. Informacja w sprawie ogólnych założeń do projektu budżetu na 2013r. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja zapoznała się wnioskami samorządów miejskich i wiejskich do projektu budżetu Gminy na 2013r. oraz innych wniosków do budżetu, które wpłynęły do dnia 30 września.
Na wstępie Pani Skarbnik poinformowała, że kwota funduszu sołeckiego na 2013r., zgodnie z założeniami wynosi 279.789zł. z czego Wojewoda zrefunduje 30% tej kwoty w 2014r. Nadmieniła, ze kwota bazowa w przeliczeniu na mieszkańca wynosi 2.383zł. w całej gminie jest 16 tyś 119 mieszkańców. Pani Skarbnik dodała, że w ubiegłym roku kwota bazowa wynosiła 2.409,69 zł.
Pani Buchwald powiedziała, że środki z funduszu sołeckiego przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zgłoszone we wniosku i są one zadaniami własnymi gminy, służą poprawie życia mieszkańców i są zgodne ze strategią gminy. Aby sołtysi wiedzieli jakie są zadania własne  gminy, każdy z nich otrzymał pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie te zadania  są wymienione tak aby każdy wiedział jak może przedsięwzięcia swojego sołectwa konstruować.  Burmistrz może w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku odrzucić go jeżeli przedsięwzięcie nie będzie zgodne z zadaniami własnymi gminy, strategią rozwoju bądź nie służy poprawie życia mieszkańców. Burmistrz informuje o tym sołtysa, który w terminie 7 dni może odwołać się do Rady Gminy, która rozstrzygnie czy wniosek spełnia warunki i Burmistrz jest zobowiązany rozstrzygnięciem Rady. W tym roku aby poprawić płynność środków budżetowych a także ułatwić księgowanie zostało zaproponowane sołtysom aby wszystkie wydatki określić w jednym przedsięwzięciu. Kwota określona przy danym przedsięwzięciu zobowiązywała sołtysa aby ją zrealizował i nie można było nic zmienić. A teraz sołtys w porozumieniu z Radą Sołecką lub 15 pełnoletnich mieszkańców może przesuwać środki. finansowe według potrzeb. Trzeba było podjąć uchwałę zmieniającą a środki po zmianie nie wchodziły w skład puli jaka była refundowana. W związku z powyższym Pani Skarbnik zaproponowała aby wszystkie przedsięwzięcia ująć w jedno. 
W dalszej części Pani Skarbnik przedstawiła szczegółowo budżety poszczególnych sołectw.
Pan Przewodniczący zapytał Panią Skarbnik czy w czasie gdy zapoznawała się z tymi wnioskami nie zauważyła żadnych   odstępstw od przyjętych zasad, czy wydatki nie zostały wyolbrzymione. Pani Skarbnik powiedziała, że specyfika każdego sołectwa jest inna, w zależności od potrzeb danej wsi. Są takie które ponoszą duże koszty za media, są też  takie które nie ponoszą kosztów świetlicy np. Wałdowo czy Lutowo gdzie koszt utrzymania ponosi CKiS. Jeżeli zaś chodzi o budżety Osiedli Komisja stwierdziła, że kwota zaproponowana na wycieczki mieszkańców Osiedla nr 1 jest zbyt wysoka i w związku z tym Pani Skarbnik zaproponowała aby zaprosić Przewodniczącego Zarządu Osiedla aby wyjaśnić z nim sporne kwestie. Pan Herder zauważył, że lepiej pieniądze spożytkować na nowe urządzenia na  placach zabaw aniżeli na wycieczki. Pan Drogowski powiedział, że informacja o zebraniu została przekazana w niewłaściwy sposób, ogłoszeń było za mało.   Pan Herder zauważył, że Zarząd Osiedla nr 2 we właściwszy sposób gospodaruje pieniędzmi gdyż na wycieczki wydaje tylko 2 tyś. zł a drogi ma bardziej utwardzone. W sposób właściwszy wydatkuje pieniądze niż Osiedle nr 1 które ma dużo nieutwardzonych dróg na Osiedlu Jana Pawła a 5 tyś wydaje na wycieczki. Pan Rohde zaproponował aby zaprosić Przewodniczących Osiedli i omówić nurtujące komisję wątki.
