Protokół Nr 18 Posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 4 listopada 2011r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg listy obecności oraz zaproszeni goście w osobach:
1.Stanisław Rohde    -Przewodniczący Rady Miejskiej,
2.Izabela Fröhlke-Zalewska  -Dyrektor OPS,
3.Sylwia Witkowska   -z-ca Dyrektora OPS,
4.Anna Buchwald    -Skarbnik Gminy,


Porządek obrad:
1.Powitanie i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie protokółu z ostatniego posiedzenia Komisji i przyjęcie zaproponowanego porządku obrad.
3.Przyjęcie stawek podatków i opłat lokalnych na rok 2012r.
4.Opinia projektu uchwały w sprawie przyjęcia rocznego programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii,
5.Wolne wnioski i zakończenie.

Ad.1 i 2.
Pani Przewodnicząca powitała zebranych, stwierdziła quorum, przedstawiła porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie. Następnie odczytała protokół z ostatniego posiedzenia Komisji, który został przyjęty bez uwag.

Ad.3.
Pani Skarbnik Gminy przedstawiła analizę stawek podatkowych w podatku od nieruchomości, podatek rolny, podatek od środku transportu oraz od budynków i ich części z uwzględnieniem stawek ustawowych i lokalnych 2011 do 2012r. (załączniki do protokółu). Pani Anna Buchwald powiedziała, że przy opracowaniu projektu uchwały  w sprawie podatku od nieruchomości na 2012 uwzględniono Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 25 sierpnia 2011r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych w 2012r. Procentowy wzrost stawki w porównaniu z rokiem 2011 wynosi 4,2 % i o taki procent zostały podniesione podatki.
Pan Marian Herder zapytał czy obniżenie stawki podatkowej rzutuje na wymiar subwencji i czy Ministerstwo może przyznać nam mniejsze subwencje?
Pani Skarbnik odpowiedziała, że może tak być. Np. Gmina zmniejszy subwencje o 500 tys. a uzupełnienie subwencji będzie 400 tys. to o 100 tys. Gmina jest na minusie.
Pan Marian Herder zapytał o ile zwiększy się budżet Gminy i czy grosze  mamy zaokrąglać do pełnych kwot?
Pani Przewodnicząca powiedziała, że tak na ogół się dzieje.
Pani Skarbnik powiedziała, że Komisja Handlu i Budżetu już zaopiniowała pozytywnie proponowane stawki.
Pani Wiesława Grochowska uważa, że przyjęte stawki są w miarę pozytywne.
Komisja po wysłuchaniu powyższego zaopiniowała pozytywnie propozycje stawek podatkowych od nieruchomości.
Następnie Pani Skarbnik omówiła podatek rolny. Dodała, że wynika on z oceny żywca (ogłoszone przez GUS).
Pani Anna Buchwald powiedziała, że Burmistrz proponuje stawkę 55 zł.
Pani Przewodnicząca dodała, że Komisja Budżetu i Handlu zaproponowała stawkę 53 zł, o 2 zł  mniejszą niż propozycja Burmistrza.
Członkowie Komisji również uważają, że należy przyjąć stawkę w wysokości 53 zł. Propozycja została przegłosowana i jednogłośnie zaopiniowano pozytywnie propozycję stawki 53 zł.
Pani Skarbnik zaznaczyła, że stawki podatkowe muszą zostać przyjęte uchwałą do końca listopada. Natomiast nowy budżet będzie przyjmowany później.
Następnie Pani Skarbnik omówiła podatek od środków transportowych i opłatę za psa.
Pani Anna Buchwald powiedziała, że podatek od środków transportowych zmienia się tylko o 4,2 %, natomiast o 2 zł wzrasta (w porównaniu z rokiem 2011) podatek za psa (propozycja jest 39 zł. za psa) w roku 2012.
Członkowie Komisji po wysłuchaniu powyższego jednogłośnie  przyjęli przedstawione propozycje.
Pani Przewodnicząca podziękowała Pani Skarbnik za szczegółowe przedstawienie tematu i przeszła do punktu 4.

