Protokół Nr 36/2012 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 3 grudnia 2012r.


Protokół Nr 36/2012
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 3 grudnia 2012r.
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji Budżetu i Handlu oraz członkowie wszystkich Komisji Rady Miejskiej w/g załączonej listy obecności a także zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej- Stanisław Rohde;
2. Burmistrz – Waldemar Stupałkowski;
3. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
4. Sołtys Sołectwa Świdwie – Albert Wagner;
5. Sołtys Sołectwa Zalesie – Stanisław Stróżyński.
 
 
    Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołów z miesiąca października i listopada;
  3. Omówienie projektu budżetu Gminy na 2013r;
  4. Omówienie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na 2013r.;
  5. Wypracowanie opinii w sprawach dot. punktów 3 i 4; 
  6. Wolne wnioski i zakończenie.    
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja jednogłośnie zatwierdziła protokoły ze swoich posiedzeń w miesiącu październiku i listopadzie.   
 
Ad.3 i Ad. 4.  Na wstępie Burmistrz poinformował, że projekt budżetu Gminy na 2013r. do dnia 15 listopada trafił na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej jak i został przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Projekt budżetu jest zgodnie z przyjęta zasadą  zrównoważony, wydatki  i dochody  to kwota 43 mln. 97 tys.zł. Na wstępie Burmistrz przedstawił zadania inwestycyjne opiewające na kwotę 3mln.802tys.zł. Są to przede wszystkim: budowę 4km. wodociągu Włościbórz, Włościbórek, Komierowo (200tys.zł.), dofinansowanie budowy drogi powiatowej I etapu drogi Sępólno Kraj. – Wiśniewka (167.441zł. - 10% dotacji wkładu własnego powiatu), dofinansowanie budowy chodników przy drogach powiatowych (25tys.zł.)., budowa ulicy Krasickiego (1mln.zł.), budowa 1km. drogi Wilkowo –Wałdówko (600tys.zł. – dokończenie zadania), budowa chodników nawierzchni ulicy Składowej (70tys.zł.przy założeniu, że przedsiębiorcy, którzy zadeklarowali swój wkład wywiążą się ze swoich obietnic zakupienia materiału), budowa chodników na ulicy Chojnickiej (300tys.zł. ), zakup materiałów do utwardzenia dróg gminnych (200tys.zł.), adaptacja na lokale mieszkalne budynku przy ul. Kościuszki 17 po byłej weterynarii (220tys.zł.), wykup budynku przy ul. Przemysłowej (27tys.zł.), wykup gruntu pod przepompownię w Trzcianach (8tys.zł.), gruntu w Radońsku pod plac zabaw (10tys.zł.) i drogi Wiśniewa – Wiśniewka (25tys.zł.- cena zgodnie z wyceną rzeczoznawcy, pomimo, że właściciel drogi żąda znacznie wyższej ceny), budowa „żłobka” (350tys.zł. – wkład własny), budowa oświetlenia na ulicach Rzecznej, Składowej i Niechorskiej (100tys.zł. – istnieje jednak konieczność dokonania wyboru, kwota nie wystarczy na całość zadania), zakończenie realizacji projektu kluczowego (500tys.zł.). Łącznie wydatki inwestycyjne majątkowe to kwota 3mln.802.441zł. Nadmienił, że niestety poziom wydatków inwestycyjnych planuje się na poziomie poniżej 10%, jest to sytuacja startowa nie uwzględniająca środków zewnętrznych, być Moz sytuacja zmieni się w ciągu roku. W projekcie budżetu znalazły się również dotacje dla jednostek organizacyjnych a także jednostek spoza sektora publicznego, które zostaną udzielone w formie konkursów (około 730tys.zł.). Na fundusz sołecki planuje się kwotę 282tys.zł. Odnośnie zadłużenia powiedział, że na koniec tego roku jest planowane na kwotę 21% w stosunku do 60% maksymalnego możliwego zadłużenia ustawowego, spada ono sukcesywnie w porównaniu a latami ubiegłymi. W 2013r. spłata zobowiązań będzie na poziomie 2mln.425tys.zł., ten rok będzie się charakteryzował większą niż w roku obecnym kwota spłaty o około 600tys.zł., na koniec roku planowane zadłużenie powinno obniżyć do mniej niż 10mln.zł. Nawiązując do ogólnych założeń projektu budżetu powiedział, że planowany wzrost dochodów przyjęto wskaźnikiem 4% natomiast wydatków wskaźnikiem 2,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
 