Pan Jagodziński zauważył, że na zebraniach wiejskich panuje bardzo niska frekwencja, przyjdzie tylko kilka osób a po zebraniach społeczeństwo krytykuje podjęte decyzje. Jednak gdy zwróci się uwagę takim osobom, aby pojawiły się na zebraniu to unikają odpowiedzi. Pan Drogowski dodał, że   nie chodzą  na zebrania to   pretensje mają mieć  tylko do siebie.
Pan Rohde nawiązał jeszcze do kwestii wycieczek w sensie, żeby w przyszłym budżecie ograniczyć wydatki integracyjne mieszkańców. Pan Drogowski dodał, że to jest dobry pomysł ponieważ będzie można przeznaczyć część środków bezpośrednio do Referatu na konkretny cel. Pan Herder wniósł również o zaproszenie obu Przewodniczących Osiedli aby  wytłumaczyli dlaczego w poszczególnych przedsięwzięciach występują określone kwoty. Radny powiedział, że jest jeszcze czas aby dokonać zmian w budżecie, w sytuacji gdy Przewodniczący nie będą w stanie wytłumaczyć na co te środki będą spożytkowane to będzie można je zmniejszyć, dopóki budżet jeszcze nie jest skonstruowany. Radny dodał, że można wziąć jakąś kwotę i przekazać do wydziału gospodarki komunalnej z konkretnym przeznaczeniem. Pani Skarbnik zauważyła, że takie działanie wymaga zwołania kolejnego zebrania i zmiany uchwały  w taki sposób aby zmiana nie stawiała w złym świetle Rady. Pani Buchwald powiedziała, że można zaproponować aby Samorząd partycypował w kosztach jakiegoś przedsięwzięcia np remontu ulicy Chojnickiej, czy kosztach sporządzenia dokumentacji, a nie powiedzenie, że obcinamy wam bo tak nam się podoba.
Pan Drogowski poprosił aby zaprosić obu Przewodniczących Zarządów Osiedli na posiedzenie Komisji Budżetu i Handlu
Pani Skarbnik dodała, że zmiany w budżecie można zrobić w ciągu roku i nie widzi potrzeby zmian można jedynie podyskutować nad zasadnością niektórych wydatków, nie można powiedzieć, że one są niezgodne z prawem, po prostu  czy są zasadne. Pan Drogowski powiedział, że należy zmienić sposób przyznania środków dla Zarządów Osiedli.     
Pan Rohde powiedział, że sołtysi i Przewodniczący osiedli mają obowiązek składania protokołów dwa razy do roku finansowych, a zebrań wiejskich  jest co najmniej 4 można więc zobowiązać sołtysów i przewodniczących aby każdy protokół składali do Biura Rady.
Pani Grochowska powiedziała, że będąc w Komisji Rewizyjnej jeździła  z członkami Komisji po wioskach bo jest w obowiązkach Komisji jeździć po wszystkich sołectwach i sprawdzać protokoły.
Pan Herder zapytał Panią Skarbnik czy przed 25 września Przewodniczący zarządu Osiedla nr 1 był u niej po wytyczne dotyczące przygotowania budżetu, ale już po zebraniu  czy to nie jest wprowadzanie w błąd całego zarządu gdy przewodniczący twierdzi, że u Pani Skarbnik już był. Pani Skarbnik powiedziała, że Kierownik Referatu Organizacyjnego wysyłała każdego sołtysa do niej aby postawiła parafkę, że budżet został przez nią sprawdzony w zakresie wydatków. Pani Skarbnik dodała, ze większość sołtysów była u niej przed zebraniami, Przewodniczący Zarządu Osiedla był natomiast po zebraniu samorządu mieszkańców.        
 