Ad.4.
Pani Przewodnicząca oddała głos Pani Dyrektor OPS Izabeli Fröhlke-Zalewskiej i Pani Sylwii Witkowskiej -z-ca Dyrektora OPS.
Pani Dyrektor Ośrodka omówiła Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012-2016 (załącznik do protokółu). Ten program jak i program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii muszą być zaopiniowane i przyjęte uchwałą Rady Miejskiej. Temat dot. przeciwdziałania przemocy Pani Dyrektor szczegółowo przedstawiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Statutowej, teraz przedstawia dokument, który zawiera te informacje i zadania jakie są i będą realizowane.
Na realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie część środków finansowych przeznaczył Pan Burmistrz. Natomiast na realizację Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii środki finansowe są wykorzystane z t.z.w. funduszu „kapslowego”.
Pani Przewodnicząca zapytała czy część pieniędzy z tego funduszu nie można by było wykorzystać na realizację Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie.
Pani Dyrektor OPS odpowiedziała, że tego by nie chciała. Fundusz alkoholowy wykorzystany jest w całości na realizację bardzo wielu zadań, a w szczególności dla dzieci i młodzieży. Z tego też funduszu m.in. przekazane są środki w formie dotacji dla podmiotów medycznych prowadzących poradnie odwykowe. Środki finansowe na Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie ma już zagwarantowane na rok 2012. W przyszłym roku pragnie pozyskiwać dodatkowe fundusze z zewnątrz. Jest zadowolona, że Gmina jako jedna z niewielu w województwie Kujawsko-Pomorskim ma zespół interdyscyplinarny. Pani Wiesława Grochowska zapytała o środki finansowe (100zł), które otrzymują podopieczni Ośrodka i kto może je otrzymać?
Pani Dyrektor odpowiedziała, że jest to dodatkowe świadczenie pieniężne przyznane przez Państwo w wysokości 100 zł, jednakże tylko na dwa miesiące (listopad, grudzień). Osobami uprawnionymi do skorzystania z tej formy pomocy mogą być tylko osoby sprawujące stałą opiekę nad drugą osobą (na rzecz opieki zrezygnowały z pracy zawodowej) posiadającą znaczny stopień niepełnosprawności. Środki te są przyznane na podstawie decyzji administracyjnej. W związku z powyższym jeszcze w grudniu b.r. trzeba będzie wprowadzić zmiany i podjąć uchwałę w przedmiotowej sprawie.
Następnie Pani Sylwia Witkowska -z-ca Dyrektora OPS omówiła propozycję Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii z uwzględnieniem budżetu – kosztów realizacji zadania (załącznik do protokółu). W części diagnostycznej w/w dokumentu uwidocznione są środki finansowe i na jakie zadania są przeznaczone (przedstawione w formie tabelarycznej). Pani Witkowska dodała, że bardzo dużo spraw Ośrodek oddaje do Sądu Rejonowego w Tucholi i w całości pokrywa również koszty sądowe.
Ponadto Pani Dyrektor OPS poinformowała, że zbliża się okres zimowy i wiele osób bezdomnych  powinno trafić do schronisk. Jest ich ok. 25 osób. Również Ośrodek pokrywa koszty utrzymania tych osób w schronisku.
Ponownie Pani Dyrektor informuje o rozpoczęciu od 1 stycznia 2012r. nowego zadania zgodnie z ustawą o rodzinie i pieczy zastępczej. Musi zatrudnić nowych pracowników, przygotować nowe pomieszczenia. Głównym celem tej ustawy jest wspieranie rodziny przez asystentów rodzinnych a nie zabieranie dzieci z rodzin. Na tym Pani Dyrektor zakończyła swoje wystąpienie.
Pani Przewodnicząca podziękowała za przekazane informacje a Komisja jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie oba programy.

Ad.5.
Członkowie Komisji wydali następujące opinie:
1.Zaopiniować pozytywnie propozycje stawek podatkowych od nieruchomości.
2.Zaopiniować pozytywnie stawkę podatku rolnego w wysokości 53 zł.
3.Zaopiniować pozytywnie stawkę podatku od środków transportowych i podatku od psa w wysokości  39 zł.
4.Zaopiniować pozytywnie projekty programów: Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2012-2016 i Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii.

Na tym zakończono posiedzenie Komisji. Pani Przewodnicząca podziękowała zebranym i zamknęła spotkanie.

 

 

                                                                   Przewodnicząca Komisji
Protokółowała:
Hanna Sobiechowska                                       Wiesława Grochowska

 

metryczka


Wytworzył: Hanna Sobiechowska (4 listopada 2011)
Opublikował: Katarzyna Włodarczak (6 lutego 2012, 10:29:41)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1163