Pan Porożyński nawiązał do zakupu materiału na utwardzenie dróg, poinformował że można zakupić gruz granitowy od miejscowych kamieniarzy w znacznie niższej cenie, można podwoić zakupienie materiału zgodnie z kwota zaplanowana w budżecie, jego zdaniem ta sprawę warto poruszyć na Komisji Rolnictwa. Pan Jagodziński powiedział, że w tej sprawie tez należałoby uwzględnić opinie sołtysów, oni wyrażają zapotrzebowanie jaki materiał chcieliby używać do utwardzenia dróg na terenie swoich sołectw. Burmistrz stwierdził, że rzeczywiście granit jest dobrym materiałem, problemem jest tylko ze toną tego materiału, jako cięższego wykona się utwardzenia znacznie mniejszego odcinka drogi. Pan Wagner stwierdził, że propozycja jest do rozwagi, tłuczeń wapienny bowiem się szybko rozmywa, wystarcza praktycznie na rok, warto się zastanowić nad zakupem materiału, który zapewni utwardzenie dróg na dłuższe lata, np. dla niego dobrym materiałem jest drobno pokruszony gruz. Zasugerował także aby rozważyć, aby Gmina zakupiła kruszarkę, na pewno znalazłby się kamień do kruszenia i łatwiej byłoby wtedy utwardzać drogi. Pan Dziarnowski potwierdził, że należałoby zastanowić się nad innym materiałem niż nietrwały tłuczeń wapienny, należy dążyć do tego aby utwardzać drogi na dłuższy okres czasu.
 
W dalszej części Pani Skarbnik poinformowała, że wszystkie wnioski do projektu budżetu zostały omówione podczas posiedzeń Komisji Budżetu i Handlu, omówiono także z udziałem ich dyrektorów wszystkie projekty budżetów gminnych jednostek organizacyjnych. Podczas tych posiedzeń wypracowano kompromis, na potrzeby spięcia budżetu ograniczono niektóre wydatki inwestycyjne jednostek, nie odrzucając ich, lecz przesuwając ich realizacje w czasie, w miarę wygospodarowania w przyszłości wolnych środków budżetowych, niektóre wydatki zostaną zrealizowane w ramach wydatków bieżących. Nawiązując do Wieloletniej Prognozy Finansowej na 2013r. Pani Skarbnik powiedziała, że praktycznie odzwierciedla ona zapisy uwzględnione projekcie budżetu na 2013r.            
 