Ad.3
Pani Skarbnik przedstawiła Komisji następujące wnioski do budżetu. Pani Skarbnik powiedziała, że wpłynęło 28 wniosków z czego 4 po terminie.
 
- budowa łącznika łączącego przedszkole z nowo wybudowaną salą rehabilitacyjną oraz rozbudową klatki schodowej, to jest wniosek Przedszkola nr 1. Wniosek opiewa na kwotę 380 tyś 402 zł 64 gr.
- wsparcie modernizacji boiska szkolnego, to jest wniosek Szkoły Podstawowej w Zbożu. 
- budowa chodnika w pasie drogowym drogi wojewódzkiej nr 241 Tuchola Rogoźno do  siedziby firmy. Wnioskodawca Dariusz  Latzke PPHU Meble. Koszt 200 tyś zł netto. 
-  Stowarzyszenie Rodzin Zastępczych Powiatu Tucholskiego „Dziecko w Rodzinie” zwróciło się o zabezpieczenie środków w wysokości 13 tyś zł. na działalność kulturową, oświatową i krajoznawczą i zdrowotną.
- wniosek Komisji Budżetu i Handlu w sprawie
a) utwardzenia ul. Krasickiego i Sawickiej,
b) sporządzenie dokumentacji  na utwardzenie ul. Konopnickiej oraz ulic znajdujących się na Osiedlu Jana Pawła,.
c) adaptacja na lokale socjalne budynków m.in. przy   Placu Wolności 11 i ul. Kościuszki 17 i w Piasecznie
Pani Skarbnik powiedziała, że priorytetem w budżecie jest budowa ulic Krasickiego i Sawickiej na budowę 1km ul. Krasickiego zabezpieczone zostanie  w budżecie 1mln zł. Pani Skarbnik dodała, ze adaptacja lokali socjalnych jeżeli nie będzie w projekcie budżetu to na pewno będzie w  trakcie realizacji budżetu 2013r. przynajmniej aby został zaadaptowany jeden lokal. Na początku Kościuszki 17 koszt adaptacji budynku 1 tyś zł. za m2 budynku  tj. ok. 200 tyś zł.
Pani Grochowska zauważyła, że ul. Konopnickiej jest już 23 lata pomijana w budżecie, nawet dokumentacja nie została sporządzona. Zostały wyremontowane ulice przy których mieszka mniej osób jak przy Konopnickiej.
Pani Buchwald powiedziała, że studzienki na Konopnickiej mają być zrobione w tym roku.
Pani Grochowska powiedziała, ze studzienki te zostały w nieodpowiednich miejscach założone i zapytała gdzie są dokumenty na to jak miały być zakładane. Pan Drogowski powiedział, że o dokumentację będzie zabiegał bo nie można po partyzancku  drogi robić.
-  wniosek referatu spraw obywatelskich  o zabezpieczenia w budżecie kwoty niezbędnej na zakup wyposażenia m.in. niszczarka, drukarka, dwa komputery, lampa oświetleniowa, ups, szafa do segregatorów.
- Sołectwo Wałdowo remont chodnika we wsi 120 m. Koszt 25 tyś zł.
- Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
 a) zabezpieczyć w budżecie  kwotę 320 tyś, na utwardzane dróg na terenach wiejskich. (220 tyś zł materiał,  100 tyś praca równiarki i wału wibracyjnego z udziałem samorządu wiejskiego i miejskiego.) Pani Skarbnik powiedziała, że na tłuczeń przeznaczono 170tyś zł, w związku z wnioskiem zaproponowała aby podnieść kwotę za którą zostanie zakupiony materiał za 200 tyś zł.
b) sporządzić inwentaryzację dróg gminnych w rozbiciu na poszczególne sołectwa
c) zagwarantować w budżecie środki na zakup 20 transportów tłucznia na dokończenie utwardzania drogi Włościbórz – Włościbórek stanowiącej trasę dowozu szkolnego.
- Polski Związek Wędkarski poinformował, że w 2013r. organizuje szereg imprez wędkarskich w związku z tym prosi o zabezpieczenie kwoty 5 tyś zł na przeprowadzenie tych imprez.
- Pan …………. z Piaseczna budowa drogi łączącej Piaseczno i Małą Cerkwice przez Trzciany, droga koło Borówna
- Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z.o.o  zwrócił się o zabezpieczenie kwoty 200 tyś zł na zwiększenie kapitału własnego,  w celu zakupienia ładowarki teleskopowej, niezbędnej do załadunku i rozładunku słomy w kotłowni.
- Sołtys Trzcian -  wymienić pokrycie dachowe na świetlicy wiejskiej
-  Związek OSP Zarząd Oddziału Gminnego w Sępólnie Kraj. podnieść ekwiwalent dla komendanta gminnego do 350 zł  
- Zakład Transportu i Usług
a) planuje w 2013r. dalszą modernizację, utwardzenie z kostki brukowej alei głównej oraz wykonanie dodatkowego wejścia od strony Osiedla Słowackiego  na cmentarzu komunalnym w Sępólnie Kraj.  Koszt 40tyś zł.
b) zabezpieczyć w budżecie kwotę 777 tyś 700 zł na dowóz dzieci do szkół
- Rada Gminna Zrzeszenia LZS zabezpieczyć w budżecie dodatkowe środki na realizacje ich zadań w kwocie 38 tyś 400 zł.
- Gminny Związek Rolników, Organizacji i Kółek Rolniczych dofinansowanie w organizacji imprez 23 tyś 100zł
- Stowarzyszenie Dorośli Dzieciom uwzględnić plan kosztów Gminnego Centrum Informacji Turystycznej na 2013r.
- MKS Krajna w Sępólnie Krajeńskim
a) kwota 28 tyś 720 zł na stworzenie sekcji tenisa ziemnego.
b) kwota 421 tyś 124 zł na działanie sekcji sportowych  216 tyś 884 zł na korzystanie z obiektu
- ………….. ul. Radosna. budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. Radosnej
- Mieszkańcy ul. Radosnej utwardzenie ul. Radosnej i wykonanie wjazdu od ul. Chojnickiej. 
- Mieszkańcy ulic Mickiewicza, Cicha, Reymonta wniosek o modernizację ul. Mickiewicza
- Mieszkańcy wsi Wiśniewa koszt dokumentacji i wykonania chodnika. Koszt 3500 zł
- Stowarzyszenie Młodzi dla Lutówka, wniosek współfinansowanie zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej. Cały koszt 26 tyś 106 zł. Kwota ta miałby być przeznaczona na budowę pomostu, oczyszczanie dna i brzegu plaży, zakupu piasku na plaże a także poprawę wizerunku plaży. Stowarzyszenie wnosi o dotację w kwocie 10 tyś zł.
-  Rada Sołectwa Wiśniewka  wykonanie nakładki asfaltowej na drodze gminnej nr 125, w przypadku niemożności wykonania nakładki wnoszą o wykonanie nakładki od wsi Wiśniewka do boiska.
- Komendant Powiatowej Policji 
a) zakup kamer monitorujących rejon miasta. Koszt jednej kamery 10 – 16 tyś zł. Koszt całego monitoringu 200 tyś. zł. przy 3 kamerach.
b) zabezpieczyć w budżecie kwotę  48 tyś zł na realizację działań  prewencyjnych. Pani Skarbnik powiedziała, że pozostaniemy na poziomie tego rocznym czyli 27 tyś. zł  
- Edmund Rózga Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 1 w imieniu mieszkańców remont ul. H. Sawickiej i Krasickiego.
MKS Krajna, złożyła po terminie następujące dwa wnioski:
a)      dotacja 10 tyś zł na korzystanie z obiektów sportowych   
b)      dofinansować drużynę tenisistów stołowych w związku z awansem drużyny do II ligi kwota 10 tyś. zł
- Komisja Rewizyjna wzrost dotacji dla klubu  Krajna o 100 tyś zł.  na korzystanie z obiektów i utrzymanie pomieszczeń biurowych
- Stowarzyszenie Dorośli Dzieciom dotacja w kwocie  17 tyś zł. Stowarzyszenie chce złożyć    wniosek w konkursie w ramach funduszy specjalnych w partnerstwie z gminą Sępólno na działania związane z Centrum Aktywności Społecznej  (wniosek wpłynął po terminie)
Pani Skarbnik dodała, że priorytety w budżecie to:
Inwestycje  drogowe 2 mln 300 tyś zł., które będą przeznaczone na następujące przedsięwzięcia 1mln zł. ul. Krasickiego, 200 tyś zł tłuczeń, przyrzeczenie dla Starostwa 160 tyś zł, Wilkowo – Wałdówko 600 tyś zł, drogi powiatowe chodniki 25 tyś zł, 300 tyś zł chodniki na ul. Chojnickiej. Wkład własny do żłobka 400 tyś zł,  projekt kluczowy 500 tyś zł dokończenie ścieżki rowerowej,  wykluczenie cyfrowe wkład własny 100 tyś zł, przy dofinansowaniu 85% więc wkład własny wynosi 15 tyś zł,  budowa oświetlenia 100 tyś zł, ma być budowane przy ul.  Rzecznej, Niechorskiej i  Składowej,  budowa 4 km wodociągów 200 tyś zł, adaptacja pomieszczenia na cele mieszkaniowe przy ul. Przemysłowej
      27 tyś zł,   200 -240 tyś ul. Kościuszki mieszkania socjalne,
3. W budżecie musi być zabezpieczone 1mln 300 tyś zł w związku z nową ustawą 
    śmieciową, po stronie dochodów jak i wydatków, ponieważ dochody z wywozu śmieci
    mają pokrywać koszty
 
Pan Herder zapytał czy do tych planowanych inwestycji energetycznych nie można by zlikwidować  lub przesunąć słup na ul. Kościelnej bo stoi na środku chodnika. Pan Drogowski dodał, że jest tam w planach przebudowa parkingu i według nowego planu tego słupa nie trzeba ruszać.
 
Pan Drogowski zapytał czy firma SPAMED reguluje na bieżąco swoje zaległości względem nie tylko Urzędu ale także ZGK? Pani Buchwald powiedziała, że czynsz jest opłacany z 5 tygodniowym opóźnieniem, podatki Pani Skarbnik musi sprawdzić a w ZGK Pan Krakowiak powiedział, że złożył do Pana Burmistrza informację w tej sprawie, ale może powiedzieć, ze na dzień dzisiejszy są zaległości. Pan Prezes dodał, że płacą ale z opóźnieniem.
 
 
 
 Wobec braku wolnych wniosków Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
 
                                                                                 Przewodniczący Komisji       
                                                                                     Kazimierz Drogowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (8 października 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (17 grudnia 2012, 11:01:45)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 915