Pan Wagner, w imieniu sołtysów, zwrócił się o możliwość podwyższenia kwoty diety dla sołtysów za wykonywana pracę. Zaznaczył, że sołtysom przybywa coraz więcej obowiązków, teraz dojdzie jeszcze sprawa nowej opłaty śmieciowej, będą upomnienia, które sołtysi będą roznosić. Sołtysi ponadto musza niejednokrotnie dojechać do Gminy celem załatwienia różnych spraw urzędowych, co wiąże się nie tylko z kosztami ale także angażowaniem czasu, stwierdził że jeśli czegoś sołtys sam nie załatwi to nie zrobi tego za niego nikt ze społeczności wiejskiej, naprawdę praca sołtysów nie jest łatwa. Dlatego też zwraca się w imieniu sołtysów o podniesienie diety o 300zł. Pan Wagner zapytał także o swój wniosek złożony podczas Sesji Rady Miejskiej, tj. czy zostaną zwiększone etaty świetlicowych w świetlicach wiejskich. Zdanie Pana Wagnera poparł Pan Stróżyński, potwierdził wzrost ilości obowiązków, które należą do sołtysów, tym samym wzrastają koszty pełnienia tej funkcji. Pan Stróżyński zwrócił się także o informowanie sołtysów o wszelkich pracach, które będą wykonywane na terenie sołectw, ostatnio bowiem dowiedział się o pewnych pracach remontowych jedynie przez przypadek.
Burmistrz, odnośnie możliwości zwiększenia etatów w świetlicach wiejskich, powiedział, że decyzję o zwiększeniu etatów podejmuje Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki, ona zna zapotrzebowanie w tym zakresie  etaty pozostaną prawdopodobnie obecnie na poziomie ¼, zwiększenie do ½ etatu to bowiem środki które trudno należałoby znaleźć. Zwiększenie diety dla sołtysów do kwoty o 300zł. to także określone środki w skali roku, niemniej jednak temat będzie jeszcze rozpatrywany, zostaną dokonane przeliczenia i spróbuje się wypracować jakieś systemowe rozwiązanie, aby wyregulować wysokość diet sołtysów w miarę możliwości budżetowych. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że w tej sprawie będzie także zorganizowane spotkanie sołtysów, uprzednio sprawa zostanie przeanalizowana wewnętrznie w urzędzie. Pan Drogowski zapewnił, że temat zostanie również przedyskutowany podczas posiedzeń Komisji Budżetu i Handlu w ciągu nowego roku budżetowego.                                                                    
 
Ad.5. Komisja Budżetu i Handlu wraz z innymi Komisjami Rady Miejskiej w odrębnych głosowaniach zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie na 2013r. oraz Wieloletnią Prognozę Finansową Gminy na 2013r. (w głosowaniu uczestniczyło 12 – stu obecnych na posiedzeniu radnych).     
 
Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pani Grochowska zapytała, czy jeszcze w bieżącym roku ustawiony słup oświetleniowy na ulicy Odrodzenia. Burmistrz odpowiedział, że została wydana decyzja na budowę, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe to prace w tym zakresie zostaną rozpoczęte.      
- Pani Miczko, z związku z zapisem w protokole, zapytała czy Gmina przekaże Komendzie Powiatowej Policji kwotę dofinansowania w wysokości 27tys.zł. Pani Skarbnik wyjaśniła, że w projekcie budżetu jest uwzględniona taka kwota, faktycznie przekazana kwota będzie określona dopiero w umowie na dotację na wsparcie działania Policji, może ona ulec zmianie, jest jeszcze czas na przedyskutowanie tego tematu.
- Pan Grzeca zapytał, kto będzie weryfikował oświadczenia mieszkańców o liczbie osób zamieszkujących dana posesje na terenach wiejskich (chodzi o świadczenia do potrzeb opłaty „śmieciowej”). Burmistrz wyjaśnił, będą weryfikowane przez urzędników we współpracy z sołtysem.
- Burmistrz zwrócił się do radnych, aby jeszcze raz podczas posiedzeń Komisji Rady Miejskiej przeanalizować wniosek Centrum Medycznego SPAMED o możliwość przedłużenia dzierżawy pomieszczeń przy ulicy Szkolnej 4 na okres dalszych dziesięciu lat, w związku z przewidywanymi tam pracami modernizacyjnymi. Zwrócił uwagę, na fakt, że każda umowę dzierżawy, w przypadku nie wywiązywania się z warunków umowy, można w każdym czasie rozwiązać. Pani Miczko powiedziała, że jest w kontakcie ze współwłaścicielem SPAMEDU, sprawa zostanie poruszona podczas najbliższej Komisji Gospodarki Komunalnej.
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Pan Drogowski podziękował wszystkim za udział, po czym zakończył posiedzenie.
 
 
                                                                                Przewodniczący Komisji
                                                                                   Kazimierz Drogowski 
 
protokołował:
Tomasz Dix                  

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (3 grudnia 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (11 stycznia 2013, 13:32:10)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 782